Kirjoittaja Aihe: Pyöreän polttopuun kuivaus  (Luettu 10516 kertaa)

perde

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 139
Pyöreän polttopuun kuivaus
« : 12.01.2020-12:16 »
Omat polttopuusavotat on sitä, että aika paljon jää tollaista 10cm pölliä polttopuuksi. Omaan kattilaan menee reilu metrinen kalikka ja sellaiseksi 95-100cm olen mittaiseksi noita pätkinyt. Nuo halkaisijaltaan alle 15cm puut tahtovat vaan olla tuohon kattilaan vähän liian hienoja, jos ne halkaisee. Koivu ei ainakaan noin pitkänä tunnetusti kuiva jos sitä ei aisaa. Ongelmahan on se, että se aisaus on pirun työlästä. Tähän mennessä olen nyt tehnyt käsin sahalla ja kirveellä nuo omat puuni, joita menee ehkä 35m3 vuoteen. Onhan siinä hommaa, mutta harrastus ja liikuntamielessä olen tuota puuhaillut, eikä sitä paitsi ole vehkeitäkään joilla saisi metristä tehtyä. Ohuet männyt olen viskellyt pinoon halkaisematta, ne oman tietoni mukaan kuivavat noinkin ihan hyvin.

Ajattelinkin kysellä onko kellään kokemusta pyöreän puun kuorineen kuivaamisesta? Miten eri puulajit kuivavat kuorineen: haapa, leppä, mänty, kuusi? Itsellä on jotain vuosia vanhoja ohkaisia koivupölkkyjä joita ei ole aisattu, lähes kaikki ovat lahonneet sisältä, eli koivu ei ainakaan tykkää kuivaa...

Myös keinoja tuon aisaamisen helpottamiseksi otetaan vastaan. Kuorimaraudalla olen vedellyt kahdelta-kolmelta sivulta lastut pois koko matkalta...Miten ylipäätään täällä ihmiset tekee metristä halkoa?
Orligno 200 80kW & 3x 1900l varaajat

Jooseppi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #1 : 12.01.2020-13:37 »
Moottorisahalla olen vetänyt sentin-parin syvyisen viirun päästä päähän .
Auttaa kuivumishalkeaman muodossa jos säilytys on ilmavassa paikassa .

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 516
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #2 : 12.01.2020-15:09 »
Oon karsiessa vetäny yhdeltä puolen sahan reunalla kuorta rikki, eihän se varsinainen aisaus ole mutta kyllä noi latvukset ovat kuivuneet. Petkelettä tai rautaa en ole erikseen käyttänyt

https://wikikko.info/wiki/Aisaaminen
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

perde

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 139
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #3 : 12.01.2020-17:06 »
Oon karsiessa vetäny yhdeltä puolen sahan reunalla kuorta rikki, eihän se varsinainen aisaus ole mutta kyllä noi latvukset ovat kuivuneet. Petkelettä tai rautaa en ole erikseen käyttänyt

https://wikikko.info/wiki/Aisaaminen

Samaa tullut itsekin harrastettua mutta ainakaan koivu ei tunnu kunnolla kuivavan, ainakaan yhteen kesään. Kun olis tuohon kuorimiseen tai aisaamiseen joku edullinen kone niin sais päästellä sen läpi kaikki alle 25 senttiset halkaisematta ja siitä pinoon, ois vaivatonta  :)
Orligno 200 80kW & 3x 1900l varaajat

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 516
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #4 : 12.01.2020-19:00 »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #5 : 12.01.2020-20:52 »
No siitä kehittelemään  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=vsZjpRi5iLU

Onhan sitä periaatteessa kiva sorvattua puuta poltella, mut huonommin tollaset sileet syttyy ku saha/halkomakarkea. Turha tarkkuus on näissä(kun) hommissa taitamattomuutta. Piiluttamiseen yms askarteluun moiset käy paremmin.

Moton vetopiikkien 'rouhintakin' auttaa jo kuivumista.

Puolmetristen kuivauksen pohjalta kuusi, mänty ja leppä kuivuu hyvin kesässä halkomatta, päistäkin. Koivu ja omenapuu mieluiten haluais kuivua halottuna. Luumupuukin kuivuu nopeemmin kuin omppu. Tuomi ei kuivu koskaan, ja pashamaista halkoa. Haisee ikävällä kuivanakin poltettaessa.

Koivussa moposaha-aisauksen vaikutus on varmaan suurin ja tarpeellisin. Eipä tossa sigun pannussakaan alle 10-senttistä kannata halkoa, paitsi jo 8 senttisestä lähtien pienempää koivua. Pienemmän halkomisella on vain työllistävä vaikutus, turhan paljon kalikkamäärä kasvaa.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Stone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #6 : 12.01.2020-22:59 »
Joskus aikaisemmin kun karsintakoneen rakentamista mietin, tuli youtubessa vastaan tämmöinen.

https://www.youtube.com/watch?v=8Q79fCmDu-E

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #7 : 13.01.2020-08:54 »


Tuomi ei kuivu koskaan, ja pashamaista halkoa. Haisee ikävällä kuivanakin poltettaessa.


Paljon tuomea polttaneena olen eri mieltä tuosta tuomen kuivumisesta. Parhaillaankin on tuomea palamassa. Ranteenvahvuista tuomea en pilko, sitä suuremmat kyllä. Nämä kuivuvat ilmavasti pinottuna, ilmavassa paikassa kesässä. Halkomiseen en ota kantaa, koska käytän halkaisukonetta, sillä halkeaa hyvin. Hajujakaan en ole havainnoinut, tosin paikka täällä on sellainen, että savut eivät juurikaan laskeudu maan pinnan tasolle haisteltaviksi.
Raita on sellainen puulaji, että sen kuivattaminen ei ole hätäisen miehen hommaa. Kaksikaan vuotta ei tahdo riittää sen kuivumiseen. Tuoreena helppo halkoa vaikka kirveellä, mutta paksummissa halkomisen yhteydessä rantteella tuoksahtelee epämiellyttäviä hajuja,

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 516
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #8 : 13.01.2020-15:16 »
Raita on sellainen puulaji, että sen kuivattaminen ei ole hätäisen miehen hommaa. Kaksikaan vuotta ei tahdo riittää sen kuivumiseen. Tuoreena helppo halkoa vaikka kirveellä, mutta paksummissa halkomisen yhteydessä rantteella tuoksahtelee epämiellyttäviä hajuja,

Halkoholisteissa raitaa ostava ja työstävä Pohjanmaan rannikon puuseppä kertoi että tuoretta raitaa on mahdoton sahata rimoiksi koska ne katkeilevat mutta kun odottaa puoli vuotta niin sitten onnistuu.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Kyläseppä

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #9 : 14.01.2020-15:43 »
Moto se on hommattava se kun rikkoo mukavasti tuohen.
Lisäksi voi esson paarissa kehua että tein itse polttopuut ja säästin.. ;D

perde

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 139
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #10 : 17.01.2020-19:31 »
Moto se on hommattava se kun rikkoo mukavasti tuohen.
Lisäksi voi esson paarissa kehua että tein itse polttopuut ja säästin.. ;D

Kyläsepän nimimerkistä tuli mieleen, että tilasin takotöitä tekevältä kaverilta nyt ensiavuksi kunnollisen petkeleen (noista rautakaupan petkeleistä ei paljoa muuhun oo, kun jään hakkaamiseen) millä on helppo vetästä siivut ropsin kyljestä tuossa rankakasassa ennen pätkimistä. Laitan sitten käytännön toimivuudesta jonkin raapustuksen, jahka sinne saakka päästään  ;D petkeleellähän ne on ennenwanhaan kuorineet kasassa valtavia määriä puuta...
Orligno 200 80kW & 3x 1900l varaajat

Pentti M

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #11 : 17.01.2020-20:52 »
Eikös ennenvanhaan pöllit kuorittu koneellisesti? Voisi löytyä vielä jostain...

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #12 : 17.01.2020-22:52 »
Kuorimarauta taisi olla koneen nimi, jolla ennen vanhaan kuorittiin. Nämä traktorien pyörittämät myllyt VK:t ja muut olivat myöhempää hapatusta.

perde

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 139
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #13 : 18.01.2020-09:59 »
Kuorimarauta taisi olla koneen nimi, jolla ennen vanhaan kuorittiin. Nämä traktorien pyörittämät myllyt VK:t ja muut olivat myöhempää hapatusta.

Kuorimarautana pidän itse tuollaista käsityökalua, "aatamin kylkiluuta", eli kaareva terä n. 40cm terä, jossa on käsille kahvat päissä. Koneellisestikin ovat varmaan puita kuorineet heti kun noita koneita on saatavilla ollut. Täällä korvessa ainakin vanhat jermut kertovat miten olivat nuorena tien poskessa petkeleellä kuorimassa lämpimään aikaan kaadettuja ja kasattuja puita, etteivät mene huonoksi kun säilytysajat ilmeisesti saattoivat hieman venyä...
Orligno 200 80kW & 3x 1900l varaajat

jussi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 166
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
Vs: Pyöreän polttopuun kuivaus
« Vastaus #14 : 18.01.2020-11:05 »
Tätä olen aina välillä katsellut, https://www.youtube.com/watch?v=bD2Z3RvLlE4

Pitäisi vaan saada aisaus vielä paremmaks.

MUOKS: Tässä toinen
« Viimeksi muokattu: 18.01.2020-11:09 kirjoittanut jussi »