Kirjoittaja Aihe: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia  (Luettu 76281 kertaa)

Juice

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« : 20.12.2011-11:47 »
Onko kukaan laittanut Liettualaista Stropuva S10 Tai S20 puukattilaa?? Itselläni on aikomus asentaa sellainen ensi kesänä, tukilämmitys muodoksi 500 litran energiavaraajan ja ILVP:n rinnalle.Onko ketään jolla olisi kokemuksia kyseisen kattilan toimivuudesta?

vande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #1 : 22.12.2011-09:26 »
Moro
Täytyy nyt laittaa tästä seiskasta.  Ei se tekniikasta poikkea, sama periaate.  Ajelen just brikettejä, kun sain.  Paloaika on pitkä ja tasanen, maalämpöpiiri on hiljaa.  Eli tää on vaan täs rinnalla, kuluja pienentämässä.  Periaate on, että sillon kun oon paikalla ja on kuuman veden kulutusta, tulet ylle.  Ylle siksi, kun poltetaan päältä.

Tämä oli vaihtoehto, kun kotimaasta ei saa pientä ja kohtuuhintasta kattilaa.  Tuulivoimaakin tuli kokeiltua, tää on parempi.  Ja pystyin asentamaan ite.  Perustuu veden lämmitykseen kierrolla varaajaan, kolmitieventtiilillä hallitaan.  Itellä lopetan kun lämpö kattilassa on 60 astetta.  Se on sillon sama, mitä maalämmöstä tulee. 

Tässä pitää korostaa, että puun pitää olla kuivaa.  Mulla ne on ollu sisällä varastossa.  Mulle tää sopii, en rupea kehumaan tms, aina jollain on isompi tai parempi;  kiva lisuke!

Juice

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #2 : 23.12.2011-10:25 »
Moro Vande.

Kiitos tiedoista,mutta kaipaisin vähän täsmennyksiä.Kuinka monen litran järjestelmä sulla on..... ja onko sulla malämpöpumpupuun kytketty erillinen varaaja?? ja jos on niin kuinka iso? Kuinka kauan puut palaa noin suurinpiirteen yhdellä täys "mällillä" puuta? kuinka monen asteen sisällä kattilan mekaaninen termostaatti pitää kattila lämpötilan?Oletko kytkenyt kattilan jonkun termostaatti latausventtiilin(ja minkä lämpösen) kautta järjestelmään vai ilman? Onko toi häristin toiminut niin kun pitää vai onko ollut jotain ongelmia käytössä?

vande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #3 : 25.12.2011-09:57 »
Tästä oli jo tuossa toisessa säikeessä; mutta:  varaaja on 700l Akvaterm, maalämpö ottaa 2,4 kw sähköä ja antaa 11kw takas.  Riittää kyllä noinkin pitkille pakkasjaksoille 20-30 asteeseen asti.  Kuitenkin tuotakin kulutusta olen halunnut säästää, siksi puukattila.

Siksi stropuva, koska on tarpeeksi pieni (7kw) ja edullinen.  Kytkettynä varaajan vapaisiin reikiin, ei siis optimaalisesti ylös ja alas, vaan vastuksille vapaisiin, enemmän keskellä oleviin.  Kattilassa on kiertopumppu ja kolmitieventtiili, joita ohjaan aivan käsin vielä.  Voisi tuon latausventtiilin laittaa joskus.  Pesällinen puuta palaa n.8h.  Kattila on periaatteeltaan kertapolttoinen; puun lisääminen kesken polton on vähän hankalaa, koka liekki palaa päällä.  Olen kuitenkin kokeillut ja ei se täysin poissuljettu ole.

Poltto tapahtuu mekaanisella ilmanohjaimella, mikä on aika epäselvä.   Tai toiminta on erilainen verrattuna muihin termostaatteihin; tässä jää ilmansaanti auki, kun kattila kuumuu 80 asteeseen.  Ei ole kylläkään kiehunut, ei niin kuumaksi ole mennyt.  Vesihän tässä kiertää aika hyvin, kun tilavuus on se 26l vaipassa.

Puun on syytä olla kuivaa, tosin tähänkin on saatavilla myös puhallinohjaus kuten hakekattiloissa on.  Eli jos on märempää puuta poltettavana.  

Polttelen aina sillon kun olen kotosalla ja erityisesti saunapäivinä.  Opetteluahan tää vielä on; en osaa sanoa vielä,  kuinka paljon kustannussäästöä tulee.

« Viimeksi muokattu: 25.12.2011-12:42 kirjoittanut vande »

PPilke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #4 : 25.12.2011-15:01 »
Miten puhtaasti kattila palaa eli savuttaako.Onko tonne helppo laittaa puut , kun näyttää
kovin pieneltä toi ylempi luukku?

vande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #5 : 25.12.2011-20:13 »
Kyllä vaaleaa savua tulee.  Käsittääkseni palotapahtuma on sellaista hiiltymistä enemmän kuin tulen roihua, toki luukkua avatessa liekkejäkin näkyy.

Olen pätkinyt puita ja heittänyt sisään, sekä myös latonut puita pystyyn. 

Juice

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #6 : 26.12.2011-12:37 »
 Kiitos tiedoista.

Muuten löytyi netistä vähän samallainen kamiina....hmm....kumpi on kopio kummasta??

 Khttp://www.aremikas.lt/?pid=1

Juice

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #7 : 26.12.2011-12:50 »
Moro Vande.

Oletko koskaan polttanut pellettejä siinä Sropuvassa???? Kiinnostais tietää kuinka pelittää....

vande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #8 : 29.12.2011-18:45 »
Lue saitti lämmityskausi 2011-12.  Nyt on pellettiä poltettu 15 kg säkki/6h, toimii kyllä. Loppuun asti ei pala, jää reunoille palamatonta ja lämpötila alkaa laskea.  Eli sillon kierto kii ja pannu mykäksi.

Lopun paloa voi jatkaa avaamalla alaluukku, olemalla paikalla ja tarkkailemalla lämpöja, nousee kyllä rajusti. Ei tällä loppukäytöllä ole muuta merkitystä kun nuukuus.

Kiehumisen suhteen tässä ei ole pelkoa, lämpö voi nousta sataankin ja vaikka tuo vedonsäätö ei ihan optimaalinen olekaan, niin kattilaveden kierto riittää tasaamaan lämmön. 

7kw on pikkukattila ja palaa täysillä.  700l varaajalle se riittää palamisensa ajan, eli mulla päälämpö tulee maalämmöstä 60 astetta.; ja sen aikaa näillä ilmoilla kun poltan kattilaa, pumppu on hiljaa 6-8h.  Kestää saunomiset.

Juice

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #9 : 03.01.2012-04:51 »
Moro Vande.
Toi sropuva on varmaan aivan ykkös vaihtoehto mulle myös.Varsinkin siksi että palaa pitkään ja "syö"kaikki polttoaineet.Mä luulen että tossa häristimessä palais myös puu hake myös....se on ainakin tosi halpaa.Tietenkin sen varastointi onkin eri juttu.Kiitti paljon sulle että vaivauduit vastaamaan näihin mun kysymyksiin.

Taikuri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #10 : 08.01.2012-22:21 »
Tervehdys,

Itse asentelin ton S20:n ja pääsin ottamaan savut juuri ennen vuodenvaihdetta. Toistaiseksi olen poltellut lähinnä roskapuuta - pientä listanpätkää ja sellaista. Mutta on tuo mööpeli pelannut eikä tarvitse päivystää kattilan vieressä kuten menneinä vuosina.

Lämpö jaetaan (todella) harvaan torppaani lattian kautta ja käyttövesi lämmitetään vielä toistaiseksi sähköllä. Asiaan tulee toki muutos kun vaan jaksan ja kerkeän. Kattilan kaverina on Jäspin Ovali 1,8m3 tilavuudella. Järjestelmään kuuluu myös ILVP ja tulevana kesänä myös aurinkopanelit.

Kattilan vedonsäätö on hämärä ja veden saa kiehumaan jos kaikki ei ole kunnossa. Itselläni oli ilmatasku ennen latauspumppua ja pumppu rupesi kavitoimaan. Järjestelmän ilmauksen jälkeen kaikki on toiminut niin hienosti kun vaan keskeneräinen laitteisto voi toimia. Puuta pöntön yläluukun alarajaan, hieman pahvia ja paperia päälle. Tuli pönttöön, vaijeri kattilan kupeesta vapaaksi ja yläluukku rakosellaan muutaman minuutin. Sitten luukku kiinni ja vehkeen voikin unohtaa noin 10:ksi tunniksi. Voi jatkossa unohtaa aina seuraavaan täyttökertaan, mutta nyt vielä pumppu manuaalikäytöllä.

Eli todella pienellä työllä kelpo lämpömäärä varaajaan!

Tässä (keskeneräinen) seuranta kattilasta ja varaajasta:

http://solarinfo.dyndns-ip.com/

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #11 : 11.01.2012-15:13 »
Moi,

pitkään palaa - oletko punninnut minkä verran kerralla puuta mahtuu kattilaan? Itseä Stropuva ja kiinnostaa jos sillä onnistuu hakkeen poltto - ois helpompi käsitellä haketta kun klapeja ja tekokin näppärämpää pienestä puusta.

edit

niin ja jos joskus pääset kokeilemaan kantomursketta sekin vois olla hyvinkin tuossa pannussa toimivaa tavaraa - tai vaikka ihan esimurskattu kantokin.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2012-15:15 kirjoittanut Pähkäilijä »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

vande

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #12 : 13.01.2012-00:50 »
En ole kokeillut haketta tai märempää puuta, mutta yhtälö lienee selvä; lämpöä tulee kuivasta tavarasta.  Palaa siinä varmasti kaikki, momentti puhtaaseen palamiseen lienee palaminen päältä ja vaikuttanee myös se poltettavan kulutukseen. Siis riippuen kosteudesta.  Lienee kyllin selvästi sanottu.
Sytytyksen jälkeen, kun saa kunnon roihut; lämpö nousee nopeasti ja voi jättää kiertoon.  Säätyvätilavuuksinen latauspumppu voisi olla kova juttu automaatioon, en tiedä onko niitä.  Mekaanisellakin pärjää, kun tietää paloajan..
Käyttiksessä on myös ohjeet suoraan lattialämmitykseen tms.

Taikuri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #13 : 13.01.2012-13:03 »
Tervehdys!

Kerran mittasin puumäärän - 38,4 kg - ja se paloi tuon 10 tuntia. Jatkan kyllä kattilan labraamista kun saan kylvettyä lisää antureita järjestelmään. Kiinnostaa itseänikin kovasti tuon kattilan hyötysuhde ja mahdolliset käytettävät polttoaineet.

Oli tuossa eilen ilta kymmenen jälkeen sähkökatkos enkä huomannut käynnistää Logtemppiä uudelleen kun vasta tänään kymmeneltä...

Haketta ajattelin kokeilla, mutta pitäisi saada jostain kuivaa sellaista. Kattilan manuaalissa lukee, että poltettaessa hiiltä tai märkää puuta, pitää asentaa puhallin (saatavana lisävarusteena, kuuluu S20U -malliin).

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #14 : 13.01.2012-16:38 »
Kuivaa haketta varmaan koemielessä sais joltain hakekattilan käyttäjältä - tai sahalta jossa ois pintalautoja pinottuna ja niillä oma hakkuri. Itsellä on tuo esimurskattu kanto ollut mielessä - Mutta vasta 2 karkeella seulalla olevaan Cramoa tiedän Suomessa, toinen Joensuussa ja toinen Tampereen alapuolella Naarvassa.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.