Kirjoittaja Aihe: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?  (Luettu 18344 kertaa)

sukula

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #45 : 15.05.2019-17:00 »
Sähkökaaviosta näkee että pääsulakkeen koko on 63A. Kaapelointi Al 50 mm2 / Cu 35 mm2 kertoo että pääsulakekoko on tuo 63A.
Pääsulakekoon mukaan kuormitus maksimi 44 kW.

pete73

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #46 : 15.05.2019-18:08 »
Sähkökaaviosta näkee että pääsulakkeen koko on 63A. Kaapelointi Al 50 mm2 / Cu 35 mm2 kertoo että pääsulakekoko on tuo 63A.
Pääsulakekoon mukaan kuormitus maksimi 44 kW.

Sähkökaaviosta näkee myös että mittauskeskuksen nimellisvirta on 50A (eli isompaa sulaketta ei saa laittaa), samoin tuossa valokuvassa on hyvin näkyvä tarra joka kertoo saman asian.
Kaaviossa ei myöskään lue mitään syöttökaapelista, vaan se kertoo minkä kokoisen kaapalin voi maksimissaan kytkeä keskuksen SYÖTTÖLIITTIMIIN.
Tuo sähkökaavio on keskusvalmistajan tekemä, eikä siihen ole täydennetty toteutuneita todellisia tietoja (valitettavan moni sähkäri jättää merkinnät keskeneräisiksi) .

Se 63A on edelleenkin sen varokepesän koko.

Mistään ei myöskään näy se, että millainen syöttö tuosta ulkoa mittauskeskuksesta menee talon sisälle ryhmäkeskukseen (josta aiemmat valokuvat oli). Todennäköisesti 20 tai 25A ja 6mm2 kuparikaapeli.

Ja todellakin tiedän mistä puhun, kun näiden kanssa tehny töitä jo reilun 20 vuotta ;)

Edit.. Tuossa nuo sulakkeiden tunnusvärit. Näkyy sen posliinikannen keskellä olevan ikkunan läpi. Väri on siinä pienessä nastassa joka lentää pois siitä sulakkeen päästä kun sulake palaa.


Tunnusväri   Varokekannen
koko
6 A
vihreä   DII
10 A
punainen   DII
16 A
harmaa   DII
20 A
sininen   DII
25 A
keltainen   DII
35 A
musta   DIII
50 A
valkoinen   DIII
63 A
kupari   DII
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019-18:45 kirjoittanut pete73 »
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.

sukula

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #47 : 15.05.2019-19:38 »
Tässä tapauksessa on todennäköistä että kiinteistöön tulee päämittauskeskukselle 63 A päävarokkeet, koska kaapelien minimipoikkipinnat edellyttää kuormitustalukon mukaisia kaapelointeja. Mittaritilauspyyntö kun on tehty, sähkölaitos tuo kaapeloinnin hakemuksen perusteella. Alakeskuksille/ryhmäkeskuksille voidaan jakaa halutulla tavalla sähkönsiirto.
Kyseinen kiinteistön omistaja voi halutessaan katsoa ja avata kyseisen päämittauskeskuksen ja todeta mitä sulakekokoja sieltä löytyy. Asian voi myös selvittää sähkön siirrosta vastaavalle yhtiölle ja tiedustella kiinteistön liittymän tiedot.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019-20:10 kirjoittanut sukula »

kuros

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #48 : 15.05.2019-20:12 »
Kyseinen kiinteistön omistaja voi halutessaan katsoa ja avata kyseisen päämittauskeskuksen ja todeta mitä sulakekokoja sieltä löytyy.
Onko tuo lainattu jostain pykälistä? Voinko rikkoa sinetin? Saanko itse vaihtaa palaneen pääsulakkeen?

Harrastelija

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #49 : 15.05.2019-21:50 »
Eikös tuossa ole sen verran reikiä etupuolellakin joista ilman sinetin rikkomistakin näkee minkä värinen nalli sulakkeissa on?
Jos sulake on palanut sen voi itse vaihtaa. Sähköyhtiö muinoin näin lupasi ;) Ainakin täällä päin joskus muinoin ”sakkomaksu” oli suunnilleen sama kuin tilaisi sähkölaitoksen miehen vaihtamaan sulakkeen.
Toki sähkölaitoksilla voi olla erilaisia käytäntöjä.

Edit. Sähkölaitoksen ihmisethän eivät enää käy mittareita lukemassa niin käytännössä sinetin rikkoutuminen ei tule ikinä sähkölaitoksen tietoon. Ja jos et ole alkuperäinen rakentaja niin ei sitä jälkikäteen pystytä selvittämään kuka sinetin rikkoi.
Vielä tuosta sähkölaitoksen lupauksesta. Meinasivat että pakkohan se sulake on vaihtaa heti itse jos on esim talvipakkanen. Eli täällä päin löytyi ymmärrystä sähkölaitoksen suunnasta. Tosin käytännössä en ole päässyt lupauksen pitävyyttä tarkistamaan. Onneksi.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019-22:00 kirjoittanut Harrastelija »

kuros

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #50 : 15.05.2019-22:09 »
Eikös tuossa ole sen verran reikiä etupuolellakin joista ilman sinetin rikkomistakin näkee minkä värinen nalli sulakkeissa on?
On reikiä, minulle riitti se kun sulakkeiden pohjassa oli merkintä 63A. Valokuvan ottaisin ja laittaisin todisteeksi. Eihän täällä kaikki sanaani usko. Minulle ihan samantekevää, nyt tiedän itse. Lähetin jo yhtiölle kysymyksen siitä miten hoidetaan sulakkeen pienentäminen?

Toki jos sulake palaa pakkasella niin hätä ei lue lakia.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #51 : 15.05.2019-22:15 »
On reikiä, minulle riitti se kun sulakkeiden pohjassa oli merkintä 63A. Valokuvan ottaisin ja laittaisin todisteeksi. Eihän täällä kaikki sanaani usko. Minulle ihan samantekevää, nyt tiedän itse. Lähetin jo yhtiölle kysymyksen siitä miten hoidetaan sulakkeen pienentäminen?

joku vanha maatalo missä on tarvittu maidon kylmentämiseen vähän reippaammin tehoa?
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Harrastelija

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #52 : 15.05.2019-22:57 »
Ok. Ihmettelen vain että kuka on mennyt laittamaan 63A sulakkeet kun selvästi tarra max 50A. Vakuutusyhtiöllä voi olla sanomista jos jotain sattuu.
Vai liekö tehty ”päivitys” ja tarra unohtunut poistaa.
Itselläni tulpan lasi-ikkuna on niin pieni ettei näy mitään tekstiä. Ainoastaan sulakkeen väri.

pete73

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #53 : 15.05.2019-23:28 »
Ok. Ihmettelen vain että kuka on mennyt laittamaan 63A sulakkeet kun selvästi tarra max 50A. Vakuutusyhtiöllä voi olla sanomista jos jotain sattuu.
Vai liekö tehty ”päivitys” ja tarra unohtunut poistaa.
Itselläni tulpan lasi-ikkuna on niin pieni ettei näy mitään tekstiä. Ainoastaan sulakkeen väri.

Se päivitys tarkoittaisi keskuksen sisäisen johdotuksen ja komponenttien tarkistusta/uusintaa..
Ja siitä itse sulakkeesta ei näy ulos muuta kuin se värillinen nasta.
Siinä varokekannessa kun ei ole kuin noin 5mm:n reikä sen nastan kohdalla lasin alla. Kaikki muu näkyvä on sen varokekannen rakennetta.
Siinä posliinikannessa toki saattaa lukea se 63A.


Jos pääsulake palaa tai irrotetaan, niin sekin näkyy sitten energialaitoksen järjestelmässä ihan samoin kuin (lähes) reaaliaikainen kulutustietokin.
Jos käy niin että pääsulake palaa ja sen joutuu vaihtaa niin suosittelen ottamaan puhelimen käteen ja soittamaan paikalliselle energialaitokselle ja sopimaan vaihdatko itse vai käykö päivystäjä samantien toteamassa tilanteen ja laittamassa uuden sinetin.
Yhtiöiden suhtautumisessa ja käytännöissä on todella suuria eroja sinettien rikkomisen suhteen.
Kaikilla yhtiöillä joka tapauksessa on se päivystynumero juurikin vikoja varten.


Ja mitä noihin johdinpoikkipintoihin ja sulakekokoihin yms tulee...
Niin energialaitos tuo jokaiseen taloon tänäpäivänä kaapeloinnin vähintään 35mm2 alumiinilla, vaikka pääsulake olisikin 25A.
Se kaapeli on osa jakeluverkkoa ja sen mitoituksen ratkaisee ihan muut asiat kuin pääsulake joka on sen kaapelin jälkeen.

Tässä ketjussa on jo tarpeeks mutuilua ja oletusta ilman faktoja ja puhetta ilman oikeaa tietoa sähkönjakelusta.

Itse siis teen sitä ammatikseni, olen työskennellyt useammankin energialaitoksen palveluksessa, lisäksi urakointipuolella tehnyt niin kerros-, omakoti- kuin rivitalojakin.. Ja siinä sivussa metroaseman ja sairaalankin. Ja ollut myös vastuussa työmaiden pyörittämisestä. Joten jonkinlaista tieto ja kokemuspohjaa on päässyt kertymään..
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #54 : 15.05.2019-23:36 »
Pääkaupunkiseudulla paljon sellaista verkkoa että joka tönöön tulee 63 A pääsulakkeet. Tuosta seuraa se että verkonkuormitus heilahtelee paljon, esim  joulusauna, kinkku uunissa, valaistusta ja  sähkölämmitys yhtaikaa päällä.
Tuota "kömmähdystä" nyt sitten korjataan "virtuaalisesti" sen tehomaksun muodossa.

Yleisemmin tehomaksu on kiinteä kk-maksu ja riippuu siis pääsulakkeen koosta.

Itellä 25 A pääsulake ja hiukka pitää olla varpaillaan. Hellasärö saataa pistää kiukaan ( 6 kW ), sähköuuniin ( 6kW )  ja pari 2 kW keittolevyä päälle samaan aikaan kun isänällä on "operaatiot" käynnissä tai autot lämmityksessä. Varaajassakin on yhteensä 20 kW:n vastuksia, joista 8 kW joskus käytössä.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019-23:44 kirjoittanut repa »

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #55 : 15.05.2019-23:43 »
joku vanha maatalo missä on tarvittu maidon kylmentämiseen vähän reippaammin tehoa?

Kylmentäminen ei paljon tehoa tarvitse mutta kuivureilla usen 11 kW puhallin ja paljon pienempiä moottoreita, jotka saattavat puhista 24/7. Lisäksi nuo maatilan arkirutiinit ja asuminen.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019-23:51 kirjoittanut repa »

Lämpö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #56 : 16.05.2019-00:11 »
Se päivitys tarkoittaisi keskuksen sisäisen johdotuksen ja komponenttien tarkistusta/uusintaa..
Ja siitä itse sulakkeesta ei näy ulos muuta kuin se värillinen nasta.
Siinä varokekannessa kun ei ole kuin noin 5mm:n reikä sen nastan kohdalla lasin alla. Kaikki muu näkyvä on sen varokekannen rakennetta.
Siinä posliinikannessa toki saattaa lukea se 63A.


Jos pääsulake palaa tai irrotetaan, niin sekin näkyy sitten energialaitoksen järjestelmässä ihan samoin kuin (lähes) reaaliaikainen kulutustietokin.
Jos käy niin että pääsulake palaa ja sen joutuu vaihtaa niin suosittelen ottamaan puhelimen käteen ja soittamaan paikalliselle energialaitokselle ja sopimaan vaihdatko itse vai käykö päivystäjä samantien toteamassa tilanteen ja laittamassa uuden sinetin.
Yhtiöiden suhtautumisessa ja käytännöissä on todella suuria eroja sinettien rikkomisen suhteen.
Kaikilla yhtiöillä joka tapauksessa on se päivystynumero juurikin vikoja varten.


Ja mitä noihin johdinpoikkipintoihin ja sulakekokoihin yms tulee...
Niin energialaitos tuo jokaiseen taloon tänäpäivänä kaapeloinnin vähintään 35mm2 alumiinilla, vaikka pääsulake olisikin 25A.
Se kaapeli on osa jakeluverkkoa ja sen mitoituksen ratkaisee ihan muut asiat kuin pääsulake joka on sen kaapelin jälkeen.

Tässä ketjussa on jo tarpeeks mutuilua ja oletusta ilman faktoja ja puhetta ilman oikeaa tietoa sähkönjakelusta.

Itse siis teen sitä ammatikseni, olen työskennellyt useammankin energialaitoksen palveluksessa, lisäksi urakointipuolella tehnyt niin kerros-, omakoti- kuin rivitalojakin.. Ja siinä sivussa metroaseman ja sairaalankin. Ja ollut myös vastuussa työmaiden pyörittämisestä. Joten jonkinlaista tieto ja kokemuspohjaa on päässyt kertymään..
et sinä kyllä turha jätkä ole kun siinä sivussa olet tehnyt metroaseman ja sairaalan. Meillä päin riittää 25 alumiini ok-talon syötöksi jos vaan muut ehdot täyttyy.

sukula

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #57 : 16.05.2019-07:41 »
Kyllähän asiasta kehkeytyi kova vääntö ja pätevyyksistä puhumattakaan. Kaikki jotka ovat sähköturvallisuusvaatimukset pätevyystestissä läpäissyt ja saanut S1, S2 tai S3 luvat, tietävät aiheen riittävällä tarkkuudella. Jos tönössä palaa sulake, on sanomattattakin selvää että se vaihdetaan omin toimin niikuin sähköturvallisuuslaki sen saalliikin " maallikolta".

kuros

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #58 : 16.05.2019-07:58 »
Se päivitys tarkoittaisi keskuksen sisäisen johdotuksen ja komponenttien tarkistusta/uusintaa..
Ja siitä itse sulakkeesta ei näy ulos muuta kuin se värillinen nasta.
Siinä varokekannessa kun ei ole kuin noin 5mm:n reikä sen nastan kohdalla lasin alla. Kaikki muu näkyvä on sen varokekannen rakennetta.
Siinä posliinikannessa toki saattaa lukea se 63A.

Tässä ketjussa on jo tarpeeks mutuilua ja oletusta ilman faktoja ja puhetta ilman oikeaa tietoa sähkönjakelusta.

Johdot kestää kun muutos alaspäin.
Kukas täällä mutuilee eniten?

kuros

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: Oikea tapa liittää kattila varaajaan?
« Vastaus #59 : 16.05.2019-08:05 »

Tuota "kömmähdystä" nyt sitten korjataan "virtuaalisesti" sen tehomaksun muodossa.

Yleisemmin tehomaksu on kiinteä kk-maksu ja riippuu siis pääsulakkeen koosta.

Laskussa ollut kuukausittain vaihtuva tehomaksu edellisen kk maks. tehon mukaan, joka täällä ollut 18 kW eli alle 30 euroa/kk. Jos ei sen enempää niin ei kannata maksaa sulakkeen pienentämisestä paljonkaan.
Perusmaksu 17,50/kk, tuo kai laskisi pienemmällä sulakkeella. Katson mitä yhtiö vastaa, mutta luultavasti ei kannata.
Eikä tuo 63A / 44 kW ihan väärä ole kun tarkemmin laskin. Kiuas 12 kW, vastukset 18 kW (jos muuttaisi niin että kaikki päällä niin 27 kW), liesi, jne. 
 
« Viimeksi muokattu: 16.05.2019-10:18 kirjoittanut kuros »