Kirjoittaja Aihe: Vanha kaakeliuuni  (Luettu 9737 kertaa)

JiiTee

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vanha kaakeliuuni
« : 12.10.2011-16:36 »
Olemme kesästä lähtien asuneet vanhassa 1800-luvun lopulta olevassa rakennuksessa, jossa on pari kappaletta korkeita (yli 3 m) nurkkamallisia kaakeliuuneja. Ikäni olen uudemmissa taloissa uudempia tulisijoja käyttänyt, mutta näissä on pari minulle tuntematonta "ominaisuutta".

Molemmissa on aivan uunin yläreunassa "tuuletusräppänä". Mikä sen käyttötarkoitus mahtaa olla?
Molemmissa on myöskin kaksi ketjuilla avattavaa/suljettavaa peltiä. Miksi peltejä on kaksi? Missä tilanteessa ne eivät molemmat olisi yhtäaikaa auki tai yhtäaikaa kiinni? Vai onko kyse vain siitä, että kaksi peltiä toimii paremmin kuin yksi?


jeespuu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Vanha kaakeliuuni
« Vastaus #1 : 12.10.2011-17:46 »
Kyse lienee ilmanvaihtojärjestelmästä. Kun lämmität uunin myös hormi lämpiää. Uunin sammuttua hormi on yhä lämmin ja vetää hyvin. Suljet alemman pellin uunin sammuttua ja pidät ylemmän auki. Avaat tuuletusventtiilin ja ilmanvaihto toimii.

valliluoto1980

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
    • solu tuotteet
Vs: Vanha kaakeliuuni
« Vastaus #2 : 15.01.2012-15:07 »
Itse pidän kesät aina hormien pellet ja nämä räppänät auki .Vanhan talon ainoa ilmanvaihto
(Itse valmistaja /pyrin olemaan puolueeton)<br />valliluoto-soluarinat-

Plamen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Vanha kaakeliuuni
« Vastaus #3 : 30.12.2012-09:11 »
Ylempi pelti avaa tuuletusventtiilin jota tupakkaventtiiliksi myös kutsutaan ja silloin tuuletus toimii.
Alempi venttiili avaa  uunin yhteyden savuhormiin. Lämmittäessä molemmat pitää olla auki.
Kun hiilet palaneet loppuun ja häkävaaraa ei ole niin voit sulkea ylemmän pellin jolloin hormiin yhteys katkeaa ja jos avaat sen tupakkaventtiilin niin saat nopeasti lämmintä huoneisiin. Tätä on käytetty kun on haluttu nopeasti lämpöä huoneeseen.
Myös uunin jo jäähdyttyä voit sieltä venttiilistä päästää vielä uunin sisälle varautunutta jälkilämpöä.
Kokeileppa.