Kirjoittaja Aihe: Näyttäis omavalmisteelta  (Luettu 7657 kertaa)

Höyrykattila

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 239
Näyttäis omavalmisteelta
« : 25.02.2013-00:30 »
youtube - Kohtuullien kokoinen pannu se mikä tässä on kiinnostavinta niin pnnun perään kytketty mini mallinen höyryveturin höyrykattila.

Olen vastaavaa ajatellut oman yläpaloisen perään.

(tästä pannusta on tarkemmin kerrottu part2 osiossa)

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Näyttäis omavalmisteelta
« Vastaus #1 : 25.02.2013-12:40 »
Tässä on ensimmäinen muualla tehty samansuuntainen kattila kuin mulla on käytössä viidettä vuotta. Mulla on sille hyödyllisyyssuoja Suomessa. Mulla vaan kaikki on samassa kuoressa ja nokeentuu vähemmän. Nyt justiin asennan savuimuria katolle.

Vesimiilu on kooöltaan 0,9 x 0,9 x 1,7 m. Sillä lämmitetään nyt koko rintamamiestalo ja käyttövesi. Erillistä varaajaa ei ole.
Tuo täydellinen polttaminen ennen jäähdytystä on haasteellinen. Se ei tavallisessa yläpalokattilassa onnistu. En minä ainakaan ole sellaista vielä nähnyt. Mielestäni tiedän mitä se vaatii.

Höyrykattila

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: Näyttäis omavalmisteelta
« Vastaus #2 : 25.02.2013-16:19 »
Hyödyllisyyssuoja eli mitä se niin kuin suomennettuna tarkoittaa?

 

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Näyttäis omavalmisteelta
« Vastaus #3 : 25.02.2013-16:55 »
Se haetaan Patentti ja Rekisterihallituksesta ja se on kevyempi kuin patentti. Siinä on määritety mikä on suojattava ominaisuus ja mulla se on että huonetakan lämpö varataan veteen. Tulipesä on veden ympäröimä ja eristetty tulimuurauksella vesiseinistä. Se on myönetty 27.5.2010 ja on voimassa enimmillään 10 vuotta. Ensin 4, sitten 4 ja tarvittaessa vielä 2 vuotta. Hyödyllisyysmallin numero on 8743.
Se tarkoittaa että teollisesti muut eivät saa sitä valmistaa ja myydä.

Höyrykattila

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: Näyttäis omavalmisteelta
« Vastaus #4 : 25.02.2013-17:02 »
Ok. Tämä selvensi asiaa ja toivotan menestystä seppol.