Kirjoittaja Aihe: Keskustelua ilman yhteyttä aiheeseen (Oli: Vs: Atmos DC75 otettu käyttöön)  (Luettu 3145 kertaa)

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Onhan polttomoottorissakin imua imutahdin aikana, kun mäntä liikkuu alaspäin. Tätä sanotaan täytökseksi.

Kyllähän me poloiset yritetään polttamalla saastuttaa mahdollisimman vähän...siinä kuitenkaan onnistumatta.
Ei kuitenkaan päästä lähellekään fuusioreaktorin saasteettomuutta, joka on tiettävästi hyvin lähellä saasteetonta energiaa

markkulievonen

  • Vieras
Niin, ja moottorissa männän nopeus vaikuttaa imusarjan alipaineeseen. Mutta,- tilanne muutttuu haaskasti kun mukaan otetaan turboahdin.

Turbosta puheenollen. Jos kattilaan asennettaisiin turboahdin, niin kaasujen virtaus saataisiin tasaiseksi. Ei hetkaittaisi tuulet , eikä tuiskut, ei hormin pituus.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Edullista olisikin polttaa paineessa. Happea on tilavuudessa enemmän. Palopesästä pitäisi vain tehdä ilmatiivis. Tyypillinen esimerkki on suihkumoottori. Siinä ilma puristetaan 30 bar paineeseen ja polttaminen tapahtuu siinä. Pienessä tilassa liekin tehoksi saadaan tuhansia kilovatteja.  Yksi on mielenkiintoinen kysymys: Miksi kaasut purkautuu taaksepäin. Miksei ne lähde myös eteenpäin ja pysäytä ahdinta.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Edullista olisikin polttaa paineessa. Happea on tilavuudessa enemmän. Palopesästä pitäisi vain tehdä ilmatiivis. Tyypillinen esimerkki on suihkumoottori. Siinä ilma puristetaan 30 bar paineeseen ja polttaminen tapahtuu siinä. Pienessä tilassa liekin tehoksi saadaan tuhansia kilovatteja.  Yksi on mielenkiintoinen kysymys: Miksi kaasut purkautuu taaksepäin. Miksei ne lähde myös eteenpäin ja pysäytä ahdinta.

Muutaman vuoden opiskellut turbiinitekniikkaa, mutta lyhyesti vastaus sekä linkki havainnollistamaan periaatetta.
Kaasuturbiinin pääkomponentit ovat osastoitu siten, ettei palokaasut pääse purkautumaan ahtimeen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasuturbiini
« Viimeksi muokattu: 25.11.2016-16:40 kirjoittanut Markku »

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vaikka menee asian sivuun, niin tuosta linkistä puuttuu juuri se oleellinen tieto miksi kaasut lähtee taaksepäin. Sitä varjellaan tarkasti. Se tavallaan on selostuksissa mutta kuitenkaan sitä ei ole. Se ei ole mikään mekaaninen laite suihkumoottorin sisällä. Kerropa nyt sitten mitä turbiinitekniikka sanoo.
Minä keksin itse tämän vuoden aikana.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vaikka menee asian sivuun, niin tuosta linkistä puuttuu juuri se oleellinen tieto miksi kaasut lähtee taaksepäin. Sitä varjellaan tarkasti. Se tavallaan on selostuksissa mutta kuitenkaan sitä ei ole. Se ei ole mikään mekaaninen laite suihkumoottorin sisällä. Kerropa nyt sitten mitä turbiinitekniikka sanoo.
Minä keksin itse tämän vuoden aikana.

Kyllä se tuosta wikipedian selvitysestä löytyy. "Kaasuturbiinin toiminta perustuu sisäiseen palamiseen: polttoaine ruiskutetaan suurella paineella moottorin keskivaiheille akselin ympärille ryhmitettyihin polttokammioihin. Ahdin puristaa niihin ilmaa, jolloin polttoaine palaa suurella paineella ja pakokaasut purkautuvat taaksepäin turbiinin läpi"
Eli ahtimen tuottama paine on suurempi kuin palokammion osastoitu paine.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2016-17:11 kirjoittanut Markku »

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
1l sylinteri 1 bar ylipaineessa tuottaa saman kuin 2l sylinteri ilmakehän paineessa. Siihen lisätään vielä pienet hyötysuhteen lisäykset niin ollaan hyvin lähellä todellista.

En usko että vigas saa mitään (juurikaan) hyötyä siitä että polttaa paineessa vrt. attack joka polttaa alipaineessa.
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Tietenkin, eihän ilma muuten mene polttokammioon. Miksi polttokammion paine ei nouse ahtimen painetta korkeammaksi.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Tietenkin, eihän ilma muuten mene polttokammioon. Miksi polttokammion paine ei nouse ahtimen painetta korkeammaksi.

Sekin selviää linkin selvityksestä.
"Kaasuturbiinin toiminta perustuu sisäiseen palamiseen: polttoaine ruiskutetaan suurella paineella moottorin keskivaiheille akselin ympärille ryhmitettyihin polttokammioihin."
Ruisketulla polttoaineella on jo kineettinen liike-energia, joka on suunnattu jättöpuolelle. Palokammioissa on ns. paisunta osastointi, joka estää kaasunvirtauksen ahtimen suuntaan.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Millainen on paisuntaosastointi. Tästä on minustakin kysymys. Nyt vain millainen se on. Tosin ei se selitä suihkumoottorin tehoa.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Koska yksi keskustelija ilmoitti opiskelleensa turbiinitekniikkaa, jatkan vielä kahden viestin verran. Tässä ensimmäinen.
Vielä ei ole tullut innovaatiota mihin sen toiminta perustuu. Kysyn, perustuuko suihkuturbiini paineeseen vai johonkin muuhun luonnon ilmiöön.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Koska yksi keskustelija ilmoitti opiskelleensa turbiinitekniikkaa, jatkan vielä kahden viestin verran. Tässä ensimmäinen.
Vielä ei ole tullut innovaatiota mihin sen toiminta perustuu. Kysyn, perustuuko suihkuturbiini paineeseen vai johonkin muuhun luonnon ilmiöön.

Pari linkkiä aiheesta, joista selviää mitä haluat tietää.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suihkumoottori
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/patopaineella_huippuvauhtiin
Lentokoneteknologian turbiinit perustuvat patopaineen hyödyntämiseen.  
Vähän samaan tapaan kuin nopeus kaksinkertaistuu ilmanvastus nelinkertaistuu. Eli suoraan verrannollinen, turbiinin teho kasvaa nopeuden neliössä ( patopaine).
« Viimeksi muokattu: 25.11.2016-19:34 kirjoittanut Markku »

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Mielestäni suihkutrbiini perustuu siihen, että painetta ei tarvitse juurikaan saada suuremmaksi kuin minkä ahdin tekee. Polttokammioissa kaasu kuumenee ja sen tilavuus kasvaa. Lähtevässä kanavassa on Laval suutin, jolloin siinä kaasun nopeus voi kasvaa äänen nopeuden ylikin.
Polttokammioiden energialla kuumennetaan kaikki niiden ohi tuleva ilmakin. Myöskään tämän kaasun paineen ei tarvitse kasvaa. Kun sen tilavuus kasvaa, nopeus myös kasvaa, kun se purkautuu ulos Laval suuttimesta. Tämä ilmamolekyylien kiihdyttäminen aiheuttaa vastavoiman, joka työntää moottoria eteenpäin. Ilman massa on sama molemmin puolin moottoria. Ehkä takana polttoaineen verran suurempikin.

En ole lukenut tai opiskellut tätä mistään. Laval suuttimen periaatteen tiedän ennestään.

Nämä juttuni saa poistaa asiaan kuulumattomina jos niin halutaan.