Kirjoittaja Aihe: IV-koneen etulämmitys puukattilalla  (Luettu 3480 kertaa)

Puuukkeli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
IV-koneen etulämmitys puukattilalla
« : 11.03.2021-21:53 »
Terve.

Olen tässä muutaman vuoden tutustunut puulämmityksen saloihin. Ja nyt päätin liittyä tänne. Tosiaan talossani on windhagerin HMX käänteispalokattila, jonka rinnalla on aurinkokeräimet katolla lämmittämässä käyttöveden varaajaa. Joten kesällä ei tarvitse puuta poltella. Sähköä kiinteistössä kuluu noin 6000-7000 kWh / vuodessa. Tänä talvena seuraillut sähkönkulutusta tarkemmin ja tajunnut että tuosta sähkönkulutuksesta kolmannes menee IV-koneelle. Ja tästä IV-koneen kulutuksesta yli puolet menee talvella pakkasilla koneen sähköiseen etulämmittimeen, jota ei saa pois päältä ja eikä kannata kokonaan tietysti kiinni laittaakaan.

Nyt kovilla pakkasilla mielessä pyörinyt miten tuloilmaa saisi lämmitettyä halvalla, niin mietin olisiko järkeä laittaa puukattilan kylkeen pieni lämmönvaihdin josta lähtisi glykoli piiri ilmanvaihtokoneen etupuolella olevalle patterille. Näin saisi koneelle tulevaa ilmaa lämpimämmäksi, eikä sähköinen etuvastus olisi varmaan päällä käytännössä ollenkaan. Samaan glykoli piiriin laittaisin myös IV-koneen jälkilämmityspatterin, joka nyt vesikiertoisena... Mutta eipä tarvitsisi ainakaan pelätä tämän patterin jäätymistä jos ei satu kattilaa lämmittelemään.

Onko tälläistä kukaan rakennellut puukattilan kylkeen. Onko tässä mitään järkeä? Töiden puolesta saisin noita pieniä vaihtimia halvalla, eli käytännössä suurin kustannus olisi toi kanavaan tuleva patteri. Joku firma tarjoaa tälläistä suoraan tuohon aurinkokeräimien piiriin, mutta mietin saako siitä talvella mitään hyötyä. Maalämmön piirissä järkeä olisikin kun voisi kesällä myös viilentää.

Kiitoksia jo etukäteen  :)

Tune

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: IV-koneen etulämmitys puukattilalla
« Vastaus #1 : 21.03.2021-22:47 »
Terve

Toteutus varmaankin kallis saatuun hyötyyn nähden, jos säästö olisi arviolta parin sadan euron luokkaa ajatellen, että lämmitys ei toimisi kuin silloin kun kattilaa lämmitetään.

En ole omassa koneessa käyttänyt sähkölämmitysvastusta koko aikana ja alimmillaan tulolämpötila on +12 °C, kun kovilla pakkasilla antaa koneen pyöriä ½-teholla, sisäilma ei kuivukaan kovilla pakkasilla niin pahasti kun ilmanvaihtokerroin on pienempi. Tietty jos vastusta ei saa pois päältä suoraan niin voi joutua kaapeleita irrottamaan yms. että saa pois käytöstä.
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000

korsteeni

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 58
Vs: IV-koneen etulämmitys puukattilalla
« Vastaus #2 : 27.03.2021-09:54 »
minulla oli 12 vuotta käytössä, silloin kun IV-kone oli käytössä, vanha mitsubishi pajeron takatilan lämmityslaitteen kenno, oli sopivan pyöreä, rakennettuna puulaatikkoon IV putkessa mistä ilma tuli huoneisiin kytkettynä patteriverkkon. siinä laatikossa oli myös termari millä tuloilman lämpö pysyi tasaisena kun sillä ei sinäsä lämmitetty