Kirjoittaja Aihe: Puulämmitykseen siirtyminen ?  (Luettu 5895 kertaa)

JNi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Puulämmitykseen siirtyminen ?
« : 07.09.2022-16:46 »
Terve. Nykyinen lämmitys muoto on maalämpö joka on tulossa tiensä päähän. Jotenkin tuo puukattila kiinnostaisi laittaa, polttopuut saisin kyllä hommattua.
Kertokaa te viisaammat onko mitään järkeä siirtyä puulämmitykseen vai suosiolla uusia maalämpö?
Sellaista myös olen miettinyt että onko mahdollista että jossain vaiheessa ostaisi aurinko paneelit ja liittäisi ne järjestelmään.

Näihin ajatuksiin olen päätynyt sen takia kun olen melko varma että sähkön hinta ei koskaan enää tule alas.


syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #1 : 07.09.2022-18:56 »
Jos maalämmössä on keruupiiri (kaivo tai maapiiri) kunnossa ja oikein mitoitettu niin eipä tuo uusiminen kummoinen temppu tai mahdoton kustannus ole. Tarvitset käytännössä vain sisäyksikön eikä putkitöitäkään tuon takia juuri tarvitse tehdä. Itse ainakin pitäisin maalämmön olettaen, että tosiaan perusta on kunnossa. Puuta voi sitten polttaa lisäksi vaikka takassa, jos sellainen sattuu olemaan. Kattilahuoneen, kattilan, varaajan jne. hommaaminen ja rakentaminen ei ole ihan halpaa lystiä, jos näitä ihan tyhjästä lähtee tekemään. Lisäksi puulämmityksessä tulee aina mukana se vaiva, jonka voi helposti aliarvioida.

Aurinkopaneelit toki tekevät sähköä minkä tahansa lämmitysjärjestelmän rinnalla. Maalämmön kanssa tuota sähköä voi hyödyntää enemmän myös omaan käyttöön, joka pitkässä juoksussa oletettavasti on kuitenkin kannattavampaa kuin verkkoon myynti. Tällä hetkellä toki verkkoon myynnistä voi saada paremman tuoton, jos on vanha sähkösopimus voimassa, mutta tilanne muuttuu sähkösopimuksia uusiessa.
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #2 : 07.09.2022-19:46 »
Kyllä alkaa olla maalämpö kallista nykysillä sähkön hinnoilla. Puulämmitykseen siirtymisen kannattavuus riippuu siitä miten nykyinen järjestelmä on toteutettu. Kerro tarkemmin omasta järjestelmästä niin pohditaan tarkemmin.

Aurinkopanelit eivät toimi kunnolla maalämmön kaverina, koska silloin kun sitä lämpöä tarvitsee ei aurinkoa tule, ja silloin kun aurinkoa tulee ei tarvita maalämpöä vaan ennemminkin ilmastointia. Sensijaan panelit toimii mainiosti talon peruskulutuksen ja sähkölaskun nollaamiseen.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2022-19:48 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

JNi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #3 : 08.09.2022-07:06 »
Pannu huone on ei kovin kummoisia muutos töitä tarvis varmasti tehdä. Seinä aukoa jotta saisi remontissa uudet tavarat sisälle.

Siellä on vanha puukattila ennestäänkin. Se on melko vanha jo.
Patteri lämmitys on kaikkialla muualla paitsi pesuhuone ja sauna. Vanhan kansan leivinuuni ja suoravetoinen takka. Tietty sauna ja vesipata lämpeää puilla.
Asuin pinta alaa on  110 neliötä ja talo rakennettu -64 korjauksia tehty vuosien varrella. Suvun vanha tila ja itse olen ollut siinä 2.5v
Kertokaa toki mitä tietoja lisää tarvitsisi👍


markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #4 : 08.09.2022-08:47 »
Maalämmityksestäkin on huomioitava laitteiden kehitys.  Tämän päivän laitteita ei voi verrata 80 luvun laitteisiin. Hyvin suunnitellulla kokonaisuudella hyötysuhde on jo 4 alkava.  Ratkaiseva tekijä on lämmönjako - max  +40C veden lämpötila.
Itse en tekisi suuria investointeja tämän hetken sähköhinnan  pohjalta. Jos  hintataso ei laske roimasti - ostopuun hintakin kohoaa.  Tänä aikana puulämmitykseen siirtyminen on erittäin mielekästä, jos on  mahdollista  saada "ilmaiset " puut. Tosin ostamalla kuitupuuna kwh hintatasoki  jää edulliseksi.
Molemmisssa on hyvät ja huonot puolensa.
Jos tilanne olisi omalla kohdallan.  Jatkaisin maalämmityksellä ja varmistaisin max lämmitysveden lämpötilan jäävän alle +40C.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2022-08:54 kirjoittanut markkulievonen »

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #5 : 08.09.2022-09:29 »
Käsitin ekasta viestistä että ois omat puut. Kun melkein kaikki on jo valmiina puulämmitykseen siirtymiseen, niin kulunahan on ainoastaan modernin kattilan hankinta. Käsittääkseni sinulla on siis kaikki niin optimisti kun voi olla, paitsi että lämmin käyttövesi ei tule lämminvesivaraajasta kierukan avulla? Ilman muuta laittaisin tuossa tilanteessa modernin lambdasäätösen puukattilan ja jos mahollista käyttövesikierukka

suosittelen allekirjoituksesta löytyvää kattilaa, yksi halvimmista ellei halvin lambda, ja toimii pomminvarmasti ja näyttää kestävän todella hyvin ilman osien uusimista. ps. se on todella kompaktin kokoinen, niin mahtuu luultavasti ovesta sisään, varsinkin jos irrottaa karmit.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2022-12:20 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #6 : 08.09.2022-15:35 »
Eikös vigas ole alunperin kohtuu huonolla hyötysuhteella, on kun halvin atmos, koteloitu nuotio. Laittaisin tänä päivänä jo paremman kattilan ellei muurin varaavuutta voi hyödyntää.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #7 : 08.09.2022-19:50 »
verrattuna parhaaseen kattilaan mitä olen nähnyt on 2 %-yksikköä hyötysuhdeeroa virallisissa testeissä, ja hinta alle kolmasosa.

En ole koskaan nähnyt niin hyvää liekkiä kuin omassa kattilassa, en edes mainosvideoissa. https://www.youtube.com/watch?v=4DLxN8zkdkc

"paremmassa" ei ole mitään järkeä jos maksat sitä takaisin 3 vuoden sijaan 9
« Viimeksi muokattu: 08.09.2022-19:59 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #8 : 08.09.2022-20:59 »
verrattuna parhaaseen kattilaan mitä olen nähnyt on 2 %-yksikköä hyötysuhdeeroa virallisissa testeissä, ja hinta alle kolmasosa.

En ole koskaan nähnyt niin hyvää liekkiä kuin omassa kattilassa, en edes mainosvideoissa. https://www.youtube.com/watch?v=4DLxN8zkdkc

"paremmassa" ei ole mitään järkeä jos maksat sitä takaisin 3 vuoden sijaan 9

Todettakoon tuosta videosta. Jos/kun aukaiset luukun - palamistapahtuma muuttuu heti. Ihmettelenkin miksi kattilan valmistaja ei tee jo tehtaalla lasisilmää. Aikoinaan itse tein ensimmäiseksi tään silmän josta nähdä palotapahtuma häiritsemättä itse liekkiä.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #9 : 08.09.2022-21:44 »
Jep, hieman paremmalta se näyttäs jos ois luukku kiinni ja kuvais silmän kautta ;) Mutta ei puhaltimella oleva kattila paljoakaan välitä kun avaa alaluukun, siinä kestää jonkun aikaa kun lambda alkaa säätämään rikkaammalle huomattuaan jäännöshapen lisääntymisen. Imurilla oleva kattila on toki aivan eri asia.
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #10 : 09.09.2022-03:56 »
Vigasissa jos olisi spiraalit tuubeissa niin olisi jo huomattavasti parempi, nyt lämmöt huitelee yli 200 asteen isolla poltolla. Vaan jos on tiilimuuri ja korkea talo niin ei mitään väliä käytännössä.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #11 : 09.09.2022-05:04 »
siihen löytyy spiraalit lisävarusteena. Nostaa hyötysuhdetta huimat 1%-yks. Mulla oli suunnitelmissa laittaa ne mutta postituskuluihin saksasta se homma kaatu, ja ehkä hyvä niin kun tuo piippukin on aika alimitoitettu.
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #12 : 09.09.2022-07:31 »
Olisinpa melko varma että ei riitä prosentti, olen kokeillut ilman ja spiraalien kanssa ja onhan siinä savuissa iso ero. Semmoisesta 300c tippuu jonnekkin 160 savut.

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #13 : 09.09.2022-08:32 »
Jep, hieman paremmalta se näyttäs jos ois luukku kiinni ja kuvais silmän kautta ;) Mutta ei puhaltimella oleva kattila paljoakaan välitä kun avaa alaluukun, siinä kestää jonkun aikaa kun lambda alkaa säätämään rikkaammalle huomattuaan jäännöshapen lisääntymisen. Imurilla oleva kattila on toki aivan eri asia.

Lambda ohjaa just  savukaasujen palamista siinä pesässä, josta aukaiset luukun. On sama onko imuri vaiko puhallin luukun aukaisu sotekee/muuttaa  heti säädön.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen ?
« Vastaus #14 : 11.09.2022-20:19 »
niinhän minä sanoin, siinä menee jonkun aikaa ennenkuin palo muuttuu kun se alkaa hitaasti säätää ilmasudetta. Ja onhan siinä ratkaiseva ero onko puhallin vai imuri, koska imu loppuu kun luukun avaa, mutta puhallukseen se ei vaikuta.

Lainaus
Olisinpa melko varma että ei riitä prosentti, olen kokeillut ilman ja spiraalien kanssa ja onhan siinä savuissa iso ero. Semmoisesta 300c tippuu jonnekkin 160 savut.
Tuo 1%-yks ero on virallisista mittauksista vigas vs. saksan markkinoille viritetty solarbayer versio jossa vakiona ne spiraalit.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2022-20:25 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja