Kirjoittaja Aihe: Vesimiilu  (Luettu 44330 kertaa)

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #75 : 30.01.2014-23:54 »
Ensimmäinen tuotantokappale on myyty ja asennettu asiakkaalle. Kuvassa pariskunta sytyttää sitä ensimmäisen kerran. Ulkokuori puuttuu vielä mutta kaksi kierukkaa näkyvät. Asiakas on ollut tosi tyytyväinen. Vesimiilua on lämmitetty heillä viikon verran. Toivottavasti hän kirjoittaa muutaman kommentin tännekin.

Muutenkin on mukava kun on pakkasta että voi lämmittää kunnolla. Edelleen lämmitän nämä 80 neliötä kertapoltolla vuorokudessa. Puuta kuluu 15 - 20 kiloa ja aikaa reilu 3 tuntia illassa. Lämmityksen lopussa vesi on reilu 80 ja pohjalta 60. Valitettavasti kerrostumista tapahtuu josta en pidä yhtään. Vuorokauden kuluttua alalämpö on 25 ja ylhäältä 30. Nokeentumisen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Millin paksuinen pintanoki irtoaa maalipensselillä.

Neuvottelen kolmen Vesimiilun kaupasta. Aijon teettää niitä 10 kappaletta jotka myyn lähes omakustannuhintaan. Yhden toimitan testattavaksi ja kerron tulokset aikanaan.


jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #76 : 31.01.2014-08:40 »
Hyvin on teknisen näköinen takaksi, minun ajatustyylilläni jättäisin ilman kuoria. laittaisin vaikkapa yhteen kymmenkynta anturia ja arduinon tai raspin/taloLoggerin tallentamaan tulokset, olisi lämpötiloista jotain 'konkreettista' näyttää. se on joskus pienestä kiinni kun koko maailma aukenee.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2014-10:01 kirjoittanut jolla »
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #77 : 31.01.2014-09:35 »
Toistaiseksi tämä onkin ilman kuoria mutta kun sää lämpenee uunia on eristettävä jos haluaa varata lämpöä. Vesimiilu on justiin sen näköinen kuin olen ajatellut. Se syntyi kymmenen sivuisesta uuneja käsittelvästä artikkelistani vuodelta 2005 jota en ole julkaissut. Sen on kuitenkin lukenut muutama ystäväni silloin. Yhtäkään ehdotusta keneltäkään en ole ottanut huomioon. Valitettavasti rakenne on monimutkainen.

Vastaanotossa näilläkin sivuilla olisi paljon valitamsta mutta olkoon. Kun Vesimiilu nyt tulee markkinoille, se on kokonan Suomessa suunniteltu ja valmistettu. Se ei tarvitse erillistä varaajaa, lataustermostaattia eikä lambda säätöäkään. Mulla on hyödyllisyyssuoja sille voimassa vilä yli 6 vuotta.

Laitan asennuksesta pari kuvaa lisää.

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #78 : 31.01.2014-09:43 »
Hyvältä näyttää, toivottavasti menestyy.

Itse kyllä olen vahvasti eri mieltä tuon kerrostumisen kanssa. Omasta mielestä kannattaisi panostaa siihen, että tuo vesimäärä kerrostuu mahdollisimman hyvin, jotta miilusta saa riittävän kuumaa vettä käyttövesi ja patterilämmityksen tarpeisiin. Ilman kerrostumista tuohon vesimäärään saadaan mahtumaan vähän turhan rajallinen energiamäärä. Olikohan se kuuman käyttövedenkin raja jossain +60 asteessa, jotta ei synny bakteerivaaraa?

Toinen juttu on ulkonäkö, joka ei nyt varmaan ole ollut ensimmäisen mielessä, mutta on suurimmalla osalla ihmisistä todennäköisesti se 1. valintakriteeri, kun takkaa ostavat. Ei varmaan haittaa, jos tuohon kehittäisi valmiina myytävän ulkokuoripaketin malliksi. Tokihan niitä voi sitten itse oman pään mukaan tehdä muunkinlaisia. Lasiluukkua harkitsisin myös vaikka se ei lämmitysmielessä olekkaan järkevä vaihtoehto. Tunnelman luojana nuo takat tuntuvat yleensä olohuoneissa olevan ja tuo lasiluukun puute vaikuttaa varmasti myyntiin vahvasti.

Ei siis mitään kritiikkiä tarkoitus ollut esittää vaikka sille voi lukemalla näyttääkkin. Lähinnä ideoita asioista, jotka voivat vaikuttaa aika paljon tuohon kaupalliseen puoleen vaikka itse tuote teknisesti voikin olla hyvä. Nokiahan tässä on hyvä esimerkki: vaikka tehdään teknisesti hienoja tuotteita niin perseelleen se menee, jos unohdetaan ulkonäkö, käyttäjäkokemus ja mitä asiakkaat todellisuudessa haluavat.

Edit/Lisäys: Tuli vielä mieleen rakennussäännökset: vaaditaanko tuon alle mahdollisesti viemäröintiä?
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #79 : 31.01.2014-10:04 »
Hyvältä näyttää, toivottavasti menestyy.

 Nokiahan tässä on hyvä esimerkki: vaikka tehdään teknisesti hienoja tuotteita niin perseelleen se menee, jos unohdetaan ulkonäkö, käyttäjäkokemus ja mitä asiakkaat todellisuudessa haluavat.


Nokiahan varsinaisen nousun teki vaihdettavilla väri kuorilla, siitä idea
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #80 : 31.01.2014-10:14 »
Bugista softaa ja huonoa laatua ei kannata meiltä kopioida.  ;D Vaan laatu on parantunut paljon ja sen on todistaneet asiakkaat. Jaa muttei meillä puhelimia tehdäkään. Meillä vaihdetaan tuotteen nimi, kun vanha tuote on saanut huonon laadun maineen.

Itse miiluun, niin yhdyn syrjakin kommenttiin. Vaimo katsoi vierestä, niin ei kelpuuttaisi pelkkää malmikasaa näkyvään paikkaan. Vaihdettavaa sisustuskiveä vähän ympärille. Mutta hienoa työtä ja arvostan kyllä suomalaista työtä tuossa paljon. Kyllä noita vilppi ja alimitoitetut mlp pumppaajat hankkivat rinnalle ja oikein kaipaavat niitä.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #81 : 31.01.2014-11:38 »
Kiva. Ulkonäkö ei näy näissä kuvissa ollenkaan. Rouva joka sytyttää tulitikkua on taiteilija ihan ammatikseen ja hän sanoi muovaavansa ulkonäön mutta ei vielä tiedä mikä siitä tulee.
Lasiluukku on joidenkin mielestä kaunis mutta sekoittaa koko palamisen. Ei säteilylämpökään tule tyhjästä vaan se laskee palamisen lämpötilaa juuri pahimmalla hetkellä. Juuri silloin kun yhdisteitä hajoitetaan ja sekoitetaan happeen lasiluukku hukkaa lähes puolet energiasta. Vesimiilussa se sijoiteaan tulimuuraukseen ja kaksinkertaiseen luukkuun josta se tarvitaan esimerkiksi puun lisäyksen jälkeen. Kaikki valittaa että kun lisätään kuorellista koivua, alkaa savutus. Silloin vain tarvitaan lämmitystehoa jolla hiilivedyt saadaan palavaan muotoon.
Käänteispaloisista on hienoja videoita kuinka liekki pyörii palopesässä ja lämpötila on 1200 C. Lämpötila ei niinkään johdu kääneispalosta kuin siitä että palopesä on hyvin lämpöeristetty. Tapahtuuko kaikki palaminen juuri tässä tilassa on sitten eri juttu. Luultavasti ei koska konvektiot kuulemma nokeentuu. Niissä on automatinuousta ja pyörrejarruja ym.

Saan justiin lämpömittarin 900 asteeseen saakka. Mittaan palopesän lämpötilaa.

Repa

  • Vieras
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #82 : 17.02.2014-18:07 »
Hyvä Seppo!

En ole aijemmin sepon miilua kommentoinut, mutta kuitenkin olen seurannut sivusta. Pitkäntien olet jo kulkenut ja tehnyt töitä kovasti, luulen että tietä piisaa vielä paljon tulevaisuudessakin. Ehkä jyrkinmäki on jo sivuutettu, joten luulisin jatkon olevan hiukan helpompaa.

Miilu on hiukan vielä raakile, joten älä laiminlyö tuotekehitystä, ettei hyvä innovaatio kuihdu käsiin.

Pitkäntauon jälkeen aloin itsekkin puunpolttoa harrastamaan, vanhankattilan trimmausta ja monenmonta pähkäilyä ja ihmettelyä puunpolton tiimoilta.
Pari uutta innovaatiotakin on syntynyt matkalla, yksi vois olla ihan patentin arvoinen, en vaan tiedä onko joku jo aiemmin keksinyt saman? Onko kuinkakin paha urakka ( kallis) toi patentin tai hyödyllisyyssuojan hakeminen?

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #83 : 17.02.2014-18:59 »
Patentin tai hyödyllisyyssuojan hakemiseksi kannattaa otta yhteys Keksintösäätiöön. Katsot netistä paikallisen toimihenkilön ja otat yhteyttä häneen. Teette yhdessä hakemuksen. Kirjoitat ensi itse täydellisen selostuksen ideasta ja erittelet ne kohdat jotka ovat tärkeitä ja poikkeavat ehkä muista. Minä kirjoitin itse koko selostuksen ja ammattilainen jaotteli ne sitten oikein. Myös rakennekuvia kannattaa piirtää. Sitten hakemus lähetetään Patentti ja Rekisterihallitukseen.

Minun hakemukseni lähti tasan 4 vuotta sitten ja maksoi silloin 170 €. Se on suoritettava etukäteen. Hyvin nopasti sieltä tule vastaus että hakemus on tullut perille. Asiantuntija tutkii onko vastaavaa jo olemassa ja sattaa kysäkin jotain. Kesäkuussa tuli hyväksyvä vastaus. Mitään ei kysytty välillä.
Suoja on voimassa 4 vuotta ja nyt on maksulappu pöydällä 250 €. Sitten suoja on voimassa toiset 4 vuotta. Sen jälkeen suoja on mahdollista jatkaa vielä 2 vuotta eli yhteensä 10 vuotta.

Kehittelen Vesimiilua koko ajan. Käyttämäni polttotapa jossa tuli poltetaan viileän veden sisällä on yleisesti todettu mahdottomaksi mutta kyllä tämä mielestäni hyvin palaa. Ei tämän palopesä ainakaan mitään nuohoamista tarvitse vaikka vesi on 30 ja allekin.
Kuorirakenne on vaikein kun mulla ei enää ole mitään metallipajaa. Arvioisin sen lopullisen kehittämisen valmiiksi maksavan 100 000 €. Näillä eläketuloilla se kestäisi 10 vuotta. Ideoista ei kyllä ole puutetta.

Idea on ylittänyt kaikki odotukseni enkä myy sitä muutamalla tonnilla. Toistaiseksi en ole saanut mitään tukea. Rakenne ja toiminta on kokonaan minun päästäni.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #84 : 15.09.2014-18:32 »
Kesä on mennyt ja Vesimiilu on edelleen nuohoamatta viime tammikuulta. Hyvin vetää ja lämpiää. Muutaman kerran olen nyt lämmittänyt.
Valmistajan kanssa on suunniteltu kuorta eli ulkonäköä. Se on kaikkein tärkein koska todelliset päättäjät eli vaimot tekee valinnan.
Kaveri jolla miilu on maalämmön rinnalla on tyytyväinen. Vesitilavuus saisi hänen mukaansa olla suurempi, 1500 - 2000 l. Tulimuuraus tehdään uudelleen kun se ei kerinnyt varmaan ollenkaan kuivamaan. Tulet tehtiin seuraavana päivänä. Valetaan tulenkestävästä sopivat elemantiti palopesän sisään.

Kommentoin tänne tuota aloitettua "hybriditakka palstaa". Nopean lämmönannon ja hyvän varaamisen yhdistelmä on melkein kuin hyvä ja halpa auto. Pitää ostaa kaksi autoa, toinen hyvä ja toinen halpa.
Jos halutaan hyvä varauskapasirteetti ei kannata lämmittää kuin vettä. Jos esimerkiksi otetaan 10 kg 0 asteista vettä ja siihen upotetaan 10 kg kivi, joka on lämmitetty 100 asteeseen, järjestelmän loppulämpötilaksi tulee vähän alle 20 astetta. Jos on taas 100 asteinen vesi ja siihen upotetaan 0 asteinen kivi, loppulämpötila on vähän yli 80.
En myöskään ymmärrä miksi vesilämmitysputkistot pitäis laittaa takan välitiloihin. Miksei kaasuvirtaukseen?

Koemielessä olen pitänyt öljykattilan veden lämmön alhaisena. Ensin 8 vuotta 65 ja nyt tämän vuoden 45. Odotan koska puhkisyöpyminen tapahtuu. Kattila on -75 tehty. Kattila on hitsaamalla tehty Jämä.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #85 : 15.11.2014-00:31 »
Kirjotan vain tähän omaan otsikkooni niin kukan ei ehkä pahastu kun sotken heidän ajatuksensa.
Vähän tuosta hyötysuhteesta. Se tarkoittaa vain sitä suhdetta paljonko polttoaineen energiastaa saadaan veteen. Ensin pitää polttohyötysuhteen olla hyvä tai ainakin kahdessa tapauksessa sama joita verrataan. Ajatellaan että kaasu toimitetaan vaihtimeen ja mitataan siihen siirtynyt lämpömäärä. Se on täsmälleen sama joka kaasusta saadaan sitä jäähdyttämällä. On kait luonnollista että mitä kylmempää vesi on sitä enemmän kaasu saadaan jäähtymään. 100 % hyötysuhde tarkoittaa sitä että palokaasut jäähdytetään siihen lämpötilaan jossa ne on kokeen alussa olleet. Kylmällä vedellä ne on mahdollista jäähdyttää kylmemmäksikin jolloin hyötysuhde voi olla yli 100 %. Tässä ei tarvita varaajaa eikä termostaattia.
Jos taas halutaan energia hyödyksi johonkin käyttöön, lämpötiloja pitää nostaa jolloin hyötysuhde huononee. Minä ihmettelen kun puhutaan että savukaasujen lämpötilan pitää olla 250 astetta että hyötysuhde olis hyvä.

Otan yhden esimerkin. Poltetaan jotain kattilaa nimellisteholla jolloin hyötysuhteen pitäisi olla hyvä. Mutta mitäs jos pistetään perään toinen samanlainen kattila ja johdetaan savukaasut myös sen läpi. Ei palamisen pitäisi huonontua. Sitten laitetaan vesi kiertämään ensin takimmaisen ja sitten etummaisen kattilan läpi. Eikö samalla teholla vesi lämpiä enemmän.

Heater

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 209
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #86 : 15.11.2014-00:51 »
No eikö se ole helpompi nakata se kierukka piippuun. No mitä jos savukaasun jäähdyttää vesisuihkulla sitten valuva vesi menee altaaseen jossa lämpöpumppu pumppaa siitä energian talteen. Paljonko on hyötysuhde

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #87 : 15.11.2014-09:59 »
Hyötysuhde käsitteeseen ei kuulu mahdolliset toimenpiteet vaan ainoastaan savukaaasujen jäähdyttäminen. Ei myöskään se onko toimenpide helppo vai vaikea.
Jos vettä lämmitetään sähköliedellä ja halutaan tietää hyötysuhde mitataan vain veden lämpeneminen suhteessa sähkön kulutukseen. Mahdollisia häviöitä tulee lämpövuotoja lieden sisälle, kattilasta ulos ja huono kosketus levyn ja kattilan välillä. Hyötysuhdelaskelma mittaa niiden yhteisen suuruuden mutta ei ota kantaa mitkä ne on.

Kierukan voi nakata piippuun mutta kun ollaan sitä mieltä että savukaasujen lämpötila ei saisi olla lian alhainen niin tämäkin alentaa sitä. Valitusta toimenpiteestä riippumatta savukaasujen lämpötilan lasku nostaa hyötysuhdetta jos muut olosuhteet pysyvät samoina.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #88 : 15.11.2014-10:11 »
Mites Vesimiilu projektit on edenneet?

Mites hyötysuhteita laskiessa jos miettii että puun energiasta tulee 2/3 hiilestä niin hiili ei tarvitse toisioilmaa samassa määrin kuin typen poltti eli jos kaikki hiili on poltettu ja poistuva ilma on yhtä viileää kuin tuleva paloilma mikä on hyötysuhde minimissään?
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Vesimiilu
« Vastaus #89 : 18.11.2014-00:28 »
https://www.youtube.com/watch?v=QCm0ZOF6YBE&list=UUr5578sri6Q3lLQ4oHSHrMw
En ole varma laitoinko yhtään videota miilustani. Tässä kuitenkin yksi jo viime talvelta.

Kaveri Lemillä on lämmittänyt tämän syksyn Miilulla koko venhan talon kun maalämmön kompura meni rikki.