Kirjoittaja Aihe: Nopea palaminen ?  (Luettu 4081 kertaa)

dbwarrior

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Nopea palaminen ?
« : 08.02.2011-09:00 »
Tuossa ensimmäisiä kuukausia tätä omaa takkaani lämmittäneenä kiinnitin huomiota kovin nopeaan palamiseen.
Takka on tuollanen normi yksöiskierrolla paikalleen muurattu peli. Vetoa tuntuu olevan niin ettei tarvi jännittää tuleeko savut sisälle vai ei. kuva-> http://media.share.ovi.com/m1/s/2634/8908a8f110d442dfab1b73c8a452436c.jpg

Vai onko tuollasen 8kilon panoksen hiillokselle palaminen jossain 40minuutissa nopea ?

Millasella vauhdilla muilla takat polttelee ??

Vetoa olen säädellyt suuluukkujen säätimillä syttymisen jälkeen niin että kohtuu huminat ois ja silti tulipesän tiilet pysyy noettomana koivua poltellessa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2011-10:22 kirjoittanut dbwarrior »

lämmittäjä

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 110
Vs: Nopea palaminen ?
« Vastaus #1 : 08.02.2011-12:39 »
Ennen lähinnä puhuttiin että ilman pitää riittää ja palamisen pitää olla tehokasta ja nopeaa, jotta palaminen tapahtuisi hyvällä hyötysuhteella ja puhtaasti. Nykyään myös neuvotaan että palamisen ei tule tapahtua liian nopeasti, koska silloin palokaasut eivät ehdi palaa, vaan tulee päästöjä ja hyötysuhde laskee.

Paloilman ohjaukseen on esim Tulikivi tehnyt ihan sähköisen ohjausjärjestelmän:
http://www.tulikivi.fi/tuotteet/TulikiviGreen_C10-uuninohjausjarjestelma

Kokeneet takan/uunin käyttäjät varmaan nauravat noille ja sanovat että kyllähän sen oikean ilmamäärän kuulee ja näkee. Itse olen vanhaa leivinuunia lämmittäessä miettinyt sopivaa ilmamäärää, kun sitä on hieman heikompi tarkkailla umpiluukun läpi. Eli heittäkääpä kokeneemmaat jotain nyrkkisääntöä mikä on se oikea humina?
Sivuston ylläpito: puulammitys Ö gmail.com

Ilpisti

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Nopea palaminen ?
« Vastaus #2 : 08.02.2011-16:31 »
Tuo 8kg ja 40min kuulostaa ihan hyvältä ajalta. Tuossa takassa näyttäisi olevan isot luukut josta palamista pääsee seurailemaan, alussa lienee hyvä pitää vähän reippaampaa vetoa päällä jotta puut syttyy nopeasti ja sitten täyden palamisen vaiheessa hieman pienentää vetoa. Itse olen pienentänyt vedon niin että kun liekki alkaa pyörteilemään panoksen päällä niin on hyvä. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voisi ajatella että jos pesä ei ole suuremmin musta ja nokinen polton päätteeksi niin veto on ollut ainakin sopiva. Se rajan haku on sitten tapauskohtaista takan ja piipun takia, mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella.  ;)