Kirjoittaja Aihe: Miilu-takka  (Luettu 9043 kertaa)

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Miilu-takka
« : 06.12.2016-13:36 »
Takavuosina tällaista takkaa valmistettiin Klaukkalassa. Valmistusmäärät jäivät varmaankin vähäisiksi jo kalliin hinnankin takia. Lämmityslaitteena oli kyllä verrattoman tehokas ja idea oli hyvä, laite kuitenkin päästettiin markkinoille raakileena. Laite toimi avotakkana,  takkaluukun sulkemalla saattoi varastosiilon (satakunta litraa) täyttää ja palotapahtuma jatkui, polttoaineesta ja täyttöasteesta riippuen n. 6 - 15 tuntia.
Miilun heikkous oli 'hataruus'. Tarkoitan, että vaikka lämmittimen kaikki ilmansaanti oli suljettu, siinä kuitenkin tuli roihusi humisten - ja lämpöä piisasi. Pahimmalla kerralla meillä olkkarin lämpö nousi 55 asteeseen ja kirjahyllyn ylätasolla olleet kynttilät sulivat.
Miilua ei varmaankaan ole valmistettu vuosikymmeniin, koska samalla nimellä myydään nykyisin jotain kaminaa.
Jonkin aikaa olen metsästänyt Miilua Torilta ja muilta nettipalstoilta. Huonolla menestyksellä, edes Google ei tunne tuotetta. Onko kenelläkään muistikuvaa tästä laitteesta? Jos tiedät tuollaisen jossain pölyttymässä, niin kerropa minulle, ostan sen pois kuleksimasta. Maltaita en siitä aio maksaa, mutta rehdisti paremmin mitä siitä romumies maksaisi.

AJ

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Miilu-takka
« Vastaus #1 : 03.08.2019-21:45 »
Hei.
Minulla on kuvailemasi tällä ja siinä lukee miilu.
T.AJ

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Miilu-takka
« Vastaus #2 : 03.08.2019-23:29 »
Hei.
Minkälaisia kokemuksia, sinulle on kertynyt Miilusta? Minkälaista polttoainetta olet siinä käyttänyt, valmistaja taisi suositella puunappuloita, pituudeltaan viitisen senttiä, Oletko saanut vedon kuriin, ettei tule Kiina-ilmiötä. Valokuva takasta olisi kiva.

Sitten tähän ostolupaukseeni, valitettavasti joudun sen perumaan. Parisen vuotta sitten vaihdoin asuntoa, eikä nykyisessä talossani valitettavasti ole paikkaa Miilulle. Paljonhan minulla on muistoja Miilusta, eikä se läheskään aina mennyt niin kuin Strömsössä. Niistä saisi koottua kirjan, eikä ihan ohutta. Se oli sitä aikaa, kun opettelin puulla lämmittämään, ja kantapään kautta.

AJ

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Miilu-takka
« Vastaus #3 : 03.08.2019-23:51 »
Miilu on kellarissa, isäni osti sen paikalle vuolukivitakan, siis se on joskus muinoin ollut käytössä, kun olin nuori. Sen muistan, että nopeasti tuli lämpö ja jos liikaa poltti puita, niin oli kuin saunassa olisi ollut.
Muistan että siinä poltettiin puita, ei mitään muuta.
Tähän en pystynyt liittämään kuvaa , liitteen koko rajoitukset estävät.
AJ

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 581
Vs: Miilu-takka
« Vastaus #4 : 22.09.2019-23:26 »
jaa kuva käyttäen www.imgur.com ei vaadi edes rekisteröitymistä
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 516
Vs: Miilu-takka
« Vastaus #5 : 23.09.2019-07:54 »
Kuvaa voi penenentää, jos olet koneella ja käytössä paint ohjelma (windossissa on) avaa kuvan siellä, ylävalikossa lukee "Muuta kokoa", valitsee sieltä kuvapisteet ja kirjoittaa suuremman luvun (vaaka/pysty) kohdalle vaikka 1000. ohjelma säilyttää kuvasuhteen ja kuva pienenee.

muista tallentaa sitten kuva eri nimellä ettei alkuperäisen kuvan laatu kärsi.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.