Kirjoittaja Aihe: Bryssel Kiertoilmatakka  (Luettu 7132 kertaa)

Tamppari

  • Vieras
Bryssel Kiertoilmatakka
« : 10.08.2012-20:54 »
Olemme muuttamassa ja uudessa talossa on tuo otsikon mukainen takka. onko mitään merkitystä millä puulla sitä lämmittää?
Voiko kuusi tai mänty olla jollain tavalla koivua haitallisempaa?
Talon myyjä sanoi että vain koivua, mutta itse ihmettelin että miksi?

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Bryssel Kiertoilmatakka
« Vastaus #1 : 11.08.2012-00:20 »
Jos takka polttaa puhtaasti niin ei sillä muuta väliä ole kunhan puu on kuivaa. Koivun "ylivalta" johtuu siitä että kiintokuutiossa puuta on enemmän lämpöarvoa kuin muissa puissa ja sitä voi polttaa räiskimättä. Mutta kilolle puuta löytyy suunnilleen saman verran lämpöarvoa joka puulajista.

Pari vuotta sitten oli radiossa joku puulämmitysilta. Siinä leivinuunimestari kertoi vuosikymmenien kuluessa kuulleensa että leivinuuneja voi lämmittää vain lepällä tai koivulla, tai kuusella tai jne....

Omakohtaisiin kokemuksiin puun polton suhteen olen huomannut että tuhka on yhtä tasalaatuista poltti sitten mitä puuta tahansa  :D
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

arto_m

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Bryssel Kiertoilmatakka
« Vastaus #2 : 11.08.2012-11:16 »
Olen siinä käsityksessä, että koivussa nimenomaan tuohi on nokeava osa, ja siksi koivu nokeaisi enemmän kuin havupuut. Mielestäni puulajilla ei ole hirveästi teknistä merkitystä, jos takassa on luukut. Havupuut ja haapa räiskyvät, joten avotakassa ne ovat paloturvallisuusriski. Joidenkin mielestä räiskyminen luo tunnelmaa, ja he nimenomaan haluavat havupuita. Monella poltettavan puun sanelee käytäntö. Puut haetaan omasta metsästä, joten poltetaan sitä, mitä sieltä sattuu tulemaan.

Lämmityskäytössä koivu sisältää tilavuuteen nähden eniten energiaa suomalaisista puista, kuten on jo sanottu. Jos polttaa ostopuita, on tuo huomioitu hinnassa - ehkä jopa ylikin. Ostopuilla edullisimmaksi saattaa siksi tulla havupuiden polttelu.