Kirjoittaja Aihe: Tiilipiipun pikeytyminen  (Luettu 7747 kertaa)

syltti

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Tiilipiipun pikeytyminen
« : 08.12.2020-19:43 »
Kyseessä on lähes kymmenen metriä pitkä piippu. Kattilan päältä mitattuna. Ongelma ilmeni jo lähes kaksi vuotta sitten. Yläkerran huoneessa alkoi tuoksua savun kitku. Asiaa on sitten yritetty selvittää ja todettiin, että piippu pikeentyy ja yläpää pysyy kosteana ja kosteus ja haju tulee tiilen läpi sisälle.
Itse suunnittelin laittaa teräksisen sisäpiipun mutta se kaatui siihen, kun muurari 50-luvulla on muurannut mutkan hormiin n. kolme metriä piipun päästä alaspäin. Nuohooja esitti, että voisiko savukaasujen lämpötilaa nostaa ohjelmoimalla. (Kattila Attack DPX Lampda 35 kW)
Savukaasujen lämpö on pääsääntöisesti välillä 160 - 180 astetta.
Olisiko kellään mitään taikatemppua millä pikeentymisen, joka tukkii piippua, ja hajuhaitan saisi poistettua?
Tai osaisiko joku ohjelmoida ko kattilaa, että savukaasun lämpötila olisi  korkeampi, jolloin piipun yläpää pysyisi lämpimämpänä?
Sehän tarkoittaisi, että kattilan pitäisi saada enemmän paloilmaa.

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 123
Vs: Tiilipiipun pikeytyminen
« Vastaus #1 : 09.12.2020-08:12 »
Eipä taida muutaman kymmenen asteen savukaasujen lämpötilan nosto asiaa ratkaista. Nuohoojan mukaan jäähtyvät n. 10 astetta/metri. Poltatko koivua? Koivun tuohi kuulemma pahin piipun pikeäjä.

Omassa käsisäätöisessä attackissa savukaasut 170-200, samanmittainen tiilipiippu. Piippuun asennettu vedontasaaja, joka kattilaa lämmitettäessä näillä keleillä täysin auki. Siitähän menee piippuun joku määrä "kuivaa" ilmaa pannuhuoneesta, varmaan auttaa koska ei ole ongelmia. Poltan pääsääntöisesti haapaa, satunnaisesti muutakin mutta aina mahdollisimman kuivaa.
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

syltti

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Tiilipiipun pikeytyminen
« Vastaus #2 : 09.12.2020-16:28 »
Olen polttanut sekapuuta jossa on myös vähän koivua. Puut ovat olleet katoksessa kuivamassa useamman vuoden ja sisällä puuvarastossa muutaman päivän ennen polttamista. Isompien puiden kanssa olen laittanut vähän yli kymmenen vuotta vanhaa rankaa. Voisin väittää, että puut ovat kuivia.
Joskus olen miettinyt, että johtuuko tuo ongelma tuosta rankapuusta. Täytynee kokeilla jonkin aikaa pelkästään halottua puuta.

Antti-A

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Tiilipiipun pikeytyminen
« Vastaus #3 : 30.12.2020-17:49 »
Voisiko johtua huonosta palamisesta -> jos puut hoivaa polton aikana saattaa kytkemällä palaa huonosti pitkän aikaa ja tienoo savustuu samalla + mikä tahansa muu syy joka saa aikaan huonon palamisen -> piippuun kerääntyy pikeä joka sitten jollain aika välillä puskee tiilestä tai saumoista läpi? Jolloin oire ei välttämättä johdukaan siitä sen hetkisestä pesällisestä, jolloin haju tunkee talon puolelle.

Havaitsin itsellä vastaavan ilmiön ensi kertaa. Piippu on puolet lyhyempi ja kohta josta pikeä tuli oli yläpohjaeristeen paikkeilla. Ylempänä tai alempana ei näkynyt mitään. Piippua tuossa kohtaa oli vasta vajaa 2metriä kattilan lähdöstä ylöspäin. Ennen tätä oli useampana kertana palanut huonosti pitemmän aikaa.
Aiemmin ei vastaavaa ollut tapahtunut, eikä toistaiseksi ole uudestaan näin käynyt.

jarppi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Tiilipiipun pikeytyminen
« Vastaus #4 : 31.12.2020-15:30 »
Tiilipiippu ei pidä siitä, että  sen lämpötila vaihtuu rajusti ihan muutaman kymmenen sentin matkalla ylöspäin. Lämpölaajenemiset ja vastaavasti kutistumiset rikkovat piipun ja katkaisevat sen. Tosin kyllä se piippu pystyssä pysyy, koska katkeaminen tapahtuu vaihtelevasti pitkin laastisaumaa. Jos yläkerta on joskus ollut lämmittämätön ja alakertaa on lämmitetty niin silloin katkeama on yläkerran kylmän alimman pinnan tasossa. Vastaavasti jos on kylmä vintti, niin siellä sitten samassa kohdassa eli heti eristeiden loputtua. Olen aiemmin jo sanonut että tiilipiipun eristeiden pitäisi lämpimästä yläsuuntaan mennessä ohentua asteittain, jotta vältyttäisiin siltä, että piippu repii itse itsensä lämpölaajenemisilla rikki. Samoin tuohon pikeentymiseen auttaisi, jos tiilipiippua saisi eristellä. Ennen tuo ei ollut suotavaa, että nähtäisiin, kun piippu menee rikki.

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Tiilipiipun pikeytyminen
« Vastaus #5 : 01.01.2021-17:40 »
onhan piipussa hattu?
voisiko sisäputken laittaa taipuisasta ns letkusta?
« Viimeksi muokattu: 01.01.2021-17:41 kirjoittanut savonhumu »
Hitaasti mutta epävarmasti.

syltti

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Tiilipiipun pikeytyminen
« Vastaus #6 : 01.03.2021-18:36 »
Pieni tauko ollut sivuston seuraamisessa. Yläkerta on ollut lämmitettynä koko ajan mutta yläpohjassa ja katolla on tietysti kylmässä piippua jonkin matkaa.
Piippu on pellitetty katon yläpuolella ja hattukin on. Viimeisen nuohouksen jälkeen tuntuu, että haju olisi vähän laimentunut. Tuosta taipuisasta sisäputkesta olen keskustellut nuohoojan kanssa ja hän ei kovin suositellut sitä. Seuraan tilannetta ja saa sitten nähdä muihin tämä kehittyy.