Kirjoittaja Aihe: Kattilan vaihtoa  (Luettu 6889 kertaa)

Klapimet

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Kattilan vaihtoa
« Vastaus #15 : 10.11.2019-16:42 »
Ja lisäyksenä vielä, että ennen lämmitystä nuohosin ja putsasin kattilan.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Kattilan vaihtoa
« Vastaus #16 : 11.11.2019-09:41 »
Njaa, eipä toi lambada taida sytytykseen paljoa viel vaikuttaakaan. Eikä toi 85% vielä ole niin erityinen, päälle 90% pitäisi päästä kattilahyötysuhteessakin.  ;)

Mites sulla muuten oli kertyneen varauksen seuranta? Energiamittarit latauskierrossa?

Tehdas taitaa lupailla SLX:n kattilahyötysuhteeksi noin 92% riippumatta siitä, onko Profi vai Lambda. Voi olla melko tottakin puhtaalla kattilalla, jos latauskierron häviöt poistetaan. Minulla on kyllä putkistot eristetty, mutta kattilahuoneen lämpötila nousee silti 10-15°C lämmityksen aikana. Lisäksi paloilma on helposti parikymmentä astetta kylmempää kuin labraolosuhteissa jne. pikkujuttuja.

Ei ole pollycomeja minun järjestelmässäni. Sen sijaan on hienostunut  :) taulukko seinällä, jossa toisella akselilla varaajan alku(keski)lämpö ja toisella lämmityskiertoon menevä teho. Taulukon outputti on pesän lataus/kg, jonka syötän kattilaan koukkuvaakan kautta. Taulukko ottaa huomioon palamisen aikana käyttöön siirtyvän energian ja pyrkii lämmittämään koko vesimäärän tasan 95°C. Minun tapauksessani kiertoveden jäähtymän kukin 1°C vastaa tehoa 1 kw melkoisen tarkasti. Taulukon parametrit olen hinkannut kohdilleen kokeilemalla ja laskemalla. Ruutupaperia on kulunut riittävästi. Nyt on jo pitkään menty nykyisellä setupilla, jossa on syötetty hyötysuhde 85%. Parametrien haussa on ollut useita lämmityskertoja nollakulutuksella ja toisaalta olen laskenut varaajaa jähdyttävää tehoa usealla eri lattiapiirin jäähtymäarvolla. Sanoisin, että näillä laitteilla en parempaan pysty, ja yllättävän tarkasti se pesä tyhjenee samoihin aikoihin kuin lämpömittari näyttää 95°C.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Kattilan vaihtoa
« Vastaus #17 : 11.11.2019-21:10 »
Tehdas taitaa lupailla SLX:n kattilahyötysuhteeksi noin 92% riippumatta siitä, onko Profi vai Lambda. Voi olla melko tottakin puhtaalla kattilalla, jos latauskierron häviöt poistetaan. Minulla on kyllä putkistot eristetty, mutta kattilahuoneen lämpötila nousee silti 10-15°C lämmityksen aikana. Lisäksi paloilma on helposti parikymmentä astetta kylmempää kuin labraolosuhteissa jne. pikkujuttuja.

Saman runsaat 90% taitaa toi Aritermkin olla testeissä saanut, vaiks on manuaalikattila. Muistelen, et mittausstandardissa ei kielletty pannun säätelyä testin aikana. Se ero manuaalilla sit on, et lambada-säätöinen tekee suht samat jutut testissä ja käytössä. Manuaali ei.

Mulla on muuten jossain jemmassa polton aikana logattua lineaarista lambada-jännitesinkulaa. Pitää kaivaa ja ihmetellä miten toi käytännössä oikein menee. Se on sitten se jatko mitä se tarkoittaa hyötysuhteen ja päästöjen kannalta.

Kuis se sun hormiyhde oli eristetty? Se lämmittää kyl eristämättömänä melkoisesti. Ja varaajassa on paljon kuumaa mut ei aina niin hyvin eristettyä pintaa. Oma varaaja vuotaa rutkasti ylemmän eristeen reunasaumasta.

Ei ole pollycomeja minun järjestelmässäni. Sen sijaan on hienostunut  :) taulukko seinällä, jossa toisella akselilla varaajan alku(keski)lämpö ja toisella lämmityskiertoon menevä teho. Taulukon outputti on pesän lataus/kg, jonka syötän kattilaan koukkuvaakan kautta. Taulukko ottaa huomioon palamisen aikana käyttöön siirtyvän energian ja pyrkii lämmittämään koko vesimäärän tasan 95°C. Minun tapauksessani kiertoveden jäähtymän kukin 1°C vastaa tehoa 1 kw melkoisen tarkasti. Taulukon parametrit olen hinkannut kohdilleen kokeilemalla ja laskemalla. Ruutupaperia on kulunut riittävästi. Nyt on jo pitkään menty nykyisellä setupilla, jossa on syötetty hyötysuhde 85%. Parametrien haussa on ollut useita lämmityskertoja nollakulutuksella ja toisaalta olen laskenut varaajaa jähdyttävää tehoa usealla eri lattiapiirin jäähtymäarvolla. Sanoisin, että näillä laitteilla en parempaan pysty, ja yllättävän tarkasti se pesä tyhjenee samoihin aikoihin kuin lämpömittari näyttää 95°C.

Oma hommansa tuossakin... Kaikki pelaa suht hyvin niin kauan kun systeemiä ei häiritä. Toki muutama lämpömittari ei oo kovin tarkka osittaisen latauksen arviointiin, koska lämmönkerrostuminen. Varaajan kierrättäminen tasalämpöiseksi toki helpottaisi. Ymmärränkö oikein, sen sijaan lataat aina alamittariin saman lämmön tarkalla pannuun ladattavan puutavaran annostelulla? Ja tollai kerrostumisen vaikutus periaatteessa triggaantuu poies?

60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Ari

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Kattilan vaihtoa
« Vastaus #18 : 13.10.2020-21:21 »
Hyvä toimiva ja helppo puukattila on Atmos käänteispalokattila Puukattila toimii käänteispalotekniikalla, jolloin puun palamisesta saadaan jopa 30% enemmän energiaa hyödyntäen puun toisiopaloa jossa savukaasut poltetaan uudelleen vetopuhaltimen avulla erillisessä keraamisessa palokammiossa. Toisiopalossa liekin lämpötila nousee ja palamisprosessi saadaan mahdollisimman tehokkaaksi ja puhtaaksi.

Nuohousilmoitus: Sääntöjenvastainen sisältö poistettu: "Kaupallisten tuotteiden myyjät ja valmistajat eivät saa ilman erillistä sopimusta mainostaa tuotteitaan sivustolla. Jos haluat yritykselle tai tuotteelle näkyvyyttä sivuilla, ota yhteys ylläpitoon." [http://www.puulammitys.info/index.php?topic=20.msg48#msg48]
« Viimeksi muokattu: 14.10.2020-11:45 kirjoittanut Nuohooja »