Kirjoittaja Aihe: Arimax 25 kp & Laddomat 21, neuvoja / kokemuksia kaivataan  (Luettu 14627 kertaa)

JanOks

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Tuli liityttyä puulämmittäjien joukkoon kesällä, kun ostimme puulämmitteisen asunnon :) Vuonna 2007 rakennettu 190m2 talo ja 60m2 autotalli, molemmissa lattialämmitys. Pannuhuoneesta löytyy Aritermin Arimax 25 kp kattila, Jäspin ovaali 1800l varaaja ja Laddomat 21 latauspumppu. Piippu on putkitettu (varmaankin 150mm) ja korkeus on ehkä jotain 8-9m. Edellinen omistaja oli poistanut savukaasuimurin kattilan perästä ja muuttanut kattilan yläpaloiseksi. Olen muuttanut kattilan takaisin käänteispaloiseksi mutta kaipaisin neuvoja muutamaan asiaan.

- Onko mitään ohjetta missä asennoissa ensiö- ja toisioilman säätöjen pitäisi olla? Ohjekirjassa mainitaan vain, että varastopesän luukussa oleva ilmaluukku pitää avata kokonaan, kun suoran vedon pelti suljetaan ja saadaan käänteispalo aikaiseksi mutta ei mainitse alempien ilmasäätöjen asetuksista mitään. Kattilan kuva: http://aritermshop.fi/media/catalog/category/A_25k_vas.jpg. Eli noissa keskimmäisessä ja alemmassa luukussa on tuollaiset pyöriteltävät ilmasäädöt eikä niissä ole edes mitään asteikkoa.

- Pitäisikö käänteispalokattilan toimia niin, että varastopesän alimmassa kerroksessa on ainoastaan tuli ja se palaa pelkästään alaspäin? Puita lisättäessä tilanne on hetken näin mutta lopulta liekki alkaa palaa myös ylöspäin varastopesässä. Olisiko syynä vain riittävän vedon puute ja onko tuollaista käänteispalon vaatimaa vetoa mahdollista ylipäänsä saavuttaa ilman savukaasuimuria? Pannuhuoneen korvausilma tulee 2 x 150mm aukoista ja olen niihin asentanut tietokoneen kotelotuulettimet ja ylipaineistanut tilaa, mikä auttoi vähän asiaan ja sain vahvemman liekin menemään alaspäin mutta silti varastopesän puolella palaa myös ylöspäin.
Epäilen myös, että suoran vedon ohituspelti saattaisi vuotaa ilmaa tuolta yläkautta, voisiko tuon tiivistämiseksi kokeilla jotain ainetta, joka ei kuitenkaan junttaisi tuota peltiä ihan niin pysyvästi kiinni, että sen vielä joskus saisi tarvittaessa aukikin? :)
Lisäksi arina on rapistunut jo aika paljon takaosasta ja sieltä löytyy iso yhtenäinen aukko, voiko tämä myös haitata käänteispalon toimintaa, että saisi liikaa ilmaa tuhkaluukun kautta ja polttaisi sen takia liekkiä ylöspäin varastopesässä?

- Mikäli edellisen kysymyksen johtopäätös on se, että savukaasuimuri olisi välttämätön, niin osaako kukaan suositella hyvää imuria savupiipun päähän?

- Missäköhän lukemissa savukaasujen lämpötila pitäisi olla kyseisellä kattilalla ja pitäisikö anturin olla suoraan kosketuksissa savukaasuihin vai saako piipun pinnasta mittaamalla luotettavia tuloksia? Anturi on nyt kytketty piipun teräsputken pintaan ja en ole saanut sitä näyttämään yli 105C lämpötiloja.

- Kattilan ja Laddomatin lämpötilat myös ihmetyttävät hieman. Laddomatissa on vakio 78C termostaatti käytössä kattilaan palaavalle vedelle ja varaajaan siirtyy 80-85C lämpöistä vettä. Kuitenkin kattilan oma mittari näyttää vain 65-70C lukemia vaikka kattilalle palaa kuitenkin 78C lämpöistä vettä, eikö tuo oma mittari mittaakaan veden lämpötilaa vai näyttääkö se vaan väärin?  Laddomatin mittarin mukaan kattilalta myös tulee parhaimmillaan yli 100C vettä pumpulle mutta miksiköhän varaajaan ei sitten mene kuin tuota 80-85 lämpöistä vettä, eihän noin paljon voi hukkua lämpöä parin metrin putkessa kattilalta varaajalle?

- Mikä olisi suositeltava veden lämpötila mitä kattilalta pitäisi tulla Laddomatille? Jos pidän pumppua 3 asennossa niin tuleva vesi pysyy hiukan alle 100 asteessa ja laddomat työntää kattilalle tasaisesti 78C vettä ja saan varaajan lämpötilan nousemaan noin 80 asteeseen. Laddomatin ohjekirjan mukaan pumppua voi myös käyttää 2 asennossa alle 25kW kattiloissa. Silloin kattilalta tuleva vesi saattaa hetkittäin nousta yli 100 asteeseen ja Laddomat alkaa tällöin viemään kattilalle hiukan kylmempää vettä, esim 74 asteista, jotta saa palautettua tuon tulevan veden lämmön tuohon 100 asteen pintaan ja varaaja nousee tällöin 85 asteen lämpötilaan. Eikös varaajan kerrostumisen pitäisi toimia paremmin pienemmällä virtausnopeudella eli olisiko järkevää pitää pumppua tuossa 2 asennossa ja sillä saisi myös ladattua varaajan hiukan korkeampaan lämpötilaan? Kummallakin pumpun nopeudella kuuluu lämmityksen alussa kovilla lämmöillä pientä pulputusta kattilasta ja ilmauksista pihisee välillä vähän ilmaa pois eli ilmeisesti vesi kiehuu jossain paikallisesti hieman. Kun paineet nousevat yli 1 barin niin tätä ei tapahdu enää sen jälkeen.

Minua kiinnostaisi tietää myös kattilan hyötysuhde ja olen yrittänyt sitä laskea seuraavasti. Varaaja on tyhjennetty ylhäältä alas 20 asteiseksi, lattialämmityksen shuntti tämän jälkeen täysin kiinni ja sen jälkeen aloitettu lämmittäminen. Varaajan sain lämmitettyä keskimäärin ainakin 75 asteiseksi (ylhäällä 80, alhaallakin 73 ja laddomatin mittarikin näytti että varaajalta tulee jo jotain 60-70 asteista vettä). Puuta meni 42 kiloa, enimmäkseen mäntyä ja koivua myös joukossa. Eli menisikö laskutoimitus seuraavasti:

Varaaja 1800l + kattila 90l, veden lämpö nousi 55 astetta, veden ominaislämpökapasiteetti 4,19 kJ/(kg·°C) --> 4,19 x 1890 x 55 = 435,5 MJ = 121 kWh
Kattila 300kg, varaaja 400kg, teräksen ominaislämpökapasiteetti 0,5 kJ/(kg·°C) --> 0,5 x 700 x 55 = 19,3MJ = 5,4 kWh
Lämmitykseen meni aikaa 7h, keskimääräinen tuntiteho siis 126,4 / 7 = 18 kW
Männyn ja koivun lämpöarvot 4,15 kWh/kg --> 126,4 / 4,15 = 30,5 kiloa puuta --> 30,5 / 42 = 72,6 % hyötysuhde.

Näyttääkö laskutoimitus oikealta? Minkälaisiin hyötysuhteisiin näillä ei lambda ohjatuilla kattiloilla pitäisi ylipäänsä päästä?

Kaikki muut vinkit ovat myös tervetulleita uudelle puulämmittäjälle.
Arimax 25 KP, Laddomat 21, Jäspi ovali 1.8 EPK kahdella käyttövesikierukalla. Vesikiertoinen lattialämmitys, Ouman EH-800 + sisäanturi. Ilmanvaihtokoneen LTO max 50%. 1,5 kerroksinen talo 170m2 ja autotalli / varasto 50m2 (5-10C talvella), rakennettu 2007. Puuta vuodessa n. 17 pinomottia sekapuuta.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Moi ja tervetuloa,

tuon laskutoimituksen voi pelkistää kun 800 kg rautaa = 100 litraa vettä varauskyvyltää tulee kaikkineen tuo "vesimäärä" 2000 litran paikkeille ja sille kerroin 2.32 kWh/c, tai lämpenee siinä väliputket ym joten 2.4 on ihan ok kerroin x 55c = 132 kWh. 42 kg puuta x 4.15 kWh/ kg = 174(.3) kWh 132/174=75.8%. Ihan suuntaa-antavia laskutoimituksia mitä kotona pääsee tekemään ja kun 3/4 saa puun energiasta talteen ei se niin huonosti ole mennyt.

Tuo Arimax 25 on outo kattila. Sinänsä käänteispaloisena tuo mainitaan mutta olisikohan alapalokattila oikeampi nimi. Siinä on siis ylhäällä puupesä, sitten välissä arina ja palo tapahtuu arinan alla? Jostain syystä en onnistu lataamaan tuota käyttöohjetta

http://www.aritermshop.fi/ohjeet/Pienkattilat/Kattilat/Vanhat%20mallit/Arimax%2025kp.pdf
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

arveccio

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 238
Jos haluat vertailukelposia tuloksia niin mittaa lämpöjä vaikkapa infrapunamittarilla. Ne viisarimittarit saattaa näyttää 10 - 15 astetta metsään. Itelläkin varaajan alamittari näyttää 10 astetta liikaa.

Kyllä se savuimuri on siinä perässä alunperin ihan syystä. Sen avulla saisit varmaan enemmän jytinää aikaseks ja lämpöjä "haaviin" kun suurempi osa kaasuista palais. Anna vaan sen pumpun olla kolmosella.

Edellinen omistaja ei ole varmaan oikein tajunnut homman ideaa ala/käänteispaloisessa kattilassa ja on sitten palannut 30 vuotta ajassa taakseppäin. Jos et vielä ole nuohonnut kattilaa niin kannattaa tehdä se nyt. Yläpalokäytöllä kattilaan kertyy paljon enemmän ei toivottua moskaa joka saattaa aiheuttaa ohituspeltien yms takkuiluja.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2013-18:18 kirjoittanut arveccio »
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Tervetuloa!

Kattilan käyttöohje löytyy tästä: http://www.ariterm.fi/filer/Ariterm%2025+%20FIN%20010212%20low%20res.pdf

Ja kyllä, kattilassa pitää olla savukaasuimuri. Se on vakiotoimituksessa mukana. Pelkällä luonnonvedolla et saa kattilaa toimimaan oikein. Ihmettelen kyllä sitä edellistä omistajaa, joka on tuon muuttanut yläpaloiseksi... kaikenlaista. Korvausilma, 2x150 mm on minusta tuolle kattilalle riittävästi. Piipun pituudelle Ariterm ei aseta vaatimuksia, pitkälti juuri sen savukaasuimurin vuoksi. Ja savukaasuimuri on osa kattilaa, ei sitä piipun päähän tarvitse laittaa eikä se siellä välttämättä optimaalisesti toimisikaan jos esim. savupellistä tai savusolantiivistyksesät pääsee ilmaa piippuun.

Silloin kun käänteispalokattila toimii ideaalisesti ei siellä varastopesässä juuri liekkiä näy tai liekki on pieni. Tietenkin puita lisättäessä liekit nousevat puiden seasta ja sitten polton edetessä hehkuva hillos alkaa dominoida kun ei ole enää puita siinä päällä palamassa.

Jos kattilaa, tai siis kun, on poltettu yläpaloisena on enemmän kuin todennäköistä, että ohituspellin ympärillä on tervaa ja muuta ryönää, mikä estää sen tiiviin sulkeutumisen. Osta joku halpa puukko tai taltta ja rapsuttele ohituspellin ja kattilan vastinpinnat tervasta puhtaaksi. Mitään tiivistysainetta en sinne laittaisi ja vähissä sellaiset ovatkin, mitkä siinä kestäisivät. Lasikuitunauha lähinnä tuli mieleen, mutta koittaisin kyllä pärjätä ilman.

Manuaalin mukaan savukaasut pitäisi olla 120-150, mutta minusta tuntuu nuo Aritermin lukemat oleva alakanttiin.... Itselläni on sellainen tattimittari, missä anturi on suoraan savukaasun kanssa kosketuksissa ja siellä se mielestäni pitää ollakin oikeiden lukemien saamiseksi.

Laddomatin varaajaan lähtevä vesi on siis 80-85 astetta, termostaatti on 78 astetta. Tuo on ihan hyvä lämpötila. Laddomatin tehtävä on pitää kattilalle palaava vesi lähellä termostaatin avautumislämpötilaa, eli se päästää varaajan alaosasta paluuveden sekaan viileämpää. Jos voit piirtää kuvan kytkennästä tai ottaa valokuvan niin koitetaan kuutioida onko tuossa kytkennässä jotain erikoista. Tarkista myös järjestelmän paineet, jos sieltä kuuluu pulputusta. Systeemissä voi myös olla ilmaa...

Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
ei Ariterm 25+ vaan Arimax 25 KP kyseessä

Aargh. My bad. Pahoitteluni. Meen pois.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Aargh. My bad. Pahoitteluni. Meen pois.


Jos ei tee mitään ei tee virheitäkään. Minä osaan tehdä virheitä helposti ihan erikseen yrittämättäkin  :D
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Jos ei tee mitään ei tee virheitäkään. Minä osaan tehdä virheitä helposti ihan erikseen yrittämättäkin  :D

Tuo on tuttua täälläkin. Tässä palstan surffaamisen ohessa fundeeraan josko pitäisi röörit rassata tosta pannusta. Hyvin palaa ja toisiopesässä pöhisee sinertävä liekki. Savukaasut pirulaiset vaan 210-220 astetta... josko noista 30-40 saisi pois niin riittäisi. 21-100 Laddomat 83-asteen termarin kera saa kattilan mittarin mukaan 86-asteista, asteen korkeammalle saisi mennä. Näinköhän onnistuin loppukesästä sotkemaan tuubit kun piti leikkiä kattilan säädöillä..

No tämä nyt ei liittynyt alkuperäiseen aiheeseen mitenkään..
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

JanOks

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Nopeasti täältä näyttää neuvoja ainakin saavan :)


Tuo Arimax 25 on outo kattila. Sinänsä käänteispaloisena tuo mainitaan mutta olisikohan alapalokattila oikeampi nimi. Siinä on siis ylhäällä puupesä, sitten välissä arina ja palo tapahtuu arinan alla? Jostain syystä en onnistu lataamaan tuota käyttöohjetta

http://www.aritermshop.fi/ohjeet/Pienkattilat/Kattilat/Vanhat%20mallit/Arimax%2025kp.pdf


En ole itsekään onnistunut löytämään netistä tuota käyttöohjetta, voisin vaikka skannata huomenna tuon paperiversion. Käänteispaloinen tuon pitäisi olla, ohjekirjassakin lukee "Arimax 25 kp on ns. käänteispalokattila, jolloin palaminen tapahtuu keraamisen arinan läpi alaspäin".
Arimax 25 KP, Laddomat 21, Jäspi ovali 1.8 EPK kahdella käyttövesikierukalla. Vesikiertoinen lattialämmitys, Ouman EH-800 + sisäanturi. Ilmanvaihtokoneen LTO max 50%. 1,5 kerroksinen talo 170m2 ja autotalli / varasto 50m2 (5-10C talvella), rakennettu 2007. Puuta vuodessa n. 17 pinomottia sekapuuta.

JanOks

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38

Laddomatin varaajaan lähtevä vesi on siis 80-85 astetta, termostaatti on 78 astetta. Tuo on ihan hyvä lämpötila. Laddomatin tehtävä on pitää kattilalle palaava vesi lähellä termostaatin avautumislämpötilaa, eli se päästää varaajan alaosasta paluuveden sekaan viileämpää. Jos voit piirtää kuvan kytkennästä tai ottaa valokuvan niin koitetaan kuutioida onko tuossa kytkennässä jotain erikoista. Tarkista myös järjestelmän paineet, jos sieltä kuuluu pulputusta. Systeemissä voi myös olla ilmaa...

Muutama huono kuva löytyy täältä: http://janoks.kapsi.fi/.pannuhuone/. En usko että tuossa kytkennässä on vikaa, nuo lämpötilaerot vaan ihmetyttää että onko ne oikeasti noin vai huijaako tuossa joku noista laddomatin tai kattilan mittareista. Ehkä pitäisi hommata tuollainen infrapunamittari mitä tuossa jo ehdotettiin. Noista kuvista poiketen olen jo eristänyt nuo putket varaajan ja kattilan välillä 3cm paksulla Parocin kivivillalla, meinasi ilman eristyksiä kuumentua pannuhuone liikaa aiankin kesällä. Järjestelmän paineet on 0,6 - 0,7 bar kun varaaja on vain 20 astetta ja noin 1,5 bar kun varaaja on noin 80 asteinen.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2014-08:24 kirjoittanut JanOks »
Arimax 25 KP, Laddomat 21, Jäspi ovali 1.8 EPK kahdella käyttövesikierukalla. Vesikiertoinen lattialämmitys, Ouman EH-800 + sisäanturi. Ilmanvaihtokoneen LTO max 50%. 1,5 kerroksinen talo 170m2 ja autotalli / varasto 50m2 (5-10C talvella), rakennettu 2007. Puuta vuodessa n. 17 pinomottia sekapuuta.

Erbish

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 141
Jos haluat vertailukelposia tuloksia niin mittaa lämpöjä vaikkapa infrapunamittarilla. Ne viisarimittarit saattaa näyttää 10 - 15 astetta metsään. Itelläkin varaajan alamittari näyttää 10 astetta liikaa.

Kannattaa nup viisarimittarit kalibroida keittämällä/ jäävedessä uittamalla, silloin näyttävät oikein.
Siis jos ei mittareita ole kidutettu hengiltä.

infra mittareiden kanssa saa olla tarkkana mistä pinnasta mittaa, kun emissiivisyys vaihtuu antaa vääristyneita tuloksia nekin, taas mittari kohtaisi erojakin löytyy.
Ariterm 60+ varustettuna jäännöshappi mittauksella/ohjauksella
Sekä toisioilman uudelleen reitityksellä.
Varaajana 5m3 akvaterm.
Lämmitettävää ~800m3.
Talo Vm 2012.
~27pm3 koivua vuodessa.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Nopeasti täältä näyttää neuvoja ainakin saavan :)

En ole itsekään onnistunut löytämään netistä tuota käyttöohjetta, voisin vaikka skannata huomenna tuon paperiversion. Käänteispaloinen tuon pitäisi olla, ohjekirjassakin lukee "Arimax 25 kp on ns. käänteispalokattila, jolloin palaminen tapahtuu keraamisen arinan läpi alaspäin".

Muista aina meidän neuvoessa että vastuu siirtyy lukijalle  ;D

Jos kehtaat niin ota ihmeessä muutama valokuva kattilasta luukut auki että näkis mille tuo näyttää sisältäpäin. Kuvia voi liittää tännekin, kirjoituslootan alapuolella vasemalla lukee + Lisätoiminnot josta pääsee eteenpäin kunhan pienentelee kuvat max 300 kilon kokoisiksi.

edit
nuohotessa konvektororeistakin voit kuvan räpätä, eli tuo takapäässä päällä oleva luukku. Kattilan ja savupiipun väliseen savusolaan voi porata pienen reijän ja laittaa siihen savukaasumittarin. Monessa kaupassa on leivinuunimittareita jotka näyttää 0-500c tai digitaalisia paistomittareita jotka näyttää 300c asti.

infra mittareiden kanssa saa olla tarkkana mistä pinnasta mittaa, kun emissiivisyys vaihtuu antaa vääristyneita tuloksia nekin, taas mittari kohtaisi erojakin löytyy.

mitä kiiltävämpi pinta sitä huonompi tulos  ::)
« Viimeksi muokattu: 12.11.2013-04:53 kirjoittanut Pähkäilijä »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
mitä kiiltävämpi pinta sitä huonompi tulos  ::)

Mattamusta teipin palanen korjaa ongelman, kunhan ei mitata mitään niin kuumaa, että teippi käryää.
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

JanOks

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Kattilan ohje löytyy nyt täältä: http://janoks.kapsi.fi/.pannuhuone/Arimax_25_kp_ohje.pdf

Sivulla 2 on esitetty nuo erilaiset vaihtoehdot kattilan käyttöön. Kattila oli siis muutettu samanlaiseksi kuin tuossa P1 pellettivaihtoehdossa, kun se toimi yläpaloisena. Vaihdoin tuolla alhaalla vaan tuota kiertolevyn paikkaa ja lisäsin ylös takaisin tuon suoran vedon ohituspellin niin kattila on siis nyt V1 vaihtoehdon mukaisesti käänteispaloisena. Tarinahan meni niin että kattila toimi vielä käänteispaloisena, kun kävimme taloa katsomassa ensimmäisiä kertoja. Savukaasuimuri oli pannuhuoneessa kattilan perässä savusolassa ja piti hirveää meteliä, joka resonoi koko taloon varmaan tuota putkitettua piippua pitkin. Imurissa oli varmaan jotain vikaa, kun nyt myöhemmin olen päässyt kuuntelemaan uudempia kattiloita, joissa imuri on kiinteästi mukana ja eiväthän ne pidä kuin pientä suhinaa vain. No joka tapauksessa myyjä muutti sitten tuon kattilan yläpaloiseksi ja eipä se sen jälkeen mitään tietenkään metelöinyt ja kun ei itselläkään ollut tarpeeksi tietoa noista asioista silloin, niin ei ymmärtänyt oliko se järkevää vai ei. Nyt mitä olen testaillut kattilaa molemmilla vaihtoehdoilla niin saan kyllä paremman hyötysuhteen irti tuolla käänteispaloisella ja varmaan hyötysuhde vielä vähän paranisi kun saisi tuon liekin palamaan pelkästään tuonne alaspäin. Kaikki vanhat osat ja tuo vanha imurikin on kyllä vielä olemassa, että voisihan tuota yrittää jotenkin korjata tai vaihtaa tuon imurin uuteen, ajattelin vaan että pääsisikö helpommalla, jos lykkäisi uuden imurin vain tuonne piipun päähän, niin ei tarvitsisi ruveta noiden savusolien yms kanssa pelaamaan tuolla pannuhuoneessa.

Voin näpsiä illalla muutaman kuvan tuosta kattilasta niin pääsette näkemään millainen tuo on. Aika vähän tuntuu tuosta löytyvän mitään tietoa googlellakaan, liekö hirveästi myyty sitten tuota kyseistä mallia.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2014-08:25 kirjoittanut JanOks »
Arimax 25 KP, Laddomat 21, Jäspi ovali 1.8 EPK kahdella käyttövesikierukalla. Vesikiertoinen lattialämmitys, Ouman EH-800 + sisäanturi. Ilmanvaihtokoneen LTO max 50%. 1,5 kerroksinen talo 170m2 ja autotalli / varasto 50m2 (5-10C talvella), rakennettu 2007. Puuta vuodessa n. 17 pinomottia sekapuuta.

Repa

  • Vieras
Morjens vaan.

Ensimmäinen homma on sen imurin askartelu pannun perään. Ilman imuria veto vaihtelee turhan paljon ja vaikeuttaa säätöjen asettelua. Rämisevässä imurissa voi olla karstaa siivissä tai laakerivika, myös tukeva kiinnitys on tärkeää. Piipunpäähän imurin laittoa en kannata koska sinne joutuu sen sähkön jostain kautta vetämään ja vempain on aina sään armoilla.

Kääntöpellin vuoto voi johtua siitäkin että se on vääntynyt uläpalokäytössä, yleensä pienempi vuoto "rökääntyy" tukkoon itsekseen. Toki karstat ja tervat kannattaa aina nuohouksen yhteydessä kaapia pois.

Noi tusina lämpömittarit tuntuu näyttävän mitä sattuu. Niitä voi tosiaan yrittää testata jopa kaliproida jäävedellä ja keittämällä. Keittämisessä kannatta muistaa että vesi kiehuu yleensä jo 96 - 98 C. Luulen että laddomatin ja varajan välinen lämpötila ero johtuu enempi siitä että tuleva kuuma sekottuu varaajan viileämpään ennen kuin saavuttaa mittarin.

Käänteispalossa on semmonen hieno ominaisuus että palamistehoa voi säätää suht laajoissa rajoissa, ts. missä ajassa haluaa pesällisen palavan. 42 kg / 7 h/ 18 kW on ihan hyvä, mutta paloajan saa helposti kutistettua 3 - 4 tuntiin tai venytettyä 8 - 9 tuntiin. Makuasia kuinka usein pannarissa tykkää käydä.

Ensin kuitenkin tuo palamisprosessi kuntoon ja sitten vasta tutkimaan savukaasujenlämpötilaa ja latauspumpun toimintaa, nopealla / hitaalla-poltolla hiukan erilaiset asetukset.

Kyllä tosta kelpo lämmitin pitäisi tulla kunhan saat alkuasetelmat kohilleen.

Olikos tuossa noita savukaasujarruja? Niiden käyttö edellyttää, sanoisinko että erittäin hyvää vetoa.