Viikonloppuna tuli tutkittua ja seurailtua kattilan toimintaa tarkemmin, ja mahdollisesti syy(t) savutukseen ja korkeaan jäännöshappeen löytyi.
Sytytys onnistui yleensä kohtuudella, hiiliä oli jäänyt kaikilla polttokerroilla ja laitoin pientä tikkua ja silppua hiilien päälle. Kokeilin sekä antaa palaa vähän aikaa ja sitten lisätä puut, että täyttää kerralla ja sitten sytyttää hiilien päälle asetetut pahvisuikaleet tai tuohet. Useimmiten tuntui että toisiopalon humina olisi ollut aavistuksen vaisu sen jälkeen kun täyttöluukun sulki, kun palokaasut nousi yli 120C kattila tuntui ikään kuin hiipuvan ja luukkua raottamalla lähti taas kiihtymään. Tästä palokaasut alkoivat yleeensä nousta, ja nousivat aina n. 210asteeseen, jolloin ensiöilmaa alettiin rajoittamaan. Merkille pantavaa oli korkea lambda-arvo, jopa yli 2.
Belimojen ohjauksessa ilmeisesti asetettu jokin %/min- raja, koska reagointi on melko hidasta, ei tullut mitattua. Minulla oli asetettuna yleensä 180C. Hihasta ravistettuna jarrutus oli saavuttanut maksimin n. 20-30min päästä sytytyksestä, jolloin ensiöilman moottori oli n.25-35% tuntumassa, eli silloin kun savutus useimmiten on pahimmillaan. Niillä kerroilla kun savutusta ei ollut ainakaan paljoa, oli lambda-arvo 1,4-1,5 paikkeilla, ja jäännöshappi ja CO2 lähellä asetettua. Toisioilman moottori oli tällöin n.10%. Niillä kerroilla kun savutusta oli, toisimoottori oli täysin kiinni, ja lambda saattoi olla yli 2.
Kun kattila toimii normaalisti ja toisiopalo humisee kunnolla, toisioilman moottori on yleensä ainakin minulla yli 25%. Kattila palaa nyt siis joko alapalonkattilan tai sitten tervamiilun tapaan.
Selvää on että happea, eli myös ilmaa vuotaa ohi jostain. Selkeitä vuotopaikkoja löysin useita. Puhaltimen tiivisteessä oli halkeamia sekä akselin reikä oli sen verran iso, että ilmaa meni jonkun verran läpi. Koska lambda-anturi on puhaltimen jälkeen tämä näkyy jäännöshapessa. En saanut vielä tilaamiani tiivisteitä käsiini, joten leikkasin tiivisteen Motonetin 1mm massatiivistearkista. Koska tiiviste on 2mm ohuempi kuin alkuperäinen, puhaltimen siivet ottavat kiinni savukanavaan. Vaihdoin prikkojen paikkaa akselilla, jolloin tila riittää. Tein akselin reiän hiukan ahtaaksi, joten sieltäkään ei pitäisi enää ilmaa päästä.
Toinen selkeä vuotopaikka oli suutinkiven tiivistenarut. Tämä selittäisi osaltaan korkean jäännöshapen, jos ensiöilmaa karkaa toisiopuolelle, ja kun ensiöilmaa kuristetaan, onnistuu kattilan toisioilman säätely kohtuudella.
Joskus varastopesää puhdistustaessa irroitin vahingossa pätkän lasikuitupunosta. Kuvassa punos poistettuna.
https://photos.google.com/share/AF1QipMp_tP_OS-Df1fyurzwTShrdRjPhRX6u9vv2Rj6Q9nM956prolAJ17gUhI29Pvk6A/photo/AF1QipOi4xPL7ELcu1g_NbWXcVCEbRdLdOO6ZIUA_rXM?key=QVZudk0yTmd4dTRraFVVZmxzM3VENjFfWmJobkdRYritin sitä paikata kiertämällä ohuempaa punosta kahden kerran ja päälle savilaastia, mutta nyt laasti oli hävinnyt. Kun puhalsin paineilmaa toisioilman kanavaan, tiivisteen välistä pölisi tuhkaa ja ilmaa. Puhdistin kanavan tuhkasta ja painoin punoksen takaisin. Laitoin tällä kertaa tulenkestävää muurauslaastia päälle. Myös suuttimen toisella puolella näytti punos sulaneen pinnasta ja kutistuneen hiukan. Paikkailin tätäkin laastilla.
Kiristin myös palokammion oven saranoita puoli kierrosta. Täyttöluukun saranoita kiristin jo syksyllä.
Laastit saavat nyt kuivua vielä tämän päivän. En ole Suomesta oikein mistään löytänyt tuota 18mm lasikuitupunosta. Rullana saa teollisuustoimittajilta, mutta ihan niin pajloa tuota ei viitsisi varastoida.
Tuolta löytyy muitakin kuvia aiheeseen liittyen.
https://photos.app.goo.gl/sg3gOrAY02sbS1g12