Kirjoittaja Aihe: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa  (Luettu 11780 kertaa)

TimoN

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« : 21.11.2014-18:25 »
Pari vuotta hyvin palvellut AK47 on lähtökuopissa meidän saunasta. Pidän kiukaan löylyistä erittäin paljon ja lisäksi pitkä kylpemisaika on myös iso plussa. Olen kuitenkin vähän työlääntynyt kiukaan lämmittämiseen ja siihen, että saunan lattia on aina tuhkainen.
Mikä seuraavaksi kiukaaksi? Haluaisin kokeilla katiskakiuasta, mutta meneekö sen lämmittämiseen yhtä kauan kuin aidon lämmittämiseen?
Vai pystynkö jollakin tavalla lyhentämään aidon lämmitysaikaa ja päästä eroon tuhkaisesta lattiasta? Tämä voisi "pelastaa" vanhan aidon jos laittaisi vielä lisäksi rinnalle sähkökiukaan.

Savustaja

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #1 : 21.11.2014-19:11 »
Onko sulla luonnonkivet, vai keraamiset kiuaskivet? Keraamisilla pitäisi puolittua lämmitysaika, eikä niistä kaiketi irtoa kivipölyä löylyyn. Käytätkö pieniä puita, palavat nopeammin kuin isot klapit. Tuli ei saisi hiipua liiaksi ennen puiden lisäämistä, tai kivet alkavat jäähtyä.
Tuhkaa puhaltaa lattialle tuhkalaatikon väleistä ainakin häkälöylyjä heittäessä. Tuhkaa pääsee putoamaan tuhkalaatikon sivuitse, koska se on niin ohutta peltiä, ettei pidä muotoaan. Itse olen ajatellut kokeilla hitsata pari poikittaistukea tuohon tuhkalaatikon yläreunaan ehkäisemään tuota muodonmuutosta. Vietkö hiilloksen pihalle lämmityksen lopussa?

Puulämmitteisistä katiskoista mulla ei ole kokemusta, mutta kivimäärästä voisi päätellä, ettei nekään ihan hetkessä löylykuntoon lämpene.
Okt 2013 150 m2 +(40 m2 at+var puolilämmintä tilaa, sähkövastukset lattiassa)
Nibe F470 PILP + Mitsubishi SRC/SRK35 ILP +Tiilerin Jussi, Pikku-Lyydia ja Pikku-Henna, sekä AK-57 kertalämmitteinen. Satakunta.

TimoN

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #2 : 21.11.2014-19:39 »
Kivet ovat luonnokiveä, periodiittia. Kerkesin kiviä olin jo kerran tilaamassa, mutta auto päätti silloin tuhlata rahat. Halot ovat pääasiassa isoja, mutta lopuksi pyrin polttamaan pieniä. Tuhkat tyhjennän aina ennen häkälöylyjen heittämistä.
Tuhkaprobleemaan ajattelin seuraavanlaista kokeilua: Tekisin pohjakivien ja tulipesän sivukivien väliin metallilevyn, johon olisi koneistettu juuri arinalle sopiva kolo. Lisäksi tuhkalaatikko olisi laatikon sisällä ettei tuhkaa "pääsisi ulos" tulipesästä.
Jos kiuas vaihtuu, olen katsellut tätä: http://www.netrauta.fi/puukiuas-stoveman-heavy-20r-lasiluukulla-19-24m Tuohon saisi lämmönvaihtimen valmiina. AK:ssa on itserakennettu lämmönvaihdin.

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #3 : 21.11.2014-19:53 »
Täällä rosterikatiskakiuas Iki orginal jossa sauhutorven ympärillä myös kiviä joita on yhteensä 200kg.

Lämmitysaika n.1h ja koivulla hieman nopeammin. Löylyhän on erilaista kun Ak:ssa, pehmeyttä on enemmän kun
kivet ehtii ulkopinnalta jäähdyttää kivikasaa tehokkaammin kuin ak:n peltikuoren sisällä vastaavat säilyvät kuumana pidempään.
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

Savustaja

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #4 : 21.11.2014-19:57 »
Mulla alkaa nuo kiukaan mukana toimitetut oliviinidiapaasikivet olla aika lopussa. Kerkesin kuulat kiinnostaisi, mutta epäilyttää, että riittääkö niiden varauskyky noihin "dagen efter" löylyihin aamulla.  :-\
 
Kuinka pitkä tuo AK-47:n lämmitysaika sulla on? Mulla tuo AK-57 on n.2,5 tuntia sytytyksestä saunomiskunnossa.

Kokeile pientä klapia koko lämmityksen ajan.

Jaahas, täällä alkaa olla kiukaassa hehkut kohdillaan, eikun häkälöylyjä heittämään!  ;)

Okt 2013 150 m2 +(40 m2 at+var puolilämmintä tilaa, sähkövastukset lattiassa)
Nibe F470 PILP + Mitsubishi SRC/SRK35 ILP +Tiilerin Jussi, Pikku-Lyydia ja Pikku-Henna, sekä AK-57 kertalämmitteinen. Satakunta.

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #5 : 21.11.2014-21:48 »
Ei meilläkään mökillä alle 2,5 tunnin päästy ak:n lämmityksessä. Nyt se on tuolla liiterissä ja jatkuvalämmitteinen Narvi tuli tilalle. Helppous/nopeus vaan vei voiton, vaikkei löyly samanlainen olekaan.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2014-21:50 kirjoittanut pelti »
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

Savustaja

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #6 : 21.11.2014-22:15 »
Kohta 1,5 vuotta olen lämmittänyt 2 - 3 kertaa viikossa tuota Aitokiuasta. Ainakin vielä ne löylyt kyllä palkitsevat vaivannäön. Ja tuo, että saa löylyt vielä aamullakin on mulla iso plussa. Kolme kertaa varmaan on käynyt niin, että illalla tekisi vielä mieli lämmittää sauna, mutta on jo niin myöhä, että menisi aamuyön tunneille saunominen. Meilläkin kyllä saunassa on valmius sähkökiukaan asentamiseksi rinnalle, mutta ei ole vielä käynyt edes mielessä moinen.

Ei kai tuo lämmitysaika kenellekään kertalämmitteisen valinneelle yllätyksenä ole tullut. Se on sitten eri juttu, jos kiuas on tullut talon mukana.

"Kentältä" kuuluu muuten melko paljon legendoja näistä kertalämmitteisistä Aitokiukaista: Kuka on alkanut saunomaan kesken lämmityksen ja kiukuttelee, kun on "tikua" löylyssä, toinen yrittää lämmittää löylyluukku auki ja kiroaa, kun tuppaa savut sisään...  ;D
Okt 2013 150 m2 +(40 m2 at+var puolilämmintä tilaa, sähkövastukset lattiassa)
Nibe F470 PILP + Mitsubishi SRC/SRK35 ILP +Tiilerin Jussi, Pikku-Lyydia ja Pikku-Henna, sekä AK-57 kertalämmitteinen. Satakunta.

TimoN

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #7 : 21.11.2014-22:37 »
Keskiarvo lämmitysajasta on varmaan 2,5h, joskus olisi päässyt jopa alle kahdessa tunnissa löylyyn. Eikä tuo sinänsä paha ole. Töistä tullessa nakkaa kiukaaseen tulet ja perhe saa saunoa sitten melkein mihin aikaan illasta haluaa. Silloin tällöin on vaan iltoja, jolloin sauna maittais, mutta ei ole ollut kotona lämmittämässä.
Lämmitänkö väärin, koska kivet eivät enää hehku, kun saan tuhkat tyhjennettyä? Tuohan voisi johtua siitä, että poltan paksuja puita ja hiilloksen hiipumiseen menee aika pitkään.
Suurin syy kiukaanvaihtoajatuksiin on tullut kauniimmalta osapuolelta eli hallitukselta. On kuulemma kyllästynyt tuohon tuhkaan. Hänkin pitää kyllä AK:n löylyistä. Mutta Ikin tunnin lämmitysaika ei kuulosta pahalta.

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #8 : 21.11.2014-22:56 »
juu kyllähän sitä viikonloppuna lämmitteli, mutta arkisin, jos oli jotain muuta homma siinä ohessa, niin tulet sammui tms. ja kun kakrut oli pikkuisia, niin aina ei voinut tuntia/tunteja odotella saunaan pääsyä. Ja kyllä emäntää se jatkuva saunan siivoaminen vähän harmitti. Nyt yksi pesällinen, 25 min ja sauna on valmis, mutta löylyissä häviää 30/70. Valintojahan nää on. Ja liiterissä se odottaa, ei ole iso homma kantaa takaisin, jos alkaa taas houkuttaa :)
« Viimeksi muokattu: 21.11.2014-23:03 kirjoittanut pelti »
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

Savustaja

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Aito-kiuas AK47 lähtökuopissa
« Vastaus #9 : 22.11.2014-16:05 »
Lämmitänkö väärin, koska kivet eivät enää hehku, kun saan tuhkat tyhjennettyä? Tuohan voisi johtua siitä, että poltan paksuja puita ja hiilloksen hiipumiseen menee aika pitkään.
Suurin syy kiukaanvaihtoajatuksiin on tullut kauniimmalta osapuolelta eli hallitukselta. On kuulemma kyllästynyt tuohon tuhkaan. Hänkin pitää kyllä AK:n löylyistä. Mutta Ikin tunnin lämmitysaika ei kuulosta pahalta.

Lämmittäessä saat kivet kuitenkin kunnolla hehkumaan?

Minulla tuo 57:n lämmitys menee kutakuinkin näin:
Puut koivua, kolmion sivumitta korkeintaan ~7 cm, kopan pohjalla viimeistä pesällistä varten mielellään vielä pienempää. Puut liiteristä pariksi päiväksi sisälle kuivumaan.
1. pesällinen, 40 min
2. pesällinen, 25 min
3. pesällinen, 25 min
4. pesällinen, 40 min
jonka jälkeen käyn pöyhimässä hiilloksen kekäleitä pienemmiksi ja levitän ne tasaisesti arinalle.
Hiilloksesta riippuen vielä 15 - 20 min, jonka jälkeen pudotan jäljelle jääneet kekäleet ja kannan hiilloksen pihalle.
Pellit kiinni ja antaa kivien "tasaantua" vartin verran, sitten häkälöylyt ja saunomaan. Kännykän ajastin on muistuttamassa noista lisäyksistä, niin voi siinä lämmityksen ohessa jotain muutakin askarrella.

Viimeisellä pesällisellä liekit ulottuvat jo aivan kivitilan yläosaan, kun hehkuvat kivet eivät sammuta liekkejä.

Tarkoitatko tuolla tuhkalla sitä kiukaan eteen lattialle tulevaa tuhkaa, vai ilmassa joka puolelle saunaa leviävää pölyä, joka minun nähdäkseni on kiuaskivien pinnasta nopean jäähtymisen seurauksena irtoavaa kivipölyä? Tuosta kivipölystä ilmeisesti pääsisi eroon niillä keraamisilla kivillä.
Okt 2013 150 m2 +(40 m2 at+var puolilämmintä tilaa, sähkövastukset lattiassa)
Nibe F470 PILP + Mitsubishi SRC/SRK35 ILP +Tiilerin Jussi, Pikku-Lyydia ja Pikku-Henna, sekä AK-57 kertalämmitteinen. Satakunta.