Kirjoittaja Aihe: Varastopesän materiaali/rakenne  (Luettu 4367 kertaa)

Riku IV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 73
Varastopesän materiaali/rakenne
« : 20.05.2020-15:07 »
Terve!

Aihetta jo toisessa ketjussa sivusinkin. Eli onko kokemuksia käänteis/alapalon varastopesän materiaalin vaikutuksesta kattilan elinikään.
Haussa siis mahdollisimman pitkäikäinen puukattila.
Nettiä selaamalla löytyi esim solarbayer biox haponkestävällä varastopesällä. Hinnat alkaen 5k€.

Toisaalta Attackilla uusi malli WFB josta mainostaa että varastopesän seinien takana ei kierrä vesi ja näin ollen ei teraamis eikä happo ongelmia. Onko palstalaisilla ko rakenteella olevia kattiloita? WFB hinnat alkaen 2k€.

Näyttäisi Attack SLX malliinkin olevan saatavilla jotain suojalevyjä varatopesään, onko kukaan näitä vielä hommannut käyttöön?

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Vs: Varastopesän materiaali/rakenne
« Vastaus #1 : 20.05.2020-17:52 »
Taitaa tuossa WFB:ssä olla vain varastopesän reunat vuorattu levyillä kuten on tehty joissain muissakin kattiloissa, esim. SLX näyttäisi olevan tuollaiset.

Itse epäilisin, että tuo syöpymisongelma koskee lähinnä vain jatkuvakäyttöisiä kattiloita, joita useissa maissa on tapana käyttää. Tällöin varastopesässä on jatkuvasti hieman happamat olosuhteet. Panospoltossa "käyttötunnit" jäävät murto-osaan, jolloin kestoikä kasvaa niin paljon ettei asiaa kannata edes miettiä. Jos kattila kestää nyt vaikka sen min. 15v niin maailma on taas sen verran erilainen, että voi olla aikakin päivittää selvästi paremmin polttavaan kattilaan tai vaihtoehtoisesti muihin lämmitysmuotoihin. (tai sitten ollaan kivikaudella, keräillään marjoja metsästä ja lämmitellään nuotion ääressä)
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

Riku IV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 73
Vs: Varastopesän materiaali/rakenne
« Vastaus #2 : 21.05.2020-18:17 »
Jos kattilan elinkaari on lähempänä 20v kuin 10v, niin riittää mulle.
Nyt on hyvä tilanne hahmotella vaihtoehtoja kun kattilan tilaus ajankohtainen loppukesästä.

Aiemmin oli Viadrus valurautaisena vahvana ehdokkaana, mutta ulkomaan foorumien keskuteluissa on keraamit olleet kulutustavaraa ja Viadruksissa sen verran erikoisen malliset, ettei niitä kyllä itse vala.

Lambdakin olis kyllä hyvä mutta esim Attackeissa lähes tuplaa hinnan.