Kirjoittaja Aihe: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?  (Luettu 47741 kertaa)

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« : 02.01.2017-12:25 »
Minulla on neljäs lämmityskausi menossa Veda 35M -kattilalla. Aikaisempaa kokemusta puulla lämpiävistä keskuslämmityskattiloista ei juurikaan ole, mutta takkaa olen lämmittänyt aikaisemmin useita vuosia. Tässä vaiheessa koulutusta luulisi, että Vedan lämmittämisestäkin olisi jonkinlainen kokemus - ja niin onkin, viitisensataa lämmityskertaa - mutta aina se jaksaa yllättää vaikeudellaan.

Päädyin Vedaan yksinkertaisen rakenteen ja isohkon varastopesän takia. Myös kattilan etupuolella oleva puhallin vaikutti hyvältä idealta, kun palamisen loputtua se sammuessaan sulkee myös ilmaläpän, eli käytännössä sulkee pellin itse. Ensimmäisellä lämmityskaudella puut olivat isokokoista, hieman vääräsyistä mäntyä, jotka asettuivat pesään aika ilmavasti. Oletus oli, että 1400 litran varaajan lämmittämiseksi pitäisi polttaa täysi pesällinen ja tätä oletusta noudatin. Yllättävän usein kävi niin, että pesä lähti hyvin palamaan, mutta noin puolen tunnin kohdalla alkoi tapahtua kummia ja maailma peittyi harmaaseen savuun, jota tuli hormin täydeltä. Ilmiö näytti johtuvan toisiopalon tukahtumisesta, jota edelsi tälläkin hetkellä toisessa ketjussa käsittelyssä oleva resonointi/humppausvaihe. Naapurin seinään on alle kymmenen metriä, joten kyseessä on varsin kiusallinen ilmiö.

Aluksi laitoin tämän harjoittelun ja osaamattomuuden piikkiin ja vähän laskin vääräsyisten puittenkin syyksi, kun puiden välissä oli tilaa palon levitä koko pesään samaan aikaan. Jossain vaiheessa opin, että palaminen lähtee uudelleen käyntiin vain puhallin sammuttamalla ja täyttöluukku avaamalla, eli vapaalla vedolla. Joskus luukun sai sulkea vartin kohdalla, joskus piti polttaa tuntikin ennen kuin palaminen jäi käyntiin luukku sulkiessa. Loppupesällinen useimmiten paloi nätisti loppuun, mutta ei aina. Ja tätä tukehtumista ei tapahtunut joka kerta, mutta mahdollisesti useammin kuin joka toinen kerta. Olin valmistajaankin yhteydessä useamman kerran, mutta ainoa heiltä saatu apu oli arinan reiän päälle tuleva lattarauta, joka esti palokaasuaukon tukkeutumisen puun pudotessa sopivaan kohtaan. Tämä poisti pienen osan tukehtumiskuolemista, mutta ei kaikkia.

Välillä poltin hieman suorempaa raitaa yms. paremmalla menestyksellä kuin mäntyä, mutta missään vaiheessa onnistumisprosentti ei ole ollut kovin hyvä. Kolmannen lämmityskauden aloitin isokokoisella puhtaalla ylivuotisella koivulla. Aluksi tuntui, että tilanne helpottui aikaisempaan verrattuna, mutta vuodenvaihteen jälkeen ongelmia alkoi taas olla enemmän kuin tarpeeksi. Oma olettamukseni oli/on, että puut olivat kuitenkin pressun alla kuivattuna ylivuotisenakin aluksi kosteita ja ne kuivuivat talven aikana paremmassa suojassa ollessaan, jolloin palaminen alkoi taas useammin levitä koko pesään kerralla. Tämä palamisen teho taas on liikaa kattilan ilmansyötölle ja palaminen tukahtuu. Kolmannen lämmityskauden keväällä aloin pitää tarkkaa päiväkirjaa palamisen onnistumisesta ja tulos tässä vaiheessa kokeiluja on yllättävän huono. Oikeastaan ainoat (lähes) toistuvasti onnistuneet kerrat ovat tapahtuneet pystykuivalla isolla kuusella. Ylivuotisella ja lisäksi vähintään muutaman päivän sisällä kuivatulla isolla koivulla epäonnistumisaste on noin 80%.

Alkuperäisen asennuksen jälkeen olen lisännyt puhaltimeen kierroslukusäätimen, kun tehtaan jäljiltä ilmamäärää säädetään keskipakopuhaltimen jälkeisen ilmaläpän vastapainon paikalla. Lisäksi 7 metrisessä D180 harkkohormissa on nykyisin vedonrajoitin. Viimeisin lisäys on kanava, joka syöttää myös toisioilman samalla paineella kuin ensiöilmakin menee. Alkuperäisessä konstruktiossahan ensiöilma syötetään paineella ja toisioilman pitäisi mennä vapaalla vedolla. Tämä viimeisin lisäys on vähentänyt huomattavasti taipumusta resonointiin/humppaukseen (en täysin näe eroa), kun humputtava palokaasu ei pääsekään toisioilma-aukosta kattilahuoneeseen, vaan puhallin pakottaa sen hormiin. Kuitenkin, jos laitan täyden pesällisen palamaan, toisiopalo tukehtuu kokonaan noin puolen tunnin kohdalla ja maailma täyttyy savusta.

Pesään mahtuu änkeämällä noin 45 kiloa kuivaa koivua, mikä käytännössä riittää nostamaan varaajan lämpötilan 22°C:sta 100°C:een. Nyt olen tehnyt kokeiluita pienemmällä puumäärällä. Alle 20 kg kerralla toimii yllättävänkin hyvin, mutta puuni ovat varsin järeitä ja mikäli kappalemäärä pesällisessä jää kovin pieneksi, palaminen tahtoo hiipua (erotuksena tukehtumisesta, joka ei tapahdu vähitellen vaan äkkiä) ja taas savuttaa, joskaan ei niin paljoa kuin palon tukehtuessa. Raja tulee vastaan noin 30 kg kohdalla ja tätä suuremmat puumäärät saavat toisiopalon tukehtumaan jokseenkin varmasti. Jokaisessa törmäämässäni lähteessä sanotaan, että alapaloisen kattilan tehoa säädetään ensiöilmamäärällä, mutta tämän kattilan kohdalla ainoa tehonsäätökeino tuntuu olevan kerralla sisään laitetun latauksen koko. Jostain syystä palorintama kasvaa arinan pinnasta (lähes) poikkeuksetta koko puumäärään.

Nyt tullaan siihen, että miksen sitten polta 20 kg kerrallaan. Tällä hetkellä teenkin niin, mutta työmäärä ja vaiva ovat aika tavalla eri luokkaa, jos on mitoittanut kattilan ja varaajan lämmitettäväksi yhdellä pesällisellä ja vertaa sitä kahden tunnin kohdalla tarvittavaan lisäykseen. Ainakin kattilan sytyttäminen illalla nukkumaan mennessä tai aamulla ennen töihin lähtöä ovat tekemättömiä vaihtoehtoja ja töitten jälkeen kotoa poistuminen ei ole mahdollista lämmityspäivänä.

Joku voi nyt ihmetellä, miksen ole jo tehnyt tarvittavaa johtopäätöstä itse ja vaihtanut kattilamerkkiä. Mielessä tämä vaihtoehto pyörii erittäin hyvänä sellaisena, mutta sitä minä ihmettelen, että keskustelupalstoilla ei ole puolta sanaa vastaavista ongelmista ja lisäksi valmistaja on kirkkain silmin vakuuttanut tehneensä Suomeen 250 kpl näitä kattiloita ja minä olen ainoa, jolla tällaisia ongelmia on.

Kuten oletinkin, tarinasta tuli jo nyt pitkä, eikä se sisällä läheskään kaikkia yksityiskohtia. Olen tehnyt lukemattomia erilaisia testauksia erilaisilla ilmamäärillä jne, mutta lopputulokseen, eli kattilan tukahtumistaipumukseen ja siitä seuraavaan jumalattomaan savutukseen niillä ei ole ollut sanottavaa vaikutusta. Tällä palstalla tuntuu olevan muutamia konkareita, joilla on syvällistäkin tietoa puun polttamisesta ja puukattiloista. Toivon, että maltoitte lukea selostukseni läpi ja tehdä ne muutamat lisäkysymykset, joilla päästään jutunjuuresta kunnolla kiinni. Olen erittäin kiinnostunut kuulemaan teidän neuvojanne, joilla kattilaa vielä voisi yrittää saada toimimaan säällisesti. Itseltä alkaa tämän ideoinnin suhteen takki olla aika tyhjä.

Kiitän ja kumarran jo etukäteen!
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

riepueetu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 137
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #1 : 02.01.2017-13:48 »
Hei!
En ole pitkäikäinen konkari puun poltossa.
Kuinkas usein siellä on piippua ja siihen liittyviä liitäntöjä nuohottu? Sillä on monasti
myönteinen vaikutus puun palamiseen.

Hyvää Uutta Vuotta!

-Eetu-

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #2 : 02.01.2017-14:25 »
Moi!

Piippu nuohotaan kerran vuodessa. Piipun nuohouksella ei ole ollut havaittavaa vaikutusta kattilan toimintaan.

Minulla on sisätiloissa vajaan kahden kuution välivarasto polttopuille. Nuohoan kattilan ja poistan tuhkat aina tuon kaksi kuutiota poltettuani. Ennen tuon "commonrail"-kanavan asennusta ensimmäinen poltto nuohouksen jälkeen epäonnistui takuuvarmasti ja toiminta jossain määrin parani, kun tuhkaa taas kertyi toisiopesän pohjalle. Mutta toisin sanoin, sen jälkeen, kun toisioilmakin on alettu puhaltaa paineella, ei nuohouksella olekaan havaittavaa vaikutusta.

Vaakaveto kattilan ja hormin välillä on alle 10 senttiä. Sen ruokottomuuden tasolla ei liene kovin suurta vaikutusta mihinkään. Piippu on siis sellainen, että harkkohormi seisoo pannukopin valetun katon päällä ja siihen liitytään alhaalta teräshormilla, johon kattila taas liittyy T-kappaleella. Alahaarassa on sokea lätkä.

Nyt kun nuohous tuli puheeksi, monet lämmittäjät osaavat sanoa, paljonko nuohous vaikuttaa savukaasujen lämpötilaan. Minä en osaa sanoa, sillä jokainen lämmityskerta - samoillakin parametreillä - tuntuu olevan yksilöllinen ja savukaasujen lämpötila vaihtelee polttokertojen välillä paljon.

Hyvää Uutta vuotta!
« Viimeksi muokattu: 02.01.2017-14:32 kirjoittanut Iskä »
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

geswas

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 118
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #3 : 02.01.2017-14:31 »
En tiedä huomasitko mutta aloitin  tismalleen samasta asiasta aiheen just puolitoista viikkoa sitten. Jos et välttämättä halua omaa aihetta niin pistä vaan kokemuksia saman säikeeseen, saadaan asiaa ratkottua kun muillakin samoja ongelmia.  ::)

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=1125.0

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #4 : 02.01.2017-14:32 »
Puoli tuntia sytytyksestä on poltettavien kaasujen kaasuuntuvien  kaasuuntuminen kiivaimmillaan ja nyt taitaa sekä tullla liikaa kaasuuntuvia yhdisteitä liikaa että toisiopalon kohdalla olla liian vähän tilaa/ilmaa/lämpöä että nämä kaasut saataisiin poltettua kun pienemmällä puumäärällä tuota ominaisuutta kattilassa ei ole puolta vähemmän poltettavia savukaasuja tarjolla.

Oletko (varmaan olet) kokeillut säätää ensiöilmaa pienemmälle parinkymmenen minuutin jälkeen sytytyksestä?

tuossa (usein linkitetty jo aikaisemminkin) kannattaa lukea sivut 7-10

http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/39622/Lastumaki_Myllyla.pdf?sequence=1

niin havainnolistuu miten pyrolyysi etenee ja missä tuo ongelmakohta on. Jäännöshappiantureilla olevat kattilat tuossa kohtaa taitavat sulkea ensiöilman melkein kokonaan (kellä kokemuksia niin kertokoon) että kaasuuntuminen kestäs hanskassa.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #5 : 02.01.2017-14:35 »
Geswasille; Huomasin, mutta halusin ottaa eri säikeeseen, koska siellä toisessa käsitellään asiaa yleisellä tasolla ja minä tarvitsen konkreettisia neuvoja erityisesti omaan tilanteeseeni.

OK?
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

peteri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 81
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #6 : 02.01.2017-14:49 »
Jotain kuvia tuosta kattilasta googlella katsoin onhan tuo ensiö ja toisiopesä erotettu toisistaan kunnolla eli ilmaa ei voi päästä karkaamaan toisiopesään muuta reittiä kuin suutinaukon kautta
120m2 + lämpökeskus 21M kanaalia atmos 50gsx 3000akva, ouman 800, paisari 400l.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #7 : 02.01.2017-14:51 »
Pähkäilijän kommenttiin; Olen kokeillut pienentää toisioilmaa ja omissa kokeiluissa ennen tuon yhteispainepuhalluksen asennusta tullut siihen tulokseen, että parhaiten kattila toimii, kun pitää ensiöilman koko ajan mahdollisimman pienellä, mutta kuitenkin niin, että reaktio juuri ja juuri pysyy käynnissä. Tästä huolimatta ja kuten yllä sanoin, minusta tuntuu siltä, että ilmamäärä ei säädä kattilan tehoa (savukaasujen lämpötilaa), vaan hetken kuluttua pienentämisestä saattaakin käydä niin, että savukaasun lämpötila ryntää. Toisaalta sellaista kokeilua olen tehnyt aika vähän, että säätäisin ilmaa koko ajan, koska käytännössä tuollainen lämmitystapa ei ole mahdollista.

Mielestäni käsisäätöiseen (aseteltavasäätöiseen) kattilaan pitää löytää kompromissiasetus, jolla prosessi hoituu alusta loppuun melko pian sytyttämisen jälkeen (< 15 minuuttia) tehdyillä säädöillä. Oletko sinä tästä samaa mieltä, vai pidätkö mahdottomana, että joku polttoprosessi voisi toimia edes siedettävästi kiinteillä asetuksilla?

Kiitoksia tuosta lähteestä! Olen muistaakseni joskus lukaissutkin, mutta pitääpä katsoa oikein ajatuksella läpi. Onko sinulla mielessä jotain hyvää hiukan syvemmälle pureutuvaa kirjallisuutta palamisen teoriasta?
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #8 : 02.01.2017-14:57 »
Peterin kysymykseen; Tästä olen ollut hiukan huolissani, mutta en täysin ymmärrä, miksi tämä tiiviys on niin merkittävä asia. Osaatko selittää lyhyesti?

Huolissani olen ollut siitä syystä, että arina on reunoiltaan vai levy, joka on kuumuuden vaikutuksesta vääntyillyt. Lisäksi se on hiukan suurella toleranssilla tehty, eli ainakin sentin pienempi kuin pesän mitat. Arinan päällä on yleensä runsaasti tuhkaa, kun en ole keksinyt syytä poistaakaan, mutta aina ennen sytyttämistä poistan tuhkaa arinan aukon vierestä ja siirrän reunalle tiivisteeksi. Joskus olen huomannut, että ennen tätä tasoittamista reunalla on ollut selkeä rako. Toisioilma-aukosta kurkkiessani en muista koskaan huomanneeni, että liekkiä tulisi mistään muualta toisiopesään kuin arinan keskiaukosta.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #9 : 02.01.2017-15:11 »
Mielestäni käsisäätöiseen (aseteltavasäätöiseen) kattilaan pitää löytää kompromissiasetus, jolla prosessi hoituu alusta loppuun melko pian sytyttämisen jälkeen (< 15 minuuttia) tehdyillä säädöillä. Oletko sinä tästä samaa mieltä, vai pidätkö mahdottomana, että joku polttoprosessi voisi toimia edes siedettävästi kiinteillä asetuksilla?

Kiitoksia tuosta lähteestä! Olen muistaakseni joskus lukaissutkin, mutta pitääpä katsoa oikein ajatuksella läpi. Onko sinulla mielessä jotain hyvää hiukan syvemmälle pureutuvaa kirjallisuutta palamisen teoriasta?

kiinteäsäätöinen täälläkin on mutta tuo "siedettävä" on sitten tullut semmoseksi kompromissiksi. Alussa tarvitaan toisioilmaa reilusti ja sitten kun pesästä on kaasuuntuvat aineet poltettu hiilen poltossa tarvitaan vain ensioilmaa ja tuossa kohtaa toisioilma vain jäähdyttää turhaan prosessia.

En ole noita lähdeaineistoja etsiskellyt luettavaksi jotka opinnäytetyössä mainitaan.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #10 : 02.01.2017-16:19 »
T. Heikkinen on opinnäytetyössään lainannut Jyväskylän Teknologiakeskuksen lähdettä seuraavasti: "Alapalokattilassa polttoaine kaasuuntuu ja palaa osittain pienessä osassa polttoainepanosta kattilan alaosassa."

Asian ydin lienee tässä. Miten tämä asia hallitaan yleensä alapaloisissa, varsinkin toimivissa sellaisissa? Ja miksei tämä toteudu minun kattilassani?
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #11 : 02.01.2017-17:19 »
Oletko ollut yhteydessä kattilan valmistajaan? Vuosia sitten itse olin yhteydessä ja sain sellaisen mielikuvan miten opettavat kattilan käyttämisen / lämmittämisen huolella. Toivottivat mm tervetulleeksi tehtaalleen ja tutustumaan käytännön tasolla kattilan toimintaan. Niin, sytyttämisestä lähtien.

Niin, aikoinaan olin ostamassa kyseistä kattilaa ja mielenkiintoni oli  kehitellä sitä. Niin, tuote on liian yksinkertainen ja siten vaikea   hallita palamista.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #12 : 02.01.2017-17:21 »
Niin, nyt kyseisen kattilan käyttäjiltä toivoisin kynän sauhuavan.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #13 : 02.01.2017-17:23 »
Olen ollut yhteydessä valmistajaan lukuisia kertoja ja valmistaja on käynyt meillä katsomassa lämmityksen tuoksinaa. Kommentti oli, että eipä ole ennen moista näkynyt, eikä ole tietoa syystä. Kattila näytti tuolla kerralla oikein parhaimpansa, joskaan ei mitään, mitä ei ennen olisi esiintynyt.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #14 : 02.01.2017-17:26 »
Olisiko jollakin jotain äkkinäistä ja konkreettista mielessä kokeiltavaksi? Pikkupakkasilla lämmitellään joka toinen päivä ja huomenna aamulla olisi seuraava hetki testata uusia ajatuksia.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja