Kirjoittaja Aihe: Attack SLX 35 Lambda.  (Luettu 16972 kertaa)

Massikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #45 : 13.10.2019-22:39 »
Toisiopalo alkaa mielestäni aika nopeasti.
Säätömoottorien korkeudella kun korvakuulolla kuulostelee, niin alussa toisiopalon ääni suht vaimeaa mutta kuulee selkeästi että on se syttynyt. silloin sen ääni on sellaista pehmeää ja "pyöreälinjaista" kohinaa.

Sitten jossain vaiheessa toisiopalon ääneen tulee enemmän terävää särmää, säröä ja repivyyttä ja voimaa.

Polton loppua lähestyessä ääni taas pehmenee ja "pyöristyy".

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #46 : 13.10.2019-22:44 »
Mihin arvoon "raati" suosittaa latauspumpun laitettavan, 1, 2 vai 3 ?
Entä termostaatti, 1,2,3,4,5,6 vai 7.

Tän päivän lämmitykseen muutin pumpun 3 > 2 ja termari 5 > 6 ja jäi sellanen tunne että varaaja lämpes jotenkin vaikeemmin ja alaosan kuumeneminen vei pitkään verrattuna edellisiin kertoinin.
Edellisillä säädöillä varaajan alaosa alkoi kuumentua heti kun latauspumppu käynnistyi 60° :ssa.
Pumppu sille nopeudelle jolla kattilan lämpö pysyy toivotussa esim 85 lämmössä eikä rajaa tehoa.
Attackin inssi suositteli mulle 3.
Termostaatti 5,8 noin, silloin kattilasta palaava noin 65c
Attackin inssi sanoi että palaava voi olla 60c ilman ongelmia.
Hän onkin oikein mukava mies ja tuntee kattilat  :)

Outoa jos alalämpö alkaa heti nousta latauspumpun käynnistyessä, mittausvirhe, tai pintalämpömittaus yhteestä.  Minulla 30c - 80c lämpö vaihtuu 10 cm matkalla.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #47 : 13.10.2019-23:31 »
Mihin arvoon "raati" suosittaa latauspumpun laitettavan, 1, 2 vai 3 ?
Entä termostaatti, 1,2,3,4,5,6 vai 7.

Tän päivän lämmitykseen muutin pumpun 3 > 2 ja termari 5 > 6 ja jäi sellanen tunne että varaaja lämpes jotenkin vaikeemmin ja alaosan kuumeneminen vei pitkään verrattuna edellisiin kertoinin.
Edellisillä säädöillä varaajan alaosa alkoi kuumentua heti kun latauspumppu käynnistyi 60° :ssa.

Latauspumppu 2, jos alkaa kattila potista ja kiehua paikallisesti, niin sitten lisää nopeutta. Tuo tulee täystehoilla, jos on tullakseen.
Termarin vois nyt aluksi laittaa niin et pukkaa takas kattilalle abt 72 asteista. Latausryhmän manuska kertonee mitä nupin nroa toi vastaa. Siitä sit piukemmalle jos joskus haluaa varaajan yläpään kuumemmaks. Vaatii sit kyl pannun tavoitelämmönkin nostoa.

Jos varaajaan alkaa tulla latausta jo heti pumpun käynnistyttyä @ 60 astetta, joko termarin asetus on liian alhainen tai sit latausryhmä ei pelaa niinkuin pitäis.

Se et varaajan alapää lämpiää nopeammin ei tarkoita et varaajassa olis enempi energiaa. Nopeampi kierto ja matalampi lämpötila -> varaaja ei kerrosta niin terhakasti -> alapäähän tulee nopeammin hiukan lämpimämpää vettä. Pari-kolme mittaria on hiukan hankala energiamäärän arvioinnin kannalta.

Omassa pannussa kerrostaa lämmityksen aikana melkein aste/sentti. Anturoita abt 25 sentin välein (1-wire), Laddomatissa origis 72 asteen termari ja pumppu tais olla vieläkin kakkosella. Pannuvesi 82 - 85 astetta, puutavarasta riippuen.

60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Harrastelija

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #48 : 14.10.2019-02:29 »
Meneeköhän tämä selitys oikein?

jos oikein olen ymmärtänyt niin kattilasta tulevan veden pitäisi olla niin lämmintä (esim 85) mihin lämpöön varaaja halutaan lämmittää. Tällöin varaaja lämpenee kerralla ylhäältä alaspäin ja lämpö on ns kerrostunut. Jos lämmitys lopetetaan kesken, varaajan yläosassa on 85 asteista vettä ja alaosassa esim 35.
Jos kattilalta tuleva vesi on viileämpää (esim 75), pitää kerran lämmitetyn veden kiertää uudelleen kattilan kautta jotta lopullinen (85) lämpötila saavutetaan. Jos lämmitys lopetetaan kesken, saattaa varaajassa olla kauttaaltaan esim tuo 75 astetta.
Noh tuo 75:kin on riittävän kuumaa esim kuumalle käyttövedelle ja pattereille eli siinä mielessä huono esimerkki mutta se ei ollutkaan pointti tässä.

Pumpun teho ja termostaatin asento kulkevat käsikädessä.
Jos pumppu on isolla, lämpenee vesi kattilassa esim 10 astetta. Tällöin paluuvesi voisi olla 75 jolloin lämmitetty vesi olisi 85 asteista.
Jos pumppu on pienemmällä ja vesi ehtii lämmetä kattilassa esim 15 astetta, paluuveden lämpö voisi olla 70 astetta jolloin kattilasta saadaan 85 asteista vettä. Liian pienellä nopeudella on kuitenkin mahdollista että kattilan sisällä jossain nurkassa vesi kiertää huonosti ja vesi yrittää kiehua. Eli pitää kuulostella tapahtuuko kattilan sisällä kiehumista ja tarvittaessa isontaa pumppua ja säätää latausautomatiikan termaria isommalle jotta kattilalta tuleva vesi on edelleen sen 85.
Paluuvesi ei kuitenkaan saa olla liian kylmää jottei kattilan sisälle kondensoidu vettä. Alaraja taitaa olla 65 paikkeilla.

Mikäs se valikon external boiler on? Joku lisälämmönlähde? Englannin kielessä boiler taitaa tarkoittaa lämmönlähdettä (esim puukattila) kun suomessa boileri taitaa usein olla varaaja. Varaaja on taas accumulator englanniksi.

Olikos tuossa kattilassa termostaatti varaajaa varten? Pitääkö se asentaa jonnekin varaajan alaosaan jotta koko varaaja tulee lämmitettyä ennen kuin kattila sammuttaa itsensä tai menee ”katkokäynnille”?

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #49 : 14.10.2019-09:17 »
Laita pumppu nopeus 3.
P1 4.Start boiler pump 60c niin kierto kattilan ja pumppuyksikön välillä alkaa ennen lämmönsiirtoa varaajaan.

P2 8. Pump delay time 5 min tehdasasetus, (minulla 10 min kokeile sitä), jos pumpun nopeus 2. niin aika pidempi. Pumpun pitää ehtiä siirtämään kattilassa lämmennyt vesi varaajaan, näkee mittarista kun lämpö alkaa laskea.

P3 15. Exhaust temp missing fuel 90c tai alempi niin polttaa hiilloksen pienemmäksi eikä tule uutta käynnistystä tuntien kuluttua.

Säädä pumppuyksikkö näyttämään kattilalle menevää lämpöä 65c  noin 5,8 Tämä näyttää olevan kohdallaan kuvissa.

Lämmityksen aloitus:

1. Paina Start ja avaa luukku muutaman sekunnin kuluttua, käynnistä lisäimurisi vasta sen jälkeen.

Oletko nollannut Errorlistin? Pitäisi näkyä tietoja koko kattilan ajalta.

EDIT: olinkin lisännyt Pump delay timen 5 -> 10 min

« Viimeksi muokattu: 14.10.2019-16:08 kirjoittanut VPJ »
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #50 : 14.10.2019-09:42 »
jos oikein olen ymmärtänyt niin kattilasta tulevan veden pitäisi olla niin lämmintä (esim 85) mihin lämpöön varaaja halutaan lämmittää. Tällöin varaaja lämpenee kerralla ylhäältä alaspäin ja lämpö on ns kerrostunut. Jos lämmitys lopetetaan kesken, varaajan yläosassa on 85 asteista vettä ja alaosassa esim 35.
Jos kattilalta tuleva vesi on viileämpää (esim 75), pitää kerran lämmitetyn veden kiertää uudelleen kattilan kautta jotta lopullinen (85) lämpötila saavutetaan. Jos lämmitys lopetetaan kesken, saattaa varaajassa olla kauttaaltaan esim tuo 75 astetta.
Noh tuo 75:kin on riittävän kuumaa esim kuumalle käyttövedelle ja pattereille eli siinä mielessä huono esimerkki mutta se ei ollutkaan pointti tässä.

Sinänsä toi toista kierrosta lämmittäminen ei mun mielestä ole varsinainen ongelma, paitsi jos kattila ei siedä paluuveden lämpötilan nousua, vaan alkaa tulla pistekiehuntaa.

Pannulta lähtevään vedenlämpöön vaikuttaa myös polton asetukset, eli ensiö- ja toisioilmat kohdalleen. Ja sit viel puutavara, puolimädästä höttö-klapista nyt vaan ei saa tehoja irti, ei vaikka se höttö olisi kuivaa.

Pumpun teho ja termostaatin asento kulkevat käsikädessä.

Siinä mielessä kyllä, että hidas kiertonopeus voi vaatia latauspumpun termariin alempaa lämpötilaa, ettei taas tule sitä pistekiehuntaa. Tai lisää nopeutta, kuten kirjoitit. Mutta varaajaan lähtee kuumempaa, kun pannulta lähtevän veden lämpö on korkeampi.

Jos pumppu on isolla, lämpenee vesi kattilassa esim 10 astetta. Tällöin paluuvesi voisi olla 75 jolloin lämmitetty vesi olisi 85 asteista.
Jos pumppu on pienemmällä ja vesi ehtii lämmetä kattilassa esim 15 astetta, paluuveden lämpö voisi olla 70 astetta jolloin kattilasta saadaan 85 asteista vettä. Liian pienellä nopeudella on kuitenkin mahdollista että kattilan sisällä jossain nurkassa vesi kiertää huonosti ja vesi yrittää kiehua. Eli pitää kuulostella tapahtuuko kattilan sisällä kiehumista ja tarvittaessa isontaa pumppua ja säätää latausautomatiikan termaria isommalle jotta kattilalta tuleva vesi on edelleen sen 85.
Paluuvesi ei kuitenkaan saa olla liian kylmää jottei kattilan sisälle kondensoidu vettä. Alaraja taitaa olla 65 paikkeilla.

Juuh. Ainut huomio tuosta vain, että latausryhmän termarihan pitää pannuun palaavan veden suht asetuslämmössä, jos vaan saa varaajalta tarpeeksi viileämpää vettä blandikseen. Eli esimerkkisi mukaan, tyypillisellä 72 asteen termarilla ja isolla kiertonopeudella lämpenis vesi 82 asteeseen. Ja pienemmällä kiertonopeudella 15 asteen lämpötilannousu tekisi pannulta lähteväksi vedeksi 87 astetta, edelleen palaava vesi on termarin mukaan samat abt. 72 astetta.

Ei noita desimaalilukuja ja pieniä aste-eroja kannata niin tarkkaan hakea, pääasia on et saa varaajaan tarpeeksi energiaa torppaa ja käyttövettä lämmittämään. Noi desimaalit on aika turhia lämpötilanäytöissä, varsinkin kun samaan aikaan luetaan putkista viisarimittareita. Ne kun on lukematarkkuudeltaan aika eri luokkaa, ja pahimmillaan voi heittää vaikka viisi astetta. Plus-miinus. Voi olla enemmänkin, mulla on yks pintalämpömittari mis on näyttötaulu löyhästi kii rungossa. Pääsee kiertymään aika paljon, ja lukema muuttuu samaan tahtiin.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #51 : 14.10.2019-09:45 »
Tän päivän lämmitykseen muutin pumpun 3 > 2 ja termari 5 > 6 ja jäi sellanen tunne että varaaja lämpes jotenkin vaikeemmin ja alaosan kuumeneminen vei pitkään verrattuna edellisiin kertoinin.
Pumppu pienemmälle niin kattilasta tulee kuumempaa ulos kun kierto hidastuu.
Termari 5->6 niin sisään kattilaan menevä vesi lämpenee ja taas tulee kuumempaa ulos.

Pumppuyksikkösi on ilmeisesti Attackin pienempi 20-35kw malleihin suositeltu.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #52 : 14.10.2019-12:55 »
jotenkin minusta pumpun portaallinen säätö on aika karkeaa, parempi tietenkin kun ei mitään, siksi vaan kun se portaaton on niin simppeli rakenteeltaan
tehdasrakenteisena parin euron hinnanlisäys.......vai onko portaaton ja numeroilla vaan kerrotaan potikan fyysinen asento tai target lämpötila
silloin kun termari on halutun lämpötilan omaava, ei sillä pumpun nopeuden asetuksella ole muuta virkaa kun ettei turhaan kuluta tehoa tai sitten jos kattila on herkkä pihisemään
itsellä kivikautisessa systeemissä pumppu riittää kakkosasennossa (3 eri tehoa)varaajaan menee aina tasaiset 95°c, aiemmin säätimellä reilut 100, mutta ei ollut niin tasaista pumpun säädöllä kun termarilla
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Massikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #53 : 17.10.2019-09:07 »
Tilanne tällä hetkellä.

Kaikki muu toimii loistavasti mutta edelleenkään ei pysähdy automaattisesti.
Nyt varaaja lämpiää oikein, ylhäältä alkaen "järjestyksessä" pohjamutiiin asti.
Termostaatti kun oli asennossa 5, niin varaaja alkoi lämpiämään heti myös alhaalta.
Termarin säätö 6 kohtaan varaaja lämpiää ylhäältä alkaen eli kuten pitääkin.
Nyt pumppu kolmosella ja termari siis 6, ja homma toimii.

Olin tehtaalle yhteydessä tekniseen tukeen ja kertoivat kuinka poltto etenee ja milloin kattila sammuu automaattisesti. Tuon jälkeen kerran lämmittänyt ja seurasin prosessia, niin ei se kyllä niin taida mennä kuten tehtaalta sanoivat. Ja sen takia se ei sitten sammukkaan.

Tuota täytyy nyt seurata seuraavilla lämmityskerroilla. Nyt on vaan niin leutoa että pääse harvasti tulia tekemään.
Kerron tästä sitten kun on jotain kerrottavaa, eiköhän se huhtikuuhun mennessä ole selvinnyt ?

Massikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #54 : 17.10.2019-09:10 »
Kokemuksia ja tuntemuksia kattilasta nyt.

Tyytyväinen olen hankintaan.
Jos nyt valitsisin uudestaan kattilaa, tämän tod.näk. ottaisin.

Lievästi harkinnassa olivat myös yläpalot Jäspi YPV40, Ariterm 240,  ja jokunen alapalokattila Veto 40 jne. Hyvä että niihin en sortunut !
Käänteispaloista Effecta, Atmos, Vigas, Orlanski,  oli myös horisontissa hahmollaan, jotka varmasti hyviä on myös.
Hormilähtö mahdollisuus suoraan ylös, yli 60 cm:n klapit (max 65) ja muu kokonaisuus houkutti ja valinta kääntyi Attackin hyväksi ja sieltä SLX malli.

Syttyy todella helposti, paras sytytystapa vielä hakusessa.
Tehokas on verrattuna Jämän yläpaloon, nyt sen ymmärtää kuinka kehno yläpalokattila on.
Olihan se vanha jo lähtöteholtaankin heikompi mutta silti.


Parametri 1 kohta 1 = P1/1 jne. (Katsokaa aiemmat kuvat missä parametrit.)

P1/1 on kattilan max lämpötila.
P1/3 on säätö jolla voi nostaa kattilan max lämpötilaa 0,1-10°.

P1/1 on minulla nyt 85° ja P1/3 on 5° jolloin kattilan lämpö nousee max 90°:een.
Jos kattilan lämpö nousee 90°:een, siirrytään <Glow protection> tilaan odottamaan. Silloin imuri OFF ja latauspumppu ON.
P1/3 säädöllä kattila saadaan lämmitettyä siis max 95°:een.

P1/2, säädetään kattilan lämpötila siihen lukemaan jolloin kattilan halutaan jäähdyttyään jälleen käynnistyvän uudelleen  <Glow protection> tilasta.
Jos P1/1 on 85° ja P1/2 on vaikkapa 3°, niin kattilan täytyy jäähtyä 3° eli 82°:een <Glow protection> tilassa. Kun 82° saavutetaan imuri käynnistyy uudestaan ja energian teko jatkuu.

P3/18 edelleen tuntematon merkitys ?
« Viimeksi muokattu: 17.10.2019-09:15 kirjoittanut Massikka »

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #55 : 17.10.2019-12:08 »
Noita P1/1,2,3, arvoja olen säätänyt sopivaksi  koska jos puita ei lisää silloin kun kattila niitä pyytää ja lisää  hiilloksen jäähdytysten välissä ei kattila lähdekkään
sytyttämään polttoa uudestaan vaan odottaa hetken kunnes lämmöt nousee ylös ja vasta sitten  käynnistää polton.

Kuinka suuri varaaja sinulla on?
Mikä varaajan lämpö on ennen lämmitystä?
Kuinka kuumaa varaajasta  tulee kattilalle kun poltto on loppumassa?
Jos hiilloksen jälkilämmön jäähdytys ei saa laskettua kattilan lämpöä tarpeeksi alas se ei ehkä pysähdykään jos varaaja on kokonaan  kuuma.
Jos polttovaihe keskeytyy liian aikaisin jää liikaa hiillosta joka syttyy uudelleen ja poltto alkaa uudestaan.
Keskieuroopassa polttavat pienellä varaajalla tai ilman varaajaa katkokäynnillä, siksi näissä on sekin käyttö huomioitu.

Näistä voi löytyä syy miksi kattila ei pysähdy automaattisesti.
Joko "Errorlist" on tullut lisää merkintöjä?
« Viimeksi muokattu: 17.10.2019-16:47 kirjoittanut VPJ »
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #56 : 17.10.2019-16:53 »
Kokemuksia ja tuntemuksia kattilasta nyt.

Tyytyväinen olen hankintaan.
Jos nyt valitsisin uudestaan kattilaa, tämän tod.näk. ottaisin.

Lievästi harkinnassa olivat myös yläpalot Jäspi YPV40, Ariterm 240,  ja jokunen alapalokattila Veto 40 jne. Hyvä että niihin en sortunut !
Käänteispaloista Effecta, Atmos, Vigas, Orlanski,  oli myös horisontissa hahmollaan, jotka varmasti hyviä on myös.
Hormilähtö mahdollisuus suoraan ylös, yli 60 cm:n klapit (max 65) ja muu kokonaisuus houkutti ja valinta kääntyi Attackin hyväksi ja sieltä SLX malli.
Tehokas on verrattuna Jämän yläpaloon, nyt sen ymmärtää kuinka kehno yläpalokattila on.

Ja onneksi valitsit lambdaohjauksen heti niin ei tarvitse jälkikäteen  murehtia  :)
« Viimeksi muokattu: 17.10.2019-16:57 kirjoittanut VPJ »
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Massikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #57 : 27.10.2019-20:31 »
Helou.

Nyt Attackin pannu toimii, tai ainakin kaksi viimeisintä lämmitystä on menny hyvin ja osaa sammuttaa ihte ihtesä.
Just äsken pannu pysähty ja varaaja on täynnä kuumaa vodaa.
Hiillosta jäi arviolta reilu puolikas ämpärillinen...ihan sopivasti.

Olin tehtaan tekniseen tukeen s-postilla yhteydessä. Annettujen ohjeiden mukaan toimittu ja parempaan menty.
Pyydettiin ottamaan 3 tiedostoa USB- tikulle ja lähettämään tiedostot s-postilla tehtaalle.
Kaksi päivää ne niitä mietti ja sitten tuli ohjeet päivänpäätteeksi.
Eipä siinä muuta kun parametrejä muuteltu.
Tekninen tuki vastaa s-postiin ihan mukavasti. Nopeimmillaan vastaus tuli alle tunnissa.

Savutus horminnokassa pienentyi jonkin verran.
Nyt säätyy polton aikana myös imuri ja ensiöilma, kun ne tähän asti ovat olleet alusta loppuun aina täydet 100 % kumpainenkin.
Toisioilma ei enää karkaa 80-100% kuten ennen jolloin palotapahtuma karkasi hallinnasta yleensä tunnin ajaksi ihan täysin.
Paloprosessista tuli vakaa ja rauhallinen. Kattilasta ei lähde mitään ylimääräisiä ääniä.
"Humppaus" loppui nyt kokonaan jota aiemmin oli aika-ajoin paljonkin..
Aiemmin kolme kertaa poltto oli niin raikulia että oli myös sellaista jytinän tuntua kattilassa. Silloin ajattelin että jos vielä lisää, niin kattila hyppii kohta  lattialla.
Kyllä kyllä...hirvitti myös hiukan...mikäs se olikaan palokunnan numero, siinä samalla ajattelin.

Kaikki toimii nyt ja tyytyväinen olen kattilaan, edelleen. Kyllä se aika pienestä puumäärästä energiaa tekee. Jo nyt uskallan sanoa että vähemmän kuluttaa klapia kun vanha Jämän yläpalo.
Käänteispalomainosten 30-40% klapin kulutuksen vähenemiseen en taida vielä uskoa mutta 25% saattaa vähentyä hyvinkin helposti ?

Näin se o !

Harrastelija

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #58 : 27.10.2019-21:54 »
Olisi kiinnostavaa tietää minkätyyppiseksi tehtaalla ongelman arvioivat? Mihin suuntaan piti muuttaa säätöjä?

Massikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Attack SLX 35 Lambda.
« Vastaus #59 : 29.10.2019-20:13 »
Ei ne ongelman tyyppiä ole arvioineet.
Alussa kaikenlisäksi sanoivat kattilan toimivan kuten pitääkin vaikka lähetin hyvät kuvat näytöstä koko lämmitysprosessista joka oli ihan täysin sekaisin. Silloin oli liikaa 100 % arvoja  näyttöruudulla polton alusta loppuun ja kattila ei sammu vaikka pesässä haaleet tuhkat jäljellä.

Kattilan lämmöt laskettiin 80 asteeseen, siis set point.
Savukaasujen min. 150 ja max 160. Happiarvoja rukattiin muutamaan otteeseen.
En nyt just niiden lukemia muista.

Nyt se kuitenkin toimii, täydellisesti vai ei....v*tustako minä tiedä ?
Silti siinä on selkeää ristiriitaa mitä tehtaalta sanoivat. Ei se edelleenkään niissä lämpötiloissa ja niiden minuuttimäärien päästä sammu kuten teknisestä tuesta kertoivat ?

No ihan sama ?
Nyt olen kuitenkin kohtuu tyytyväinen ja kauheesti ei jaksa ko. asiaa mietiskellä.
Meni kuitenkin yli kuusiviikkoa kattilan kanssa seurustellessa...savunkatkuista kisaväsymystä havaittavissa.

Se kävi mielessä että oiskohan niissä 12 000 euron kattiloissa softa vähän enemmän valmis kuin näissä ?