Lämmöissä on saavutettu 180 asteen kaasut. Kattila on max 74 astetta, pilkkii Termovaarilla tasaisesti 68-74. Havaittavissa ehkä lievää pistekiehuntaa. Pitääkö harkita Termovaarin asentoa 4 vai 66 asteen termostaattia? 66-asteinen käynyt mielessä myös loppupesien kannalta - alimittaiset puut palaa viimeksi pesän perällä ja taitaa mennä paljolti piippuun se homma, kun kattilalämpö on siellä usein 68. Ladon siis lyhyet puuni pitkittäin eteen ja täyte poikittain takana.
Sitten vasta muutoksia kun olet käyttänyt oikean mittaista puuta. Oikean mittaisia puitakaan ei kannata työntää peräseinään kiinni vaan sopivasti keskelle että palaa loppuun tasaisesti, DPXL ominaisuus jota ei SLXL niin helposti tee. Tuskin noilla kattilan lämmöillä on vielä pistekiehuntaa, onhan kattila vatupassissa tai hieman lähtevän veden kohta ylempänä niin kun minulla? Lyhyt puu polttaa reiän keskelle varsinkin kahteen suuntaan ladottuna.
Sopivan kokoinen puu ja ladonta vaikuttaa polton tasaisuuteen sekä siihen paljonko hiillosta jää, samoilla kattilan asetuksilla. Mainosvideolla täytetään vuorotellen pyöreää ja 4-osaan halkaistua, toimii myös käytännössä.
Jos laittaa päälimmäiseksi yläkulmiin hieman suuremmat puut jää hiillosta enemmän, pienempää päälle niin vähemmän. SLXL olen nyt polttanut noin 16 mm paksua venelautaa 350 mm leveää päällimmäisenä muutaman kappaleen josta jää sopiva määrä pientä hiillosta seuraavaa sytytystä varten, isompaa puuta tietysti suurin osa.
Jos poltat pientä kuivaa lyhyttä haapaa niin todennäköisesti kattila ei toimi ihan parhaalla mahdollisella tavalla. Koeta saada jostain metristä ylivuotista sekahalkoa, puolita se ja kokeile miten toimii.
Ensiö ja toisiovetojen määrästä sekä lämpötiloista pääsee käsitykseen miten poltto sujuu, tietysti ne vaihtelevat polton eri vaiheissa mikä pitää myös huomioida.
Ajatuksissa oli ensin toteuttaa kattilan lambda ohjaus itse tehdyllä ohjelmalla mutta valmis systeemi on niin halpa ettei kannata, päätettiin ostaa valmis ja katsoa miten se toimii ja jos puutteita on niin kehitetään siitä itse lisää, antaa toisten tehdä ensin se karkea alkutyö.