Kirjoittaja Aihe: Klapikattilalle haponkestävä sisäpiippu pakollinen?  (Luettu 10762 kertaa)

Padre

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Olen itse muuraamassa kevään aikana 2 savupiippua uudisrakennukseen, joista toiseen tulee takka (yhden kiven hormi) ja toiseen sauna sekä puukattila (saunalle ½ kiven ja kattilalle yhden kiven hormi).

Rakennusmääräyksiä tutkiessani en löytänyt mitään pakottavaa syytä laittaa kattilan hormiin haponkestävää sisäpiippua. Kysyin asiaa kunnan palotarkastajalta ja hän suositteli sisäpiippua. Kattilan savukaasujen lämpötila on valmistajan mukaan 220 astetta celsiusta, mutta rapautuminen alkaa käsittääkseni noin 150 asteessa tai sitä viileämmissä olosuhteissa.

Tiilerin tekninen opas ohjeistaa näin: "
Keskuslämmityskattilan (kevytöljy, hake, puu) hormikoko määräytyy kattilavalmistajan ohjeiden mukaisesti. Keskuslämmityskattilan hormi on varustettava haponkestävällä sisäputkella. "

http://www.tiileri.fi/tiedostot/tekninen_opas_I.pdf

Mikä teidän foorumilaisten mielipide on? Itse en ole sisäpiipun kannalla vaan tekisin puhtaasti tiilestä. Tiili on valittu edullisuuden ja hyvän lämmönvarauskyvyn vuoksi.

Kiitos vastauksista etukäteen.

vauxhall1972

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 205
Jos savukasut piipun pässä ovat alle 160 asteen, tarvitaan kondensoinnin vuoksi haponkestävä/rst-sisäpiippu + kondenssivesimalja putken alapäähän + maljasta ylivuotoputki tai muu tyhjennysmenetelmä.

Atmos Gsx

  • Vieras
Itsellä on 200 piippu keraamisella sisäputkella ja kondessivesi kipolla niin vaikka savukaasut ovat jotain 200 luokkaa ja jos lämmitys välit ovat useita vrk niin itsellä se sisäputki hikoilee melkoisesti mutta kun pikkuhiljaa lämpenee tuo putki niin loppuu mutta tiilipiippu ei varmaan nuin rajusti hikoile

oleg

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Terve!

Kysymys liittyy jonkun verran piipun materiaaliin.
Voisitteko selittää/ehdottaa mitä puukattilassa poltettiin kun savupiipun kohdalla kattotiilit ovat syövytetty pahasti? Yhdessä paikassa on jopa reikä! Pannuhuoneessa piipun alapäässä myös valumajäljeet Talon myyjä ei osa sanoa...

Terveisiä,
Oleg