Kirjoittaja Aihe: Paras vesikiertotakka?  (Luettu 21699 kertaa)

Werner

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Paras vesikiertotakka?
« Vastaus #15 : 23.03.2013-02:45 »
Ei toimi siis. Palo menee palopinnan mukaan. Palokesto sitten volyymi/pinta. Jos happea rittää?   
Hoxter 14 kW, jäspi 1500. Eristetty ja tiivis talo.

lmfmis

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 169
Vs: Paras vesikiertotakka?
« Vastaus #16 : 23.03.2013-09:07 »
Toimiiko tuo arinaton idea?
Pakkaisi pesän ehkä 30-50% täyteen sitten sytyttää ylhäältä  ja koko kasa palaisi pikkuhiljaa alaspäin.
Siis niin että se palaisi alaspäin kuin kynttilä siten että koko varastopesä ei ole tulessa kerrallaan.
Eli yläpalo eikä tulipalo tämän sivun määritelmän mukaan
http://www.bosy-online.de/Holzfeuerungen.htm

Olen tuota päältä sytyttämistä kokeillut ja sillä ei tunnu saavan kunnon palolämpötilaa aikaiseksi. Olen laittanut pienen alkupanoksen jonka sytytän alta ja kovalla vedolla koitan saada mahdoliisimman kuumaksi ja sitten puuta lisäämään pienin täytöin.

Werner

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Paras vesikiertotakka?
« Vastaus #17 : 23.10.2013-22:31 »
Olen tuota päältä sytyttämistä kokeillut ja sillä ei tunnu saavan kunnon palolämpötilaa aikaiseksi.
Paljonko puun kosteus %?
Hoxter 14 kW, jäspi 1500. Eristetty ja tiivis talo.

lmfmis

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 169
Vs: Paras vesikiertotakka?
« Vastaus #18 : 24.10.2013-10:04 »
Ihan tarpeeksi kuivaa.

Kun olen noita puunpolttojuttuja lueskellut niin tärkeintä on saavuttaa nopeasti se korkea lämpötila, ja sitä varten aloitus ohuelle tikulla kokkoon/linnaan yms  asennettunna ja kun se on hiillostunut kuumaksi niin siihen sitten varsinaiset polttopuut. Aina pesällistä laitettaessa hiillos "kolaten" yhteen kasaan ja tuhkat läpi arinasta "kolaten". Noin saa mahdollismman kuuman sydänpalon ja ilmakin jaksaa liikkua.


Modasin oman Kratkin myös niin että toisioilmaa kiertää nyt etulasien välitilan kautta. Tehtaalla sisempi lasi on asennettu täysin tiiviiksi vaikka kehyksessä on tuuletusako alareunassa. Tiivistettä pois ja tuuletus on tehy. Tuntuu toimivan, mutta vaikea sanoa mikä vaikutus tuolla on.