Terve!
Nuo tussahdukset ovat häkäräjähdyksiä joka käänteispalokattiloiden perusongelma/ominaisuus (Selvitin sen aikoinaan valmistajan kanssa kun itse ratkoin samaa ongelmaa). Itsellä kattilana 60KW Termax/Orlan joka tykkää temppuilla aina korkeapainejaksoilla kun piipun veto on kova ja puut ovat hyvin kuivia. Itsellä on ollut muutama niinkin kova räjähdys että piipun nokiluukku on lentänyt paikoiltaan. Näiillä kosteilla matalapainekeleillä ongelmaa ei ole kun puut imevät ilmasta kosteutta itseensä. Olen ratkassut ongelman polttamalla korkeapainejaksoilla vähän pienempiä kerta-annoksia tai toinen vaihtoehto on polttaa aluksi yksi pieni annos että saa kattilan pohjalle n. 10cm hiilloskerroksen jonka jälkeen lataa normaalin annoksen. Valmistajan mukaan ongelmaa voi myös yrittää ratkaista laittamalla poltettavien puiden joukkoon muutamia tuoreita klapeja jolloin kosteat puut antavat happea liian kovalle palamiselle mutta itse en tällaista ole kokeillut.
Täytyy kyllä sanoa ettei ollut mikään helppo ongelma ratkoa kun kattilassa 12m:n täyden kiven hormi jonka veto korkeapaineella on kyllä aikastalailla kova.
T: Simo
Niimpä. Aika outoa, miten valmistaja suositteli kostean puun käyttöä? Ilmiöhän johtuu juuri siitä, miten kattilan palotiloihin ja niiden ohi virtaa palamataonta kaasua ja kun toisio palotunnelissa leimahtaa tuli, niin koko savukaasut alkavat hetkellisesti palaa. Siitä tuo tussahdus.
No, kosteus juuri aktivoi tätä palamattomien kaasujen syntymistä ja siten edelleen ihmettelen suositusta. Punainen lanka on juuri saada toisiopalamiseen riittävä lämpötila ja hallittu puun kaasuuntuminen ja mahdollisimman vähän kosteutta mukaan.
Niin, omassa toisiopalo onnistuu sytytyksestä alkaen,- mutta määrätyssä vaiheessa (1..2 min) hetkellisesti sen laatu laskee. Se on totta, miten ihmeen tarkka säädöiltään tämä kattilan lämpötilaan liittyvään vaiheeseen liittyvä toisiopalon häiriintyminen on. Sen poistaminen vaatii puun koon huomioiminen hiillosta muodostettaessa ja seoksen pysyminen hyvälaatuisena yhdistettynä se pesän pohjalla olevaan hiilloksen lämpötilaan / määrään.
Niin, kattilastani sain häiriintymisen pois "ryntäyttämällä" sytytysvaihetta eli säätöjen avulla pyrkien tekemäänb mahdollisimman suuri hiillosmäärä ja siten hyvä lämpötila pesän pohjalle ja määrätyssä vaiheessa alentaa puun kaasuuntumista ensiöilmaa pienentämällä. Todellisesti sytytyksestä normaali lämmitykseen on kolme eri vaihetta.
- Aivan alussa max ensiöilmamäärällä hiilloksen tekenminen.
- Ylikaasuuntumisen alentaminen
-Veden saavuttaessa +75....80C ensiösäätö palamis /lämmitys asentoon.
Hormi on täyden kiven koko 150mm/ 270mm.
Omassa kattilassa ainakin sytytyspuut (150mm) pesän pohjalla tulee olla melko ohutta. 80....100mm puu halottu 4 osaan ja vielä näidenkin yläpuolelle ei paksuja murikoita. paksut puut vasta pesän yläosaan ja lisäyspuiksi.
Tietysti. Kuten Yläpalo- ja käänteisplokattilassakin saa puut poltetuksi lämmittipä miten tahansa, mutta käänteisplokattila todella vaatii hyvin toimiakseen,- lämmityksen alussa määrättyjä lainominaisuuksia. Tasainen puun kaasuuntuminen / hallittu ja pesän mahdollisimman nopea lämpötilan nousu. Nopea hiilloksen syntyminen.