Kirjoittaja Aihe: Mikä on pellettitakkojen heikon suosion syy?  (Luettu 11809 kertaa)

Hamppu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
Kysäisenpä täälläkin, koska lämpöpumppufoorumilla ei vastausta kuulu.

Mikä on pellettitakkojen heikon suosion syy Suomessa? Lukemani perusteella ne ovat ottaneet tuulta alleen paljon paremmin keskisessä Euroopassa, jossa luulisi ilpin olevan se ainoa valinta. Sen sijaan ilppi voi hyvin kylmässä Suomessa.

Mikä lienee syynä?

Suomen yleinen puunpolttokielteisyys ja hiukkaspäästöongelmat?

Väitetyt ongelmat takkojen kyvyssä käsitellä tarjolla olevaa pellettiä?

Jos jälkimmäinen, niin ovatko takkavalmistajien ilman syöttöä toteutetut omat kehitelmät täysin kelvottomia? 

Tälläkin hetkellä pellettiä näyttää saavan tonnin alle kahdella sadalla eurolla. Jotenkin sitä kuvittelisi, että pelletti sisällä olevassa tulisijassa poltettuna olisi sähkölämmitysilppimiesten valinta, mutta ei kai sitten ole. Puuta voi saada pellettejä halvemmalla, mutta puun käsittely ja varastointi on vaikeampaa.
Muokkaa viestiä

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 301
Vs: Mikä on pellettitakkojen heikon suosion syy?
« Vastaus #1 : 01.05.2016-18:39 »
Itsellä on kaksi vesikiertoista pellettitakkaa ja yksi pellettikattila (kolme taloa).
Sanoisin että yleisin syy miksi nuo ei ole yleistyneet on tietämättömyys. Kaikille kun olen selostanut pellettitakkaa niin heti tulee vastauksena jonkun serkun kummin kaiman kokemukset 60-luvulta hakelämmityksestä ;D
Itsellä on kaksi eri merkkistä italialaista vesikiertoista takkaa ja olen oikein tyytyväinen molempiin, toinen lämmitää 140 neliön taloa ja 1000 litran varaajaa ja toinen 80 neliön taloa ja 500 litran varaajaa. Molemmat takat on ihan huonetiloissa eivätkä jääkaappia suurempia. Molempiin riittää pellettisiilon täyttö noin pari kertaa viikossa ja kerran viikossa tuhkien poisto.
Molemmat olen ostanut suoraan italiasta ja molemmat maksoi vähän yli 2000 euroa ja molemmillla on tullut helppoa lämmitystä halvoilla aloituskustannuksilla, molemmat lämmittää koko talon sekä käyttöveden.
Itse olen tällaista vaihtoehtoa ehdottanut monelle lämmittäjälle kun tällainen systeemi ei käytännössä tarvitse tilaa juuri ollenkaan ja sopii melkein mihin tahansa taloon.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Mikä on pellettitakkojen heikon suosion syy?
« Vastaus #2 : 01.05.2016-18:57 »
Hankin pellettitakan vajaa kymmenen vuotta sitten. Poistin sen käytöstä yli kolme vuotta sitten. Lyhyeksi jäi pellettitakan taival meidän huushollissa. Suurin syy oli meteli, jos huoneessa on takka, niin samassa huoneessa ei nukuta. Tässä en tarkoita takan puhaltimien vienoa hyrinää, vaan syöttöruuvin täristämisestä aiheutuvaa mekkalaa. Tärinällä ehkä yritetään ehkäistä pellettisiilossa olevien pellettien holvaantumista. Toinen heikkous on pellettisiilon pieni koko, vaatii täyttämistä päivittäin, jopa useamman kerran vuorokaudessa, jos syöttö on täysillä. Olisi  kätevää, jos papanoita voisi ladata kerralla vaikka kolmen vrk:n tarpeen. Pellettitakka kuluttaa myös sähköä, joillekin voi tulla yllätyksenä noin puolentoista kiloWattitunnin vuorokautinen kulutus. Vaikka useimmalla omakotiasujalla olisikin paikka tonnin pellettisäkille, harvalla on kalustoa sen roudaamiseen. Viidentoista kilon pikkusäkit on käteviä, mutta hinta niissä pomsahtaakin helposti 400 - 500 euroon tonnilta.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2016-07:40 kirjoittanut rapid 3 »

riusmies

  • Vieras
Vs: Mikä on pellettitakkojen heikon suosion syy?
« Vastaus #3 : 01.05.2016-23:08 »
Polteltiin aikanaan varaavassa takassa pellettejä. Ostettiin siihen polttokori sitä varten. Taisi olla tavaran kalleus, johon homma kaatu. Takka kyllä lämpeni niilläkin. Harmi kun rantasaunalle tuli laitettua aikanaan ilmis, pellettitakka olis ollut tunnelmallisempi. Pitää se ilmiskin sen verran ihme kurinoita sun muuta elämää, ettei siellä pysty herkkäuniset nukkumaan.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 301
Vs: Mikä on pellettitakkojen heikon suosion syy?
« Vastaus #4 : 02.05.2016-11:02 »
15kg säkkejä saa vähän reilu 200 euroa/tonni kun ei osta niitä mistään marketista tai lähimmästä kalliista rautakaupasta.
Tuo ruuvin "kolina" johtuu puutteellisesta vaimennuksesta. Lähes kaikissa pellettitakoissa on syöttöruuvin moottorissa stopparina raudat molemmin puolin jotka estää moottorin liikkumisen, yleensä siinä on tiivisteenä ohut liimattu kumilevy välissä. Ja molemmissa takoissani huomasin sen irronneen jo kuljetuksen aikana, kun tuota meteliä itsekin aluksi ihmettelin. Liimasin uudet kumilaatat ja takasta tuli sen jälkeen lähes äänetön.

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Mikä on pellettitakkojen heikon suosion syy?
« Vastaus #5 : 03.05.2016-08:57 »
Hei
Minulla jäi Ivabo merkkinen pelletti poltin käyttämättömäksi lähinnä pelletin hinnan takia. Katsoin parhaaksi muuttua puulämmitykseen ja Niben popistoilma pumppuun. En ole katunut päätöstä.

Terv Oulujärven rannalta

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: Mikä on pellettitakkojen heikon suosion syy?
« Vastaus #6 : 03.05.2016-10:35 »
Tonnin verran vuodessa poltin varaavassa takassa korissa pellettejä. 500 Kg säkki kulki auton peräkärryssä ja tein autokatokseen laatikon, johon toi pellettimäärä mahtui. Oli aika helppo täyttää suoraan säkistä siihen ja oli siistin näköinen. Tuosta laatikosta sitten ämpärillinen pellettiä kerrallaan sisälle.
Minä tykkäsin. Muutto toiselle paikkakunnalle katkaisi tuon kivan homman.
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö