Kirjoittaja Aihe: Jämä kaksikko 224 kysymyksiä  (Luettu 2354 kertaa)

jokketheseventh

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Jämä kaksikko 224 kysymyksiä
« : 19.10.2022-21:07 »
Terve, tai no moro.

Tollasta 80-luvulla asennettua keskuslämmitys-systeemiä oon nyt tutkaillut kun toiminta tuntuu olevan vähä mitä on. Kattilahan on jämän kaksikko 224. Puuta sinne on tungettu hyvinkin paljon, ja öljypuolta ei oo käytetty sitten 90-luvun lopun.



Tätä oon miettiny, muissa kattiloissa mitä oon katellu, sekotusventtili on tossa nykysen latauspumpun termarin paikalla. Tässä kattilan päällä vaan toi yks lähtö, missä termovar 72 termari. Siitä lähtee 2 putkea, vähän hankala tossa sanoa minne, kun noita putkia menee minne sattuu. Toinen kuitenkin lähtee varaajan alaosaa kohden.

Mitähän tällä on haettu? Vois kuvitella että tollasessa kattilassa olis sisään-ulos kierto?

Kyselen lisää tyhmiä kun tulee sellasia kysymyksiä. Putkimiestäkin on tarkotus kyllä ahdistella muttei oo vielä ehtiny.

Kiinnostais myös tollasen kattilan ohjekirja, mikäli sellanen on jollakin olemassa (edes kuvia sellasesta)







antti_ta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Jämä kaksikko 224 kysymyksiä
« Vastaus #1 : 21.10.2022-18:46 »
Minulla oli täsmälleen tuo kattila käytössä vajaa 22 vuotta, eli tähän kesään saakka edellisen omistajan asentamana. Keskellä päällä oleva yhde on varaajaa varten ja 72 asteen latausventtiili aukeaa siinä lämpötilassa ja antaa kattilan haukata annoksen viileää varaajasta, muuten paluu suoraan kattilaan. Meno varaajan yläosaan, paluu alaosasta.  Kuvan etuosassa missä nyt on termostaatti oli minulla patterikierron sekoitusventtiili manuaalisena. Kuvan asennuksessa kattila lataa pelkästään varaajaa ja patterikierto tms ilmeisesti sieltä.

Minä käytin sekä öljy- että puupuolta, puun ollessa enemmistönä. Puun polton ajan patterikierto kattilasta ja samalla varaajan (1200 l) lataus. Varaajan ollessa täyteen ladattu patterikierron kääntö varaajaan. Minulla oli tapana täyttää puupesä heti kun hiilloksen sai poistettua tai oli sammunut ja kytkeä öljylämmitys ja sulkea puupuolen vetopelti. Kun tämä satsi sai muhia kattilassa seuraavaan aamuun ei sytyttämisessä kasan päältä yleensä ollut ongelmia eikä savutusta esiintynyt:D. Sytytyksen jälkeen ylempi vetoluukku hetken aikaa hiukan auki, kunnes palaminen lähti kunnolla käyntiin.

Puhtaalla öljykäytöllä varaajan latauspumppu oli kiinni, samoin patterikierto varaajasta.  Meillä oli käyttöveden yhteet sekä kattilassa että varaajassa. Jos tässä tilanteessa lämpimän käyttöveden oton unohti varaajaan niin yleensä ensimmäinen suihkuun menijä kyllä ilmoitti selvästi unohduksesta ;)

Puupuoli nuohotaan avaamalla edestä oikealta ylhäältä mutterien takaa luukku. Siellä on savukanava ja -kaasujen ohjauspelti joka kierrättää kaasut enemmän tai vähemmän tehokkaasti. Minulla oli puupuolen savukaasumittaus termoelementillä ja yleensä täysi veto, eli alempi veto-ovi, -luukun lisäksi, hiukan raollaan. Minusta alle 300 asteen ulosmenevillä savukaasun lämpotiloilla kattilassa ei oikein tapahtunut mitään. Talviaikaan kanava oli nuohottava noin joka toinen viikko jos halusi edes jonkinlaisen hyötysuhteen. Mielestäni karsta lohkesi parhaiten raudalla kaapimalla kattilan ollessa viileä, mutta likaista ja työlästä touhuahan se on.
Attack SLX 35 Lambda touch + 2,8 m3  + 1,2 m3 varaaja + 2 x 4,5 kW vastukset.

jokketheseventh

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Jämä kaksikko 224 kysymyksiä
« Vastaus #2 : 22.10.2022-05:24 »
Mietin taas yön tunteina tota systeemiä ja pienen tuhka yms roinan pöllyttelyjen jälkeen meneehän sinne kattilaan kaks putkea. Se takana oleva oli vaan niin ryönän peitossa ettei sitä edes nähny enneku alko ettimään. Pitänee imuroida toi koppi, ihanan törkynen kun vedetty 25 vuotta norttia eikä sen kummemmin siivoiltu

Patterikierron säätöventtiili on tosiaan kattilan yläpuolella putken välissä tässä toteutuksessa:


Luonnollisestihan se on jumissa, ja vuotanutkin joskus. Tarkotus olis se vaihtaa samalla kun ton alkuperäisen salmsonin kiertovesipumpun vaihtaa "uuteen". Tilalle on vähän käytetty grundfossin magna3, joka kyllä tohon pannuhuoneeseen sama kun laittas helmiä sioille. Talossa ei vissiin alunperin oo ollu kun vesikierto alakerrassa, muistaakseni tänne muuttaessa yläkertaan rakennettiin myös vesikierto. Kuitenkin tässä tullaan siihen jekkuun mikä tossa on: patterikierron putkissa ei oo sulkuja, eli noi putket pitää jäädyttää tai laskea yläkerran kierron osalta tyhjäksi systeemi.

Täytynee kesän saapuessa tutkia millanen varaaja tuolla on, sinne menee 5 tai 6 noita isompia putkia, käyttövedenputket ja jostain tulee ilmeisesti jonkinsortin ilmaus/varoventtiilin ohuempi kupariputki :o On vaan paketoitu aika hyvin villalla ja rosteripellillä. Samalla jos vaihtais noi vähän tehdyn näköset eristeet noista putkista.


Nuohotahan sitä pitäis huomattavasti useammin kun nyt, en nimittäin edes tiedä koska se on viimeks tehty.. Savujen ohjauslevyn sinne on joku tehny uuden näemmä, materiaalivahvuus siinä kohtuullinen 10mm  ;D

Seuraavaks putkimiestä ahdistelemaan, vähän roinaa vaihtoon ja katellaan mitä se sanoo sen jälkeen.




pete73

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
Vs: Jämä kaksikko 224 kysymyksiä
« Vastaus #3 : 23.10.2022-14:12 »
Samanlainen kattila täälläkin.. Jonkinlainen ohjekirjakin löytyy, mutta se ei kyllä kerro kattilasta yhtään mitään lisää.. Hyvin yleisluontoinen teos joka sisältää kaikki jämän senaikaiset öljy- ja puukattilat.
Ohjeet tasoa "pistä puut pesään ja sytytä, nuohoa tarvittaessa."

Hakua käyttämällä sivustolta löytyy jonkin verran aiempaa juttua 224:stä.

Tuossa yksi hyödyllisimmistä..
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=776.msg15338#msg15338
« Viimeksi muokattu: 23.10.2022-14:29 kirjoittanut pete73 »
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.