Kirjoittaja Aihe: atmos "tyyppiviat"  (Luettu 3534 kertaa)

antero

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
atmos "tyyppiviat"
« : 06.01.2023-09:39 »
Olen lukenut monessa ketjussa atmos 40gs vedenkierto ongelmasta kattilan yläosassa
Otin omasta kattilasta lämpömittarin irti, kalibroin kiehuvassa vedessä näyttää oikein huoneen lämmössä
Mittasin yleismittarin k-thermolla kattilan lämmöt, samasta paikasta jonne kapillaari menee, lämpötila on sama kuin ulos lähtevä vedenlämpö 80, atmoksen mittari näyttää 97c
Kattilan oma mittari alkaa heittämään jossain n70c jälkeen
Ongelma minulla ehkä muillakin liian kuuma pannuhuone/liian kuuma sijoituspaikka kapillaari termostaateille

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: atmos "tyyppiviat"
« Vastaus #1 : 06.01.2023-11:56 »
Rakenteesta tulee tuo yläosan heikko vedenkierto.  Kattilassa on kaksi erillistä vesitilaa,jotka ovat erillään  kattilan etupuolelta. Vain takaosassa  vesitilat yhtyvät. Itse päättelen, ettei yläosan  pääty ole kokonaan avoin (takaosassa). Jos olisi yläosan vesi pääsisi  helpoimmin kiertoon. Nyt sen kierto on heikkompi kuin alaosan vesitilan ja siksi yläosan lämmötila elää omaa elämäänsä.
Tehdas  kokoonpanolla kattila käy herkästi katkokäyntiä,koska  ohjaus seuraa yläosan vesitilan lämpötilaa. Tuoon liittyen nostin anturat ylemmäs ja katkokäynti poistui. Tuosta lämpötian erosta /korkeammasta lämpötilasta ei toisaalta ole haittaa. Lämmityksen lopussa kattilan mittari näyttä +115C. ja varaajaan menevä +100C.

Omassa kattilassa lämpötilat alkavat erkaantua +80C tietämillä, termostaatin avautuessa.

kallep

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: atmos "tyyppiviat"
« Vastaus #2 : 08.01.2023-22:57 »
Mulla on ollut Armos dc50s kohta 10 vuotta ja normaalikäytöllä se ei mene katkokäynnille ennen kuin varaaja pohjassa on noin 80 astetta lämmintä. Pari juttua kyllä tekisin toisella tapaa jos uusiksi voisi tehdä.

Pannu pitäisi asentaa siten, että takareuna olisi ainakin 5mm ylempänä kuin etureuna.
Yläputkilähtöä ei saisi supistaa, nyt sinne jää helposti ilmatasku yläosaan (supistuksen verran).

Arina on vielä alkuperäinen sekä oven tiivisteet mutta alkavat olla vaihdon tarpeessa.

Tasalaatuisella polttopuulla käyttö on helppoa.

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: atmos "tyyppiviat"
« Vastaus #3 : 09.01.2023-10:15 »
Mulla on ollut Armos dc50s kohta 10 vuotta ja normaalikäytöllä se ei mene katkokäynnille ennen kuin varaaja pohjassa on noin 80 astetta lämmintä. Pari juttua kyllä tekisin toisella tapaa jos uusiksi voisi tehdä.

Pannu pitäisi asentaa siten, että takareuna olisi ainakin 5mm ylempänä kuin etureuna.
Yläputkilähtöä ei saisi supistaa, nyt sinne jää helposti ilmatasku yläosaan (supistuksen verran).

Arina on vielä alkuperäinen sekä oven tiivisteet mutta alkavat olla vaihdon tarpeessa.

Tasalaatuisella polttopuulla käyttö on helppoa.

Tuo s malli on hieman erilainen GS malliin verraten. Lie vesitila yhtenäinen. Eikös ensiöilma tule s mallissa pesän yläosasta?