Kirjoittaja Aihe: Kiukaan tekeminen itse / teettäminen  (Luettu 20343 kertaa)

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Kiukaan tekeminen itse / teettäminen
« Vastaus #15 : 05.11.2016-16:24 »
Tuo kivien latominen mahdollisimman ilmavasti on tärkeää, aluksi kesti tunti saunan lämmityksessä mutta uudelleenlatomisen jälkeen menee 45min. Ajan saatossa lämpöeläminen näyttää tiivistävän niitä kiviä eli taitaa olla kohta uusi latominen edessä.

Mutta eihän sitä parhaimmassakaan tapauksessa pääse siitä tosiasiasta mihinkään että puuta kuluu enemmän kuin tavallisella kiukaalla, muistaakseni mittasin että 5,5 kiloa vanhalla puhkipalaneella jossa savukaasut karkas suoraan hormiin, ja legendillä 7,5.

Mutta eipä sitä tavallisella kiukaalla edes pysty höyrysaunomaan, eli aikaslailla eri laitoksia ovat.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2016-16:31 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Kiukaan tekeminen itse / teettäminen
« Vastaus #16 : 05.11.2016-19:02 »
Tein tällaisen pienen lämmönvaihtimen savutorveen. Siinä on 7 putkea laatikon läpi. Kaasut jäähtyy 400: sta - 200: aan eli puolet. Muoviputkea tulee korvausilma. Kyseessä pihasauna ilman muuta lämmitystä. Puun kulutus putosi ainakin puoleen.

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kiukaan tekeminen itse / teettäminen
« Vastaus #17 : 05.11.2016-20:22 »
Tuo kivien latominen mahdollisimman ilmavasti on tärkeää, aluksi kesti tunti saunan lämmityksessä mutta uudelleenlatomisen jälkeen menee 45min. Ajan saatossa lämpöeläminen näyttää tiivistävän niitä kiviä eli taitaa olla kohta uusi latominen edessä.

Mutta eihän sitä parhaimmassakaan tapauksessa pääse siitä tosiasiasta mihinkään että puuta kuluu enemmän kuin tavallisella kiukaalla, muistaakseni mittasin että 5,5 kiloa vanhalla puhkipalaneella jossa savukaasut karkas suoraan hormiin, ja legendillä 7,5.

Mutta eipä sitä tavallisella kiukaalla edes pysty höyrysaunomaan, eli aikaslailla eri laitoksia ovat.

Sammaa mieltä ollaan löylyistä, makkeita ovat eli niiden takia en kiukaasta luopus. Saunasta tuli semmonen maalimanparannuspaikka tuon kiukaan myötä kun mikkään kiirus ei oo pois sieltä ;D

Kivien ladonta kuulostaa järkevälle eli luultavasti on tiivistyny/ollu alusta asti liian tiivis vaikka harvensinki jossainkohtaa hiukan jo nuita. Jospa oikenis pelkällä ladonnalla ja huolellisemmalla nuohouksella kun aika paljon on karstaa sisäpinnoille nuohoojalla jääny >:(
Hitaasti mutta epävarmasti.

Tuappi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Kiukaan tekeminen itse / teettäminen
« Vastaus #18 : 06.11.2016-10:31 »
Ajattelin muokata alkuperäistä tekstiäni mutta tämä asia saattaisi jäädä huomaamatta jo tekstin lukeneet joten lisään tähän perään;
Originaaliin iki-kiukaaseen verrattuna tuohon kopiooni on tehty muutama muukin muutos. Suuluukun takaa, pohjan läpi, lähtee 60x25mm nelikulmainen putki, joka menee pohjaa pitkin aivan tulipesän takaosaan ja nousee siitä 5cm päähän tulipesän laesta. Lähelle kohtaa josta savukaasut nousee pois tulipesästä. Tällä lisähapen tuonnilla oli jo vanhan kiukaan aikaan tarkoitus mahdollistaa savukaasujen parempi palaminen. Korvausilmaputken mitoitus tuli tehtyä sen mukaan mitä putkea löytyi varastosta kun viimeeksi purin kiukaan. Eli 2 vuotta sitten. Kiuashan oli paikoillaan ensimmäisillä kivillä noin 6 vuotta ja silloinkin kivet vaihdoin vain mielenkiinnosta tutkia minkänäköiseksi kiuas on mennyt tuossa ajassa.
Ehkä lisäpaloilmakanava voisi olla suurempikin, mutta mennään nyt tällä vähän aikaa. Itse putki on ihan irrallaan pohjalla. Takaosaan on hitsattu harjateräspätkät molemmin puolin sivuille pitämään putki pystyssä ja luukun lähellä putki tekee 90 asteen kulman alas ja tulipesän pohjaan on jyrsitty samankokoinen aukko.