Kirjoittaja Aihe: Hybridi mökkitakkako  (Luettu 5871 kertaa)

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Hybridi mökkitakkako
« : 14.09.2014-20:15 »
Hep..

Tänään lämmittäessä mökin tuvan päälämmönlähdettä mielenkiemuroihin pälkähti seuraava aivopieru.

Mistä löytyisi seuraavanlainen hybridi?

Lattiapintaa käytettävissä ainakin 1200x1200

-paikalla muurattava ja varaava pitää olla
-kiertoilmatoiminto kun kewäällä tarvii nopeasti lämpöä
-leivinuuni pitää olla ja tietenkin tulella lämpiävä ettei tarvii luottaa johtuvaan lämpöön
-lasiluukullinen takka tuomaan tunnelmaa
-vesiputkitus varmuuden vuoksi sisälle jos joskus innostuis vettäkin lämmittään
-pitäis olla siedettävän näköinen että talouden puuronkeittäjäkin olisi vielä yhteistyökykyinen, eli ei saa
olla mikään möykky ja halvan oloinen. Halpa saa olla siitä ei ole koskaan haittaa.

Edellä nyt aluksi pähkinää jotka vois toteuttaa jos ylipäätään mahdollista.
Jos jostain löytyy valmis tuote niin linkki olis kiva.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2014-20:31 kirjoittanut Juhani »
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Hybridi mökkitakkako
« Vastaus #1 : 14.09.2014-22:39 »
http://www.tulikivi.fi/tuotteet/TulikiviGreen_W10-Vesilammitysjarjestelma

Tehet ite niin tulee riima!

Väitän että mihin tahansa kiviuuniin saa tuon vesikierron tehtyä sisä-ja ulkovaipan väliin!
Vuolukivisessä toiminee ehket parhaiten kun se kivityyppi johtaa lämmön lävitte noppeesti vrt esim tiiliuuniin.
Silti paisto-ominaisuudet riittää kinkun ja muidenki haudutuksien tekoon!

Tuo valmis systeemi on varmasti hinnakas mut laitoin tuon linkin niin pääset jyville mistä vois hommaa taikinoida etiäpäin!
Hitaasti mutta epävarmasti.

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Hybridi mökkitakkako
« Vastaus #2 : 15.09.2014-15:34 »
http://www.tulikivi.fi/tuotteet/TulikiviGreen_W10-Vesilammitysjarjestelma

Tehet ite niin tulee riima!

Tuo itse tekeminen kiinnostaa, mutta pitäis löytyä valmis malli ja piirustukset että saa mieleisen.
Vanhasta leivinuunista sais kyllä tiilet, kustannukset pysyis varmaan aikas maltillisena.
Etenkin tuo nopean lämmönannon ja varaavan ominaisuuden yhdistäminen samaan tuotteeseen mietityttää.


Nykyään kaikki pitää tehdä itse, kumma juttu. Saa sellaisen kuin haluaa :)
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Hybridi mökkitakkako
« Vastaus #3 : 15.09.2014-17:26 »
Etenkin tuo nopean lämmönannon ja varaavan ominaisuuden yhdistäminen samaan tuotteeseen mietityttää.

Nykyään kaikki pitää tehdä itse, kumma juttu. Saa sellaisen kuin haluaa :)

Minä ratkaisin tuon mökillä kun laitoin kaminan hormin varaavan takan tulipesään :) Nyt jos tekisin takan uusiksi niin laittaisin jonkun vesikiertoisen kevyttakan ja siihen jatkeeksi 300-400 litraisen piippusäiliön glygolilla. Uuniruuan tekoon tämä yhdistelmä ei toisin käy.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Pannarix

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Hybridi mökkitakkako
« Vastaus #4 : 15.09.2014-18:33 »
Tuo itse tekeminen kiinnostaa, mutta pitäis löytyä valmis malli ja piirustukset että saa mieleisen.
Vanhasta leivinuunista sais kyllä tiilet, kustannukset pysyis varmaan aikas maltillisena.
Etenkin tuo nopean lämmönannon ja varaavan ominaisuuden yhdistäminen samaan tuotteeseen mietityttää.

Nykyään kaikki pitää tehdä itse, kumma juttu. Saa sellaisen kuin haluaa :)
Tuo itse tekeminen kiinnostaa, mutta pitäis löytyä valmis malli ja piirustukset että saa mieleisen.
Vanhasta leivinuunista sais kyllä tiilet, kustannukset pysyis varmaan aikas maltillisena.
Etenkin tuo nopean lämmönannon ja varaavan ominaisuuden yhdistäminen samaan tuotteeseen mietityttää.

Nykyään kaikki pitää tehdä itse, kumma juttu. Saa sellaisen kuin haluaa :)
Kaikkeahan voi ostaa mutta ne jotka osaa tekee itse. Siperiassa on menneinä vuosisatoina harjoiteltu näitä juttuja varmaan enemmän kuin missään. On tässä syyhyttänyt itseänikin kokeilla muurattua puukattilaa kun olen lueskellut noita sivuja jotka on Igor Kuznetzovin tekemiä aiheesta. Tosi mielenkiintoista teoriaa ja toteutuksia aiheesta.  Erityisesti tuo idea "free gas movement" takkarakenne. Jää nunnauunit hopealle mielestäni. Paljon aiheesta, englanniksi;  www.stove.ru
Tuolta pohjalta voisi suunnitella ja kehittää tuollaisen monitoimitakan vaikka päälämmönlähteeksi, ei jäätymisongelmiakaan.
Attack DPX Profi  + DIY alapalo 150kw + Yläpalo 350kw - poistettu ja uusi tehty tilalle -Varaajia 2m3, 10m3, 20m3  +24kw kaasu + Ritmüller 6 1/2 oktaavia

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Hybridi mökkitakkako
« Vastaus #5 : 15.09.2014-20:29 »
Minä ratkaisin tuon mökillä kun laitoin kaminan hormin varaavan takan tulipesään :) Nyt jos tekisin takan uusiksi niin laittaisin jonkun vesikiertoisen kevyttakan ja siihen jatkeeksi 300-400 litraisen piippusäiliön glygolilla. Uuniruuan tekoon tämä yhdistelmä ei toisin käy.
Muistan tuon innovaation, se toimii mutta ei meillä. Jää tuo syöntipuoli vähemmälle jos alan kantamaan vanhaa ruosteista Narvia tupaan ja kun kolhasen vähän karminkulmaan Narvia niin tuhkat pölähtää lattialle, emäntä leimaisi hulluksi(taas).

Kaikkeahan voi ostaa mutta ne jotka osaa tekee itse. Siperiassa on menneinä vuosisatoina harjoiteltu näitä juttuja varmaan enemmän kuin missään. On tässä syyhyttänyt itseänikin kokeilla muurattua puukattilaa kun olen lueskellut noita sivuja jotka on Igor Kuznetzovin tekemiä aiheesta. Tosi mielenkiintoista teoriaa ja toteutuksia aiheesta.  Erityisesti tuo idea "free gas movement" takkarakenne. Jää nunnauunit hopealle mielestäni. Paljon aiheesta, englanniksi;  www.stove.ru
Tuolta pohjalta voisi suunnitella ja kehittää tuollaisen monitoimitakan vaikka päälämmönlähteeksi, ei jäätymisongelmiakaan.
Hienoja uuneja ja värkkejä tuolla stovessa, vaatii aikaa tutustua kaikkeen mitä tuolla on.
Yksi mikä pisti silmään on tuo takka-leivinuuni jossa leivari on syvennyksessä ja hellalevy sen edessä joka lämpiää takan tulella. Tuollainen voisi antaa nopsasti lämpöä kylmään tupaan ja kaikki muutkin löytyisi samasta tuotteesta.
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Hybridi mökkitakkako
« Vastaus #6 : 15.09.2014-21:55 »
Suurin työ tuossa vesikierrossa on varmasti se uunin sisään laiteltava osuus. Loput on pelkää putken veto hommaa ja älyt sun muut löytyy vaikka aurinkopuolen härveleistä, joita saa ebay.de sta sopuhintaan. Käytännössä mulla toimii tuo vesikierto samalla lokiikalla kun aurinkokin eli mittaa varaajan alaosan lämpötilaeroa uunikeräimen suhteen ja kun ero on tarpeeks iso niin pumppu käynistyy ja sitten pysähtyy kun lämpötilaero on tarpeeks pieni. pumpun Kieroksia äly(yhteinen ohjain aurinkokeräimien kanssa) säätelee sitten tuotetun tehon mukaan eli pyrkii pitämään lämpötilaeron kokoajan samana.. kuumia jaetaan varaajaan termisen vaihtovenan avulla->alle 60-astetta menee varaajan keskelle ja yli 60-astetta yläosaan..

Ei mulla ollu mitn kuvia tai isompia suunnitelmia kun rupesin hommaa vääntään. Kurkkasin parikertaa uunin yläkansien alle ja siltä pohjalta lähdin liikkeelle mitä sinne sai mahtumaan. 2mm kuparilevyyn heppailin 15mm hehkukuparia kiepiltä niin paljo ku kohtuuella sai ja niiitä levyjä putkineen on siellä sisuksissa 4kpl eri kokosia/eri asennoissa ja nestepiiri kiertää kaikkien läpi ilman mitään rivotuksia tms monimutkasuuksia. Lisäks menee lyhyet lenkit hapokasta poskikanavien kautta jotka on tuon piirin loppupäässä.. Tais tulla sitä 15mm kupariputkee yhteensä joku 20metriä sinne +hapokasta jtn vajaa pari metriä. kvartsihiekalla hautasin koko komeuden niin johtuu lämmöt paremmin. Vähä kannattaa nuita putkikokoja ja pituuksia+virtausnopeuksia vuntsia vaikka tiijä sitte onko niin tarkkaa mutta jostai joskus tökkäs silmään joku taulukko kupariputkien maksimivirtaamista joita ei pitemmässä juoksussa kannattas ylittää jos haluaa järjestelmälle pitempää käyttöikää ;D tuolla perusteella säädin virtausmaksimit pollucomin näytön avulla 15mm putken mukaan..
« Viimeksi muokattu: 15.09.2014-22:02 kirjoittanut savonhumu »
Hitaasti mutta epävarmasti.