Kirjoittaja Aihe: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)  (Luettu 90567 kertaa)

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #315 : 13.10.2012-21:57 »
Nyt pähkäilijällä on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Puulla on monenlaista lämpöarvoa sen koostumuksen perusteella.
Ylivuotiset...jo lahoamisen alkuun päässeet ja terveet puulajikkeet....on niillä melkoinen ero lämpöarvoissa.

tämäkin asia lienee syytä korjata kun Niben DI:iit on pyydetty sitten koko keskustelu lukemaan. Puun lahoamista ei tapahdu kun kosteusprosenttii on 20 paikkeilla. Muuten ympäriltämme lahoaisivat seinät ja katto...
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Korpisoturi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #316 : 16.10.2012-09:23 »
Sivusta seurannut keskusteluja ja päätin lopulta kirjautua. Eli Parisen viikkoa on nyt täälläkin econature pöhissyt ajoittain kattilahuoneessa. Pari huomiota tehokkuudesta. Kun latasin varaajan(1800l) ja kattilan täyteen 4 asteista kaivovettä, riitti yksi pesällinen lämmittämään tämän vesimäärän 80 asteiseksi. Tämän jälkeen lämmityksillä ei ole tarvinnut täysiä pesällisiä poltella. Toki se riippuu kuin alas päästää vedet jäähtymään. Minä käytän pääasiassa koivua polttopuuna, tosin tulevana talvena joutunee polttamaan vähän sekapuutakin, mutta jatkossa yksinomaan koivua.

Mulla kattila tekee lämmityksen alkuvaiheessa sitä, että pukkaa väliin vastapainetta ja ilmaluukku rämähtelee äänekkäästi kiinni. En vielä ole keksinyt syytä moiseen. Muuten kattila tuntuu pelaavan hyvin. Korvausilmakanava on 200mm, eli pitäisi riittää.

Keskustellaan asiallisesti ja jätetään tyhjän piriseminen pois, pilaa monta niin hyvää foorumia.

Korpisoturi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #317 : 16.10.2012-11:32 »
Tervetuloa foorumille ja hyödylliselle keskustelulle ECONATUREN käyttäjäkuntaan.
Puskista huutajat voidaan jättää omaan arvoonsa.

Ensimmäiseksi haluaisin tietää savupiipusta startegisia mittoja ?
Seuraavaksi haluaisin tietää, millainen oli liekin väri kun läpätys ilmeni ?
Kattilan lämpötila polton alussa ?
Pyöriikö savukaasupuhallin käyttöohjeen mukaisesti oikeaan suuntaan ?
Ensipoltto kyllä viittaa kovaan tehoon. Lämmönnousu on valtaisia.
Onko kattilan ilmasäädöt tehdasasetuksessi ?

Kerro nuo asiat, niin katsotaan mitä etäyhteydellä voisi tehdä. Hiukan mittauksia pitäisi suorittaa, niin antaisi poltosta paremman kuvan.
Voi olla, että joudut ottamaan turbulenssielimistä jokaisesta alimmat levyt pois.

Hormin mitat on 24*14,5cm eli poikkipinta-ala 348cm2. Piipun jatkona on 1m rosteri putki ja piipun kokonaiskorkeus n. 5m. Tämän perusteella tuo 20cm(314cm2) korvauilmakanava ei riittäisi alkuunkaan. Itse kyllä pähkäilin tuon korvauskanavan riittävyyden kattilan yhdysputken pinta-alasta mikä on halkaisijaltaan 15cm ja siten pinta-ala 177cm2. Ensimmäisellä poltolla oli pelkästään koivua, liekin väri juuri oikea ja piipusta tuleva savu vaalean harmaata kuten pitääkin. Silloin noita vastapainehommia ei ilmennyt, tosin mulla oli kyllä ovi auki kun en vielä ollut tehnyt korvauskanavaa. Kattila oli eka poltolla tehdasasetuksissa, nyt myöhemmillä poltoilla lisäsin sekundääri-ilmaa kun liekki oli mielestäni liian punainen. Tosin puukin oli sekapuuta, ei pelkkää koivua. Kattilan lämpötila polton alussa 40 astetta. Liekin väri enempi punaisenkeltainen mitä valkoisenkeltainen. Puhallin kyllä minun käsityksen mukaan pyörii oikein, 2 mulle laitteet myynyttä putkimiestä oli mulla asentamassa laitetta ja yhdessä pähkäiltiin tuo imuri oikein.

Pitääpä seuraavalla poltolla pitää ovea taas auki ja seurata tuleeko vastapainetta.

Korpisoturi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #318 : 16.10.2012-13:15 »
Jep, täytynee kokeilla myös sitä, että ruuvaa tuon korvausilmaventtiilin mahdollisimman auki polton ajaksi. Ostin myös tuhkaimurin millä saa imuroitua tuhkat kattilasta varmasti paremmin mitä pelkällä kolalla.

Korpisoturi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #319 : 16.10.2012-16:17 »
Minkälainen tuhkaimuri sinulla on ? Tavalliset imurit esierottelijalla ei montaa vetoa salli, kun ovat tuossa.
Tuo puun tuhka on pirua tukkimaan suodattimet.
Lietso-tyyppisellä imurilla homma onnistuu hyvin, mutta niitä on vähän tarjolla.

Hyundai, made in kiina ;) En kauheasti tuolle laske luotettavuutta, hintaa oli 25 euroa. Tokmannilta. Otinpahan testiin, että tekeekö noilla mitään. Eli siis on omalla moottorilla varustettu imuri, ei se normi imuriin liitettävä pönttö.

jtmattila

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #320 : 16.10.2012-19:31 »
Ylläpito voisi siivota nuo kahden riitapukarin keskustelut bittiavaruuteen.
Olisi mukava lukea asiapitoista jauhantaa ko.kattilasta eikä tuollaista "mun iskä on parempi ku sun iskä" läpinää.
Jos haluavat jatkaa niin jatkakoot  edes oikeilla nimillä.
Tämähän on täydellistä skeidaa mitä nämä kaksi tänne kirjottelevat.
Kovin montaa muuta foorumin lukijaa tuskin kiinnostaa lueskella henkilökohtaisuuksiin menevää ultimate shittiä.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #321 : 16.10.2012-20:06 »
Olen kyllä pahoillani omasta puolestani, oikein hävettää.

Toivottavasti ei heti unohdu. Yllättävän paljon oletkin kirjoitellut täysin paikkaansapitäänmättömiä tarinoita joita sitten et ole millään pystynyt perustelemaan vaan tarinat menee kun pikkulinnulla tervatulla katolla, milloin nokka irtoaa on pyrstö tervassa... Eiköhän kaikille olisi parasta että pysyttäisiin tosiasioissa eikä satuiltaisi vaan kirjoitellaan asiaa.

Toki absoluuttista totuutta ei ole kenelläkään olemassa mutta omien virheidenkin huomaaminen ja tunnustaminen on ihan hyvä aloitus.

Muutenkin tekstien muokkaus olisi syytä lopettaa siinä vaiheessa kun seuraava vastaus jo kirjoitettu...
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #322 : 16.10.2012-22:48 »

On kyllä pakko kysyä, " Yllättävän paljon oletkin kirjoitellut täysin paikkaansapitäänmättömiä tarinoita " .
Mitä olen paikkaansa pitämättömiä tarinoita kirjoittanut ? Kerro mitä ne ovat ?

yläpalokattilan hyötysuhde on 50%
että 25% puu on märkää vaikka se on talvella tasapainokosteus ulkona (ja että kuiva puu lahoaa)
Econaturen käyttöohjekirjassa on oikein laskettu hyötysuhde
Baxi on Ruotsin myydyin kattila

ihan nyt muutama tuli mieleen - asioita joita olet väittänyt muttei niihin ole kysymällä vastausta tullut. Jos tämän ketjun kehtaisi selata läpi niin tuota listaa sitten voisi jatkaakin mutta miksipäs näitä enää kertaamaan kun yhtään asiallista vastausta ei tähänkään mennessä ole aiheisiin saatu.

Viimeisin oli Kaukoralta nähty sähköposti verrattuna sinun kirjoituksiin, molemmissa oli kyllä jotain samaa, niissä käsiteltiin Jäspi Econature kattilaa... Kaukoralle täydet pisteet nopeasta ja asiallisesta palautteesta.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

jtmattila

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #323 : 16.10.2012-23:56 »
Blaah. :P ::)

Lopettakaa jo.

Makuasia, sano kolli, kun pallejaan nuoli.
Perustakaa uusi ketju näille turhanpäiväisille jaaritteluille.
Näistä ei kattilan peruskäyttäjä kostu mitään.

Palautetaan ketju asialinjalle. PISTE.


kaji

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #324 : 17.10.2012-07:05 »
Samaa mieltä....paskan jauhanta vois pikku hiljaa loppua >:(

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #325 : 17.10.2012-09:12 »
Näkeehän sitä kirjoitteluista sokee reettakin, että kaksi ihme venkoilijaa väenpakolla yrittää löytää vikoja Econaturesta.
Jokin pakkomielle heillä on Econaturea kohtaan. Kaiken kukkuraksi kummallakaan ei ole käytössä Econaturea.
Kumpikin huutelee pahansuopaista paskaa Econaturesta tämän ja suolikeskustelufoorumin kertomuksien perusteella.
On hyvin ikävää katsella kirjoituksia ja törkeää mollausta hyvää puunpolttokatilaa kohtaan.
Oikein käytettynä ja mitoitussuhteet kunnossa, yhdistelmä on hyvä kokonaisuus.

Hear hear... yllä kirjoittaa nimimerkki Topi, joka kirjoittaa vähemmän kokemusperäisesti ja vähemmän asiallisesti keski-eurooppalaisten kattilavalmistajien tuotteista... Siiinä sivussa Topi ennättää haukkua suomalaiset teräsvalmistajat kun myyvät pirulaiset tuotteitaan noille ulukomuanpelleille.
Muista pata ja kattila, Topi.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

Korpisoturi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #326 : 17.10.2012-09:13 »
Taisi olla virhe kirjautua tänne kun keskustelun taso tällaista :(

Toivotaan jatkossa asiallista keskustelua Econature kattilan OMISTAJILTA käyttökokemuksista ja käytössä ilmenevistä seikoista. Muu turha pirinä ei hyödytä ketään.

Polka

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 328
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #327 : 17.10.2012-09:43 »
Taisi olla virhe kirjautua tänne kun keskustelun taso tällaista :(

Toivotaan jatkossa asiallista keskustelua Econature kattilan OMISTAJILTA käyttökokemuksista ja käytössä ilmenevistä seikoista. Muu turha pirinä ei hyödytä ketään.

En ole vähään aikaan mitään tuosta kattilasta tai sen toiminnasta/puutteista kysellyt kun ei ole enää ollut tarvetta. Sen jälkeen kun levyjä on poistettu 3 kpl jokaisesta tangosta ja uusi isompi potkuri vaihdettu, ei kattilan käytössä ole ollut mitään ongelmia.
Aamulla nuohotussa kattilassa lämmöt olleet tänään 159-183. Toimii hyvin ja olen Econatureeni nyt tyytyväinen. Tosin aikaa meni melkein 2 kk ennen kuin kaikki alkoi toimia...
Ja kuten kaikki varmaan jo tietävät, poltan havupuuta enkä koivua. Ehkä kuusta/mäntyä kuluu enemmän kuin koivua mutta niilläkin saan mökin ja veden lämpimäksi - so what?

Kiitos vaan kaikista neuvoista joita täältä olen saanut, jokaikinen on tullut tarpeeseen  :)

kaji

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #328 : 17.10.2012-09:48 »
Polkalle sellanen kysymys? Montako kertaa sait ohjeet "lue käyttöohje kirjaa"  mä sekosin laskuis :P

Polka

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 328
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #329 : 17.10.2012-09:53 »
Lainaus
Polkalle sellanen kysymys? Montako kertaa sait ohjeet "lue käyttöohje kirjaa"  mä sekosin laskuis

Ei riitä minun matikkapäällä numerot tarpeeks pitkälle... ;D