Kirjoittaja Aihe: Pannuhuone autotalliin  (Luettu 21881 kertaa)

Jukesi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #15 : 07.08.2018-15:58 »
Kesälomalla tuli vihdoin muurattua pannuhuoneen seinät ja putkia tuli kierreltyä niin että hiki virtasi. Tein latauslinjan 11/4" mustasta putkesta.
Tein varaajalle/ putkistolle painetestin ensin paineilmalla ja totesin että kv- kierukka vuotaa.
Otin kierukan irti ja löysin siitä repeämän. Epäilin että olisi voinut jäätyä viime talvena, mutta juotettuani halkeaman umpeen laitoin kierukan vesiämpäriin ja paineilmaa perään. Kierukka vuoti paristakymmenestä neulan kärjen kokoisesta reiästä, joten kierukka oli saavuttanut ns. "teknisen käyttöikänsä". Tämä ei liiemmin haitannut koska varaajan päätarkoitus on ladata päärakennuksen varaajaa, josta myös käyttövesi tullaan ottamaan. Hitsasin laippaan tuumaiset muhvit joihin kiersin tulpat. Näin säilytetään varaus uutta kierukkaa varten, jos sille tarvetta ilmenee.
Sunnuntaina sain varaajan täytettyä ja pääsin laittamaan tulet kattilaan. Kaikki toimi kuten piti, paitsi terminen turvaventtiili näytti vaativan herkistelyä toimiakseen.
1,5 krs tyyppitalo rv 1950/1978 12m2/280m3
Autotalli rv 2005 73m2/220m3
Attack DPX35 Lambda + Oventrop
2000L ja 1100l varaajat, 25m 2x32 Rauheat PexFlex Plus
Kiertovesi pattereilla
Pönttöuuni vm 2017
Ultimate 10 Pro ILP
Kotiliesi 30
Ex Ari Termax

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #16 : 08.08.2018-08:34 »
Hienoa että homma etenee, mutta ikäviä ongelmia. Siis siinä multa ostamassasi kierukassa reikiä?

Jos noin, niin käytössä ei huomattu ongelmia. Voikohan nuo tykätä huonoa, kun irroitetaan ja saavat happea, joka sitten tuhoaa kierukan. Tai onhan siinä irroituksessakin varmaan tullut uusia rasituksia vanhalle kierukalle.

Käyttämättä seisottaminen hanoille ja muillekin tietää yleensä huonoa.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 890
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #17 : 08.08.2018-09:18 »
Kierukka vuoti paristakymmenestä neulan kärjen kokoisesta reiästä, joten kierukka oli saavuttanut ns. "teknisen käyttöikänsä".

Paljonko varaajalla ikää? Sama tilanne kaverilla noin 15v vanhassa, ajateltiin että joku repeämä jonka korjaamme mutta kierukasta olisi saanut suihkulähteen helposti. Samalla tuli 140 litran sähkövaraaja ja koko 1500 litran varaajakapasiteetti otettiin lämmityskäyttöön entisen 750 lämmitys ja 750 lämmin käyttövesi sijaan, näin puunkulutus lisääntyi ja sähkön pieneni, myös kesäajan sähkölämmityksen hukkalämpö pieneni.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #18 : 08.08.2018-09:24 »
Ymmärsin itse, että kyse on tuosta, minkä myin eli ikää varaajalla noin 15 vuotta, kun varmaan 2003/2004 valmistunut kuten talokin. Tietysti kierukka voi olla jopa vanhempikin, jos ei ole uutta silloin laittanut rakentaja.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Jukesi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #19 : 09.08.2018-09:03 »
Ymmärsin itse, että kyse on tuosta, minkä myin eli ikää varaajalla noin 15 vuotta, kun varmaan 2003/2004 valmistunut kuten talokin. Tietysti kierukka voi olla jopa vanhempikin, jos ei ole uutta silloin laittanut rakentaja.

Joo, sama varaaja. Voi olla että on syöpynyt vuoden aikana, kun on ollut irrallaan. Luultavasti tuollainen vuoto olisi käynyt ilmi käytössä nopeasti.
 Ole lämmittänyt vettä varaajassa pariin otteeseen, jotta saisin erotettua happea pois. Olen lukenut muille olleen pulputusta ja tuhinaa, mutta aika hiljakseen tuo humisee. Kattilan lämmöt pyörineet hiukan päälle 80 asteen. En ole asetuksiin koskenut, liekö nollaantuneet kun ei ole ollut kytkettynä verkkoon.

Onko ehdottaa kanaalilinjan shunttiin ohjainta? Vakiolämpö riittäisi. Vexven am10 pyörii torilla kohtuuhintaan, mutta kuinka loivaksi käyrän saa. Ajattelin hoitaa pumpun ohjauksen termostaattikytkimillä varaajissa, eli käynnistyy kun isossa varaajassa on lämmintä vettä, ja pieni varaaja jäähtynyt tarpeeksi. Sammutukseen tarvitaan kolmas termostaatti kanaalin paluuputkeen.
1,5 krs tyyppitalo rv 1950/1978 12m2/280m3
Autotalli rv 2005 73m2/220m3
Attack DPX35 Lambda + Oventrop
2000L ja 1100l varaajat, 25m 2x32 Rauheat PexFlex Plus
Kiertovesi pattereilla
Pönttöuuni vm 2017
Ultimate 10 Pro ILP
Kotiliesi 30
Ex Ari Termax

Jukesi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #20 : 14.09.2018-10:11 »
Nyt on Attackin tuntimittarissa n. 3000 tuntia, eli reilu 100 tuntia on tullut itse polteltua.
Jonkun verran on ollut opettelemista sytyttämisessä ja pientä hienosäätöä kattilan ja Oventropin säädöissä. Korjasin rapautunutta arinakiven suutinta tulenkestävällä valumassalla (Lakka), ja ainakin toistaiseksi pysynyt, n. 50 tunnin ajan.

On ollut jonkin verran savutusongelmaa polton alkuvaiheessa, kuten ymmärtääkseni Kahellakin. Kerran erehdyin laittamaan pari puolilahoa hirrenpätkää alimmaksi, nähtävästi liian ohuen hiillospedin päälle  :o Savua riitti.
Olen yrittänyt eri sytytystapoja, mutta toistaiseksi parhaan tuloksen olen saanut pitämällä varastopesän luukkua auki pidempään, kunnes palokaasut 150C.
Ongelma voisi olla ehkä riittämätön veto kylmällä piipulla ja kattilalla, ja siten riittämätön ensiöilman määrä. Minulla on siis 200mm Schiedel Isokern ja pituutta n. 6m liitoksesta piipun päähän, eli pituutta on alakanttiin. En muista millainen hormi Kahella oli?

En ole saanut aikaiseksi ison varaajan eristystä, joten olen siirtänyt lämmön suoraan alakerran 1000l varaajaan sitä mukaa kuin lämpenee. Pari päivää sitten sain asennettua Resol Deltatherm FKn ohjaamaan siirtoa, mutta asetukset on vielä hakusessa. Näyttää tosin hiukan siltä ettei välttämättä ole paras laite tuohon tarkoitukseen. Saa nyt nähdä.

Pari aivopierua pitää korjata putkilinjoista, eli tuli liitettyä paisunnat kattilan paluuputkeen, mutta valitettavasti väärälle puolelle oventropia, eli on nyt lyhyen kierron puolella... Kohtuu helppo korjata, mutta olisi voinut kerralla tehdä oikeinkin.

Toinen muutostarve on kanaalilinjassa, eli varaajan yläosasta "valuu" kuumaa vettä takaisin kanaaliin, ja jäähdyttää varaajan yläosaa huomattavasti. Tein u-mutkan putkeen mutta ainakaan tuo 5-6x putken halkaisija ei näyttänyt riittävän. Kokeilen vielä pidentää mutkaa, mutta sitten ei auta muu kuin laittaa takaiskuventtiili.
Toistaiseksi olen sulkenut kanaalilinjan venttiilin, jolloin jäähtymistä ei ole tapahtunut.

1,5 krs tyyppitalo rv 1950/1978 12m2/280m3
Autotalli rv 2005 73m2/220m3
Attack DPX35 Lambda + Oventrop
2000L ja 1100l varaajat, 25m 2x32 Rauheat PexFlex Plus
Kiertovesi pattereilla
Pönttöuuni vm 2017
Ultimate 10 Pro ILP
Kotiliesi 30
Ex Ari Termax

Jukesi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #21 : 16.09.2018-07:31 »
Kokeilin siis pidentää tuota mutkaa. Mutkan pituus oli n. 300mm. Edelleen varaaja yläosa jäähtyi 75 asteesta 55 asteeseen. Laitoin takaiskuventtiilin, ja nyt näytti lämmöt säilyvän.

Muoks. Näyttää siltä että mutkan toimimattomuus johtuu mutkan vaakaputken lyhyydestä. No, ehkä kokeilen joskus pidentää. Nyt kun näyttää toimivan niin annetaan olla.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2018-08:33 kirjoittanut Jukesi »
1,5 krs tyyppitalo rv 1950/1978 12m2/280m3
Autotalli rv 2005 73m2/220m3
Attack DPX35 Lambda + Oventrop
2000L ja 1100l varaajat, 25m 2x32 Rauheat PexFlex Plus
Kiertovesi pattereilla
Pönttöuuni vm 2017
Ultimate 10 Pro ILP
Kotiliesi 30
Ex Ari Termax

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #22 : 20.09.2018-15:19 »
Nyt on Attackin tuntimittarissa n. 3000 tuntia, eli reilu 100 tuntia on tullut itse polteltua.
Jonkun verran on ollut opettelemista sytyttämisessä ja pientä hienosäätöä kattilan ja Oventropin säädöissä. Korjasin rapautunutta arinakiven suutinta tulenkestävällä valumassalla (Lakka), ja ainakin toistaiseksi pysynyt, n. 50 tunnin ajan.

On ollut jonkin verran savutusongelmaa polton alkuvaiheessa, kuten ymmärtääkseni Kahellakin. Kerran erehdyin laittamaan pari puolilahoa hirrenpätkää alimmaksi, nähtävästi liian ohuen hiillospedin päälle  :o Savua riitti.
Olen yrittänyt eri sytytystapoja, mutta toistaiseksi parhaan tuloksen olen saanut pitämällä varastopesän luukkua auki pidempään, kunnes palokaasut 150C.
Ongelma voisi olla ehkä riittämätön veto kylmällä piipulla ja kattilalla, ja siten riittämätön ensiöilman määrä. Minulla on siis 200mm Schiedel Isokern ja pituutta n. 6m liitoksesta piipun päähän, eli pituutta on alakanttiin. En muista millainen hormi Kahella oli?
Hienoa, että vihdoin kattila taas pöhisee. Oma teräspiippu oli n. 7m ja 150mm halkaisijaltaan, jos muistini toimii oikein. Hyvän vedon tuo kattila tarvitsee ja vedontasaimella ehkä pysyy homma paremmin automatiikan hallussa eri keleillä. Samoin sytyttelin luukku raollaan, että muodostui kunnon hiilipeti pohjalle. Kokeilinpa molempia tapoja, että pienillä pilkkeillä ensin hiillos ja isot puut päälle, sekä kerralla pesä täyteen. Vaihteli jonkin verran, mutta toista en saanut paremmaksi valittua. Helpointa on tietysti kerrralla kaikki ja luukku sitten kiinni. Kyllä sen siitä oppii pikku hiljaa.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Jukesi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #23 : 17.02.2021-11:42 »
Päivitystä pitkästä aikaa...
Kolmas talvi menossa puukattilalla ja tänään menee rikki 6000h mittarissa. Viime viikot on ollut aika kovalla käytöllä. Tämän talven on ollut hiukan ongelmiakin, lähinnä savutuksen merkeissä, oikestaan päivittäin, kun aiemmin tätä esiintyi ehkä kerran viikossa. Olen kuvitellut useita kertoja löytäneeni syyn siihen, mutta seuraava poltto on saattanut palauttaa maan pinnalle.
Näitä syitä on mm. jonkin verran nokeentunut piipun alaosa,  kattilan liitosputken tuhkapaakku (ei lähtenyt puhaltamalla paineilmalla hormiin päin), suutinkiven reunatiivisteen irtoaminen, luukkujen tiivisteiden vuoto, savukaasuimurin tiivisteen halkeamat, kostea puu jne.
Hankalinta tässä on se, että moni näistä löydöksistä saattaa olla seurausta toisesta, eikä välttämättä syy siihen.

Viime viikolla seurasin pitkästä aikaa kattilan toimintaa, ja sytyksen jälkeen näytti palokaasut nousevan hyvin ja toisiopalo humisi. Kun palokaasut ylittivät asetetun 190 astetta, alkoi kattila jarruttamaan tulta. Jarrutus tuntuu lähes sammuttavan kattilan, palokaasut menevät jopa alle 150 asteen, ja ensiöläppä menee n. 10% tuntumaan. Tästä kattila alkaa taas nostamaan lämpötiloja, yrittäen pitää asetun lambda-arvon. Huomasin että minulla nousi väkisin yli 1,7, ei saanut millään pidettyä 1,3 tai 1,4 mikä vastannee n. 6-6,5% jäännöshappea. Ilmesesti tässä kohtaa palokaasuimurin ilmavuoto sotkee täysin kattilan toiminnan. En löytänyt mistään sopivaa materiaalia tiivisteeksi, joten tiivistin vanhan tiivisteen moottorisilikonilla. Samalla muutin palokaasun ja jäännöshapen asetuksen 180C ja 6%, eli tehdasasetuksiin. Tuntuu toimivan huomattavasti paremmin, ja puuta kuluu vähemmän.

Tilasin Hemeltronin kautta uuden suutinkiven tiivisteineen, sekä pari imurin tiivistettä. Oli muuten aika paljon edullisempi kuin saksalaisissa verkkokaupoissa, toki rahti on tyyris. En tosin usko että suutinkivi aheuttaa ongelmia, se on pysynyt melko saman näköisenä n. 3000h. Jospa sen sitten kesällä vaihtaisi.

Ongelma polton kanssa tuntuu olevan se että sytytyksen jälkeen palo lähtee hiukan "käsistä" kattilalla, eli ei ehdi ajoissa pienentää ensiöilmaa, varsinkin kun sytytyksen jälkeen logiikka pitää jonkinaikaa 100/25% asetuksia. Yleensä tuli karkaa varastopesään, en ole varma taphtuuko karkaaminen jarrutuksen yheydessä vai aiemmin. Kuitenkin lambda-arvo pyörii lähellä tavoitetta, niin kattilan ohjaus ei tätä "vikatilaa" ilmeisesti tunnista, vaikka palokaasujen lämoötila on n. 170 tuntumassa. En tiedä kuinka softa on näissä tehty, onko asetettu palokaasujen lämpötila tavoite.

Syy esim. tämän aamun savutukseen voi osittain olla että käytän liian paljon liian pientä puuta suuttimen päällä, kun tuntui että vuotavan imurin aikaan palo lähti käymään paremmin niin, ilmeisesti virheellisestä jäännöhapen määrästä johtuen. Pitää kokeilla isommilla puilla, tosin sitten on vaarana että tukkii suuttimen aukon...

Hiukan edelleen vaivaa se että onko piipun veto-olosuhteet sopivat, onko veto riittävä vai onko jopa näillä keleillä liikaa? Korvausilma ei ole ainakaan ongelma.
1,5 krs tyyppitalo rv 1950/1978 12m2/280m3
Autotalli rv 2005 73m2/220m3
Attack DPX35 Lambda + Oventrop
2000L ja 1100l varaajat, 25m 2x32 Rauheat PexFlex Plus
Kiertovesi pattereilla
Pönttöuuni vm 2017
Ultimate 10 Pro ILP
Kotiliesi 30
Ex Ari Termax

Jukesi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Pannuhuone autotalliin
« Vastaus #24 : 22.02.2021-08:35 »
Viikonloppuna tuli tutkittua ja seurailtua kattilan toimintaa tarkemmin, ja mahdollisesti syy(t) savutukseen ja korkeaan jäännöshappeen löytyi.
Sytytys onnistui yleensä kohtuudella, hiiliä oli jäänyt kaikilla polttokerroilla ja laitoin pientä tikkua ja silppua hiilien päälle. Kokeilin sekä antaa palaa vähän aikaa ja sitten lisätä puut, että täyttää kerralla ja sitten sytyttää hiilien päälle asetetut pahvisuikaleet tai tuohet. Useimmiten tuntui että toisiopalon humina olisi ollut aavistuksen vaisu sen jälkeen kun täyttöluukun sulki, kun palokaasut nousi yli 120C kattila tuntui ikään kuin hiipuvan ja luukkua raottamalla lähti taas kiihtymään. Tästä palokaasut alkoivat yleeensä nousta, ja nousivat aina n. 210asteeseen, jolloin ensiöilmaa alettiin rajoittamaan. Merkille pantavaa oli korkea lambda-arvo, jopa yli 2.
Belimojen ohjauksessa ilmeisesti asetettu jokin %/min- raja, koska reagointi on melko hidasta, ei tullut mitattua. Minulla oli asetettuna yleensä 180C. Hihasta ravistettuna jarrutus oli saavuttanut maksimin n. 20-30min päästä sytytyksestä, jolloin ensiöilman moottori oli n.25-35% tuntumassa, eli silloin kun savutus useimmiten on pahimmillaan. Niillä kerroilla kun savutusta ei ollut ainakaan paljoa, oli lambda-arvo 1,4-1,5 paikkeilla, ja jäännöshappi ja CO2 lähellä asetettua. Toisioilman moottori oli tällöin n.10%. Niillä kerroilla kun savutusta oli, toisimoottori oli täysin kiinni, ja lambda saattoi olla yli 2.
Kun kattila toimii normaalisti ja toisiopalo humisee kunnolla, toisioilman moottori on yleensä ainakin minulla yli 25%. Kattila palaa nyt siis joko alapalonkattilan tai sitten tervamiilun tapaan.

Selvää on että happea, eli myös ilmaa vuotaa ohi jostain. Selkeitä vuotopaikkoja löysin useita. Puhaltimen tiivisteessä oli halkeamia sekä akselin reikä oli sen verran iso, että ilmaa meni jonkun verran läpi. Koska lambda-anturi on puhaltimen jälkeen tämä näkyy jäännöshapessa. En saanut vielä tilaamiani tiivisteitä käsiini, joten leikkasin tiivisteen Motonetin 1mm massatiivistearkista. Koska tiiviste on 2mm ohuempi kuin alkuperäinen, puhaltimen siivet ottavat kiinni savukanavaan. Vaihdoin prikkojen paikkaa akselilla, jolloin tila riittää. Tein akselin reiän hiukan ahtaaksi, joten sieltäkään ei pitäisi enää ilmaa päästä.
Toinen selkeä vuotopaikka oli suutinkiven tiivistenarut. Tämä selittäisi osaltaan korkean jäännöshapen, jos ensiöilmaa karkaa toisiopuolelle, ja kun ensiöilmaa kuristetaan, onnistuu kattilan toisioilman säätely kohtuudella.
Joskus varastopesää puhdistustaessa irroitin vahingossa pätkän lasikuitupunosta. Kuvassa punos poistettuna.

https://photos.google.com/share/AF1QipMp_tP_OS-Df1fyurzwTShrdRjPhRX6u9vv2Rj6Q9nM956prolAJ17gUhI29Pvk6A/photo/AF1QipOi4xPL7ELcu1g_NbWXcVCEbRdLdOO6ZIUA_rXM?key=QVZudk0yTmd4dTRraFVVZmxzM3VENjFfWmJobkdR

Yritin sitä paikata kiertämällä ohuempaa punosta kahden kerran ja päälle savilaastia, mutta nyt laasti oli hävinnyt. Kun puhalsin paineilmaa toisioilman kanavaan, tiivisteen välistä pölisi tuhkaa ja ilmaa. Puhdistin kanavan tuhkasta ja painoin punoksen takaisin. Laitoin tällä kertaa tulenkestävää muurauslaastia päälle. Myös suuttimen toisella puolella näytti punos sulaneen pinnasta ja kutistuneen hiukan. Paikkailin tätäkin laastilla.
Kiristin myös palokammion oven saranoita puoli kierrosta. Täyttöluukun saranoita kiristin jo syksyllä.
Laastit saavat nyt kuivua vielä tämän päivän. En ole Suomesta oikein mistään löytänyt tuota 18mm lasikuitupunosta. Rullana saa teollisuustoimittajilta, mutta ihan niin pajloa tuota ei viitsisi varastoida.

Tuolta löytyy muitakin kuvia aiheeseen liittyen.
https://photos.app.goo.gl/sg3gOrAY02sbS1g12
« Viimeksi muokattu: 22.02.2021-08:58 kirjoittanut Jukesi »
1,5 krs tyyppitalo rv 1950/1978 12m2/280m3
Autotalli rv 2005 73m2/220m3
Attack DPX35 Lambda + Oventrop
2000L ja 1100l varaajat, 25m 2x32 Rauheat PexFlex Plus
Kiertovesi pattereilla
Pönttöuuni vm 2017
Ultimate 10 Pro ILP
Kotiliesi 30
Ex Ari Termax