Kirjoittaja Aihe: Ensiöilman ohjaus savukaasujen lämpötilasta  (Luettu 30780 kertaa)

korsteeni

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 58
Vs: Ensiöilman ohjaus savukaasujen lämpötilasta
« Vastaus #60 : 16.04.2021-07:39 »
Hei

Onko sinulla lambdassa sähkö lämmitys jos on pitäs toimia alemmassa savukaasu lämpötilassa.
Mitä minä oon testannut toimii jo 120 asteessa. 300 astetta savukaasuissa on kyllä korkea lämpötila.

Terv

kyllä se lambda toimii, vanha högfors ei vaan toimi, niin toimiihan se tietty mutta mitään hyötyä siitä ei ole lämmittää 200 puhumattakaan alle, mittailin aikanaan ja 250-300 on taloudellisin, noissa 55 vuoden ikäisissä kattiloissa on sellaiset virtaukset
tehot menee olemattomiksi ja lämmityajat venyy ikuisiksi tuliksi

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Ensiöilman ohjaus savukaasujen lämpötilasta
« Vastaus #61 : 23.04.2021-17:12 »
Hei

Mitä puuta sinä poltat kattilassasi.

Kyselee Kajaani Koutaniemi

korsteeni

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 58
Vs: Ensiöilman ohjaus savukaasujen lämpötilasta
« Vastaus #62 : 24.04.2021-13:38 »
Hei

Mitä puuta sinä poltat kattilassasi.

Kyselee Kajaani Koutaniemi

ihan kaikkee missä tuli kestää, aiemmin kaikki taloujätteetkin, muovit ja kalanperkeet, nyt vain puita, lähinnä pytyynkuivunutta ja tuulenkaatoja ja hakkuutähteitä

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Ensiöilman ohjaus savukaasujen lämpötilasta
« Vastaus #63 : 25.04.2021-16:03 »
Hei

Minä oon huomannut että Polttoaineeksi sopii hyvin Koivu + muut lehtipuut, kuusi, ei mänty. Mänty pikeää vesitäyttöistä kattilaa tehokkaasti. Metallipintojen lämpötila vesitäyttöisessä kattilassa on alle 100 astetta. Kuusi puhdistaa kattilaa en tiedä syytä miksi.

Terv Kajaani Koutaniemi

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Ensiöilman ohjaus savukaasujen lämpötilasta
« Vastaus #64 : 25.04.2021-19:58 »
Hei

Minä oon huomannut että Polttoaineeksi sopii hyvin Koivu + muut lehtipuut, kuusi, ei mänty. Mänty pikeää vesitäyttöistä kattilaa tehokkaasti. Metallipintojen lämpötila vesitäyttöisessä kattilassa on alle 100 astetta. Kuusi puhdistaa kattilaa en tiedä syytä miksi.

ongelma lienee enempi vanhanmallisten kattiloiden joissa palotila ei ole eristetty vaan tapahtuma menee konvektoreihin. Nykykattiloissa nämä on erillään joten vesipinnoille ei pitäsi tulla kun kuumaa ilmaa ja jos mänty alkaa holvaantumaan varastopesässä lambdaohjauksella lisääntyy ensiöilma ja toisio vähenee (kuten loppuhiilloksen poltossa) jolloin logiikka yrittää korjata tapahtunutta.

Oma pannu toimii eri periaattella mutta huomaa siinäkin välillä holvaantumista kun ilmanohjausputki mikä laskeutuu palon päälle omalla painolla tipahtaa välillä melkei parikyt senttiäkin ja savukaasujen lämmöt alkaa laskemaan, onko sitten kyseessä ollu huono ladonta tjsp - tiijä häntä.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Ensiöilman ohjaus savukaasujen lämpötilasta
« Vastaus #65 : 13.05.2021-19:35 »
Hei

Minä oon värkännyt muutaman vuoden puulämmityksen automatisointia. Ensiöilman säätö homman olen tehnyt askelmoottorilla. Askelmoottorilla on se hyvä puoli että sen paikkatieto on helppo tehdä. Minun kattilassa on savukaasu imuri ja savupiipussa on sellainen nuohous homma jota vielä testaan. Kattilana on Ariterm 35+

Terv Kajaani Koutaniemi

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Ensiöilman ohjaus savukaasujen lämpötilasta
« Vastaus #66 : 03.06.2021-08:19 »
Hei

Minä oon huomannut että Polttoaineeksi sopii hyvin Koivu + muut lehtipuut, kuusi, ei mänty. Mänty pikeää vesitäyttöistä kattilaa tehokkaasti. Metallipintojen lämpötila vesitäyttöisessä kattilassa on alle 100 astetta. Kuusi puhdistaa kattilaa en tiedä syytä miksi.

Terv Kajaani Koutaniemi

Eikös pikeentymisessä aina ole kyse epätäydellisestä palamisesta, olipa puuaji mikä tahansa. Ainoastaan havupuun epätydellisen palamisen havainnoi herkemmin juuri pikeentymiseen liittyen kuin lehti puun. Ei  havupuut likaa katilaa, jos palaminen on kunnossa.

Mutta, se on totta, miten havupuu palaa erilaisesti ja erikoisesti  koivuun verraten. Havupuu hiillostuu voimakkaasti ja tuo muita ongelmia helposti. Koivu on todella ihanteellisin poltettavana.