Kirjoittaja Aihe: Puukattilan vaihto uuteen projekti (Blazen käyttökokemuksia ketjun lopussa)  (Luettu 24512 kertaa)

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
Tuo kuutio niitä 50cm klapeja, niin laitan heti testiin...  ;D ;D 8)

älähän nyt hätäile, ainahan sitä vieraillessa jotain hyvien tapojen mukaan tuodaan tuliaisena, teemaan toki sopisi  ;D
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Eikä mitään pientä kuivaa silppua joka palaa liian nopeasti.
Halkaisijaltaan 200 - 300 mm neljään osaan on sopivan kokoista ja ylivuotinen on sopivan kuivaa. Kuusi kelpaa keväästä syksyyn kuivuneena. Ladonta suutinaukon molemmille puolille yhtä paljon.
Täältä löytää kuvan jossa savut menee varastopesän yläosasta pois kun luukku on auki, tarvitaan oikeastaan vain kun lisätään puuta.

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=875.75

Pyrolyysin takia päädyin savukaasuimurilla olevaan kattilaan sekä osaksi vanhan yläpalotuubikattilan sisäänsavutuksen takia puita lisätessä.
Ja ylöspäin lähtevä savupiipun yhde oli helpompi kääntää haluttuun suuntaan.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Aloituksessa olikin, että toisena vaihtoehtona Vigas. Vaatii vielä tutkimista enemmän, vähän heikommin on kokemuksia/tietoa saatavilla. Tuossa juuri selaisin manuaalia ja vertailin Attack SLX vastaavaan teholuokkaan. Ihan hyviä keskusteluja tällä palstalla on Vigagkseen liittyen käyty, eikä nyt isompaa moitetta löytynyt toistaiseksi.

Manuaalin perusteella puunkulutus olisi vähän isompi Vigaksella. Varastopesän koko, pituus 560mm passaa kyllä mainiosti 50cm puulle, malli 40LC olisi varmasti käyttötarkoitukseeni sopivin. Hinnoista en tarkemmin ole vertailuja tehnyt, mutta aikaisempi käsitys on se, että Vigas on edullisempi SLX:ään verrattuna.

Takuu Vigakselle 2v, Attack 5 vuotta. Jatkan vaihtoehdon tutkimista. Kaksi vuotta tarkoittaa 2 lämmityskautta käytännössä. SLX:n viiteen vuoteen polttelee jo hyvän tovin pidempään

Niinkuin edellisessä viestissä kirjoitin, niin vigas maksaa puolet saman koon slx:stä ellei asiat oo muuttunu viime vuosina. Jos on muuttunu, niin luulisin vigaksen hyväksi koska se on niin paljon kevyempi ja pienempi eli materiaalikustannusten nousu ei näy siinä yhtä rankasti.

Voin myös sanoa että vigas on rakennettu kestämään, vaikka takuu on 2v niin kahdeksas lämmityskausi menossa eikä oo yhtään osaaa joutunu vaihtaa. Vaikka polton pituudet talvella menee 8 tuntiin.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2022-13:21 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
Niinkuin edellisessä viestissä kirjoitin, niin vigas maksaa puolet saman koon slx:stä ellei asiat oo muuttunu viime vuosina. Jos on muuttunu, niin luulisin vigaksen hyväksi koska se on niin paljon kevyempi ja pienempi eli materiaalikustannusten nousu ei näy siinä yhtä rankasti.

Voin myös sanoa että vigas on rakennettu kestämään, vaikka takuu on 2v niin kahdeksas lämmityskausi menossa eikä oo yhtään osaaa joutunu vaihtaa. Vaikka polton pituudet talvella menee 8 tuntiin.

Kiitos. En tarkoita että pitäisin Vigasta huonona vaihtoehtona, se vaatii enemmän tutkimista. Alusta alkaen se on valikoitunut vaihtoehdoksi.
Ja kyllä hintakin vaikuttaa, varsinkin jos erot ovat suuria kattilamallien kesken.

Manuaalista ymmärrän, että LC mallissa tuo AK4000 automatiikka hoitelee SLX:n tapaan prosessin. Automaattista nuohousta ei taida olla, muistaakseni se löytyi SLX:stä. Tätä ominaisuutta en pidä tärkeänä, nuohoustoimet kyllä hoituu.

LVI-Viron hintojen perusteella 25LC ja 40LC mallien välillä on vajaan tonnin hintaero. Voisin siitä huolimatta näillä tiedoilla valita 40LC:n tulevaisuutta silmälläpitäen. Lisäksi isompi varastopesä on plussana.



Kiitos vielä vastauksesta, tutkin tätä mielenkiinnolla.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2022-14:59 kirjoittanut Puupate »
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
ite ostin sen http://www.kureniezen.sk/ ja hinta oli 2850e + postit, on luultavasti paljon halvempi kuin lvi viro.
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
ite ostin sen http://www.kureniezen.sk/ ja hinta oli 2850e + postit, on luultavasti paljon halvempi kuin lvi viro.

Tuttu osoite, siellä olen muutaman kerran käynyt hintoja katsomassa.
Varmasti on halvempi, en epäile. Onneksi on aikaa selvitellä, ostopaikka pitää olla varma ja turvallinen. Ilmeisesti ei moitittavaa ostotapahtumassa ?
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Kaikki jälleenmyyjät eivät saa Attack SLXL mallia myyntiin, voi joutua ostamaan kotimaiselta luotettavalta toimittajalta.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Tuttu osoite, siellä olen muutaman kerran käynyt hintoja katsomassa.
Varmasti on halvempi, en epäile. Onneksi on aikaa selvitellä, ostopaikka pitää olla varma ja turvallinen. Ilmeisesti ei moitittavaa ostotapahtumassa ?

arvostin sitä että asiakaspalvelu toimi englanniksi heti eikä viikon päästä.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2022-11:59 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

antti_ta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7

SLXL 40 tuskin toimii hyvin 500 mm puulla, varsinkaan jos on kahdella suutinaukolla? Immu tietää varmaan tämän.


Minulla on sama tilanne, että varastossa on 50 cm klapia (tai halkoja ;) ), mutta uuden kattilan (slx 35:n) varastopesä on reilu 60 cm. Olen täyttänyt pesän taakse tasaten 50 cm tavaralla ja eteen jäävään rakoon laittanut poikittain 30-35 cm kappaleita ja joskus jopa pystyyn. Jos ei näitä lyhyitä puita ole ollut käsillä niin pelkästään 50 cm ja keskelle. En ole huomannut itse palotapahtumassa eroja, mutta nopeammin panos luonnollisesti palaa loppuun vajaalla täytöllä.

Slx 35 on yhdellä suutinaukolla ja minulla tuo ~4 m3 lämmitys noin +35 asteesta +80 asteeseen vie noin 1,5 pesällistä sekapuuta. Eli siinä mielessä pelkän 50 cm käyttö ei haittaa; kaksi latausta on tehtävä joka tapauksessa. Mikä tilanne on talvisaikaan jää nähtäväksi.
Attack SLX 35 Lambda touch + 2,8 m3  + 1,2 m3 varaaja + 2 x 4,5 kW vastukset.

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
Minulla on sama tilanne, että varastossa on 50 cm klapia (tai halkoja ;) ), mutta uuden kattilan (slx 35:n) varastopesä on reilu 60 cm. Olen täyttänyt pesän taakse tasaten 50 cm tavaralla ja eteen jäävään rakoon laittanut poikittain 30-35 cm kappaleita ja joskus jopa pystyyn. Jos ei näitä lyhyitä puita ole ollut käsillä niin pelkästään 50 cm ja keskelle. En ole huomannut itse palotapahtumassa eroja, mutta nopeammin panos luonnollisesti palaa loppuun vajaalla täytöllä.

Slx 35 on yhdellä suutinaukolla ja minulla tuo ~4 m3 lämmitys noin +35 asteesta +80 asteeseen vie noin 1,5 pesällistä sekapuuta. Eli siinä mielessä pelkän 50 cm käyttö ei haittaa; kaksi latausta on tehtävä joka tapauksessa. Mikä tilanne on talvisaikaan jää nähtäväksi.

Mielenkiintoinen kommentti, kiitos. Tuosta vertaan vielä kattilan tehoja, kun sinulla on varaaja / kattila 4m3 / 35kW. Minulla tuolle 1,5m3 varaajalle nyt tuntuisi 25kW olevan ok kattilan teho ja jos haluan yläkanttiin, 35kW. Mutta turhaan lähden 40kW kattilaa laittamaan.  ;D

Tässä pikkuhiljaa nämä alkaa hahmottua, Vigas25LC (tai tehokkaampi) on nyt noussut vahvasti SLXL:n rinnalle.

Pannuhuoneen palosuojauksesta minulla on selvitettävänä montako kipsilevyä katossa on. Seinät on tiiliseinät ja ovi metallinen palo-ovi.

Remontissa teen sähköt täysin uusiksi pannuhuoneessa ja katto tyhjenee "tavarasta", lähinnä siellä on kaapeleita. Kipsilevyjen lisäys on helppo tehdä tarvittaessa, jos paloturvallisuutta on tarve parannella.

Parannuksia tulee mm. varavoima järjestelmään, joka nykyäänkin palvelee lämmitysjärjestelmää.

Tulostin kattilan mittapiirrokset ja lähden mittailemaan sekä Vigas -että Attack kattilan sopivuutta entisen paikalle, hormiliitoksen suunnittelua yms.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2022-12:24 kirjoittanut Puupate »
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

Ensiöilmanen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Moi,
Itse olen samassa tilanteessa, nykyinen Jämä vm95, tosin alapalokattila ja varsin hyvin toimii kun 20v harjoitellut käyttöä ja nuohousta.
Mutta siis Attackia itsekin pitkään pidin ykkösvaihtoehtona mutta en enää kun olen lukenut palstaa. Tökkii:
Sytytyksen hankaluus, täällä puhutaan sytykkeiden pituuksista ja materiaaleita ja ladonnasta suuttimen aukolle ja sytytyspaloista ja tohoista...
Ja nuohota ei saa pesästä kaikkea tai ollaan ongelmissa.

Toinen syy mulle on pellettipoltin jonka haluan myös. Slx:ään ja Dpx:ään se pitää aina käydä kääntämässä paikalleen. Haluan niin että se voi automaattisesti jatkaa kun puut loppuu.

Tausta näille että pitää olla mahdollisimman helppo käyttää on työmatkat. Jos ei tarvitse kaapia pesää ennen sytytystä, latoa sytykkeitä tietyssä järjestyksessä ja odotella mitään niin vaimokin voisi lämmittää puilla.

Nämä on kuitenkin kaikki kopioita toisistaan ja paremmista kuten Kwb, Eta, Hargassner jne. joten joku uusi ajattelu ei liene pahitteeksi kun oma 27v pannukin toimii jo samalla periaatteella.. Siksi suosikkini nyt on Blaze Harmony Green. Sopii taajamaankin. Hinta on toki vähän kalliimpi.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Mikäs sen hinta on? Löysin lvi viron hinnaston vuodelta 2020 harmony mallille. https://lvi-viro.fi/kayttoohjeet/category/113-blaze-harmony?download=458:blaze-harmony-price-list mutta sieltä ei greeniä löydy.

Vaikuttaa kyllä aika high-tech laitteelta
« Viimeksi muokattu: 05.11.2022-17:44 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Ensiöilmanen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vajaa kymppi suomesta pelletipolttimen ja -ohjauksen kanssa. Pelkän puukattilan hintaa en tiedä.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
jep jep  ;D

Jos on rakentamassa uutta taloa ja on omaa metsää, ja uskoo että puun poltto on laillista vielä 10 vuoden päästä, niin saattaa olla järkevä sijoitus. Muuten, lämmitätkö huviksesi vai sen takia että se on edullisin tapa saada talo lämpimäksi? Miten paljon parempi on sen oltava jos maksat sitä takaisin 3 kertaa pidempään kuin vigasta?

Ei kannata pelata absoluuteilla, vaikka on puukattila voi tarvittaessa painaa napista ja lämmittää sähköllä jos tulee eteen tilanne missä tuon kanssa turvautuisit pellettiin.

Tässä on vähän sama meininki kuin toisessa ketjussa missä pohdittiin "miten montakymmentä kuutiota pitää varaajan olla, että pystyy viikon olemaan reissussa?" ja vastaus on toki että semmoista ei kannata edes miettiä, koska sitä voi lämmittää sähköllä reissussa ollessaan.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2022-23:45 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Ensiöilmanen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
No Vigasta ei ole tulossa missään tapauksessa joten hintavertailu siihen on turhaa mutta yhtäkkiä katsoen hinta on 1,5-kertainen Vigaksen vastaavaan. Ja vain puolet KWB:n vastaavasta eli onpa halpaa.
Kaikki on suhteellista:D
Sähkövastukset toki löytyy mutta hinta on 6-kertainen verrattuna viime talveen joten ei mene päälle.
Kattila maksaa itsensä takaisin kahdessa vuodessa verrattuna sähköön minun tapauksessani joten ei se nyt hirvittävän utopistinen ole.

Pointti oli tarjota aloittajalle muitakin vaihtoehtoja.