Kirjoittaja Aihe: Varaavan takan tulipesän/sydämen materiaali  (Luettu 8275 kertaa)

Joni I

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Varaajien takkojen sydämmet ovat monesti valmistettu jostakin massasta tai kivestä. Netissä pelottavia kuvia nopeasti rapautuneista tulipesistä, mutta millaisia kokemuksia teillä eri materiaaleista. Vai onko tulipesän rapautuminen itse aiheutetua väärin käyttämällä takkaa: poltettu muutakin kuin puuta tai poltettu liian suuria annoksia tai annettu väärin happea vai ihan materiaalin heikkous?

Ultimatemarket ja Warma uunien käyttämä Morenian Croval-massa, http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=10274
Uuniseppien/takkatulen oliviinikivi, http://www.uunisepat.fi/WebRoot/521328/10sisaltosivu.aspx?id=1150712
Tiileri, omaan reseptiin perustuva massatulitiili
Wienerbergerin valuumassasta valmistetut Terca-lämpösydämmet
Vuolukivi

Jk. lisätkää listaan materiaalit.

Klapikauppias

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Varaavan takan tulipesän/sydämen materiaali
« Vastaus #1 : 15.02.2011-21:48 »
Mulla oli kesästä 03 viime tammikuun loppupuolelle, jokin massatakka, (takkamestari/uunimestari, tai vastaava) kesti kyllä hyvin kovaakin polttoa, ei ollut uuttaan kummempi, mutta sen sai illalla polttaa niin kuumaksi, ettei kädellä kärsinyt paljon koskettaa, aamulla oli vain haalea, iltapäivällä ei tiennyt oliko koskaan tulta ollutkaan. Nyt tämän talven on ollut nunnan vuolukivitakka, kun siinä polttaa pesällisen on vielä seuraavana iltana lämmin ja kahden pesän jälkeen aivan kuumottaa. En olisi uskonut ellen itse tuota oisi kokenut, miinukseksi vois laittaa huomattavasti helpommin nokeentuvat luukut, tuossa saa lasit pestä kerran viikkoon, jos joka ilta tuli, siinä kaakelitakas riitti kerta talvessa.

lämmittäjä

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 110
Vs: Varaavan takan tulipesän/sydämen materiaali
« Vastaus #2 : 21.02.2011-21:37 »
Mistä noiden vuolukivitakkojen tulipesät on tehty? Onko ne vuolukiveä vai tulitiiltä? Mun mielestä ainakin joissakin vuolukivitakoissa on tulipesät tehty tulitiilestä?
Sivuston ylläpito: puulammitys Ö gmail.com

Joni I

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Varaavan takan tulipesän/sydämen materiaali
« Vastaus #3 : 22.02.2011-11:40 »
"tulitiileenkin" on useampia reseptejä. Wienerberger toi jossain vaiheessa sitä veänäläistä, joka oli melko paljon kotimaista tiukempaa.

Ilpisti

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 144
Vs: Varaavan takan tulipesän/sydämen materiaali
« Vastaus #4 : 22.02.2011-13:52 »
Mistä noiden vuolukivitakkojen tulipesät on tehty? Onko ne vuolukiveä vai tulitiiltä? Mun mielestä ainakin joissakin vuolukivitakoissa on tulipesät tehty tulitiilestä?

Ainakin Nunnauunin takoissa on vuolukivipesät. Valittuja kiviä jottei ala lehteilemään.