Kirjoittaja Aihe: Atmos puukattilat  (Luettu 57245 kertaa)

sakarif

• Sr. Member
Vs: Atmos puukattilat
« Vastaus #75 : 14.10.2015-20:44 »
Lainaus käyttäjältä: markkulievonen
40kw GS Atmos on 2" putkituksella. Suosittelen asentamaan 2" putkea niin pitkälle kuin mahdollista. Supistaminen vasta mahdollisimman myöhään. Näin veden kierto toimii parhaiten ja  vedenkiertoon liittyviltä ongelmilta vältyttään vaikeahkoissakin tilanteissa.

2 tuuman putki ei ole mitenkään pakollinen vaatimus. Omani vain 35 mm putkella ja toimii ihan nätisti. Tietysti isompi putki aina parempi esim. sähkökatkon sattuessa vapaakiertoa ajatellen.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #76 : 14.10.2015-21:24 »
2 tuuman putki ei ole mitenkään pakollinen vaatimus. Omani vain 35 mm putkella ja toimii ihan nätisti. Tietysti isompi putki aina parempi esim. sähkökatkon sattuessa vapaakiertoa ajatellen.

Totta, toimii mainiosti myös pienemmällä putkikoolla, jos varaaja on "kylmä". Varaajan saa pukattua kuumemmaksi / paremmin hyödennettyä suuremmalla putkikoolla.Myös latauspumpun teholla on merkityksensä.
Niin, ja tuo katkokäynti pysyy loitolla.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2015-21:27 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #77 : 15.10.2015-08:11 »
Eräs kattilavalmistaja kertoi taannoin tositarinan, että asiakas ilmoitti vastaavan tapahtuneen melko uudessa kattilassa.

Puhki on. Valuttelee lattialle vedet. Tuuppa korjaan.. Eikun kaikki kamat autoon ja matkaan, vajaan 600 km taipaleelle. Perille päästyään ihmetys suurin, kun asiakas hakkasi umpijäistä purukasaa rautakangella lumen seasta ja kertoi sen olevan kattilaan menossa  ;D
Turha reissu. Kattila ehjä, mutta polttoaine hieman kosteaa  :P

Puun kosteudesta hieman.  Kun huomioi miten  maamme ilmasto on muuttunut, niin huomattava ero puun kosteudessa on säilytetäänkö poltettavaa puuta ulkona / pinossa,- vaiko sisävarastossa.

Lienee pysyväisiä nämä piiiiiiitkät kosteat syksysäät ja leudot / kostetat talvet. Jos keväällä ulkopinossa puut ovat kuiviam niin ainakin syksyllä ne  on imeneet jo kosteutta.

Käänteispalokattila  vaatii kuivan puuun toimiakseen kunnolla.No, sama ajatus pätee kyllä kaikkiin tulisijoihin.

tjh

• Full Member
« Vastaus #78 : 15.10.2015-09:19 »

Käänteispalokattila  vaatii kuivan puuun toimiakseen kunnolla.No, sama ajatus pätee kyllä kaikkiin tulisijoihin.

Ihan en nyt tuota allekirjoita, ainakaan oman käänteispalon osalta.. Ulkokuiva puu pelittää aivan hienosti, vaikka syksyisin kosteutta saattaa olla jonkun verran. Eikä muutama vähän enemmänkin kostunut kalikka seassa mitään huomattavaa vaikutusta polttoon ole aiheuttanut.

Sensijaan tuossa toisessa kaksoispesä-yläpalohökötyksessä ei todellakaan tarvitse poltella vähänkään kosteita puita, tipahtaa hyötysuhde aivan olemattomaksi (eikä se mikään tähtitieteellinen ole kyllä minkäänlaisilla kalikoilla...).

Mutta joo, ainahan polttopuiden olisi syytä mahdollisimman kuivia olla.
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

kahe

• Hero Member
    • Pannuhuoneen mittaukset
« Vastaus #79 : 15.10.2015-09:37 »
Menee ohi aiheen, mutta kuivanut puu ei ime sisälleen kosteutta, jos vain on peitettynä eikä suorassa sateessa. Kosteus jää pintaan eikä siinä sitä paljoa ole. Puu sisempää on edelleen kuivunutta. Olen noita mittarilla mittailut, kun olen pätkinyt kosteampaa metristä pienemmiksi, niin sisältä puu on aina noin 15% kostea, vaikka ulkopinta voi ollakin märkä.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #80 : 15.10.2015-11:43 »
Menee ohi aiheen, mutta kuivanut puu ei ime sisälleen kosteutta, jos vain on peitettynä eikä suorassa sateessa. Kosteus jää pintaan eikä siinä sitä paljoa ole. Puu sisempää on edelleen kuivunutta. Olen noita mittarilla mittailut, kun olen pätkinyt kosteampaa metristä pienemmiksi, niin sisältä puu on aina noin 15% kostea, vaikka ulkopinta voi ollakin märkä.

Niin, itse en ole erikoisesti mittaillut  ulkoilman kosteuden siirtymistä kuivan puun sisäosaan, mutta ainakin rakennustavarassa turpoaminen on melkoinen.

JaakkoA

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #81 : 15.10.2015-14:18 »
Minä ihan ite asensin Atmoksen. Tein 1 1/4" putkella ja hyvin toimii vapaakierto. Mulla on hyvin tilaa kattilan takana ja oikealla puolella, niin on tilava nuohota.
Rintamamiestalo Itä-Hämeessä. Atmos DC 40 SX, Lk 810 ThermoMat G, (sähkö)ovali 2,4 EPK, Automix 10.

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #82 : 15.10.2015-16:27 »
Onkos atmoksen nuohous vain oikealta puolelta?

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #83 : 15.10.2015-16:34 »
Itse nuohoan ainoastaan vasemmalta puolelta.. siis kattilan edestä katsottuna. Oikea puoli 10cm irti seinästä. Omasta mielestä ehkä helpompi nuohota oikealta puolelta kun edessä ei ole vedonsäätimiä eikä tulo ja menoputkia.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #84 : 15.10.2015-16:37 »
Ja vesiyhteet on kattilan takana? Mulla kattilan oikea kylki tulis lähes seinään kiinni.

Paljonko kattilan ja hormin väliin pitäis jättää väliä?

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #85 : 15.10.2015-16:53 »
Mulla on tilaa n. 40cm. Vähemmälläkin pärjää. Pääasia että imurin saa pois joskus puhdistusta varten. Alaosan nuohousluukkuhan on syvennyksessä. Ja imurillahan tuo ainakin itsellä tulee puhdistettua. Varmaan 20cm on riittävästi. Mutta jos tilaa on niin ei siitä ole haittaa siellä takana. Mullakin on oikea kylki kiinni seinässä.. hyvin on pärjätty monta vuotta. Niin yhteet on siellä oikealla puolella ylhäällä ja alhaalla.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2015-16:55 kirjoittanut Juhanisto »
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Atmos Gsx

• Vieras
« Vastaus #86 : 15.10.2015-17:05 »
Siitä kattilasta löytyy netistä haulla mittapiirrokset josta selviää piippu yhteen korkeus yms..

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #87 : 16.10.2015-07:29 »
Mihin kohtaan tuossa systeemissä kytketään paisuntasäiliö? Aritermissä oli oma liitäntä sitä varten.

Pehu

• Full Member
« Vastaus #88 : 16.10.2015-07:36 »
Mihin kohtaan tuossa systeemissä kytketään paisuntasäiliö? Aritermissä oli oma liitäntä sitä varten.

Itellä putkari laitto t-liittimellä yläputkeen, eli siis siihen mikä lähtee varaajalle.
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

Pehu

• Full Member
« Vastaus #89 : 16.10.2015-07:38 »

Täälläkin 35mm putkella, ja väittäisin et liian pieni.. Latauspumpun termarin kun vaihdoin 80c:n, niin pannu alkaa katkokäymään = menee liian kuumaks, vaikka varaajilta olisi vielä vaikka 30c vettä tulossa.. Ei ilm vaan siirry liian nopeasti.
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10