Niin, lie näitä iäisyys kysymyksiä, mutta itse arvostan kattilaa, joka mahdollistuu säätymään hyvälle palotasolle olkoompa puu höttöpuuta tai sopivan paksua ja ei holavaa palamisen aikana. Siis hyvän kattilan hyvä palamistulos ei tule olla puun koosta riippuvainen. Taas puun kosteus vaikuttaa aina kielteisesti hyvään palamistuklokseen pääsemisessä,- olkoompa kattila mikä tahansa.
Taas kokonaan eri asia on, jos käyttäjä ei osaa säätää ja käyttää kattilaa oikein. Niin, jos kattilan automatiiikka ei mahdollistu säätämään oikein, niin kattilan rakenteeseen liittyy ongelmia. Tai sitten säätöautomatiikka ei ole suunniteltu oikein.
Niin Itse kans jo liki 40v touhunnu puulämmityksen kanssa ja jos en muuta ole oppinut, niin mitä poltetaan, poltetaan mahdollissimman laadukasta, oli sitten kaupungin koko luokkaa oleva laitos tai meidän pikku kattilamme, vain näin saamme mahdollisimman edullista energiaa.
Tästä höttöpuun polttamisesta jos joku sitä haluaa polttaa, niin se tulisi miettiä jo kalpikattillaa hankittaessa, koska kun siitä huonosta puusta ei vaan irtoa kilowatteja niin se lisää lämmitystyötä ja nostaa energianhintaa. saman työn joutuu tekemään pilkkomisessa oli raaka aine hyvää tai huonoa, mutta sitä huonoa raaka ainetta on tehtävä jopa kymmeniä % enemmän saadakseen saman energian kuin laadukkaasta tavarasta. Ihan sama onko megaluokan kattila vai meidän vähittäiskäyttäjien kattila.
Jos kuitenkin joku sitä p.skaa haluaa polttaa niin kattilan koko on oltava mitoitettu p,skan polttoon ja sitten kun saa sitä parempaa niin säästää sitten työmäärässä kun ei tarvii niin paljon olla lappamassa priima klapua sinne kattilaan.
itse kohta polttanut klapua jo 50V ollu puhdasta leppää tai tyvi lahoa närettä. Tänäpäivänä ne jää muille, olen siirtynyt melkein puhtaaseen koivuun ihan siksi että vähimmällä työllä saan riitävät kilowatit kasattua.
pointtina se että tähän ei vaikuta se itse kattila. Kattilan valinta sitten vaikuttaa kuinka hyvin se sitten hyödyntää puussa olevan energian.
Kun näitä lueskellu niin hyvällä raaka-aineella toimivia laitoksia tuntus olevan nuo idänkin ihmeet.