Kirjoittaja Aihe: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla  (Luettu 19734 kertaa)

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #120 : 28.11.2023-20:12 »
Kiitos!

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #121 : 12.12.2023-13:30 »
Muutama viikko lämmittelyä toimivalla kattilalla takana. Nyt olisi aika alkaa syventymään noihin muihin säätöihin. Tietoa on tällä palstalla paljon, mutta sen löytäminen on hieman haastavaa, koska se on niin hajallaan eri ketjuissa. Siksi kirjoittelen tähän ja toivon saavani kommentteja kokeneimmilta käyttäjiltä.

Ensiksi Oventrop pumpun tehon säätö. Ymmärsinkö oikein, että vanhemmissa malleissa on kolme asentoa pumpulle? Minulla tuntuisi olevan portaaton säätö. Olen tätä koittanut asettaa sellaiseen arvoon, jossa kattilan lämpö pysyy alle 80 asteen. Alussa se toki on viileämpi noin 70 asteinen, mutta polton edistyessä nousee 80 asteeseen. Termostaatti minulla taitaa olla asennossa tasan 6, joka tarkoittaa noin 62 astetta. Jos nyt oikein muistan.

Kattilani on 30kw teholtaan. Savukaasujen lämpö on tehdasasetuksissa 170 astetta. Ohjekirja antaa 30kw kattilalle 175 asteisen savukaasun eli ilmeisesti polttelen nyt 25kw teholla?

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #122 : 12.12.2023-13:31 »
Jos sattuu niin, että varaajien lämpö laskee 40 asteeseen tai jopa hieman alle ennen kuin ehtii sytyttämään niin yksi pesällinen ei riitä nostamaan lämpöjä juurikaan yli 70 asteen. Tällaissa tapauksissa tehoa voisi nostaa ja lisätä puita kun ensimmäisen pesän poltto hiipuu? Tehon noston myötä myös pumpun virtausta tulee nostaa? Tavoittelen tällä tehon lisäyksellä nopeampaa palamista ja siksi tuo puun lisäys saataisiin paremmin mahtumaan vuorokausi rytmiin.

Olenko ajatusten kanssa aivan hukassa vai jollain jäljillä? Millaisella teholla te Attackianne poltatte?
160 astetta on suositeltu savukaasujen lämmön alaraja. Tämä lienee 15kw polttoteho?