Kirjoittaja Aihe: Hevonhumppaa (oli: Vs: Käänteispalokattilan humppaaminen/resonointi)  (Luettu 22770 kertaa)

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Koita nyt päättää miten näitä mittauksia pitäisi tehdä.

EN 303-5 standardin mukaan. Tilaamalla ja lukemalle sen, hinta 118 euroa.

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
EN 303-5 standardin mukaan. Tilaamalla ja lukemalle sen, hinta 118 euroa.

Miks sä sit mainostat tääl omia 'mittauksias', mitä ei tasan varmalti oo tehty standardin 303-5 mukaisesti?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Averell

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 156
EN 303-5 standardin mukaan. Tilaamalla ja lukemalle sen, hinta 118 euroa.

Näihin ei virallisiin kattilatesteihin kannattaa suhtautua varauksella. Lambda ohjauksella ja jäännöshapen säätelyllä ei päästä kokonaispolton osalta parhaaseen hyötysuhteeseen, paljonko polttoaineesta siirtyi varaajaan energiaa. Polttohyötysuhteen saa hetkellisesti yli 90%:n lukemiin, mutta vain laboratoriotesteissä, ei juurikaan käytännössä, kun poltto-olosuhteet ovat kaikissa tapauksissa aina erilaiset.
Esimerkiksi tuossa linkin testissä oli MOLLE alapalokattilan hyötysuhde ilmoitettu 86 %, mutta polttohyötysuhteen olen mitannut useasti pistemittauksella yli 90 %. Kiinnitti huomiota Mollen mitatuksi tehoksi 67.1 kW, kun kattilan valmistaja ilmoittaa kattilan nimellistehoksi 35 kW ja maksimitehoksi 45 kW.
Tästä voi päätellä testaajien ammattitaidottomuuden, kun kattilaa ajetaan yli suunnitellun tehorajan.

EDIT: Ainut hyvä testitulos noiden yhdeksän kattilan osalta oli, että 30-40 kW:n teholuokan korkeimmat tehot oli saatu MOLLE kattilasta 67.1 kW, joten kattilan hyvyydestä kertoo sen että puskuria riittää, eli lähes tupatehot nimellistehoon verrattuna. Tämä taas tarkoitta sitä, että kattila ei voi toimia optimaalisesti tuplatehoilla. Jos MOLLEA olisi ajettu nimellisteholla, testitulokset olisivat paremmat hyötysuhteen osalta.

Miten teet omat mittauksesi? Ja helppo kysymys tuosta standardista jos olet lukenut sen, kuinka pitkä on testin mittausaika? Seppol ainakin tietää vastauksen.

« Viimeksi muokattu: 15.01.2017-22:28 kirjoittanut Averell »

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Miten teet omat mittauksesi? Ja helppo kysymys tuosta standardista jos olet lukenut sen, kuinka pitkä on testin mittausaika? Seppol ainakin tietää vastauksen.



Ei ole mitään mittausaikaa määritetty, vain kaksi erillistä polttoa on vähimmäisvaatimus.
Itse mittaan energiatekniikan analyysilaitteistoilla.

Averell

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 156
Ei ole mitään mittausaikaa määritetty, vain kaksi erillistä polttoa on vähimmäisvaatimus.
Itse mittaan energiatekniikan analyysilaitteistoilla.

Mistä se alkaa ja mihin se lopetetaan? Pienhiukkasten mittaukselle on määritelty aikakin.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Ei ole mitään mittausaikaa määritetty, vain kaksi erillistä polttoa on vähimmäisvaatimus.
Itse mittaan energiatekniikan analyysilaitteistoilla.

Kirvesvartta.... Täyttääks toi sun energiatekniikan analyysilaitteistos varmasti EN303-5 kohdan 5.2 vaatimukset, ja tarvitaanko muita mittalaitteita? Liittyyks tohon jotain muita standardeja?

Niijjuu, ja mittaaks toi sun kampe myös kohdan 5.6 vaatimusten mukaisesti?
« Viimeksi muokattu: 15.01.2017-23:12 kirjoittanut AnssiKo »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Kyllähän tuota hyötysuhde asiaa olen sivunnut monessa kirjoituksessani, jotka ovat monesti ristiriidassa omien testitulosten kanssa. Käänteispaloiset varsinkin ovat aivan jotakin muuta hyötysuhteeltaan, mitä valmistajat ilmoittavat. Hetkellisesti pistemittauksella päästään juuri ja juuri siihen hyötysuhteeseen mitä ilmoitetaan.
Jatkuvassa kumulatiivisessa mittauksessa hyötysuhteet ovatkin sitten alle hyvien alapalokattiloiden hyötysuhteiden.
Tässä  kupla puhkeaa, kun juostaan myyntimiesten tahdon mukaan. Odotetaan muitakin tekijöitä, jotka paljastuvat sitten aikanaan, mikä todellisuudessa käänteispaloinen lambdalla oikeastaan on....siis se kupla.

Do dii, tää oli taas sen lajin röyhtäisy, et laitetaas talteen.  ;)
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
EN 303-5 standardin mukaan. Tilaamalla ja lukemalle sen, hinta 118 euroa.

Tääkin muuten meni väärin: https://sales.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/CEN/ID2/3/193907.html.stx 108,25 € sis. alv.
ja sopimusasiakkaille jotain muuta. Mut ei tarvi ees tilata, saa saman tien ladata pdf:n.
 
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
Kyllähän kaikkea voi ite mitata,se onko niillä mitään painoarvoa on toinen juttu.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Tuo Markun linkki oli kandidaattityö, joka oli mielestäni aika hyvä katsaus standardiin EN 303-5.
Mielenkiintoinen oli kaava jolla lasketaan hyötysuhde, johon kattila kuuluu nimellistehoonsa verrattuna.

Jos kattilan teho on 10 Kw, pitää laskea log 10  . No se on 1, koska 10 potensiin 1 = 10 , Kysytään siis eksponettia, johon 10 on korotettava

Itse kaava on: 67 + 6 * log  Q ( Q= kattilan nimellisteho()

luokassa 3 saadaan : 67 + 6 * 1 = 73 %.

Vaikeampi on laske log 30. Mutta se on 1,48. Hyötysuhde pitää olla 67 + 6 * 1,48 = 76 %

Hyötysuhdevaatimus kasvaa tehon kasvaessa. (Luonnollista)

Hyötysuhdevaatimukset on aika kohtuulliset

Tieteislaskimesta logaritmin saa helposti. Ensin luku ja painaa log nappulaa.

Kaava on pikkuisen erikoinen mutta käyttökelpoinen. 100 % hyötysuhde pitäisi saavuttaa 316227 kW teholla.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Laitoin kyseisen linkin aivan muun asian perusteella, enkä tyhjänpäiväisen kysymyksesi perusteella. Olen testannut kattiloita senverran, ettei niistä tarvitse täällä keskustella enempää.
Tämän linkin kun lukee, huomaa testauksissa käytettyjen metodeitten olevan hyvinkin arvelluttavia toimintatapoja. jossa testaukseen osallistujat (kattilanvalmistajat ) voivat tuoda testipolttoon omia raaka-aineitaan, joita ei kaupallisesti ole saatavissa.
No nämä keskustelut ovat aivan yhtä tyhjän kanssa, kerronpa mitä hyvänsä, niin aina tulee jotakin huutoa tai
asian sisältö muutetaan aivan toiseksi.
Minun puolestani saatte ottaa itse selvää asioista, jotka teitä huutelijoita askarruttaa.

Averellin viestissä http://www.puulammitys.info/index.php?topic=323.msg5120#msg5120 on muuten vekkuli lainaus:

"Lainaus käyttäjältä: Topi - 28.01.2013-21:12
Molemmille aikaisemmalle vastaajalle kerrottakoon, analysaattori kertoo tarkalleen polton häviöt ja hyötysuhteet luotettavasti.
Olen testannut kaikki Suomessa käytössä olevat kattilamallit, joten vertailukohtaa on mistä kerron.
Tämä keskustelu on puolestani loppu."

On noi vaan niin samiksiii!  ;D

60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
Samanlaisia varaajia kun Markkula  on myytävänä torissa nimellä tuomas. Puhelin numero on sama kuin Topin romufirmassa jossa on se anaalisaattori myytävänä. No ei herneitä.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017-01:22 kirjoittanut Zetor »

geswas

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 118
Ei kyllä voi kun ihmetellä miten tää sama paskan veivaaminen voi jatkua ketjusta toiseen saman herran taholta.

Ikinä ei tule mitään faktaa mihinkään väitteisiin, kerrasta toiseen täysin keksittyjä retosteluja tyyliin "mina vaan tiedän enemmän kuin kukaan muu mutta en voi mitään paljastaa ja ei minun tarvitse edes perustella mitään". Todellisuudessa sinulla ei ole mitään testejä, eikä laitteita eikä mitään hajua muutenkaan koko asioista millä retostelet.

Ja voin kertoa, että jokainen täällä sen on tajunnut jo ajat sitten, nolaat vaan itseäsi kerta kerralta enemmin.

Suosittelen että poistut Markku muiden huippu tiedemiesten joukkoon kun täällä ei kerran kukaan muu mistään niin paljon tiedä.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Ei kyllä voi kun ihmetellä miten tää sama paskan veivaaminen voi jatkua ketjusta toiseen saman herran taholta.

Ikinä ei tule mitään faktaa mihinkään väitteisiin, kerrasta toiseen täysin keksittyjä retosteluja tyyliin "mina vaan tiedän enemmän kuin kukaan muu mutta en voi mitään paljastaa ja ei minun tarvitse edes perustella mitään". Todellisuudessa sinulla ei ole mitään testejä, eikä laitteita eikä mitään hajua muutenkaan koko asioista millä retostelet.

Ja voin kertoa, että jokainen täällä sen on tajunnut jo ajat sitten, nolaat vaan itseäsi kerta kerralta enemmin.

Suosittelen että poistut Markku muiden huippu tiedemiesten joukkoon kun täällä ei kerran kukaan muu mistään niin paljon tiedä.

Kerrohan nyt minulle mitä paskan veivaamista olen harjoittanut ?

Mitä ovat ne keksityt retostelut...ja mitä ne ovat ?

EDIT:
Kirjoituksesi on yksi niistä, joihin ei kerta kaikkiaan pysty antamaan vastausta. Lähtökohtana hyökkäävä asenne ja torppaaminen siitä tiedollisesta osaamisesta, joka minullakin on jonkin asteinen. Elämän tuoma
pitkä kokemus auttaa tietojen kerääntymiseen. Kaikilla ei voi olla kaikkea tietoa kaikesta, ei minullakaan.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017-09:36 kirjoittanut Markku »