Kirjoittaja Aihe: Nyt alkoi Vigas temppuilemaan  (Luettu 77562 kertaa)

Markku

• Hero Member
Vs: Nyt alkoi Vigas temppuilemaan
« Vastaus #90 : 21.10.2016-19:40 »
Niin, lie näitä iäisyys kysymyksiä, mutta itse arvostan kattilaa, joka mahdollistuu säätymään hyvälle palotasolle olkoompa puu höttöpuuta tai sopivan paksua ja ei holavaa palamisen aikana. Siis hyvän kattilan hyvä palamistulos ei tule olla puun koosta riippuvainen. Taas puun kosteus vaikuttaa aina kielteisesti hyvään palamistuklokseen pääsemisessä,- olkoompa kattila mikä tahansa.

Taas kokonaan eri asia on, jos käyttäjä ei osaa säätää ja käyttää kattilaa oikein. Niin, jos kattilan automatiiikka ei mahdollistu säätämään oikein, niin  kattilan rakenteeseen liittyy ongelmia. Tai sitten säätöautomatiikka ei ole suunniteltu oikein.

Kyllä täytyy todeta että kaima tietää mistä kirjoittaa. Ottaisivatpa kaikki puulämmitykseen siirtyneet vaariin mitä oikeasti täytyy tietää puulämmittämisestä ja minkälaisella kalustolla.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #91 : 21.10.2016-20:35 »
Kiitos

oikeastii kiitos tässä teille ketkä kerrotte ongelmista joita kohdalle osuu.

Samalla semmoinen moderaattoripyyntö tuonne kohtaan tapani-ilonen josta mainittu melkein 2 vuotta sitten kun Markku rekisteröityi

että tää Markku - Topi - Mister X - Tapani Ilonen jne jne, miksi ei opita kerrasta tai edes kahdesta? Pitääkö kaikkien olla idiootteja ja hyväksyä ja hymyillä taas huomenna kun foorumin keskustelut karkaavat oikeista aiheista täysin turhanpäiväisiin "meidän isä  juo enemmän viinaa kun teidän isä hiekkalaatikkokinasteluihin"

anteeksi- vastasin trollille - ruokin trollia. Oikeasti kun hillitsemme hermomme emmekä ruoki trollia, (esimerkisi Markku-Topi-Mister X- Tapani Ilonen jne jne) niin trollitkin kuihtuu

hyvää viikonloppua ja vielä parempaa tulevaa puulämmityskautta ;)
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #92 : 21.10.2016-20:43 »
Yksinkertainen kun olen,- niin edellisen viestin sisältö meni täysin ohi ymmärrykseni. Mitä yleensä kirjoittelen, niin punainen lanka on mitä olen havainnut ja mitä parantamisen / muutoksen  varaa on. Olipa kysymys  asioista taivaan ja maan väliltä.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #93 : 21.10.2016-21:18 »
Yksinkertainen kun olen,- niin edellisen viestin sisältö meni täysin ohi ymmärrykseni. Mitä yleensä kirjoittelen, niin punainen lanka on mitä olen havainnut ja mitä parantamisen / muutoksen  varaa on. Olipa kysymys  asioista taivaan ja maan väliltä.
elä välitä, tämä oli vain pyyntö moderaattorien suuntaan kun tälläkin foorumilla on jo 2 kertaa nähty tämä episodi missä Tapani Ilonen eri nimimerkkien suojissa (Markku, Mister X, Topi ym ym) kertailee samaa mantraansa ja saa keskustelujen tason muuttumaan hiekkalaatikkoleikkitsaolle sinä-minä-meidän isä voittaa teidän isän)

Että jos puulämmitysfooorumi olisi puulämmitysfoorumin nin vilpittömästi minä ainakin kannattaisin ajatusta että täällä keskusteltaisiin oikeasti puulämmityksestä eikä Ilosen Tapanin fantasioista.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

pelti

• Sr. Member
« Vastaus #94 : 21.10.2016-21:31 »
Peukku pähkäilijälle.
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

kaji

• Full Member
« Vastaus #95 : 22.10.2016-02:30 »
Ja ISO peukku

Markku

• Hero Member
« Vastaus #96 : 22.10.2016-10:41 »

Niin minullakin menee yli hilseen nimimerkki Pähkäilijän kommentit. Taitaa olla viikonlopun pullo aukaistu ja siemaistu tuhti annos ilolientä tai sitten muuten vaan korvienvälissä viiraa.
Ylläpito sensijaan voisi siivota ja huomauttaa epäasiallisista kirjoituksista tähän threadiin niille jotka niitä viljelevät.
Tässä on nyt pyritty aukaisemaan asiaa ja ongelmaa, jossa Vigas on alkanut temppuilemaan. Omat havaintoni on se mitä olen kirjoittanut, jotka voi lukea edellisistä kirjoituksistani.

CMK77

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #97 : 22.10.2016-10:53 »
Ei sitten kannattaisi puhua mistään "rajoista" jos ei tiedä mitä sillä tarkoitetaan.

Halusin vain tuoda esille ettei automaatio ole mikään ihmeidentekijä. Tiedän siis että se ei pysty säätämään yli rajojensa (esim 100% analogialähdöissä). Sitä en tiedä että tarkoittaako tämä 5 kuutiota toisioilmaa ja 5 kuutiota ensiöilmaa koska en tiedä näiden ilmakanavien kokoa, puhaltimen tuottoa enkä pellin jakosuhdetta.

Mutta joo, sinun mukaan pitäisi siis olla hiljaa jos ei tiedä tarkalleen näitä arvoja. Sinä siis tiedät kun toit esille nämä rajat?

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #98 : 22.10.2016-11:54 »
Niin, ihan mielenkiinnosta kysäisen. Huomioiko / tarkkaileeko  lambda automatiikka myös toisiopalon lämpötilaa? Todellisuus  käänteispalokattilassa  sytytysvaihetta ajatellen, niin pesän "kytevällä " lämpötilalla on ratkaiseva vaikutus toisiopaloon ja sen etenemiseen hyvälle tasolle. Samoin tuohon tapahtumaan vaikuttaa kattilan rakenne ratkaisevasti. Mitä torsompi kattilan rakenne, sitä vaikeampi on edetä toisiopalossa hyvälle tasolle.
 Sytytysvaiheessa tulee aina runsaampi seossuhde kuin  normaalisti hyvällä palamistasolla palamisen aikana. Jos taas laihentaa kaasuuntumis seosta sytytysvaiheessa, niin "kytöpalon" lämpötila laskee ja toisiopalo sammuu. Samoin lämmityksen alussa resonointi liittyy samaan ilmiöön.

Hyvän kattilan rakenteeseen  liityy juuri "kytöpalon" /pesän mahdollisimman nopea lämpeneminen normaali käyttö tasolle ja siten tasainen hallittu puun kaasuuntuminen.. Toisiopalon hyvä taso on juuri tuosta tekijöästä kiinni.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2016-11:59 kirjoittanut markkulievonen »

Markku

• Hero Member
« Vastaus #99 : 22.10.2016-14:28 »
Halusin vain tuoda esille ettei automaatio ole mikään ihmeidentekijä. Tiedän siis että se ei pysty säätämään yli rajojensa (esim 100% analogialähdöissä). Sitä en tiedä että tarkoittaako tämä 5 kuutiota toisioilmaa ja 5 kuutiota ensiöilmaa koska en tiedä näiden ilmakanavien kokoa, puhaltimen tuottoa enkä pellin jakosuhdetta.

Mutta joo, sinun mukaan pitäisi siis olla hiljaa jos ei tiedä tarkalleen näitä arvoja. Sinä siis tiedät kun toit esille nämä rajat?

No joo jospa vastaisin.
Alkujaan kommentoin kyseisen kattilan automaatioineen olevan torso ja sitä se tämän näkemyksen mukaan on.
Mitä tulee tietämykseeni polttotekniikan automaatioista on selviö, että osaamiseni teollisuusautomaatiosta ja kattilatekniikasta voimalaitostasolla on ammattipätevyyttäni. Edellämainituissa laitteistoissa automaatio ratkaisee kaikki polton osa-alueet ja optimoi ne.
Näissä pikkukattiloissa ollaan paljon jäljessä hyvästä automaatiosta se on selviö, kun polton ohjausautomatiikka perustuu jäännöshapen määrään ja kattila-ja savukaasun lämpötilaan perustuen.

Muukalainen

• Full Member
« Vastaus #100 : 22.10.2016-14:58 »
No joo jospa vastaisin.
Alkujaan kommentoin kyseisen kattilan automaatioineen olevan torso ja sitä se tämän näkemyksen mukaan on.
Mitä tulee tietämykseeni polttotekniikan automaatioista on selviö, että osaamiseni teollisuusautomaatiosta ja kattilatekniikasta voimalaitostasolla on ammattipätevyyttäni. Edellämainituissa laitteistoissa automaatio ratkaisee kaikki polton osa-alueet ja optimoi ne.
Näissä pikkukattiloissa ollaan paljon jäljessä hyvästä automaatiosta se on selviö, kun polton ohjausautomatiikka perustuu jäännöshapen määrään ja kattila-ja savukaasun lämpötilaan perustuen.

Niinpä.  se vähän mitä tällä palstalla lueskellu, niin annan vinkin sulle Markku  ja ihan sarvia ja hampaita. Ilma kritiikkiä olen kirjoituksiasi lukenut ja kuinka omaa ammatti tietoasi täällä ylistät.
Itse jos omistaisin tuommoisen tietotaidon niin en täällä sitä ylistäisi vaan tekisn sillä bisnestä meille vähittäis kuluttajille. Suomihan on puun polton kehitysmaa sitä tuskin täällä kukaan kiistää. Varsinkin nyt on otollinen hetki tehdä meille megaluokan ominaisuuksilla ja samaan hintaan kuin nämä halpis kattilat. Tämmöisiä Markkuja suomi kaipaa nyt jotta tällä maalla on jotain tulevaisuutta.

Kuitenkin jos et halua näin tehdä niin  ainakin omalla kohdalla nämä toisia vähättelevät ja omaa tietoasi  ylistävät  krjoitukset ei minua kiinnosta. Knoppailijoita riittää näillä palstoilla ihan riittävästi. Varsinkin kun yhdessäkään näistä väitteistäsi ei ole ollut minkäänlaisia argumentteja.

Muukalainen

• Full Member
« Vastaus #101 : 22.10.2016-15:18 »
Niin, lie näitä iäisyys kysymyksiä, mutta itse arvostan kattilaa, joka mahdollistuu säätymään hyvälle palotasolle olkoompa puu höttöpuuta tai sopivan paksua ja ei holavaa palamisen aikana. Siis hyvän kattilan hyvä palamistulos ei tule olla puun koosta riippuvainen. Taas puun kosteus vaikuttaa aina kielteisesti hyvään palamistuklokseen pääsemisessä,- olkoompa kattila mikä tahansa.

Taas kokonaan eri asia on, jos käyttäjä ei osaa säätää ja käyttää kattilaa oikein. Niin, jos kattilan automatiiikka ei mahdollistu säätämään oikein, niin  kattilan rakenteeseen liittyy ongelmia. Tai sitten säätöautomatiikka ei ole suunniteltu oikein.

Niin Itse kans jo liki 40v touhunnu puulämmityksen kanssa ja jos en muuta ole oppinut, niin mitä poltetaan, poltetaan mahdollissimman laadukasta, oli sitten kaupungin koko luokkaa oleva laitos tai meidän pikku kattilamme, vain näin saamme mahdollisimman edullista energiaa.
Tästä höttöpuun polttamisesta jos joku sitä haluaa polttaa, niin se tulisi miettiä jo kalpikattillaa hankittaessa, koska kun siitä huonosta puusta ei vaan irtoa kilowatteja niin se lisää lämmitystyötä ja nostaa energianhintaa. saman työn joutuu tekemään pilkkomisessa oli raaka aine hyvää tai huonoa, mutta sitä huonoa raaka ainetta on tehtävä jopa kymmeniä % enemmän saadakseen saman energian  kuin laadukkaasta tavarasta. Ihan sama onko megaluokan kattila vai meidän vähittäiskäyttäjien kattila.

Jos kuitenkin joku sitä p.skaa haluaa polttaa niin kattilan koko on oltava mitoitettu p,skan polttoon ja sitten kun saa sitä parempaa niin säästää sitten työmäärässä kun ei tarvii niin paljon olla lappamassa priima klapua sinne kattilaan.
itse kohta polttanut klapua jo 50V  ollu puhdasta leppää tai tyvi lahoa närettä. Tänäpäivänä ne jää muille, olen siirtynyt melkein puhtaaseen koivuun ihan siksi että vähimmällä työllä saan riitävät kilowatit kasattua.
pointtina se että tähän ei vaikuta se itse kattila. Kattilan valinta sitten vaikuttaa kuinka hyvin se sitten hyödyntää puussa olevan energian.

Kun näitä lueskellu niin hyvällä raaka-aineella toimivia laitoksia tuntus olevan nuo idänkin ihmeet.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #102 : 22.10.2016-16:20 »
Toisaalta miten miellämme käsitteen höttöpuu.  Tarkoitan puuta, joka on epämääräistä, mutta teholtaan täyttä tavaraa kiloa kohti. Kuoretonta pakkauslaatikoita / höylättyä lautaa ,- trukkilavoja jne... Todelllisuudessa painoarvoltaan enemmän energiaa kuin klapissa,- jossa on kuorta  mukana. Tai  haapa klapia, joka on ohutta ja kaasuuntuu herkästi. Näillä kaikilla höttöpuulla saan kattilastani saman lämpöarvon kuin koivuklapilla kiloa kohden.

Mutta,- todellisuus on miten höttöpuun polttaminen vaatii palkon enemmän työtä ja aikaa ja juuri tuohon liittyen luovuin lavojen / laatikoiden polttamisesta. Vaikka höttöpuu on ollut ilmaista.  Ostan tulevaisuudessa kuitupuun pihaan ja teen ne klapeiksi ja pienemmällä  tuntimäärällä.

Muukalainen

• Full Member
« Vastaus #103 : 22.10.2016-17:12 »
Toisaalta miten miellämme käsitteen höttöpuu.  Tarkoitan puuta, joka on epämääräistä, mutta teholtaan täyttä tavaraa kiloa kohti. Kuoretonta pakkauslaatikoita / höylättyä lautaa ,- trukkilavoja jne... Todelllisuudessa painoarvoltaan enemmän energiaa kuin klapissa,- jossa on kuorta  mukana. Tai  haapa klapia, joka on ohutta ja kaasuuntuu herkästi. Näillä kaikilla höttöpuulla saan kattilastani saman lämpöarvon kuin koivuklapilla kiloa kohden.

Mutta,- todellisuus on miten höttöpuun polttaminen vaatii palkon enemmän työtä ja aikaa ja juuri tuohon liittyen luovuin lavojen / laatikoiden polttamisesta. Vaikka höttöpuu on ollut ilmaista.  Ostan tulevaisuudessa kuitupuun pihaan ja teen ne klapeiksi ja pienemmällä  tuntimäärällä.

Miten koivua ominaispainoltaan esim kuusi muuttuu painoarvoltaan paremmaksi polttoaineeksi kun se jatkojalostetaan sahapuutavarksi? Voi olla  niin että palaminen on rajumpaa ja tuntuu että lämpöä lähtee mutta kun sen energian muuttaa ajan suhteessa koivuun voi loppu tulos olla jotain muuta. Käytännössä kaikista paras sauna klapu on sahaus pinnat sopivan kokoisina. niistä vapautuu nopeasti se energia jolloin syntyy vaikutelma että on hyvää polttoainetta mutta kas kun mätät niitä kattilaan niin loppu tulos on jotain muuta. Vaikka noista saa todella helposti ja nopeasti tehtyä valmista polttoon.

Muukalainen

• Full Member
« Vastaus #104 : 22.10.2016-17:29 »
Niinpä.  se ylimääräinen hinta muodostuu käsittelystä ei poltosta.
Kyllä sille höttöpuullekin on kattila, niin kuin aiemmin kirjoitin. Itse laittaisin tämmöisen jos vain sais ja vähän pienemmän.

https://www.youtube.com/watch?v=3MbeOBXEftg

esim. ensiö pesä 2m. Suomessa havupuun saa viel suht kuivaksi paksunakin runkona. lehti puu vaatii muita konsteja.