Kirjoittaja Aihe: Paras puukattila  (Luettu 32129 kertaa)

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #75 : 11.03.2016-13:27 »
Nyt se sitten päätetty. Kattila on Bio Tec 34 kW lambda.

Muistamatta muuta kokoonpanoasi kysyn vielä, miksi päädyit 34kW malliin? Miksi ei 45kW? Mitoissa ei kaiketi ole eroa kuin n. 20cm korkeudessa (suurempi varastopesä ja pidempi lämmönvaihdin?)? Oliko hinnoissa suuri ero?

Tuo ev3449 laittama linkki on syytä kaikkien lukea. Siitä esimerkiksi selviää että kun jäännöshapen määrä nousee 3 - 13 %, sen aiheuttama hyötysuhde laskee 89 - 81 %. Minä vain kysyin mille kohtaa lambda säädettäisiin tällä välillä. Olen saanut selville että väärin kysytty. Minun pityäis ensin selvittää millä lämmitän. Mitä lambdaa käytän, miten mittaan ym. Ei ole kysymys minun lämmittämisestäni eikä kenenkään muunkaan erikoisesti.
Näistä käänteispaloista ei saisi sanoa mitään kielteistä. Sellaisen kirjoittaja ei ymmärrä mitään. Hänen tai minun asenne on väärä.
Todellisuudessa käänteispalo sopii vain ahtaaseen rakoon omakotitalon varaajan lämmittämiseen. Teho on maksimissaan 100 Kw. Jos puuta poltetaan 25 kiloa tunnissa tai enemmän. Varastopesä kasvaa suureksi.
Yläpalokattilaa pidetään menetettynä vaikka suuremmat kattilat on yläpaloisia. Ne vain vaatii polttoaineen annostelun mutta vastapainona saadaan suuri tehonsäädön väli. Hyötysuhteessa tai päästöissä ne ei häviä käänteispalolle.

Tuskinpa kukaan ”kieltää” perusteltua kritiikkiä ”käänteispaloisia” tai mitään muitakaan kattiloita kohtaan. Jos kuitenkin keksimällä keksitään perusteluja kattilan rikkinäisestä rakenteesta (ilmavuodot tms.), väärin asetetut arvot (automatiikan väärinkäyttö) jne. johtuen esim. automatiikan olemassaoloa kohtaan, eivät nämä edistä keskustelua itse aiheesta millään tavoin.

Jos mietitään täällä puitavia kattiloita, eikö ole melko ilmeistä, että pääasiallisena aiheena ovat käyttäjien tarpeita vastaavat laitokset?
Hiljalleen, jopa Suomessa ollaan ymmärtämässä liikemaailmassa kääntyä tuotelähtöisestä ajattelusta enemmän tarvelähtöiseen ajattelun suuntaan.
Vaikka sinulla olisi kuinka ”hieno tai kehittynyt” tuote, mutta se ei vastaa ihmisten tarpeita, kysyntää on vähän laisesti. Toisaalta jos tuote vastaa ihmisten tarpeita hyvin, ei kysynnästäkään ole monesti puutetta.
Eikö tuo mainitsemasi 100kW ylettyvä teholuokka palvelee melko hyvin valtaosan pientalojen/foorumilaisten kohdalla tarvetta? Käänteispaloisuus vastaa myös kokonaisuutena tällä hetkellä parhaiten, valtaosan puulämmittäjiä tarpeisiin paremmin, kuin vaikkapa työllistävämpi yläpalokattila. Ei meitä omakotilämmittäjiä saa valitsemaan polttoaineen annostelua tms. vaativaa yläpalokattilaa perustelulla, että vähemmän ahtaassa raossa (suuremmassa kokoluokassa) käytetään paljon yläpaloperiaatteella toimivia kattiloita.

Ehkäpä voisit kertoa, mitä lisäarvoa normaali omakotilämmittäjä saisi valitessaan yläpalokattilan ja minkä kustannuksella? Monilla, täälläkin nykyisin käänteispalokattiloilla kotejaan lämmittävillä, on ollut syy vanhasta yläpalokattilastaan luopua.
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

riusmies

  • Vieras
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #76 : 11.03.2016-15:38 »
Sähkökaappi tulee kiusallisesti 45 kW mallin avautuvan etuoven tielle ja 34kw  ovi menee sopivasti sähkökaapin nurkan alta. Brummerin scheitikumin ongelma oli yllättäen tila, pitkittäin ei käynyt ergonomian takia ja poikittain oli ahdas välikkö. 34 kW varastopesä on ihan "sopiva" 1800 litran varaajalle. Bio techiä näkyvät myyvän saksassa toisellakin nimellä ja hinta 25 kW on yli 5 ke. Attack ja vigas 40 oli aivan kalkkiviivoilla vielä mukana mutta Bio techin sytytysluukku mietittiin tärkeämmäksi. Kun hankintaa tehdään vuosikymmeneksi tai useammaksikikin, niin hinta ei meillä ainakaan hirveästi merkitse. Puulämmitys säästää vuosittain meillä 4 ke ja kattila maksaa itsensä takaisin eka vuonna. Jos taas vanhan nokipalon kanssa tulee uupumus ja tulee tehtyä nykyelämän pahin virhe eli laittaa maalämmityksen, niin rahaa menee 18 ke(tarjous paikallisesta firmasta) asennuksineen ja  ylimääräistä sähköä joka vuosi 15 tkW(kokonaiscop 3.0) eli 10 vuoden lasku 18 + 17 = 35 ke! Laskekoon kukin itse paljonko rahaa jää muuhun käyttöön, kun lämmittää puulla 30 v.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 303
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #77 : 11.03.2016-17:32 »
Ainakin useimmissa kattiloissa joissa on lambda niin kattilan automatiikka/ohjelma säätelee lambdan avulla koko toiminnan eli ei tarvitse käyttäjän siihen puuttua missään vaiheessa.
Täällä tuntuu joillakin  olevan käsitys että lambda olisi joku irrallinen systeemin johon pitäisi arvot itse määrittää.
Kunnon kattilassa lambda on vain osa kokonaisuutta ja sama automatiikka huomioi niin savukaasujen lämmön kuin tehon  tarpeenkin ja lambda auttaa siinä samassa jolloin automatiikka säätää koko kattilan toiminnan.
Ostamalla kunnon kattilan saa toimivan systeemin. Eri asia jos haluaa istua kattilan vieressä koko palotapahtuman ajan ja säädellä kattilaa optimaalisen palamistuloksen saavuttamiseksi (sekä yritetään hiki hatussa saada korkein mahdollinen savukaasun lämpötila ;D)

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #78 : 11.03.2016-17:55 »
Nyt se sitten päätetty. Kattila on Bio Tec 34 kW lambda.

 :) Siitä se homma lähtee!
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Heater

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 209
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #79 : 11.03.2016-18:08 »
Ei sitä alapaloisessakaan tarvitse kun laittaa polttopuut pesään ja sytytys. Palaa ryökäleen hyvällä hyötysuhteella ilman valvontaa ja holvaamista, täytyy vaan olla oikein suunniteltu alapalokattila. Parempi hyötysuhde polttopuusta veteen siirtyvä energia kuin suurimmassa osassa käänteispaloisissa ja parempi kuin lambda ohjatuissa käänteispaloisissa.

Aivan perkeleen hyvä hyötysuhde kyllä kyllä. Joku 65% hyötysuhde noissa vanhemmissa alapaloissa ja ei paljo parane ennen 2000lukua jos sittenkään.
Hauska lukea näitä kun vanhan liiton ukot tulee haukkumaa uuden tekniikan paskaksi. Koittaa jotain tajuta nuista säätimistä lukemalla ja nujuaa omassa nokisessa pannuhuoneessa vanhojen romujen kanssa.

Toinen hyvä esimerkki kun viritellään vehkeitä eikä ole minkäänlaisia mittareita kiinni että näkis paljonko tuli energiaa saatika että punnittis edes puut.
Plasebovaikutus vain. Sitten vouhotetaan että on perkele hyvät vehkeet

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #80 : 11.03.2016-18:12 »
Tuo ev3449 laittama linkki on syytä kaikkien lukea. Siitä esimerkiksi selviää että kun jäännöshapen määrä nousee 3 - 13 %, sen aiheuttama hyötysuhde laskee 89 - 81 %. Minä vain kysyin mille kohtaa lambda säädettäisiin tällä välillä. Olen saanut selville että väärin kysytty. Minun pityäis ensin selvittää millä lämmitän. Mitä lambdaa käytän, miten mittaan ym. Ei ole kysymys minun lämmittämisestäni eikä kenenkään muunkaan erikoisesti.

Se on kuule vähän sama juttu toi jäännöshappiprossa ku rengaskoko. Joka autossa on ensiasennuksena jotain kokoa, monet muutkin koot sopii, mut kaikki ei silti sovi edes pyörimään. Eli ei ole ainutta oikeaa rengaskokoa kaikille autoille.

Mut aasinsillasta asiaan, joskushan tota jo pyöritettiin, tarvittava happiylimäärähän riippu jälkipolton hyvyydestä. Jos on optimitilanne, happiylimäärää ei tarvita. Koska käytäntö on käytäntöä, eikä lievosmaisellakaan pohdiskelulla muuksi muutu, aina tarvitaan kuitenkin jonkun verran happiylimäärää, et kaikki palava varmasti sais happensa. Ja vielä ajoissa, ennenkuin kaasut on liian kylmiä palamaan.

Näistä käänteispaloista ei saisi sanoa mitään kielteistä. Sellaisen kirjoittaja ei ymmärrä mitään. Hänen tai minun asenne on väärä.
Todellisuudessa käänteispalo sopii vain ahtaaseen rakoon omakotitalon varaajan lämmittämiseen. Teho on maksimissaan 100 Kw. Jos puuta poltetaan 25 kiloa tunnissa tai enemmän. Varastopesä kasvaa suureksi.
Yläpalokattilaa pidetään menetettynä vaikka suuremmat kattilat on yläpaloisia. Ne vain vaatii polttoaineen annostelun mutta vastapainona saadaan suuri tehonsäädön väli. Hyötysuhteessa tai päästöissä ne ei häviä käänteispalolle.

Hoh hoijaa. Jos matalakierroksinen 2t diesel sopii ison laivan moottoriksi, sitä tuskin kukaan haluaa kauppakassin konehuoneeseen.

Nyt vaan sattuu olemaan niin, et käänteispalolla saadaan aika monta hyvää ja sopivaa ominaisuutta kerralla sinne omakotitalon pannariin.

Mutta jos puhutaan isommista yläpuolista, niissähän on käytännössä aina jäännöshapesta mittaus ja säätöautomatiikkaa. Miks automatiikka ei toimis pientalokokoluokanki kattilassa?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Eko

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 97
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #81 : 11.03.2016-19:35 »
Paras kattila on varmaan se mikä omassa kattila huoneessa on .
Melkoista vääntöä näkyy tällä palstalla taasen olevan lambda
vai ei . Oma Lambda Attack puhkunut pannarissa nyt muutaman
vuoden ja päivääkään en ole valintaa katunut .

Kerta vuoteen kunnon puhdistus ja talvisin kerta kuukaudessa tuhkat
pois , sitäkään ei kyllä paljoa kerry . Puuta on poltettu joka lajia ,
aina on varaaja täyttynyt ilman mitään ylimääräistä värkkäämistä .

Aikaisemmin painiskelin yp-kattilan kanssa , ja siinä kyllä riitti nuohoamista
sun muuta toimintaa polton aikana , jos varaajan halusi saada täyteen .
Puun kulutus on myös pudonnut , ei tarvi joka vuosi kahtakymmentä
metriä puuta ostaa . Nykyään viihdyttävää seurata naapurin lämmitys sessioita
yp-kattilalla , peittyy koko tienoo savuun ja puuta kuulemma kuluu ,
pysyvät ainakin puun toimittajat leivän syrjässä kiinni .

Attack DPX 25 lambda , jäspi 1200l + 500l rst aurinko varaaja ,vesitakka selmac , 60kpl tyhjöputkia + 500w pv

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #82 : 12.03.2016-13:34 »
Juu, aplodeja täältäkin ja onnea uudelle kattilalle!

Pitäiskö otsikkoa muuttaa: itselle paras kattila  ;)

Valinta tuskin perustui sihen onko kattilan hyötysuhde 90,1 tai 90,2. Käytännössä siihen vaikuttaa niin moni asia ettei sillä valmistajan ilmoittamalla- tai testeissä sadulla luvulla ole paljonkaan merkitystä.

Opettele aluksi hyvä/helppo/varma sytytysrutiini. Kun tulet sinuiksi kattilan kanssa niin voit istukella kattilan vieressä ja nauttia hyvästä palamisesta




vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 303
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #83 : 12.03.2016-19:36 »
Juu, aplodeja täältäkin ja onnea uudelle kattilalle!

Pitäiskö otsikkoa muuttaa: itselle paras kattila  ;)

Valinta tuskin perustui sihen onko kattilan hyötysuhde 90,1 tai 90,2. Käytännössä siihen vaikuttaa niin moni asia ettei sillä valmistajan ilmoittamalla- tai testeissä sadulla luvulla ole paljonkaan merkitystä.

Opettele aluksi hyvä/helppo/varma sytytysrutiini. Kun tulet sinuiksi kattilan kanssa niin voit istukella kattilan vieressä ja nauttia hyvästä palamisesta

Todellisuudessa taitaa olla niin että paras puukattilla on vielä tekemättä/kehittämättä kaikkien puulämmittäjien onneksi.
Juuri kun kaikki luulee että tästä ei voi enää kattila parantua niin taas tulee jotain uutta :D





riusmies

  • Vieras
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #84 : 12.03.2016-22:15 »
Helpottunut olo, kun tuli tehtyä päätös, vaikka markkinoiden edistyksellisin jäi hankkimatta.  Tuli sitä aikoinaan alkutulia tehtyä Jämä Natureen. Jämä vei todella vähän puita verrattuna nykyiseen vesiarinalla varustettuun yläpalo-Clapiin.

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #85 : 14.03.2016-11:25 »
Lainaus
Todellisuudessa taitaa olla niin että paras puukattilla on vielä tekemättä/kehittämättä kaikkien puulämmittäjien onneksi.
Juuri kun kaikki luulee että tästä ei voi enää kattila parantua niin taas tulee jotain uutta


Juuri noin, onnesta tiedä sanoa  :). Enkä luule että paras kattila on keksitty vaan tiedän melkein luulevani ettei näin ole   :P . Voidaan toki todeta että ollaan jo niin korkealla tasolla ettei mitään todella mullistavaa ja merkittävää parannusta enää saada ja mahdolliset parannukset aika marginaalisia, paljonko niihin voidaan satsata ettei hinta karkaa tavan polttajan ulottumattomiin  :-\.
Viimeisin suuri edistysaskel lienee tuo kattilan perään liitettävä kondenssilaatikko   .

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #86 : 14.03.2016-22:33 »
Miksei kukaan ehdota savukaasujen häkäpitoisuuden mittaamista? Se kertoo enemmän palamisesta kuin hapen määrä. Se kertoo onko happi tehnyt tehtävänsä. Se on indikaattori palamattomille hiilivedyille ja hiukkasille, joita muuten on vaikea / kallis mitata.
Ihan vaan siksi että mulle vanhan liiton miehelle ehdotettiin tutustumista linkkiin, jossa mm. todetaan että jäännöshappipitoisuus ei juurikaan vaikuta hyötysuhteeseen jos se vain on on tarpeeksi suuri.

Sitten puuttuisin tuhon tehokysymykseen ja sen aiheuttamiin muutoksiin.
Otetaan esimerkiksi 40 kW kattila jolloin puuta poltetaan 10 kg tunnissa. Jos yhdestä kilosta puuta savukaasuja saadaan 7 m³, savukaasuja saadaan 70 m³ tunnissa. Tämä on n. 20 l / sek. Jos tämä lämmitetään 700 asteeseen, sen tilavuus on n. 70 l. Jos toisiopalotilan pinta-ala 50̈́ x 50 senttiä = 25 dm² , kaasun nopeus on tilavuus jaettuna pita-alalla. Se on 2,8 m / sek. Jos toisiopalotilan pituus on 50 senttiä kaasu viipyy siinä 0,18 sek. Tässä ajassa palamisen pitäisi ehtiä tapahtumaan.
Jos teho on pienempi, aikaa jää enemmän.

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #87 : 15.03.2016-11:09 »
Miksei kukaan ehdota savukaasujen häkäpitoisuuden mittaamista? Se kertoo enemmän palamisesta kuin hapen määrä. Se kertoo onko happi tehnyt tehtävänsä. Se on indikaattori palamattomille hiilivedyille ja hiukkasille, joita muuten on vaikea / kallis mitata.
Ihan vaan siksi että mulle vanhan liiton miehelle ehdotettiin tutustumista linkkiin, jossa mm. todetaan että jäännöshappipitoisuus ei juurikaan vaikuta hyötysuhteeseen jos se vain on on tarpeeksi suuri.

Sitten puuttuisin tuhon tehokysymykseen ja sen aiheuttamiin muutoksiin.
Otetaan esimerkiksi 40 kW kattila jolloin puuta poltetaan 10 kg tunnissa. Jos yhdestä kilosta puuta savukaasuja saadaan 7 m³, savukaasuja saadaan 70 m³ tunnissa. Tämä on n. 20 l / sek. Jos tämä lämmitetään 700 asteeseen, sen tilavuus on n. 70 l. Jos toisiopalotilan pinta-ala 50̈́ x 50 senttiä = 25 dm² , kaasun nopeus on tilavuus jaettuna pita-alalla. Se on 2,8 m / sek. Jos toisiopalotilan pituus on 50 senttiä kaasu viipyy siinä 0,18 sek. Tässä ajassa palamisen pitäisi ehtiä tapahtumaan.
Jos teho on pienempi, aikaa jää enemmän.

Varmaan parhaita ehdotuksia ja keskustelua voi olettaa saavansa vasta kun mietityttävä aihe on selkeä.

Yllä kirjoittamasi asiat ovat valtaosin samoja, joita kattiloita suunnittelevat ja säätävät tahot kohtaavat työssään. Ennen kuin kattila meille kuluttajille asti päätyy, myös se häkäpitoisuus savukaasuissa on jopa useampaan kertaan mitattu.
Myös kattilan fyysinen rakenne, kuten vaikkapa kaasumäärän sekä eri osien mitoitus yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi on valmistajan toimesta mietitty ennen kattilan päätymistä kuluttajalle.
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

pjokinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 162
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #88 : 15.03.2016-11:22 »
Miksei kukaan ehdota savukaasujen häkäpitoisuuden mittaamista? Se kertoo enemmän palamisesta kuin hapen määrä.

Sinähän juuri ehdotit  ;) Kerrotko hieman lisää miten mielestäsi hiilimonoksidin mittaus kertoo paremmin puukattilan palamisen onnistumisesta kuin happi?

Itse elän siinä luulossa että kun puu kaasutetaan niin pääasiassa  puulle pitää antaa lämpöä ja happea, näiden vaikutuksesta puusta irtoaa palava aines. Ensin (hiili)vety jota puun energiasta on kai vajaa 1/3 ja sitten hiili jota siinä on reilu 2/3. Vedyn palaminen ei ole kovin ongelmallinen, mutta tuon hiilen palamisen vaaditaan jo enemmän asioita. Hiilestä saadaan hiilimonoksidi irti kun lämpöä on yli 800 °C. Eli C + O -> CO, tämä on se palamistuote jota sinne toisiopaloon suurimmaksi osaksi halutaan menevän. Häkäähän ei kai synny ilman että nuo asiat toteutuvat.

Toisiopalossa tuo CO sitten taas muuttuu lisäilman myötävaikutuksesta hiilidioksidiksi CO + O -> CO2, tämä vaatii yli 850 °C lämmön että reaktio voi toteutua. Ylimääräinen reagoimaton happi taas menee sellaisenaan kattilasta läpi. Tätä jäännöshappeahan tuo Lambda mittaa.

Kattilan sytytysvaiheessahan ei tuo Lambda säädä vielä mitään, koska palotapahtuman lämpötilan oletetaan olevan liian matalan sopivan hapetusreaktion syntymiseksi. Tuo vääränlainen palolämpötila näkyy osittain kai suoraan savukaasuissa, kun palamatonta materiaalia päätyy pakokanavaan eli piippuun. Kattila siis "savuttaa".

Toisiopalolle on eduksi että ilma tulee esilämmitettynä, jolloin päästään toisiopesässä jopa raudan sulamislämpötiloja vastaaviin lämpöihin. Lambda taas koittaa jarruttaa tätä ylikuumaa palamista (ja samalla vakioida polttotehoa), jotta esimerkiksi typpioksideja ei muodostuisi, kun tuo piippuun karkaava jäännöshappi alkaa hapettumaan voimakkaasti typen kanssa yli 1000 °C lämpötiloissa muodostaen sitä ilmansaastetta.

Palotapahtuman kannalta optimi toisiopalon lämpötila olisi 950-1000°C, jolloin palokaasut hapettuvat hyvin. Jos liekin pystyy mittaamalla pitämään tuossa lämpötilassa, se olisi kai myös riittävän hyvä indikaattori siitä että palotapahtuma on kunnossa.

Kaipa sen häkäpitoisuuttakin mittaamalla voitaisiin jotenkin säätää, mutta silloin kai nähtäisiin vain sille rajalle asti kunnes häkä on hapettunut kokonaan ja tällöinhän ei teoriassa yhtään jäännöshappea kulkeudu piippuun. Tuon raja (850 °C) kohdalla ja sen yli mentäessä säädin ei voisi säätää mitään, koska se ei näkisi ylitse tuon kriittisen pisteen, jolloin se ei tietäisi enää millainen palotapahtuma on meneillään, siis teoriassa kun sekoittuminen olisi täydellistä, jota se ei kyllä oikeasti voi ollakaan. Omasta mielestäni tuo jäännöshappi on ehkä kuitenkin parempi indikaattori kuin hiilimonoksi. Jokin syys kai sille on että nimen omaan tuota Lambdaa halutaan käyttää tuohon palotapahtuman säätämiseen.

Sopiva happiylimäärä mahdollistaa sen että huonommin sekoittuvissa paloissa, sitä happea riittää vielä niille liekin häntäpaloillekin. Tuota sekoittumista koitetaan joissakin malleissa kai tehostaa sillä että liekki koitetaan saada kiertymään toisiopesässä, jolloin se joutuu kulkemaan pitemmän matkan kuumassa.

Eri mieltäkin saa olla :)

Lainaus
Sitten puuttuisin tuhon tehokysymykseen ja sen aiheuttamiin muutoksiin... Jos toisiopalotilan pinta-ala 50̈́ x 50 senttiä = 25 dm² , kaasun nopeus on tilavuus jaettuna pita-alalla. Se on 2,8 m / sek. Jos toisiopalotilan pituus on 50 senttiä kaasu viipyy siinä 0,18 sek. Tässä ajassa palamisen pitäisi ehtiä tapahtumaan.
Jos teho on pienempi, aikaa jää enemmän.

Varmastikin näin. Uskoisin että kattilafirmat osaavat suunnitella toisiopesänsä suhteessa suuttimeen ja palokaasumäärään siten että tuossa pesässä on riittävästi tilaa palotapahtuman täydelliseen toteutumiseen. En tiedä onko oikeasti aina näin, mutta luulisi tuon nyt olevan valmistajille triviaalia laskettavaa? Varmaan nuo löytyvät heiltä jostain taulukoistakin valmiina ettei tarvitse aina erikseen laskea.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Paras puukattila
« Vastaus #89 : 15.03.2016-12:12 »
Miksei kukaan ehdota savukaasujen häkäpitoisuuden mittaamista? Se kertoo enemmän palamisesta kuin hapen määrä. Se kertoo onko happi tehnyt tehtävänsä. Se on indikaattori palamattomille hiilivedyille ja hiukkasille, joita muuten on vaikea / kallis mitata.

Jatkuvaan käyttöön tehtyjä häkäantureita ei taida olla yhtä helposti ja edullisesti saatavilla ku massatuotettuja lambadoja? Näytöllisiä löytyy, mutta et sais digitaalisen tai analogisen säätösinkulan ulos, en muista hetkeen törmänneeni moiseen.

Eikös toi häkääntymistaipumus oo kans aika vakio, eli jos mitataan tietyllä teholla, et häkä% alittaa tietyn rajan tietyllä happiylimäärällä, ni tuo on aika tyypillisesti toistuva asia? Eli kun tiedetään paljonko pitää hapettaa, tiedetään ettei ylitetä häkärajaa. Eli saadaan aika simppeli välillisen mittauksen ratkaisu haluamallesi suureelle.

Samalla vois kai periaatteessa tuota häkä/happiylijäämäsuhdetta pitää jonkinlaisena palon hyvyysarvona, vai mitä olet mieltä?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi