Kirjoittaja Aihe: Puulämmityskattilan poreilu  (Luettu 12591 kertaa)

repa

• Sr. Member
Vs: Puulämmityskattilan poreilu
« Vastaus #45 : 11.11.2014-01:08 »
Tuo yksi on ns. "patologinen valehtelija". Sen juttuja ei kannata noteerata ollenkaan. Kirjoituksissa ei ole mitään logiikkaa, ajatus vaihtuu jopa peräkkäisissä kirjoituksissa.

Sitä ei varsinaisesti kutsuta sairaiudeksi, vaikka jonkinlainen itsetunnonhäiriö onkin ja liittyy lievään autismiin. Tällaisen henkilön motiivi puhua/kirjoittaa johtuu huonosta itsetunnosta, jota tämä yrittää pönkittää olemalla mukana ns. fiksussa huippuporukassa yhtenä viisaimmista asiantuntijoista. Tältäkin foorumilta saamansa tiedon varassa ilmeisesti esiintyy jossain suomenviisaimpana puunpolttoasiantuntijana.

Armeijassa törmäsin tämän kaltaiseen alokkaaseen, joka ensitöikseen ilmoitti olevansa alikessun hyvä tuttava, sittemmin komppanian vääpelin sukulainen jne. päätyen siihen että oli ollut lounaalla patljoonankomentajan kanssa toissaviikolla !

Tyypillistä näille on juurikin se että kertovat olleensa esim. julkisten kanssa jossain kokkareila, tuntevansa poliitikkoja, poppareita, näyttelijöitä jne. Elikkä tämä elää jonkinlaisesa mielikuvitusvalhemaailmassa, jota meidän tavallisten tallaajien tulisi ihailla ja kunnioitaa. Henkilö puhuu niin paljon pas.. höpöjä ettei todellakaan muista mitä on missäkin tai kenelle sanonut/kirjoittanut ja puhuu itsensä pussiin vähän väliä.

Tällaiselle ei mikään puhe tehoa, koska hän ei tiedosta ongelmaansa itse.    :(

http://fi.wikipedia.org/wiki/Patologinen_valehtelu

http://vehkanen.blogspot.fi/2013/02/patologinen-valehtelu-narsismi.html

« Viimeksi muokattu: 02.12.2014-00:33 kirjoittanut repa »

seppol

• Hero Member
« Vastaus #46 : 11.11.2014-09:33 »
Tervetuloa Repa aloitus ainakin on kannustava. Jatka samalla asialinjalla

rivena

• Newbie
  • *
« Vastaus #47 : 11.11.2014-11:23 »
Tuossa repassa on jotain tuttua.  ;D

Pökkelö

• Newbie
  • *
« Vastaus #48 : 11.11.2014-14:39 »
Heräsi muutama kysymys, kun itse juuri samaisella kattilalla lämmittelen samankokoista varaajaa. Miten isolla sinulla on ensiöilmaläppä silloin kun pistekiehumista tapahtuu? Miten kauan pesällinen palaa?

Minä käytän vedonsäädintä vain sytyttämisen jälkeen pienentämään ensiöilmaa tulen syttymisen jälkeen. Muuten ensiöläppä lepää naulan verran auki eli jotain alle 3 milliä alareunasta auki. Toisioilma aina lähes täysin auki.
Ilmamäärien säätö vois olla sulla vähän pielessä, jos joudut monta pesää polttamaan tuolla. Riippuu tietysti paljon myös puunlaadusta, mutta ainakin meillä koivulla riittää pesällinen hyvin vetämään varaajan kylmästä(40-20-20) täysin lämpimäksi(85-85-80). Lepällä ja muilla joutuu puoli pesää lisäämään välillä täyttöä.

Termovarin termostaatin vaihto kuumemmaksi paransi mielestäni kattilan toimintaa entisestään. Jos sulla on se 80 termari niin kokeileppa vaihtaa se paikoilleen.

Paisuntatilavuutta sinun kannattaisi lisätä vielä esim 150 litraisella jos mahtuu, niin saisit paineen pysymään tasaisempana.

Kyllähän se melko isolla on auki vielä siinä vaiheessa. Mulla siis on vedonsäädin käytössä koko palon ajan, eli veto pienenee koko ajan kattilaveden lämmittyä. Ei kyllä onnistu mulla jättä vain 3mm rakoa, kokeilin ja lämmöt lähti laskuun. Tosin, joudun nyt poltella pelkästään havupuuta, kuivaa sentään on. Nyt on 3 tunnissa varastopesällinen palanut tyhjäksi.

80 termari löytyy ja olenkin miettinyt että se voisi olla parempi. Ei ainkaan menisi varaajaan viileämpää vettä kuin siellä (yläosassa) on palon loppuvaiheessa kun kattila alkaa jäähtyä.

Mieleeni tuli sellainen että tuo kattilan poreilu voi johtua ihan pelkästään pienestä määrästä ilmaa joka on kattilan vesitilassa.
Tätä voisi yrittää ratkaista sellaisella helpolla konstilla että tarkista vatupassilla onko kattilasi tällä hetkellä aivan suorassa. Jos on suorassa niin kiilaa kattilan takareunaa vähän ylöspäin jolloin kaiken ilman pitäisi päästä aina pois kattilasta.
Ainakin jossain kattiloissa tuo vesitila on sen mallinen että ollessaan aivan suorassa kattilaan jää ilmaa joka ei tule itsestään pois.

Suorassa on. On sen verran tiivisti asennettu liitoshormi ettei oo varaa nostella perää.

repa

• Sr. Member
« Vastaus #49 : 11.11.2014-15:27 »
Herra X:lle: Sen verran kuumaa touhua tämä puunpolttaminen että yks ja toinen tuntuu täällä hiiltyvän, jos ei kantti kestä turha sitä täällä on itkeä. Tai tee niinkuin minä, eroa foorumilta ja liity uudestaan matalammalla profiililla, esim herra x.
Toisaalta juttujen röytiminen sinnetänne on ihan hyvä, osin jopa toivottavaa: pienestä sivuaskelesta polulla, saattaa avautua uusivaltatie.

Pyytelen anteeksi foorumilaisilta näitä ot-juttuja, mutta mutta... piti tonne jälkilöylyihin ja "kuumahiili" osioon niitä kirjoitella.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #50 : 11.11.2014-17:01 »
80 termari löytyy ja olenkin miettinyt että se voisi olla parempi. Ei ainkaan menisi varaajaan viileämpää vettä kuin siellä (yläosassa) on palon loppuvaiheessa kun kattila alkaa jäähtyä.

täällä 80c termarilla poreilua tulee omassa kattilassa, 72c termarilla ei. 8c korkeampi termarin avautumislämpötila edesauttaa pistekiehuntaa kun valmiiksi vesi ei kierrä joka kohdassa kattilaa riittävän tehokkaasti.

Kun kattila alkaa jäähtymään ei se jaksa termariakaan aukaista ainakaan montaa kertaa. Täällä kun pikkusen vapaakiertoa löytyy kattilan ja varaajan väliltä olen usein pysäyttänyt latauspumpun hiillosvaiheessa ja varaajan yläpään lämmöt on noussu parikin astetta jos hiilloksessa on sen verran ollut puhtia että termari aukeaa. Ei liene suositeltava vaihtoehto jos hiillosta on liikaa ja kierto huono... tulee viel enemmän poreilua...
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #51 : 11.11.2014-20:55 »
Tuolla toisessa keskustelussa mainitsin, että tämäkin foorumi on hyvää vauhtia luisumassa suunsoittajien riitaiseksi vittuilufoorumiksi.

Niinpä. Mietihän missä kohtaa tuo muutos alkoi.

60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

kaji

• Full Member
« Vastaus #52 : 11.11.2014-22:05 »
Niinpä. Mietihän missä kohtaa tuo muutos alkoi.

Alkanen 2014-09-23 ;D

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #53 : 11.11.2014-22:30 »
Alkanen 2014-09-23 ;D

Tarkkaa päivää en oo pannut ylös, mutta jossain noilla main muutos taisi alkaa.  ;D
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

hejo

• Newbie
  • *
« Vastaus #54 : 21.01.2015-20:36 »
Minulla on ollut noin puoli vuotta käytössä Effecta lambda 35 -kattila. Kattila toimii hyvin ja lämmittää tehokkaasti, mutta ongelmana on "paukkuminen", johtuen ilmeisesti paikallisesta kiehumisesta. Ilmiötä on ollut vaihtelevasti alusta asti, välillä lievempää, välillä "koko talo tärähtää". Maahantuojan mielestä syynä on liian kova veto, mikä on ainakin osittain totta. Piippu on 180mm halkasijaltaan ja n. 7m pitkä.

Oliskohan tuohon ongelmaan mitään hyviä konsteja, vetoa olen koittanut rajoittaa, vedonsäädin pienimmällä asetuksella ja korvausilmareikä tukittu, oven raoista vetää minkä vetää.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #55 : 21.01.2015-20:51 »
Niin, tähän aloitukseen. Tuo poreilu liittyy hapen poistumiseen eli vedestä irtoaa ilmakuplia. Omassa järjestelmässä oli lisäongelma eli ilmakuplat pyörivät kattilan sekoitusvedessä ja vain osa meni varaajan yläosaan ja sieltä poistoon.

Niin, tuon ongelman sain pois tekemällä kiertovesiputkeen säiliön, jonka yläosaan jäi nuo ilmakuplat ja säiliön yläosassa on automaattinen ilman poistaja. Sikäli ihmeellinen asia, miten ilmakuplia tulee vielä vuosienkin päästä, vaikka varaajan lämmitän "tappiin" eli +100C, jopa yli.

Asiaan vaikuttaa myös järjestelmän paine ja miten voimakkaaasti kattilan vesitilaan kohdistuu lämmön vaikutus. Omassa on painetta vain  puolisen kiloa.

sakarif

• Sr. Member
« Vastaus #56 : 21.01.2015-21:01 »
Lainaus käyttäjältä: hejo
Maahantuojan mielestä syynä on liian kova veto, mikä on ainakin osittain totta. Piippu on 180mm halkasijaltaan ja n. 7m pitkä.

Vedontasaajat ovat välineitä tuon liiallisen vedon poistoon.

Esim. http://www.hormistokeskus.fi/vedonrajoitin.html

Minulle on KW tulossa Saksasta ensi viikolla ja asennus sitten kun ehtii. Laittelen kyllä foorumille tietoa asiasta.

Lainaus käyttäjältä: markkulievonen
Sikäli ihmeellinen asia, miten ilmakuplia tulee vielä vuosienkin päästä, vaikka varaajan lämmitän "tappiin" eli +100C, jopa yli.

Ilmaa tulee tosiaan aika pitkään, jos iso järjestelmä kyseessä. Toinen talvi menossa ja vieläkin saa päästellä ilmoja pois kun asennusvaiheessa uutta vettä ajettiin yli 3000 litraa.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #57 : 21.01.2015-21:11 »
Morjens!
kattilan ääntely porinana tai paukahteluna ainakin minun mielessäni liittyy paikalliseen kovaan kuumuuteen ja siitä johtuvaan pistemäiseen kiehumiseen.
Olin -93 maatilarenkinä muiden hommien puuttuessa ja tilan lämpökarttila oli joku alapalo. ( en sen merkkiä juuri miettinyt kun oli niin hikiset työpäivät. Joka tapauksessa tuubit oli nuohottavissa halkoluukun yläpuolelta)
Se piti hauskaa purputusta kun sen sai hyvin palamaan. Ei kovaa, mutta semmoista leijonan kuorsausta kuului läpi päivän.
Jos miettisi millä sen estää ( ja jos se ei ole suunnittelumoka jota ei oi kiertää) niin äkkiä tulisi mieleen paineen nosto, jos vaan mahdollista.  ja veden pumppauksen tarkistaminen. Liikaahan ei kannata kierrättää, vesi voi jopa kuluttaa pintoja, mutta hyvä kierto on oltava. Viime hädässä ehkä etsiä maksimi- teho jolla pulputus jää pois...   En tiedä, voiko kattilakivi taikka muu kalkkimöykky tehdä pistekiehuntaa?  Joku vanha höyryveturimies osaisi heti kertoa mitä tehdä.
heh, oli tuossa aiemmin lämmenneitä juttuja niin saa omaakin lisätarinaa iskeä:  MAGA MA 40 harjoitukset jatkuu.  Nyt onnistuu aina puhdas poltto, kun uskoo että tiiviisti puut pesän pohjalle. ja ei mitään ylimääräistä aloitukseen, vaan minulla onnistuu parhaiten pelkällä puulla.  Pikkuroskaa ym. juuri siten kuin joku äskeittäin kirjoitti, eli ison hiilloksen päälle. Kiskoo sen pätsin läpi hiilivedyt ja pilkoo ne kärypolttoaineet pienemmiksi ketjuiksi. Ja tulee kirkasta piipusta...
hain huvikseni eri tehoja myllystä ja katsoin miten palaa 220, 23, 235, ja 245 savukaasutehoilla ( en kommentoi edelläolleita savulämpöjuttuja. Maalaisjärki sanoo että kuumat savut meinaa että lämpöä ulos.  ja samalla palotapahtuma kovenee, kun säädin sallii isommat hytinät pöntössä. vaikea sanoa kumpi painaa enemmän, rajumpi palo vai enemmän hukkaa piipusta...)
Joka tapauksessa olin " kiireinen" ja halusin polttaa maksimiteholla ja laitoin max sallituksi 245 astetta.  Niin kauan kuin varaajassa on tilaa, kattila palaa todella hyvin.  Tuossa lämmössä siis tulee se tuhka sulamisilmiö ja alkaa näkyä sulaksi lässähtänyt tuhkakakku siellä u- kourussa.  Aiemminkin tätä ihmettelin täällä.  Luulen että se tilanne on hiukan suunniteltua kovempaa lämpöä ja tehoa, siksi en kovin usein sitä lämpöä salli.  Nyt piti ihan kokeilla tekeekö se sen uudestaan ja teki, eli kova, jähmettynyt kakkara oli u- kourussa kun jälkeenpäin katsoin.
Tässä tilassaan kattila jättää hyvin vähän toivomisen varaa. Lambda- haave on yhden asteen haalennut. En usko että palamishyötysuhdetta paljoa tästä saa nostettua tällä kattilalla. On nimittäin niin pian savut valkoista höyryä ja alapalotilassa kauhea inferno.  palokaasujen kemiallinen koostumus ehkä olisi optimoitavissa ja sieltä se motivaatio kai pitää hakea jos lambdasäätöä tehdä alan.
Suurin asia omalla toivelistalla on putkien uusinnan lisäksi kesällä "sammumis"- automaation teko + sisälle lämpönäytöt.  Pitäisi järkeillä toimilaitteita...  piipun pellille ja myös tulevalle paloilman ottoventtiilille pannarin oven viereen.  ne kun sulkee samalla kun pumppu sammuu ( ohjaajana savukaasutemostaatti joka haistaa tulen hiipuneen) , sekä kattila pysäyttää puheltimensa itse, niin silloin puulämmitys on mielestäni parhaassa vireessä ja minimityöllä tehtävissä.  

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #58 : 21.01.2015-21:23 »
Omassa kattilassani tuo poreilu /paukahtelu oli voimakkaammillaan  n.+60C paikkeilla ja vaimeni kattilan lämmön noustessa termostaatti tasolle (+83C).Nykyisin ääntely on vaimeaa.
Kattilan rakenteella lie oma osuutensa eli onko herkkä paikallilskiehunnalle / veden kierto ei ole tasaista kattilan joka kohdissa.

hejo

• Newbie
  • *
« Vastaus #59 : 21.01.2015-21:38 »
Vedontasaajat ovat välineitä tuon liiallisen vedon poistoon.

Esim. http://www.hormistokeskus.fi/vedonrajoitin.html

Minulle on KW tulossa Saksasta ensi viikolla ja asennus sitten kun ehtii. Laittelen kyllä foorumille tietoa asiasta.

Vedontasaaja siis käytössä, säädettu 5 Pascaliin. Itse kattilassahan ei voi tehdä muita asetuksia kuin haluttu co2-pitoisuus.