Kirjoittaja Aihe: uusi ok-talo ja puukeskuslämmitys  (Luettu 397 kertaa)

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 540
Vs: uusi ok-talo ja puukeskuslämmitys
« Vastaus #15 : 13.09.2025-06:43 »
Sellainen mihin hyvin mahtuu pesällisen lämpö eikä tarttee aina ihan viileeksi laskea on käyttömukavuuden kannalta kiva. Se antaa pelivaraa sytytyksen suhteen. Varaajassahan ei kapasiteetti mene hukkaan vaikka sitä on enempikin kun kerrostuminen on kunnossa. Lähtöjä riittävästi että saa kaiken tulevaisuudessakin suunnitellun liitettyä siihen.

Jos ilppiä meinaat viilennykseen pelkstään niin oletko miettinyt vaihtoehtona myös maaviileää tai vilppiä sisäsitloihin (tuntee nimen DHW heat pump kun kuuklailee) jolloin jäähdytyskaudella tuon energian saisi käännettyä varaajaan.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 226
Vs: uusi ok-talo ja puukeskuslämmitys
« Vastaus #16 : 13.09.2025-08:33 »
Yhtä tekijää haluan painottaa, josta  tulet kiittämään..  :)  Talossa ei koskaan ole liikaa eristeitä. Seiniin minimi 250mm ja yläpohjaan 500mm. Lattiaan - lämmönjakotavasta riippuen. Selektiiviasit. Koneellinen ilmastointi lämmön talteenotolla..

Näin toteuttaen lämmön tarve on pieni ja jos valitaan puu lämmitys.  2m3 varaaja riittää pakkasillakin useiksi päiviksi. Lisäksi on huomioitava. Talo tarvii vain pienen lämmön tuottotavan. Huomioitava maalämmössä/IVLP.  Erikoisesti hyvin eristetyssä talossa hukkalämmön hyödytäminen korostuu mm  hormin, kattila/varaaja. Eli hyvin eristetty talo reagoi pieniinkin lämmöntuotoihin, jopa ihmiskehon..

Niin, ja  hyvin eristetyssä talossa eristeet toimivat kesäheltillä, myös "viiletävästi. Sisätilan mahdollistuu viilentämään pienemmällä teholla..

peteri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 85
Vs: uusi ok-talo ja puukeskuslämmitys
« Vastaus #17 : 13.09.2025-17:22 »
Ilp laitettiin tänä syksynä taloon kun nuo sisälämmöt Alko oleen kesällä päälle 29. Aurinko paistaa aamusta iltaan taloon ja mikään ei varjosta taloa. Ison osan talvesta meillä pyörii lämmitys tehot tuossa 2kwh korvilla kovimmillan 3kwh tienoilla. Parin pöytätietokoneen vaikutuksen lämmön tuotossa huomaa kyllä.
120m2 + lämpökeskus 21M kanaalia atmos 50gsx 3000akva, ouman 800, paisari 400l.

perde

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 140
Vs: uusi ok-talo ja puukeskuslämmitys
« Vastaus #18 : eilen kello 05:51 »
Teen itse työkseni omakotitaloja ja aika paljon on tuohon suunnittelupuoleenkin tullut paneuduttua. Kaikki on toki kiinni siitä mitä asumisessa arvostaa, mutta jos energiatehokkuus on ykkösasia ja jos rakennat puurunkoisen talon niin itse tekisin seuraavaa:

Vesikiertoinen lattialämmitys, alapohjaan eristettä 250mm. Tähän käy ihan EPS, sama lämpöarvo kuin finkulla, mutta halvempaa. Laita kuitenkin routa-EPSää, on mukavampi käsitellä ja paljon jämäkämpää kuin lattia-EPS.

Seinärakenne seuraava ulkoa sisäänpäin: ulkoverhous -> tuuletusrako -> 25mm tuulensuojalevy -> runko 198mm ja villa -> 50mm uretaanilevy (FF-PIR tai vastaava) erityisen huolellisesti tiivistettynä. -> ristikoolaus 2x22mm lauta (tähän väliin kaikki sähköt ym hilppeet -> kipsilevy tai muu pintamateriaali.

Kattoon laittaisin 500-600mm eristettä + painumavara ja höyrynsuluksi alapintaan 30mm tai 50mm uretaanilevy (FF-PIR tai vastaava). Tiivistys myös varsinkin ilmanvaihdon läpivientin osalta mahdollisimman huolellisesti. Tämän alle ristikoolaus, helpottaa sähköjen ja muun tekniikan vetoa. Jos tulee korkeita spottivaloja tmv. niin sitten ristikoolaus esim. 48x48 + 22mm lauta. Seinissä ja lattiassa tuon uretaanilevyn tehtävä on tehdä tiivistämisestä huomattavasti helpompaa ja lisäksi jos taloosi tulee aktiivijäähdytys, tämä estää mahdolliset kosteusongelmat hyvin eristetyissä seinärakenteissa. Energiatehokkuuden kannalta nykytaloissa tiiveys on äärimmäisen tärkeää ja vaikuttaa myös talon terveyteen. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti sokkelin ja rungon liitokseen sekä kaikkien läpivientien tiiveyteen. Passiivitalon tiiveysvaatimus on 0,6. Tiivein talo, jonka olen tehnyt on ollut arvoltaan 0,17. Tähän kannattaa panostaa. Ikkunoiksi kannattaa valita kiinteitä ikkunoita ja avattavat matalaenergia-ikkunat vain niihin paikkoihin joissa niitä tarvitaan tai pesu on muuten vaikeaa.

Jos haluat, että lattia varaa lämpöä, niin sitten joku 10-12cm paksu laatta. Tämä kasvattaa tietysti säätöviivettä, mutta se on joka tapauksessa hyvin eristetyssä omakotitalossa pitkä, joudut tekemään lattialämmitysputkien takia vähintään 70-80mm laatan, vaikka hieroisit pohjat miten hyväksi. Raudoitus ja putket eivät vain yksinkertaisesti mahdu ohuempaan laattaan. Lattiassa kiertävän veden lämpötila on muutenkin matala. Suurin tekijä joka lämmittää tilan liian kuumaksi talvella on erillinen tulisija, joka kannattaa sitten olla kuoreltaan eristetty. Normaali leivinuuni tekee tilasta kovallakin pakkasella liian tukalan. Keväällä aurinko paistaa suhteellisen matalalta, mutta lämmittää jo kummasti. Ikkunoiden sijoittelulla voi vaikuttaa tähän niin, että eteläseinän ikkunoiden edessä on esim. katettu terassi. Tekee kesälläkin olosta vähän miellyttävämpää.

Siinä ehkä tärkeimmät rakenteelliset seikat mitä tulee mieleen. Paljon enemmänkin olisi sanottavaa vaan nyt ei kerkeä  :)

Orligno 200 80kW & 3x 1900l varaajat