Kirjoittaja Aihe: Stropova puukattila Liettuasta, kokemuksia?  (Luettu 13045 kertaa)

Pähkäilijä

• Hero Member
Vs: Stropova puukattila Liettuasta, kokemuksia?
« Vastaus #15 : 24.01.2013-23:45 »
Optisesti näköjään lupaileevat S20 mallia 300 m2 asti ja S40 mallia 500 m2 asti.
Mahtaisikohan tuo puhallin riittää tälläiseen alipituiseen piippuun ?

riittäähän täälläkin 40 kW 500 neliölle muttei sillä vanhemmissa rakennuksissa kovilla pakkasilla paljoa enää varaajaa ladata. Jos sen täyteen lataa -> 80 kg ja puut palaa kunnolla 7 tunnissa tarviaa pannu 80 m3 ilmaa tuntiin. Hormissa on valmiiksi omaakin vetoa joten eihän tuota tarvinne paljoa auttaa. Toinen vaihtoehto on tehdä pannuhuoneesta ylipaineista ihan jollain perustuulettimella korvausilmareikään.

http://www.pax.se/html_fin/flaktar/fakta_sidor/fakta_passad_30_31.html

tuossa sivun alareunassa on vähän litramäärien vähenemisestä eri kanavapituuksilla - mutta kattilassa on oma veto kun kuuma ilma liikkuu.

Jos 80 kilosta puuta saa vaikka 70 kg puumäärän energiat siirrettyä veteen -> 280 kWh nousee 3000 litran varaajassasi lämmöt 80 astetta mikäli samalla ei ole muuta kulutusta. Meneehän kattila "katkokäynnille" sitten kun lämmöt riittävästi nousevat mutten jaksa uskoa hyötysuhteen enää pysyvän miilussa niin hyvänä (puhdasta mutua - ei mitään virallista tietoa ole tarjolla  :D ).

Täälläkin on oma kiinnostus Stropuvaan olemassa juurikin tuon suuren varastopesän ja hakkeenpolton takia - suunnittelu on aina kivaa, tässä vaiheessa ei vielä lyö vasaralla sormeen  :D
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

riepueetu

• Full Member
« Vastaus #16 : 25.01.2013-14:45 »
Pitänee koittaa tosiaan kerrankin suunnitella, ettei tarvitse moneen kertaan muuttaa  ;)

Kyllä tuohon hormin vetoon keinot löytyy, ihmetyttää vaan kuka noita yli 500 euron imureita ostelee...no
rahamiehet tosiaan  ;D

Rampe

• Sr. Member
« Vastaus #17 : 25.01.2013-18:40 »
Mitenkä tuollaiseen stropuvaan lisätään puita, jos edellinen pesällinen ei ole palanut ihan alas asti ?
Eli lisää puita ja uudet tulet yläosaan  ::)
Ilman varaajaa tuollainen vaikuttaa kitupolttokattilalta, kun siinä on ns. mekaaninen vedonsäädin.
Paranisiko poltto jos  palamisilmaa annettaisiin on-off periaatteella, kattilan lämmön mukaan kuten on lakan ja kespesin kattiloissa.

Taikuri

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #18 : 26.01.2013-18:50 »
Mitenkä tuollaiseen stropuvaan lisätään puita, jos edellinen pesällinen ei ole palanut ihan alas asti ?

Ei mitenkään. Hiillos on niin pirun kuuma, että jos koittaa välillä puita lisiä, niin samantien on tulessa koko satsi. Tai no märkiä puita sinne voi kyllä viskoa, mutta ei ole kovinkaan mielekästä puuhaa se  ::)

jussi

• Full Member
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
« Vastaus #19 : 21.02.2020-20:56 »
Mitkä kokemukset Stropovasta näin vuosien jälkeen?

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #20 : 22.02.2020-10:50 »
Mitkä kokemukset Stropovasta näin vuosien jälkeen?

3 vuotta oon nyt lämmittäny S40 pannulla

+ iso varastopesä (50-80 kg olen kerralla saanut mahtumaan puutavarasta riippuen, mitä lyhyempää sen enempi mahtuu)
+ ei niin väliä mimmosta puuta laittaa - myös "rebak" palahakkeella oon lämmittäny.

- vittumoinen nuohottava...
- palotapahtuman hallinta, jos ei syty kunnolla niin ei voi ku toivoa että lähtee, lisää puhallusilmaa (jälkeenpäin rakennettu ohjuri puhaltimelle) ja odotusta että savutus katoaa. Normaalisti palaa ihan savuttomasti
- puitten ladonnassa joskus saattaa joku mennä pystyyn ja sitten "holvaa" eli ilmanohjain ei laskeennu kunnolla ja alkaa kituuttamaan (tähän helpottaa jos otsalampun kanssa tekee ladonnan niin näkee mitenpäin alimmaiset kalikat menevät)
- jos haluaa lämmittää pesälisen jälkeen uudestaan niin tuhkien poisto ensin. Pohjatuhkiin jää hiillosta helposti vuorokaudeksikin ja pari kertaa on täyttäessä ensimmäisen laatikollisen jälkeen ruvennut nousemaan savua.
- edelliseen liittyen ensimmäinen paloilman ohjain paloi 2½ vuoden jälkeen, jäi liian usein lojumaan pohjalle kuumaan tuhkaan

Pääpiirteissään olen suht tyytyväinen tuohon pannuun kun sen kanssa on oppinut elämään, nuohous ainoastaan on ihan perseestä kun sukellat kyynerpäitä myöten pienestä täyttöluukusta pannuun...
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

riepueetu

• Full Member
« Vastaus #21 : 22.02.2020-16:31 »
Morjens

Täällä vuodesta 2013 on poltettu puuta kaikissa muodoissa, viimeinen vuosi mennyt noita neliönmuotoisia brikettejä poltellessa.
Kuten edellinen käyttäjä mainitsi Nuohous ei ole ilmeisesti sen veroinen helppoutensa/vaikeutensa osalta kuin monessa muussa kattilassa. (omaa kokemusta muista puukattiloista ei ole vielä) Minulla on sellainen pulloharjan tyyppinen (isompi pyöreä teräsharja pitkällä varrella )jolla kattilan yläosan rassaan puhtaaksi. Toki ei se mitään puhdasta hommaa ole.

Palotapahtuma toimii kun klapit yms. mitä poltetaan on kuivia, jos on märkää tavaraa niin sitten saa ihmetellä miten sen saisi hyvin toimimaan. Todennäköisesti sähköpuhaltimen kanssa kosteampikin tavara menisi...

Hintansa kattila on haukkunut moneen kertaan, itse vaihdoin öljylämmityksestä puuhun. (Malli on S20 , ilman puhallinta tai muitakaan lisävempaimia) ja siinä mielessä olen tähän ollut tyytyväinen. Mitään varaosia tai lisävempaimia ei ole tullut tähänmennessä kattilaan hankittua.

Omat ongelmani ovat liittyneet paisuntasäiliöiden kanssa puuhasteluun, se taas johtuu monimutkaisesta rakennelmasta kun jätin vanhan öljykattilan vielä aikoinaan varalle ja rakensin vanhasta öljysäiliöstä lisävaraajan.

Noihin kattilanvalmistajan lupaamiin hyötysuhteisiin ja paloaikoihin en itse usko, mutta niinhän se on että laboratorio-olosouhteet on jotain muuta kun jatkuva käyttö todellisessa käytössä.
Oma olettamukseni on myös, että noita tulevaisuuden päästövaatimuksia tuo kattila tuskin tulee täyttämään.

Itse päädyin aikaanaan kattilaan ison puutilavuuden ja valmistajan lupaaman pitkän paloajan (vähentää käyntejä pannuhuoneessa) sekä edullisen hinnan takia.

Tulevan kesän aikana itse siirrän Stropu kattilan autoremppa latoni lämmittäjäksi ja  yksinkertaistan nykyisen rakennelmani; sekä siirryn käänteispalo kattiloiden ihmeelliseen maailmaan.

Aurinkoisia aikoja odotellessa  :)

-Eetu-

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #22 : 27.02.2020-13:55 »
Jos latauksessa viitsii "kikkailla" niin tuommonen laatikollinen mahtuu enempi puuta kerralla. Vaaka näytti 16 kg. Puolmetristä menee omaa pannuun 3 tuollasta laatikollista 15-20kg riippuen onko miten paljon koivua seassa. Reunoille kun heittelee noita puolmetrisistä kahtia pätkittyjä latvuksia niin mahtuu sitten neljäs laatikollinen.
seuranta