Kirjoittaja Aihe: latauspumppupaketin termostaatit  (Luettu 33227 kertaa)

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 319
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #15 : 23.03.2013-14:46 »
Olen joskus pähkäillyt miksi ei laite voisi olla ilman termariakin. Kattilan veden lämpötilan mukaan kierroksia säätävä latauspumppu työntäisi varaajaan halutunlämpöistä vettä. Jostain raja-arvosta lähtis käyntiin ja sammus. Sinänsä Arimax 35 pannussa on säädettävä termostaatti etupaneliissa joka ohjaa pumppua päälle ja pois mutta jotenkin kehitystyö on jäänyt vaiheeseen.
Siksi, että tuossa tyylissä paluulämpötila kattilaan olisi varaajan alaosan lämpötila, eli liian matala kattilavalmistajan vaatimukseen nähden. Kattilan sisällä virtaus olisi pientä ja kuumissa kohdissa olisi pistekiehumisia. Näihin meidän keskuslämmityskattiloihin termostattilataussysteemi on just hyvä, toimiessaan. Seppol on kehittänyt laitteestaan hieman paremman ja se tulee toimeen ilman termostattia.
Kuten jossain toisessa ketjussa kerroin, on minulla kokemusta sähkötermostattikytkimellä ohjatusta latauksesta, Termovar latausventtiili yläputkessa, sama alaputkessa ja nyt Esbe VTC alaputkessa. Tämä viimeisin on ehdottomasti toimivin.

Isommissa laitteistoissa on kattilassa sekoituspumppu. Hullunkiertolenkki vaan kattilan kylkeen rumputtamaan vettä sekaisin, silloinhan paluulämpötilalla ei olisi merkitystä ja tuo Pähkäilijän systeemi voisi toimiakkin...?
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #16 : 23.03.2013-15:49 »
Pähkäilin vain ihan toimivia vapaakiertolämmitysjärjestelmiä jotka kyllä toimivat vuosikymmenestä toiseen eikä niissä ole termaria katkaisemassa kiertoa. Tuo kattilan tasainen lämpeneminen teettää haastetta, pitäs olla sitten pannun sisällä joku kierukka jonne varaajan alapään vesi tulis ekaks ja siitä sitten putki alemmas. Tosin sähkökatkossa tuo ei sitten vapaasti kiertäs...
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #17 : 24.03.2013-23:07 »
Täällä kanssa laddomat käytössä. Termareita oli mukana 2kpl 72 ja 78. Tuon 78 laitoin paikalla. Hienosti pitää veden tasaisena karvan alle 80 menee kattilaan ja takaisin tulee 90-97, lopuksi kun varaajasta tulee jo kuumaa (80)niin nousee tuohon 97. Kattilan lämmöt suurinpiirtein samassa. Eilen kattilan lämpö oli 70 ja ulostuleva vesi jo 80, oli kyllä just putsattu ja siistiksi imuroitu ;) Mistäs tuollainen käsitys ettei pidä menovettä tasaisen lämpöisenä? Minulla ainakin toimii niin kun se kuuluisa junanvessa. Kerrostaa varaajan todella hyvin. Mulla ei ole kun yksi mittari, siinä käyttöveden kierukan alapinnassa. Mittareista lämmön kulkua ei voi seurata, mutta laddomaatin mittarista kyllä. Vartissa se tulevan veden mittari nousee 40-80. Joskus alkuaikoina hätäännyin puita lisäämään loppuvaiheessa ja ei mennyt kun vartti ja varaaja melkein täynnä. No kokemus opettaa, nykyään aika hyvin osuu puumäärät ja lämmöt kohdilleen. Todella tyytyväinen olen ollut. Ohjaus on kanssa savuhormitermarilla.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

akWho

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 297
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #18 : 24.03.2013-23:46 »
Tässä useassa ketjussa ollut puhetta termostaateista. Nimenomaan laddomat tai vastaavassa latauspumppupaketissa, joka pyrkii pitämään kattilaan tarpeeksi kuumana.
 
Itsellä on ollut tuo vakio 72asteinen termostaatti, ja kattilasta ulostuleva vesi on pyörinyt n.71 asteessa, ja kattilaan on mennyt n 64 asteinen vesi. Varaaja on lataantunut ensimmaisellä kierroksella n70asteiseksi.
Outoa että kaikissa ohjeissa vaaditaan paluuvesi yli 70 astetta, "vakio" toimitussisältö on monessa paikkaa tämä 72 termari

Tilasin 78 ja 83 asteiset termarit, asensin 78, ja nyt kattilan ulostulovesi on n.80astetta...

Miten muilla on termostaattiasteet vs vedenlämpö pitänyt paikkaansa

Kaikki mittaukset siis noin mittauksia putkien ulkopinnoilta. Lokakuusta ollu järjestelmä käytössä ja ilmaa on edelleen kiusaamassa.
Latauspaketin mittarin mukaan kattilasta tuleva vesi 72 termarilla 72 astetta +-2. Sama logiikka nyt 82 termarilla.
Täällä kanssa laddomat käytössä. Termareita oli mukana 2kpl 72 ja 78. Tuon 78 laitoin paikalla. Hienosti pitää veden tasaisena karvan alle 80 menee kattilaan ja takaisin tulee 90-97, lopuksi kun varaajasta tulee jo kuumaa (80)niin nousee tuohon 97. Kattilan lämmöt suurinpiirtein samassa. Eilen kattilan lämpö oli 70 ja ulostuleva vesi jo 80, oli kyllä just putsattu ja siistiksi imuroitu ;) Mistäs tuollainen käsitys ettei pidä menovettä tasaisen lämpöisenä? Minulla ainakin toimii niin kun se kuuluisa junanvessa. Kerrostaa varaajan todella hyvin. Mulla ei ole kun yksi mittari, siinä käyttöveden kierukan alapinnassa. Mittareista lämmön kulkua ei voi seurata, mutta laddomaatin mittarista kyllä. Vartissa se tulevan veden mittari nousee 40-80. Joskus alkuaikoina hätäännyin puita lisäämään loppuvaiheessa ja ei mennyt kun vartti ja varaaja melkein täynnä. No kokemus opettaa, nykyään aika hyvin osuu puumäärät ja lämmöt kohdilleen. Todella tyytyväinen olen ollut. Ohjaus on kanssa savuhormitermarilla.

Mitenkä Laddomat toimii noin erilailla Juhanistolla ja jeepster/arvecciolla, toisessa tapauksessa kattilan menovesi termostaatin arvoa lähellä ja taas toisessa kattilan ulostulovesi termostaatin arvon lähellä?

Mielestäni tuo Juhaniston Laddomatin toiminta on oikea. ;)
Jäspi YPV-40, Ovaali EPK 1.8m3, Ouman EH-80 ulkoanturilla,lämmitettävää 160m2 wirsbo lattialämmitys.
Energia: sahauspintaa ja tasauspätkät lähisahalta.

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #19 : 25.03.2013-11:47 »
Minun käsittääkseni tuo termostaatti juuri sekoittaa varaajasta tulevan "kylmän" ja kattilasta tulevan "kuuman" veden ja se lähtee kattilaan termostaatin mukaisessa lämmössä. Näin se ainakin minulla toimii. Ja varaajasta otetaan vaan se vesimäärä mikä menee termostaatista läpi ja uutta kuumaa tilalle sama määrä. Eli se termostaatti ei vaikuta kattilasta tulevan veden lämpöön, se johtuu sitten muista asioista. Minulla varaaja lämpenee "ensimmäisellä" kierrolla noin 90 ja sitten jos vielä on kattilassa puita jäljellä niin se nousee sinne max 97 mikä on mahdollista. Eli lämmityksen loppuvaiheessa termostaatti ei enää rajoita kiertoa vaan koko vesimäärä pääsee kiertämään vapaasti.

Mulla on tälläinen Atmoksen mukana tullut Rica laddomat, mutta eiköhän nuo kaikki toimi samalla periaatteella.  http://www.rica.fi/index.php?article_id=383
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

arveccio

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 238
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #20 : 25.03.2013-17:56 »
No, noin se kuitenkin toimii. Työkaverilla on sama toimintalogiikka thermovarissa eli termostaatti määrittää kattilasta tulevan veden lämmön.
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #21 : 25.03.2013-18:34 »
Sama toiminta periaate on tässäkin. Mitenkäs teillä on sitten aivan eri toiminta periaate  ::)

http://www.vexve.com/fi/controls/tuotteet/lammonsaatimet/vexve_termovar/

Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

akWho

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 297
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #22 : 25.03.2013-19:47 »
Oliskohan kytkennät erilaiset? Tuossa vmj:n viestissä on lämpötilat oikein suhteessa toisiinsa, kattilalta +82ºC, varaajalta
+53ºC ja kattilaan paluu +76ºC.
Jäspi YPV-40, Ovaali EPK 1.8m3, Ouman EH-80 ulkoanturilla,lämmitettävää 160m2 wirsbo lattialämmitys.
Energia: sahauspintaa ja tasauspätkät lähisahalta.

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #23 : 25.03.2013-20:09 »
Jos on vaan 3 putken paikkaa voiko ne kytkeä erilailla :)

Se ihmetyttää miten se termovari pystyy kattilasta palaavan veden lämpöä säätämään. Eikö kattilasta palaava vesi ole juuri niin lämmintä kun kattila antaa, minulla ainakin yleensä yli +90. Ja mitä kuumempaa sitä parempi, näin olen käsittänyt. Korjatkaa jos olen väärässä. Yleensä kun kattila on lämminnyt siihen +90 niin kattilasta tuleva vesi on n. +90 ja varaajasta tuleva n. +40 ja kattilaan palaava vesi n. +80. Tämä kaava jatkuu niin kauan kun varaaja on alas asti +80 lämpöinen. Sitten alkaa se suorakierto ilman termostaatin sekoitusta. Lopuksi kaikki mittarit ovat samassa arvossa. Korjasin hiukan sanavalintoja, jos joku ehti lukemaan jo..  ;D
« Viimeksi muokattu: 25.03.2013-20:21 kirjoittanut Juhanisto »
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

akWho

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 297
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #24 : 25.03.2013-23:55 »
Jos on vaan 3 putken paikkaa voiko ne kytkeä erilailla :)
Ohjeen mukaan oikea ja vasen kätiseksi, mutta ihminen on siitä erikoinen olento että keksii vielä monta muutakin tapaa...
No, noin se kuitenkin toimii. Työkaverilla on sama toimintalogiikka thermovarissa eli termostaatti määrittää kattilasta tulevan veden lämmön.
Mitenkä termostaatti voi vaikuttaa siihen paljonko vesi lämpiää sen kiertäessä kattilan kautta , eikö lämpeneminen ole sidoksissa kattilan tehoon ja veden virtaukseen.
Jäspi YPV-40, Ovaali EPK 1.8m3, Ouman EH-80 ulkoanturilla,lämmitettävää 160m2 wirsbo lattialämmitys.
Energia: sahauspintaa ja tasauspätkät lähisahalta.

Kotsa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #25 : 26.03.2013-10:33 »
Mitenkä Laddomat toimii noin erilailla Juhanistolla ja jeepster/arvecciolla, toisessa tapauksessa kattilan menovesi termostaatin arvoa lähellä ja taas toisessa kattilan ulostulovesi termostaatin arvon lähellä?

Mielestäni tuo Juhaniston Laddomatin toiminta on oikea. ;)

Tuntuu olevan noissa termareissa hiukan epätarkkuutta, keittelin tuossa 78 ja 83 asteista  kattilassa, niin aukesivat täsmälleen 83 asteessa...

Ja ostin tuon laddomatin niin piti olla 72 asteinen (paketissä ja kuitissa), olikin 63 astetta.
Tein itse ja säästin!

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #26 : 26.03.2013-12:00 »
Tämähän meni mielenkiintoiseksi. Seurataan tilannetta. Olisi kiva kyllä tietää muittenkin kytkennät, onko ne erilaiset. Mulla ne on ainakin sillä lailla miten tuossa laittamassani rican linkissä on. Tuon latauspumpun tehtävähän on vaan pitää se kattilaan menevä vesi tarpeeksi lämpöisenä. Tietysti tuo parantaa kerrostumista varaajassa kun koko vesimassa ei liiku kokoajan kattilan läpi. Mutta aivan ehdoton laite puulämmityksen tehokkaassa käytössä. Tuon termarin aukeamisen huomaa hyvin lämmityksen alkuvaiheessa kun seurailee mittareita. Kaikki nousee aika tasatahtia n. +80 ja sitten varaajasta tulevan veden mittari alkaa laskemaan.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #27 : 26.03.2013-12:19 »
Tämähän meni mielenkiintoiseksi. Seurataan tilannetta. Olisi kiva kyllä tietää muittenkin kytkennät, onko ne erilaiset.

Täällä ainakin on erilainen  ;) Sekoitusventtiilin kannessa luki jämävar ja takakannessa termomix, nyt sisällä on 80c termari. Kun vaihdoin 72 asteisesta 80 asteiseen niin varaajassakin lämmönnousu on ollut saman verran.

Yksi kuva valehtelee enemmän kun tuhat sanaa joten kytkentäkuva tuossa  8)
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

timotei

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 253
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #28 : 26.03.2013-13:30 »
Minulla oli samanlainen sekoitusventtiili samalla tavalla kytkettynä kun lämmitin yläpaloani klapeilla. Se ei voi tietää varaajalta tulevan veden lämpötilaa, joten se ei voi vakioida kattilaan menevän veden lämpötilaa. Se ilmeisesti toimii niin, että ainoastaan vähentää tuota lyhyttä kiertoa kattilan lämmetessä. Hyvä vehje se on: kattilan oman kierukan kautta sai kuumaa käyttövettä lähes heti sytyttämisen jälkeen, ei tarvinnut venata.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 319
Vs: latauspumppupaketin termostaatit
« Vastaus #29 : 26.03.2013-13:50 »
Minulla oli samanlainen sekoitusventtiili samalla tavalla kytkettynä kun lämmitin yläpaloani klapeilla. Se ei voi tietää varaajalta tulevan veden lämpötilaa, joten se ei voi vakioida kattilaan menevän veden lämpötilaa. Se ilmeisesti toimii niin, että ainoastaan vähentää tuota lyhyttä kiertoa kattilan lämmetessä. Hyvä vehje se on: kattilan oman kierukan kautta sai kuumaa käyttövettä lähes heti sytyttämisen jälkeen, ei tarvinnut venata.
Tuon tyypin venttiili ei varsinaisesti vähennä lyhyttä kiertoa, se vain avaa kuumalle pääsyn varaajaan. Siksi ohitusputi tarvitsee jonkinlaisen kuristuksen, että kuuma vesi menisi varaajaan, eikä jatkaisi lyhyttä kiertoa.
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.