Kirjoittaja Aihe: Markun testamentti (oli: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s))  (Luettu 16299 kertaa)

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #15 : 11.10.2017-18:23 »
Olen tässä seuraillut yhtä toista foorumia, jossa ei ole pätkääkään minkäänlaista kärhämää. Aattelin kirjautua, jollain uudella nimimerkillä   ;)
 Jääköön nää puuhommat tältäerää, ei ole enää paljon annettava ei saatavaa. Ei näitä vänkkäyksiä kertakaikkiaan jaksa.  :(

harmi, kommenttisi ovat kuitenkin hyvin asiapitoisia mutta ymmärrän hyvin. Itsellekin on jäänyt tämän foorumin seuraaminen aika minimaaliseksi kun asiasta keskustelu tuppaa unohtumaan

Se on suurin ihmetykseni aihe, miten tuntemattomana ihmisenä avaudutaan tällä tasolla tuntemattomille. Esim. itse en näe  ihmisen elinympäristöä erityisen vaarallisena / ongelmallisena, jos rikolliset tekevät rikoksia toisilleen. Esim. murhaa tuntemansa vastustajan tms. Jos ihmisen mieli/käyttäytyminen  siirtyy tasolle,jossa tuntematon ihminen on häiriökäyttäytymisen kohde, niin ympäristö muuttuu tosi arvaamattomaksi,- jopa vaaralliseksi.

malliesimerkki miten väenväkisin vängätään keskustelua pois Atmoksen paloilmojen syötöstä...
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #16 : 11.10.2017-18:37 »
Olen tässä seuraillut yhtä toista foorumia, jossa ei ole pätkääkään minkäänlaista kärhämää. Aattelin kirjautua, jollain uudella nimimerkillä   ;)
 Jääköön nää puuhommat tältäerää, ei ole enää paljon annettava ei saatavaa. Ei näitä vänkkäyksiä kertakaikkiaan jaksa.  :(

Juu ei oo moni muukaan enää jaksanu osallistua kun tämä yks vänkäri hyppää aina sivusta mukkaan ja sotkee kaikki ketjut omalla minäminäminäminä tiedäntiedäntiedän kaikenkaikenkaiken ja muut ei mitään. Sinällään hyvä ja asiapitonen voorumi menny piloille jo aikaa sitten. Ylläpidolle vaan terveisiä....
Hitaasti mutta epävarmasti.

pete73

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #17 : 11.10.2017-18:49 »
Pitäis vaan muistaa ettei kukaan yksin saa väittelyä aikaiseksi, siihen tarvitaan vähintään kaksi osapuolta.
Ja täältähän ne löytyy joka kerta alta aikayksikön..
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #18 : 11.10.2017-19:00 »
Juu ei oo moni muukaan enää jaksanu osallistua kun tämä yks vänkäri hyppää aina sivusta mukkaan ja sotkee kaikki ketjut omalla minäminäminäminä tiedäntiedäntiedän kaikenkaikenkaiken ja muut ei mitään. Sinällään hyvä ja asiapitonen voorumi menny piloille jo aikaa sitten. Ylläpidolle vaan terveisiä....

En väitä että tietäisin kaikesta kaiken mutta sen tiedän että tällä foorumilla ei ole kenelläkään kattilalaitoksien savukaasujen analysoinneista tietoa ja kokemusta niin paljon kuin minulla. Kaiken perustana kattilalaitoksen hyvään polttoon on analysoida kohde hyvin huolellisesti ja tarkkaan. Hyvin säädetty laitos tuottaa käyttäjälle rahanarvoista hyötyä ja ympäristölle tehdään hyvä teko.
Näitten parissa olen sentään ollut jo lähemmäs 50-vuotta, joten jotakin olen nähnyt ja kokenut, vaikken kaikkea sentään tässä asiassa tiedäkään.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 302
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #19 : 11.10.2017-19:02 »
Eniten sääliksi käy sellaista henkilöä joka elämässään ensimmäistä kertaa harkitsee lämmittysmuodoksi puulämmitystä ja sattuu etsimään tältä foorumilta vastauksia. En tiedä miten kukaan ns. noviisi voisi täältä löytyy jotain totuutta lämmittämiseen puilla. Kuitenkin arvaukseni mukaan noin 98% prosenttia puulämmittäjistä on sellaisia että heittävät kaikki puut pesään ja sytyttävät ne ja sitten joskus poistelevat tuhkia miettimättä esim. palotapahtumaa mitenkään.
Miten joku ensikertalainen mahtaa suhtauta puulämmitykseen luettuaan täältä muutamaa juttua. Vastausta siihen mikä on hyvä kattila ei taida olla ja joidenkin toimesta väitetään suunnilleen kaikkien kattiloiden olevan hyviä ja vaan jonkun mainitsemattoman kotimaisen hyvä.
Ja arvatkaapa kuinka moni puulämmityksen suunnittelija päätyykään vaikkapa maalämpöön kun täällä ryhdytään neuvomaan että puut pitää laittaa pesään jotenkin tietyin päin, saamatta kuitenkaan varmaa vastausta että pitääkö niiden puiden olla kuori ylös  vai alas vai peräti pystyssä ::)
Toivoisin että jos jotain varmoja väitteitä esitetään niin ne perusteltaisiin kunnolla ja kertomalla vaikka esimerkkejä, pelkkä juupas eipäs- keskustelu ei taatusti auta ketään.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #20 : 11.10.2017-19:16 »
Eniten sääliksi käy sellaista henkilöä joka elämässään ensimmäistä kertaa harkitsee lämmittysmuodoksi puulämmitystä ja sattuu etsimään tältä foorumilta vastauksia. En tiedä miten kukaan ns. noviisi voisi täältä löytyy jotain totuutta lämmittämiseen puilla. Kuitenkin arvaukseni mukaan noin 98% prosenttia puulämmittäjistä on sellaisia että heittävät kaikki puut pesään ja sytyttävät ne ja sitten joskus poistelevat tuhkia miettimättä esim. palotapahtumaa mitenkään.
Miten joku ensikertalainen mahtaa suhtauta puulämmitykseen luettuaan täältä muutamaa juttua. Vastausta siihen mikä on hyvä kattila ei taida olla ja joidenkin toimesta väitetään suunnilleen kaikkien kattiloiden olevan hyviä ja vaan jonkun mainitsemattoman kotimaisen hyvä.
Ja arvatkaapa kuinka moni puulämmityksen suunnittelija päätyykään vaikkapa maalämpöön kun täällä ryhdytään neuvomaan että puut pitää laittaa pesään jotenkin tietyin päin, saamatta kuitenkaan varmaa vastausta että pitääkö niiden puiden olla kuori ylös  vai alas vai peräti pystyssä ::)
Toivoisin että jos jotain varmoja väitteitä esitetään niin ne perusteltaisiin kunnolla ja kertomalla vaikka esimerkkejä, pelkkä juupas eipäs- keskustelu ei taatusti auta ketään.

Satun nyt tämänkin tietämään mistä kotimaisen valmistajan kattilasta on kysymys.
Satun tietämään kyseisen kattilan laboratoriajot, jossa huomattiin parhaan hyötysuhteen saavutettavan koivupuulla kuoripuoli ylöspäin ladottuna varastopesään. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö kattila toimisi moitteettomasti muillakin puuaineksilla, oli ladonta minkälainen hyvänsä.

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #21 : 11.10.2017-22:47 »
Pitäis vaan muistaa ettei kukaan yksin saa väittelyä aikaiseksi, siihen tarvitaan vähintään kaksi osapuolta.
Ja täältähän ne löytyy joka kerta alta aikayksikön..

Juu näinhän se on ja kun se joka ei halua ruveta vänkäämään hiljenee niin se puheenaihekkin hiljenee ja taas jää vänkääjän totuus leijjumaan ilmoille. Ja toisaalta niinkuin sanoit on niitäkin jotka laittaa kampoihin ja tavallaan ymmärrän sitäkin kun hermoillehhan se pikkuhiljaa käy kun aina on sama "totuus" vastassa puhuttiimpa mistä aiheesta hyvänsä ;)
Hitaasti mutta epävarmasti.

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #22 : 11.10.2017-22:52 »
Hyvä se on uusille tulokkaille kertoa heti mikä on pelin henki täällä foorumilla ja et voi tuon romuroopen tavata täältä eri nimimerkillä. Tehköön jokainen omat  johtopäätökset,harmi vaan et moni lähteny pois sen takia.

teuvo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Vs: Paloilmojen syötöstä (oli: Vs: Atmos dc50s)
« Vastaus #23 : 12.10.2017-15:32 »
Paljon olen selannut foorumia ristiin-rastiin. Aika nopeasti selvisi kuka tietää kaiken muttei kerro mitään; "Riippu siitä mistä roikkuu, analysaattorilla selviää"

Moneen kysymykseen on vastauskin löytynyt mutta paljon saa selata turhaa aiheeseen liittymätöntä palturia. Mitä enemmän vastauksia löytyy sen enemmän tulee uusia kysymyksiä!

Noh, jatkan kattilan etsintää, hyvää syksyä kaikille.

dieseljätkä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 149
Tuo on aika pahanenteinen otsikko. Joku nimimerkki saa "kunnian" jatkaa keskusteluketjujen sotkemista. Itsekkin lähdin pois palstalta tämän suharin takia mutta palasin. Nimimerkki vaihtui, kun paluu venyi useamman kuukauden enkä tohtinut ylläpitoa sillä enää vaivata. Paluun syynä on se kokemus, joka on kertynyt  puun poltosta ja puiden tekemisestä/varastoinnista. Tulee kuitenkin omin pienin karvasin kätösin kaadettua puut metsästä, ajettua ne kelkalla tai mönkijällä pihaan pilkottavaksi ja lopulta kannettua tuhkat pihalle. Palstalta olen saanut  paljon ohjeita ja apuja: olen kiitollinen niistä.
Centrometal Bio Tec Lambda 34 kw, varaajat 4.8 m3, kattilan lämmitystyö 840 m3+ suurperheen lämmin vesi

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
Joko Markku on lopullisesti poissa vai onko odotettavissa ylösnousemusta uudella nimimerkillä? Olikos dieselmies riusmies aikaisemmin?  Jäi kiinnostamaan kokemukset centrometalista.

dieseljätkä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 149
Centrometal Bio Tec Lambda 34 kw, varaajat 4.8 m3, kattilan lämmitystyö 840 m3+ suurperheen lämmin vesi

dieseljätkä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 149
Nyt on 1½ v  tullut lämmiteltyä ja ollaan erittäin tyytyväisiä. Jos yläpesää ei puhdista, niin keskiluukun eteen kertyy hentoa tuhkaa. Otin kompromissin käyttöön ja ajoittan putsailen tuhkat pois ja siivilän kautta hiilet takaisin sytytykseen. Melko lailla vuoden kohdilla puhallin antoi jonkun ilmoituksen ja putsasin puhaltimen siivet ja tuubien päällä olevan tilan.  Tuubit vaan vipunuohouksella puhdistettu. Kun ei puutu tuubeihin  kuin vipunuohouksella, niin näkyy pakokaasulämmöt pyörivän noin 130-140astetta. Kertaalleen viime keväänä sutarin toimesta piippu nuohottu ja kehut tuli puhtaasta piipusta. Lisäys: lattialämmityksen vedenotto siirrettiin sisävaraajan(1800l) keskikohdan alapuolelle - nyt riittää paremmin lämmin vesi ja tulipa vielä toinen suihku vaihdettua vipuhanaksi.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2017-17:53 kirjoittanut dieseljätkä »
Centrometal Bio Tec Lambda 34 kw, varaajat 4.8 m3, kattilan lämmitystyö 840 m3+ suurperheen lämmin vesi

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Hei kaikille

Kajaanissa alkaa olla jo lämmityskelit.
Minä olen rakennellut puulämmitysautomatiikka jo toista vuotta. Minulla on Ariterm 35+ kattila ja siihen kytketty 3000 l varaaja. Lisäksi minulla on talossa Niben poistoilma lämpöpummpu.
Tuossa paloautomaatiossa olen viimeistelemässä laajakaista lambda anturin toimintaa. Sen on tarkoitus ohjata toisioilma DC puhallinta.

Voi kyllä sanoa että puulämmityksessä on hyvin monia piirteitä, jotka pitää ottaa automaation suunnittelussa huomioon.

Terv. Kajaani Koutaniemi


VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Minä olen rakennellut puulämmitysautomatiikka jo toista vuotta.

Juuri tästä syystä hankinkin valmiin lambdaohjatun kattilan niin pääsi näkemään miten toiset ovat sen toteuttaneet eikä tarvitse kaikkia perusasioita miettiä alusta asti. Tältä pohjalta on nopeampi lähteä jatkamaan kehitystyötä jos katsoo tarpeelliseksi. Valintani tueksi neuvottelin asiasta ihan oikeesti perillä olevan henkilön kanssa  :)
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl