Kirjoittaja Aihe: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset  (Luettu 5787 kertaa)

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #15 : 08.10.2014-21:40 »
Ei tarkoitus ole keksiä lisää mitattavaa vaan ymmärtää mikä on olennaista ja mikä ei.
Miksi joku vaihtaa alkuperäisohjauksen jälkiasennusmalliin? Onko joku muu syy kuin harrastus (muut ominaisuudet).
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #16 : 08.10.2014-21:44 »
Moottorissa MAF on imuilman massamittari. Sillä mitataan ilman nopeus määrätyssä kohdassa jolloin saadaan sen tilavuus. Lisäksi mitataan sen lämpötila ja näistä lasketaan massa. Tiedoista lasketaan etukäteen ruiskutettava polttoainemäärä jota tarkkaillaan ja hienosäädetään mittaamalla jäännöshappi. Tässä on vielä vähän kiire toisin kuin puukattilassa.

Tärkeää olisi saada kaikki poltettava poltettua. Puuta poltettaessa on vaan ensin tehtävä paljon hajotustyötä yhdisteiden purkamisesta veden keittämiseen. Niinpä tarvitaan ylimääräistä happea ja samalla menee myös typpeä. En kiellä sitä että ilmakerroin (lambda) on hyvä tietää. Nyt puhutaan kuitenkin paljon laajemmasta "ikkunasta" kuin polttomoottorilla. Mitä olen löytänyt tutkimustuloksia niin nostettaessa ilmakerroin 1,5 :stä 2, hyötysuhde ei juurikaan laske. Olen joskus laskenut happipitoisuuksia eri lambda arvoilla mutta en nyt löytänyt. Niitä voi teoriassa laskeskella ihan tässä paperilla. Puun oletetaan sisältävän painostaan 6 % vetyä, 50% hiiltä ja 44% happea. Kosteutta voisi olla vaikka 20 % kokonaispainosta. Yhdisteissä oleva happi käytetään palamiseen ja loppu otetaan ilmasta ja määrä kerrotaan 1,5.
Illan pimeinä tunteina keksinkin että ei kannata ottaa kiloa märkää puuta vaan kilo kuivaa puuta ja kosteusvesi siihen lisäksi. Jos esimerkiksi halutaan tarkastelle 20 % kosteaa puuta kannattaa otta 1250 g tätä. Siinä on kilo kuivaa ja 250 g vettä. Puun palamistuloksia tarvii laske vain kerran ja lisätä vesi. Jos kosteus on 10 % tätä otetaan 1111 g. Kuivaa puuta on 1 kg ja vettä 111 g. Jos taas kosteus on 30 % pitää ottaa 1429 g  josta kuivaa on 1 kg ja vettä 429 g.
Ei näitä tietenkään juuri kannata laskea mutta ei tää pohdinta paljon maksanutkaan

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #17 : 08.10.2014-21:53 »
Lainaus käyttäjältä: ev3449
Ei tarkoitus ole keksiä lisää mitattavaa vaan ymmärtää mikä on olennaista ja mikä ei.
Miksi joku vaihtaa alkuperäisohjauksen jälkiasennusmalliin? Onko joku muu syy kuin harrastus (muut ominaisuudet).

Omassa kattilassa on tarkoitus saada poltto puhtaammaksi kuin tehdassäädöillä. Tässä mallissa kun ei ole olemassa erillistä ensiö- ja toisi-ilmansäätöä vaan yksi vipu, jolla vähän niin kuin "ryöstetään" ensiöilmasta toisioon. Kyllä sekin pelittää ihan hyvin mutta parantamisen varaa on. Eli, syynä päällimmäisenä tuo harrastuneisuus.

Lainaus käyttäjältä: Mister X
On parempi etten avaa, vältytään monelta kommervenkiltä. Niinkuin olet varmaan huomannut mihin se johtaa.

Ok, minä sitten vaan jatkan saastuttamista ja jaska-jääkarhujen tappamista kun ei neuvoja parempaan polttoon saa.

Lainaus käyttäjältä: seppol
Moottorissa MAF on imuilman massamittari. Sillä mitataan ilman nopeus määrätyssä kohdassa jolloin saadaan sen tilavuus. Lisäksi mitataan sen lämpötila ja näistä lasketaan massa. Tiedoista lasketaan etukäteen ruiskutettava polttoainemäärä jota tarkkaillaan ja hienosäädetään mittaamalla jäännöshappi. Tässä on vielä vähän kiire toisin kuin puukattilassa.

Tärkeää olisi saada kaikki poltettava poltettua. Puuta poltettaessa on vaan ensin tehtävä paljon hajotustyötä yhdisteiden purkamisesta veden keittämiseen. Niinpä tarvitaan ylimääräistä happea ja samalla menee myös typpeä. En kiellä sitä että ilmakerroin (lambda) on hyvä tietää. Nyt puhutaan kuitenkin paljon laajemmasta "ikkunasta" kuin polttomoottorilla.

Juuri näin. Kiitos seppol.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #18 : 08.10.2014-22:07 »
Omassa kattilassa on tarkoitus saada poltto puhtaammaksi kuin tehdassäädöillä. Tässä mallissa kun ei ole olemassa erillistä ensiö- ja toisi-ilmansäätöä vaan yksi vipu, jolla vähän niin kuin "ryöstetään" ensiöilmasta toisioon. Kyllä sekin pelittää ihan hyvin mutta parantamisen varaa on. Eli, syynä päällimmäisenä tuo harrastuneisuus.

Puhun lambdaohjauksista ja niiden välisistä eroista. Ilmeisesti kaikki alkuperäisasennukset eivät esim. eriytettyyn ensiö-toisio ilmansäätöön taivu jne. Tuolla on olennainen merkitys...
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #19 : 08.10.2014-22:08 »
Suure lambda on fysiikassa varattu tarkoittamaan ilmakerrointa. Sen laskemiseksi on paras mitata jäännöshappea palamisen jälkeen. Kun tunnen polttomoottorin ohjauksen mielestäni hyvin, selostan sen lambda anturin toiminnan.

Miksipä pitäisikään mitata jotain sekundäärejä tekijöitä, kun hapesta nimenomaan ollaan kiinnostuneita, ja halutaan säätää sen ylijäämä parhaalle mahdolliselle tasolle. Kaikesta voi tehdä vaikeata, ja jos pitää nelikaasuanalysaattorin lukemien pohjalta säätää manuaalisesti paloilmoja, ollaan aika sivuraiteella. Jos enää edes silläkään!  :)

Anturi rakentuu zirkoniumdioksidista valmistetusta kupista jonka ulkopinta on pakokaasuvirrassa. Sisäpinnalle kuppiin pääsee vaikuttamaan ulkoilma. Zirkonium toimii kiinteänä elektrolyyttinä ja se on päällystetty molemmilta puoliltaan huokoisella platinakerroksella  joka toimii elektrodina. Pakokaasuvirrassa oleva elektrodi on vielä päällystetty huokoisella keramiikalla jonka läpi pakokaasu kuitenkin pääsee.

Pikku tarkennus: Seppol kuvasi yllä yleisimmän esimerkin, eli kapeakaistaisen lambda-anturin. Laajakaistainen on varsin erilainen, etenkin tulosten ulossaannin osalta.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #20 : 08.10.2014-22:09 »
Ja vaikka mittailu hauskaa onkin, pitää tiedolla olla tarkoitus. Eli mitä noilla tiedoilla kattilan kohdalla tehdään?

Juurikin näin.  :)

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #21 : 08.10.2014-22:17 »
Lainaus käyttäjältä: ev3449
Puhun lambdaohjauksista ja niiden välisistä eroista. Ilmeisesti kaikki alkuperäisasennukset eivät esim. eriytettyyn ensiö-toisio ilmansäätöön taivu jne. Tuolla on olennainen merkitys...

Pahoittelen jos otsikko tuli väärin luettua. Ehkä tähän osioon voidaan kuitenkin kommentoida myös kattiloita, joissa lambda-säätöä ei ole valmiina. Eikä vain niitä, joissa alkuperäinen on vaihdettu johonkin toiseen.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #22 : 08.10.2014-22:20 »
Toki. En meinannut noi. Tarkensin kysymystäni tai ainakin yritän. Tuota en vielä siis ymmärrä...
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #23 : 08.10.2014-22:43 »
MAF- ja MAP-antureilla ei tee kattilakäytössä yhtään mitään.

Muistelisin joistakin pienkattiloidenkin ohjaimista löytyvän MAP-anturin, sehän voi sijaita vaikka älyboksin sisällä. Eipä se paljoa tee staattisissa laitteissa, mutta helpottaa sopeutumista eri asennus korkeuksiin.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #24 : 08.10.2014-23:01 »
Moottorissa MAF on imuilman massamittari. Sillä mitataan ilman nopeus määrätyssä kohdassa jolloin saadaan sen tilavuus. Lisäksi mitataan sen lämpötila ja näistä lasketaan massa. Tiedoista lasketaan etukäteen ruiskutettava polttoainemäärä jota tarkkaillaan ja hienosäädetään mittaamalla jäännöshappi. Tässä on vielä vähän kiire toisin kuin puukattilassa.

MAF-antureita on monilla eri toimintaperiaatteilla, mekaanisista ilman pyörteilyn kautta mittaaviin, mutta hyvin yleinen tyyppi eli kuumalanka-anturi mittaa hiukan edelläkuvattua suoremmin nimenomaan massavirtaa, ei niinkään tilavuusvirtaa. Tiheämpi ilma jäähdyttää kuumennettua lankaa tehokkaammin, ja ero vertailujännitteeseen kasvaa.

Kattiloissa ei tosiaan ole niin kiire takaisin kytkennän kanssa, viimeistään pid-säätö vie kiireen.

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #25 : 08.10.2014-23:01 »
Lainaus käyttäjältä: Setämies
Muistelisin joistakin pienkattiloidenkin ohjaimista löytyvän MAP-anturin, sehän voi sijaita vaikka älyboksin sisällä. Eipä se paljoa tee staattisissa laitteissa, mutta helpottaa sopeutumista eri asennus korkeuksiin.

Toki se voi siellä olla ja juuri mainitsemaasi tapaukseen sitä voidaan käyttää. Asennuksien korkeuserojen täytyy olla kuitenkin merkittäviä, jotta anturista saadaan hyötyä. Suomen markkinoilla MAP-anturin asennus on melko lailla merkityksetöntä, sen verran vähän on korkeuseroa.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #26 : 08.10.2014-23:09 »
Toki se voi siellä olla ja juuri mainitsemaasi tapaukseen sitä voidaan käyttää. Asennuksien korkeuserojen täytyy olla kuitenkin merkittäviä, jotta anturista saadaan hyötyä. Suomen markkinoilla MAP-anturin asennus on melko lailla merkityksetöntä, sen verran vähän on korkeuseroa.

Aika vähän edes löytyy lambdaohjattuja kotimaisia kattiloita. Keski-Euroopassa tilanne on toinen, sama linja tuottaa kattiloita niin Hollannin kuin Itävallan, Pohjois-Italian ja vaikka Ranskankin markkinoille. Korkeus voi siis vaihdella miinusmerkkisestä useampaan tuhanteen metriin.

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #27 : 08.10.2014-23:26 »
Eikö esim. asennusvaiheessa korkeustiedon syöttömahdollisuus ajaisi asian?
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #28 : 08.10.2014-23:31 »
Puhun lambdaohjauksista ja niiden välisistä eroista. Ilmeisesti kaikki alkuperäisasennukset eivät esim. eriytettyyn ensiö-toisio ilmansäätöön taivu jne. Tuolla on olennainen merkitys...


Ohjauksistahan on yleisesti kahta eri 'tarkkuusastetta'. Ensinnäkin savukaasujen lämmön pohjalta toimiva ensiöilman säätö. Toiseksi edellinen yhdessä toisioilman AFR-ohjatun säädön kanssa. Esiasetuksilla toimivia manuaalisäätöisiä ei siis edellä ole huomioitu.

Tuo jälkimmäinen vaihtoehto eli eri antureiden mittauksiin pohjautuvat säädöt eivät varmaankaan oikein toimi yhdistetyn ensiö-toisio -ilmanohjauksen kanssa. Säätöristiriita.
Atmoksella ainakin on noita yhdistetyllä ilmanohjauksella olevia kattiloita, mutta onko niitä tarjoilla myös lambdaohjattuina?

Jälkiasennettuina ratkaisujen vaikeusaste-ero on aika iso. Optimi tavoitelambda-arvo ei ole aivan sama eri kattilatyypeille eikä edes eri malleille, vaikka polttotapa olisi muuten täysin sama.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: KOMMENTOINTI: Jälkiasennus LAMBDA kattilanohjaukset
« Vastaus #29 : 08.10.2014-23:35 »
Eikö esim. asennusvaiheessa korkeustiedon syöttömahdollisuus ajaisi asian?

Kyllä pitkälti. Normaalille ilmanpaineelle sopiva anturi on kuitenkin aika edullinen ja riittävän luotettava pikkunappula, ja käyttäjävirhemahdollisuudet vähenevät samalla.