Morjens
Täällä vuodesta 2013 on poltettu puuta kaikissa muodoissa, viimeinen vuosi mennyt noita neliönmuotoisia brikettejä poltellessa.
Kuten edellinen käyttäjä mainitsi Nuohous ei ole ilmeisesti sen veroinen helppoutensa/vaikeutensa osalta kuin monessa muussa kattilassa. (omaa kokemusta muista puukattiloista ei ole vielä) Minulla on sellainen pulloharjan tyyppinen (isompi pyöreä teräsharja pitkällä varrella )jolla kattilan yläosan rassaan puhtaaksi. Toki ei se mitään puhdasta hommaa ole.
Palotapahtuma toimii kun klapit yms. mitä poltetaan on kuivia, jos on märkää tavaraa niin sitten saa ihmetellä miten sen saisi hyvin toimimaan. Todennäköisesti sähköpuhaltimen kanssa kosteampikin tavara menisi...
Hintansa kattila on haukkunut moneen kertaan, itse vaihdoin öljylämmityksestä puuhun. (Malli on S20 , ilman puhallinta tai muitakaan lisävempaimia) ja siinä mielessä olen tähän ollut tyytyväinen. Mitään varaosia tai lisävempaimia ei ole tullut tähänmennessä kattilaan hankittua.
Omat ongelmani ovat liittyneet paisuntasäiliöiden kanssa puuhasteluun, se taas johtuu monimutkaisesta rakennelmasta kun jätin vanhan öljykattilan vielä aikoinaan varalle ja rakensin vanhasta öljysäiliöstä lisävaraajan.
Noihin kattilanvalmistajan lupaamiin hyötysuhteisiin ja paloaikoihin en itse usko, mutta niinhän se on että laboratorio-olosouhteet on jotain muuta kun jatkuva käyttö todellisessa käytössä.
Oma olettamukseni on myös, että noita tulevaisuuden päästövaatimuksia tuo kattila tuskin tulee täyttämään.
Itse päädyin aikaanaan kattilaan ison puutilavuuden ja valmistajan lupaaman pitkän paloajan (vähentää käyntejä pannuhuoneessa) sekä edullisen hinnan takia.
Tulevan kesän aikana itse siirrän Stropu kattilan autoremppa latoni lämmittäjäksi ja yksinkertaistan nykyisen rakennelmani; sekä siirryn käänteispalo kattiloiden ihmeelliseen maailmaan.
Aurinkoisia aikoja odotellessa

-Eetu-