Kirjoittaja Aihe: Keraaminen vai teräksinen  (Luettu 5787 kertaa)

z-liner

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Keraaminen vai teräksinen
« : 17.02.2012-13:33 »
Uutta pannuhuonetta tosiaan ollaan rakentamassa (vanhaan navettaan) ja mietintää aiheuttaa myös piippu. Kattilaksi on näillä näkymin tulossa joku 60kw puupannu. Yleensä pannukopeissa taitaa olla metallipiippu, tai putkitettu tiilipiippu, mutta eikös tuollainen schiedel tyyppinen keraamisella sisustalla oleva kevytsoraharkko käy yhtähyvin? Hinnaltaankin taitavat olla melko samoissa kun vertaa valmiisiin teräspiippuihin, toki asia erikseen on sitten itsetehty teräspiippu...
Kuinka itse tekisit piipun jos uutta tekisit?


ValiantRock

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Keraaminen vai teräksinen
« Vastaus #1 : 31.10.2018-08:04 »
Itsellä hormin teko ajankohtainen pieneen lämpökeskukseen ja kun hintoja katselen, niin mieli tekisi tehdä Schiedelin tai lecan keraamisista putkista sisäputki, päälle 100mm eriste ja 400mm ilmastointiputki ulkovaipaksi.
Hapokas ~170mm  6m putki on lähelle 500e, vastaavan kokoinen keraaminen sisäputki 110e. Määräykset tosin muuttui vuoden alusta, mutta oma hanke alkoi jo ennen sitä, joten ei itseen vaikuta.

Saiskohan tuollaista hybridiä tehdä.

jarppi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Keraaminen vai teräksinen
« Vastaus #2 : 31.10.2018-08:36 »
Piippujen hinnat ovat täällä taivaissa, ottamatta kantaa piipun rakennevaihtoehtoihin voisit surffata seuraavalle sivulle.

https://www.rokkanal.se

Tuolta toimittavat myös suomeen, tarkkaanottaen itse piippu tulee suoratoimituksena saksanmaalta tehtaalta. Itse ostin sieltä ja piippu tuli alle viikossa pihaan. Loppujen lopuksi hinta oli edullisempi kuin mitkään viron piiput.

T. Jarppi

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 581
Vs: Keraaminen vai teräksinen
« Vastaus #3 : 31.10.2018-09:40 »
Jos on hyötyä siitä että piippu varaa lämpöä niin sitten ilman muuta tiilipiippu. Muuten rosteripiippu on varmaan paras. Oma ̃11m keraamipiippu vituttaa koska paljon enemmän lämpöä jäisi taloon jos ois tiilipiippu.
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja