Vastaavan tyyppisen savukaasuräjähdyksen onnistuin tekemään takassa, pelleteillä. Palo- ja savuvahinkoja sen verran, että vakuutusyhtiö sai töitä.
Käänteispalossakin olen onnistunut pieniä tussahduksia tekemään.
Ilmeisesti sinullakin kävi niin, että paloherkkää kaasua kertyi kattilaan ja hormiin niin paljon, että aiheutui tuo räjähdys kun kerralla syttyivät.
Ja miten itse tuota olen vältellyt: kynsitulet (siis näkyvä liekki) heti alkuun, ja varmistaa, että veto toimii ja savut häipyvät kattilasta ihan alku sekunneista alkaen. Jos kattila alkaa tuottaa savukaasua ja alla kituva tuli tms. (ei siis näkyvää liekkiä) plus päällä on matalapaine plus kylmä piippu ja kattila, on riski savukaasuräjähdylle isompi. Päivittäisessä käytössä (lämpöinen piippu ja kattila) luontainen vetokin toimii varmemmin.
Siis kylmillä vehkeillä (useampi päivä/viikko polttamatta) ensin pienellä puumäärällä näkyvä tuli (alkutulet) ja varmistaa, että homma toimii, savut poistuu, piippu vetää, ja sitten vasta lisää täyden pesän. [toki jos on pitempään käyttämättä, voi huonolla tuurilla joku elikkokin mennnä piippuun ja tukkia sen]. Miksei myös voisi laittaa kylmään /palamattomaan kattilaan noi puhallukset / imut päälle etukäteen, jotta ilmalukko tms. poistuisi piipusta ennen varsinaista sytytystä.
Kyllähän tuollainen säikäyttää, mutta kokemusta rikkaampi olet ja onneksi ei pahemmin käynyt. Ja tulihan piipustakin noet puhallettua katolle