Kirjoittaja Aihe: vesikiertoinen puhella  (Luettu 19677 kertaa)

lj

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #15 : 24.10.2017-12:49 »
Minulla ollut pari vuotta vuotta vesikiertohellan. Nopeesti jos haluaa esim aamulla munat paistaa niin pientä kuivaa puuta niin nopeesti levy lämpiää. Ja sen jälkeen isompaa puuta.
Putsaus noin kahden kuukauden välein. Ja uunia olen jättänyt paljon mm. sämpylät teen sillä.
Lämmittää tietysti keittiötä samalla kun lämmittää varaaja, mutta iso tupakeittiö johon lämpöjakaituu.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #16 : 25.10.2017-20:12 »
Ensi kerran sytytin tulet uuniin (valvottuna tietenkin) reilu 60 vuotta sitten. Asunnossani on ollut aina tulisija, paitsi parina vuonna, jolloin asustin kerrostalossa. Olen siis ennättänyt tehdä paljon virheitä lämmityspuuhissa, mutta olen myös ottanut virheistä opikseni. Minulle on siis tuttuja asioita pilkkeiden kuivuuden ja koon vaikutus puiden syttymiseen ja palamiseen.
Wamsler lieden arinan ollessa ala- eli talviasennossa, arinan pohjalta on lieden keittotason alareunaan 47 cm. Vaikka tekisin pienen pienistä puunsäleistä kasan arinalle, se palaisi nopeasti, muttei lämmittäisi kahvivettä kuin haaleaksi. Jos edellisen kasan palotapahtuman ollessa hilpeimmillään nakkelen kasan päälle pieniä kuivia klapeja ei kahvinkeitto hirveästi joudu. Ylimmät puut n. 40 sentin päässä keittotasosta, liekit yltävät parinkymmenen sentin päähän keittolevystä ja ympärillä vielä lämmitettävää vesivaippaa.
Eilinen innovaationi puiden pystyyn laittaminen oli nopea ja toimiva, kahvivesi kiehui ennätysnopeasti, kun pystyssä olevat puut ohjasivat tulen kynttilän tavoin keittotasoon. Liekit eivät nuoleskelleet kylmiä pesän seinämiä. Mutta, mutta ylpeys käy lankeemuksen edellä. Tänä aamuna asettelin puut taas kekoon ja sytytin sen, hetken päästä kuului lupaavaa huminaa, olin tyytyväinen. Odottelin veden kiehumista, vaan sitä ei alkanut tapahtumaan. Kurkkaus pesän luukusta ja syy selvisi; kasa oli kaatunut ja pesässä oli vain muutama savuava klapi. Pystyynhän niitä ei enää millään saanut, joten laitoin ne pitkälleen, lisäsin jokusen pienen klapin ja sytytin uudelleen. Tuli ne kahvit tänäänkin juotua, mutta aikaa keittämiseen taisi kulua yli puoli tuntia.
Jos haluan jatkossa nopeasti kahvitella on siihen jokunen vaihtoehto:
1. Keitän kahvit suosiolla moccamasterilla. Liian haasteeton vaihtoehto meikäläiselle.
2. Valmistan pesään mahtuvan telineen, jossa puut pysyvät pystyssä. Muuten varteenotettava, mutta tulikuuman telineen ronkkiminen pesästä vaikeaa ja vaarallistakin, jos haluan jatkaa lämmitystä.
3. Ladon pesän täyteen puita, pieniä päällimmäiseksi ja sytytän päältä. Oletettavasti toimiva, keskitalvella ilmeisesti käytän tätä.
4. Otan hellasta keittolevyn pois ja nostan reijän päälle Rapid 3:n. Taatusti toimiva ja nopein vaihtoehto. Haittapuolena Rapidin paino n. 45 - 50 kg ja hellan säilyttäminen keittiössä silloin kun sille ei ole käyttöä. Lisäksi Rapidiin joutuisi tekemään omat puut, joiden pituus on parisenkymmentä senttiä.
Täytyy miettiä vielä vähän lisää, kyllä tähän ratkaisu on löydyttävä.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: vesikiertoinen puhella
« Vastaus #17 : 06.12.2017-23:02 »
Tästä mielellään kuulee vastakin uutisia. Kiinnostaa esim. sisäpintojen puhdistaminen ja miten usein pitää tehdä.

Päivitetäänpäs vähän, tänään nuohosin lieden ekaa kertaa käyttöönoton jälkeen. Tuhkaa oli vähän kerääntynyt uunin päälle, ja nokea oli jonkin verran 1  - 2 mm. Noki lähti yllättävänkin helposti ja 'vesipinnat' oli suoria ja ne pääsi mainiosti puhdistamaan yläkautta. Vartti siinä vierähti, kun hyvin nuohosin. Tuo pari kuukautta nuohousvälinä lämmityskaudella vaikuttaa aika sopivalta. Nuohous helpottuisi ja siistiytyisi, jos käytössä olisi hyvä imuri. Siis ei sellainen, joita marketeissa myydään muutamalla kympillä, vaan ihan ammattikäyttöön suunniteltu. Joillakin nuohoojilla on sellaisia, ja toiset yrittää pärjätä vanhalla koti-imurilla.