Kirjoittaja Aihe: Nokilepereet piipusta pilaa koko lämmityksen  (Luettu 10557 kertaa)

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Nokilepereet piipusta pilaa koko lämmityksen
« Vastaus #15 : 04.07.2011-21:10 »
Paljon karkaa piippuun lämpöä... "tattimittari" voi närkästyä kuumista olosuhteista ja kannattaa katsoa ennen lämmityksen aloittamista mitä se näyttää, itselläkin ollut josku 100c lumihanki pihalla...

Onkos puu pientä (5cm halkaisijaltaan) yleensä? Voit kokeilla polttaa pienempiä määriä kerralla jos sitten konvektorit ehtisivät ottaa lämmön talteen tulesta.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

lorvi

  • Vieras
Vs: Nokilepereet piipusta pilaa koko lämmityksen
« Vastaus #16 : 01.09.2011-13:45 »
Minä pidän luukut auki ja kattilan yli 90 asteessa (92 säädetty) ei tarvitse nuohota hormia(kerran/7vuotta ei lähtenyt mitään) eikä kattilaakaan (noin kerran vuodessa) ja tuhkaakin tulee vähän verrattuna alle 70 asteen lämpötiloihin

Saris

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Nokilepereet piipusta pilaa koko lämmityksen
« Vastaus #17 : 10.10.2011-16:04 »
Suuret kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille! ONGELMA RATKAISTU!

Enää ei tule nokilepereitä piipusta! Aiemmin olin säätänyt alaluukun menemään kiinni jo 75 asteessa! Se ilmeisesti aiheutti kitupolttoa ja siitä aiheutui nokea. Nyt alaluukku ei mene kiinni ollenkaan. Se on auki (noin sentin rako) koko ajan ja 85-asteessa vesi siirtyy kattilasta Laddomatin ohjaamana varaajaan. Nokilepereitä ei ole tullut pitkään aikaan ja kun äsken nuohosin piipun, se oli aivan puhdas!

Olen kiitollinen ohjeista. Tämä on arvokas foorumi! Monta vuotta olen kärsinyt tuosta mokomasta nokilepereongelmasta.
 

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Nokilepereet piipusta pilaa koko lämmityksen
« Vastaus #18 : 10.10.2011-17:47 »
Joihinkin ryhmiin olen kirjoittanut vedonsäädin aiheesta ja ihmetellyt miksi veto pitäisi säätää veden lämpötilan mukaan. Niin on  kulemma aina tehty. Miksi ei ennemmin lisätä vesikiertoa ja anneta puiden palaa täysillä? Jos liekki on liian voimakas pitäisi laittaa isompia puita. Niissä palavaa pinta-alaa on suhteessa vähemmän tilavuuteen eli energiasisältöön. On tärkeää että liekki palaa kunnolla, toinen juttu on veden lämpötila.