Kirjoittaja Aihe: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia  (Luettu 28767 kertaa)

p14705

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #15 : 06.03.2013-16:33 »
Savukaasut on mitattu teräshormiin poratusta reiäastä noin 40 cm takan yläpuolelta.
Ohjeen mukaan kulutus on  esim. koivua 4 kg/h ja myyjän mukaan tämä määrä on suunnilleen maksimimäärä eli mitään valtavia pesällisiä ei pääse polttamaan. Täälläkin määrällä savukaasut ovat siis noin tuplaten suurimmat, mitä maksimissan pitäisi olla.
Laddomat on takan päässä, siirtoputken ulkohalkaisija on noin 28 mm. Siirtoputki on hyvin eristetty.
Sitä en tiedä, onko putket kytketty oikein Laddomaattiin, kun en ole alan ammattilainen. Varaajan päässä oli ainakin kytketty ensin vääri eli takalta tuleva kuuma vesi oli kytketty varaajan alapäähän. Nyt on korjattu.
Tämä on varmaan pienempi malli, veteen pitäisi mennä 11kw.
Odotan mielenkiinnolla kokemuksia.

rengasjeppe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #16 : 06.03.2013-18:34 »
pääsetkö helpolla katsomaan niitä laddomatin putkia ja sitä itse laddomatia?

Tuolla on selvä kuva sivulla 2 mistä näkee mitenpäin putket pitäs olla laddomatissa:

http://www.tulituote.com/Materiaalipankki/Ohjeet/Laddomat-ohje.pdf

p14705

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #17 : 07.03.2013-19:29 »
Kyllä näyttisi putket olevan oikein. Taitaa olla vaan liian kova veto, vaikka on ensiöilma kiinni ja toisioilmakin melko pienellä.

rengasjeppe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #18 : 10.03.2013-22:48 »
nyt on ensisavut otettu itellä. ja todettu että kävi sama lapsus putkia asentaessa kuin sulla. eli varaajan päässä putket ristissä.  ::)

En kylläkään lämmittänyt takkaa aluksi kuin yhdellä isohkolla halolla jonka silppusin. takka lämpeni sillä johonkin 75 asteeseen kohtuullisen nopeaa. Enempää en viittinyt lämmittää kun ei ollut vielä dsa venttiili paikallaan ja tosiaan nuo putket ristissä.

noh pitää kääntää putket ja lisätä takan päähän yksi ilmaushana. ja kokeilla sitten miten saa varaajan kuumaksi.

jouskap

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #19 : 21.03.2013-21:25 »
Joko on takka ruvennut lämmittämään kunnolla?
  Itsellä käytössä sama takka 700l varaajaa lataamassa. 20c pakkasilla kun polttelee kokopäivän niin kyllä varaajaan 60c lämpöä saa. Itse olen huomannut että 2 puuta kun laittaa kerrallaan hiilloksen päälle ja sillälailla polttelee päivän niin riittää lämpöä päiväksi ja seuraavaksi yöksikin vielä.
  Myös täällä takka vetää hyvin eikä ole tietoakaan siitä, että ilma loppuisi vaikka olisi liesituuletinkin päällä.

jtke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #20 : 22.03.2013-07:37 »
Itse kun olen mittaillut tuota omaa takkaani, niin alkaa tuntumaan nuo valmistajien ilmoittamat testitulokset täydeltä utopialta. Hyötysuhteeksi ilmoitetaan 78%, mutta se taitaakin olla palotapahtuman hyötysuhde, eikä ns. kattilahyötysuhde. Parhaimmillaan olen saanut veteen siirtymään 36% puun energiasta. Savukaasuille ei ole lämpömittaria, mutta takuulla ovat kuumempia kuin testissä mitattu 255C...ainakin jos haluaa edes nimellistehon ulos vehkeestä. Eli suuri osa energiasta karkaa hormista pihalle. Pitää jatkaa mittauksia.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #21 : 23.03.2013-10:07 »
Näyttää liian yksinkertaiselta tuo Termocamino. Missä siinä lämpö siirretään veteen.
Kun nyt vähän julkaisen tätä omaa suunnitelmaani, niin kuvassa on suurin piirtein Vesimiilun sisäosa. Siinä on palopesä yläpalotila ja 7 tuliputkea. Kaikki ovat veden ympäröimät. Yläpalon yläsosa puuttuu mutta vettä on senkin yläpuolella. Savukaasut lähtiessään ovat n 100.

Werner

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #22 : 25.03.2013-17:09 »
Niin pystyykö näihin testituloksiin luottaa?
Meinaan että joko se testi on niin optimoitu ettei sitä kotioloissa saa käytännössä toistettua?
Hoxter 14 kW, jäspi 1500. Eristetty ja tiivis talo.

jtke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #23 : 25.03.2013-18:49 »
Kai noihin testauslaitoksiin pitäisi pystyä luottamaan, mutta itse en ainakaan käytännössä pysty testituloksia toistamaan. Laitoin nyt savukaasulämpömittarin, enkä pääse millään speksattuun +255C lämpötilaan nimellisteholla. Maksimiteho veteen pyörii 7-8kW paikkeilla, jos kaasun lämmön yrittää pitää edes reilussa 300C asteessa. Noissa takoissa ei yksinkertaisesti ole riittävästi konvektiopintaa, jotta lämpöä saataisiin siirtymään riittävästi veteen. Palaminen on toki puhdasta järkevällä täytösmäärällä, mutta lämpöä karkaa liikaa harakoille. Alla oman takan konstruktio...


rengasjeppe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #24 : 08.04.2013-14:37 »
No nyt on putket käännetty. ja sen jälkeen polttelin yhden n. 20cm halkaisijaltaan olevan halon jonka pilkoin pieniksi päreiksi. varaajaan siirtyi pitkän aikaa n. 75 asteista vettä eli kyllä minun mielestä hyötysuhde on aika kohdallaan. nyt kun dsa:hankin tulee vesi niin voisin kokeilla nyt lähipäivinä poltella ihan kunnon pesällisen puuta ja katsoa miten lämpö alkaa siirtymään varaajaan. Niin ja takan ja piipun välinen rst-putki oli sen verran vain lämmin, että kärsi jonku aikaa kättä pitää siinä. eli harakoille lämpö ei ainakaan mennyt.
annan infoa kun olen kokeillut poltella isompia määriä.

p14705

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #25 : 09.04.2013-20:10 »
Ei sillä suositellulla 4 kg/h (koivua) kovin suuria pesällisiä saa aikaiseksi. Odotan tuloksia mielenkiinnolla.

jtke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #26 : 09.04.2013-20:22 »
No nyt on putket käännetty. ja sen jälkeen polttelin yhden n. 20cm halkaisijaltaan olevan halon jonka pilkoin pieniksi päreiksi. varaajaan siirtyi pitkän aikaa n. 75 asteista vettä eli kyllä minun mielestä hyötysuhde on aika kohdallaan.

Ei noilla tiedoilla voi päätellä oikein mitään hyötysuhteesta. Punnitse poltettava puumäärä ja mittaa kuinka paljon varaaja lämpenee. Silloinkin tulos on jossain määrin epätarkka johtuen varaajan kerrostumisesta.

rengasjeppe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #27 : 10.04.2013-00:08 »
no kyllä kait siittä jotain voi päätellä. ainakin jotkut. ei ollut tarkoituskaan laittaa mitään desimaalilukuja vaan suuntaa antavaa osviittaa p14705 käyttäjälle.

Werner

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #28 : 11.04.2013-10:03 »
no kyllä kait siittä jotain voi päätellä. ainakin jotkut.

Viitsitkö jeppe tehdä sen testin? Meinaan että on aika paljon kiinnostuneita.  Eli puun paino, kosteus, varaajan ylä, keski, ala, alku ja loppu lämpötilat. Lämmönjako poissa päältä.
Hoxter 14 kW, jäspi 1500. Eristetty ja tiivis talo.

p14705

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Termocamino Base vesitakan kanssa ongemia
« Vastaus #29 : 18.04.2013-09:24 »
Tein testin, mutta varaajassa oli vain yksi lämpömittari, joten testistä ei saanut aivan tarkkaa. Olin jähdyttänyt varaajaa (1000 litrainen, Akvaterm) yön yli ja aamulla varaajan lämpömittari, joka on noin 1/3 yläosasta alaspäin, näytti 34C.
Varaajan alaosasta takalle tulevassa putkessa lämpötila oli pumpun käynnistyttyä 22C. Jos kuvitellaan, että 1/3 varaajan yläosasta on 34 aseista ja loput 22 asteista, niin keskilämpötila oisi 26 astetta. Lämmön jako oli pois päältä eikä lämmintä käyttövettä otettu.
2kg sytykkeiden jälkeen lisäsin kerran tunnissa klo 08.00 alkaen noin 4 kg kuivaa ylivuotista koivuklapia. Klo 14 aikaan alkoi varaajan alaosasta tuleva paluuvesi olla 40 asteista. Viimeisen kerran lisäsin puita klo 15, jolloin paluuvesi oi 58 astetta. Klo 16 oli paluuvesi 70 astetta ja varaajan yläosassa oleva mittari näytti 72 astetta. Puita paloi yhteensä 34,5 kg. Varaajan lämpötila tuona aikana nousi siis noin 26 asteesta noin 71 asteeseen eli nousua oli 45 astetta.
Saisiko joku tällä perusteella laskettua hyötysuhdetta?
Savukaasujen lämpötila vaihteli 400 - 450 asteen välillä.