Kirjoittaja Aihe: Kattila vuotaa. Voiko korjata? [Attack DP35 Profi]  (Luettu 609 kertaa)

Dezuri

• Newbie
  • *
Terve kaikille kanssalämmittäjille. Kysymyksenä on, että voiko ja kannattaako kattilan vuotokohtaa yrittää korjata. Kattila on Attack DP35 Profi. Käänteispalokattila. Alapalotilan yläosassa oleva pelti on mutkalla ja tiputtaa kaupan päällisiksi vesitippoja. Kaikki vinkit ovat tervetulleita ja koitan kysymyksiinne vastata. Olen suht tuore lämmittäjä itse ja kokeneiden vinkit otetaan haltuun. Hitsaus taitoja minulla ei itsellä ole ja myös mahdollisia vikoja korjaavia firmoja saa ehdottaa. Kiitos etukäteen kaikille.

markkulievonen

• Full Member
Vs: Kattila vuotaa. Voiko korjata? [Attack DP35 Profi]
« Vastaus #1 : 25.10.2024-10:46 »
Toki kattiloita voi hitsailla. Korjaamisen kannattavuus liittyy. Onko vuotokota syntynyt syöpymisen seurauksena, vaiko lämpölaajenemisen / rakennesuunnittelun takia. Tuo kohta kyllä viittaa lämpölaajenemiseen eli on suutinkiven seutuvilla. Jokin hitsaussauma lie pettänyt.. Korjaus onnistuu  hitsaustaitoiselta - etsii vain vuotokohdan.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2024-10:48 kirjoittanut markkulievonen »

varikonniemi

• Hero Member
« Vastaus #2 : 23.11.2024-17:10 »
Ei ole olemassa mitään helpompaa korjattavaa kuin kattila. Meinaan, päästä vesi pois, hitsaa sinne lisää ainetta siihen asti että ei vuoda, ja käytä seuraavan vuosikymmentä.

Autojakin korjataan tämmösellä moukarimenetelmällä ja toimii useasti hyvin, kattila on 10 kertaa helpompi. Eli ei ollenkaan huono kohde alkaa harjotella hitsaamista itse ettei tarvi määräysten ja kaupallisten kulujen takia maksaa itseensä kipeäksi sen korjaamisessa.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2024-17:13 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Zetor

• Full Member
« Vastaus #3 : 23.11.2024-18:13 »
Riippuu reiän synnystä, korjaus voi olla vaikeaa. Jos siinä on syöpymä, voi korjaus olla jopa helppo, mutta lämpö laajenemisen repeämä voi olla hankala saada pysymään kunnossa. Laita kuvia niin voi arvioida miten hankala korjaus on.

Kyläseppä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : eilen kello 18:08 »
Oliko se nyt v. 2019 kun vajaa 30-vuotias Arimax kusasi vetet pesään pari päivää ennen joulua.
Haalasin Kempomatin viereen, ja kun pintojen siivoamisen jälkeen painoin hitsin liipasinta niin läpi meni.
Oli syöpynyt ihan paperiksi kyljestä arinan yläpuolelta.
Uudenvuoden attona saapui uusi pannu Atmokselta.
Varaajassa ei tietty vastuksia joten joulunpyhät meni kepulikonstilämmityksellä, onneksi oli lauhat kelit.
Pesuvetet lämmitettiin 10L kattilassa kiukaan päällä. Oppi ainakin sen kuinka pienellä pesuvesimäärällä tulee tarvittaessa toimeen.